גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

45 מטוסים מקורקעים והמחלוקת בין ההנהלה לטייסי אל על עולה מדרגה. לאן זה יוביל?

שיקום אל על ידרוש הליך שחייב יהיה לכלול התייעלות משמעותית בכל רובדי החברה אם היא רוצה לצאת מחוזקת לכשהשמים יפתחו ● אלו האופציות שעומדות פני חברת התעופה

מטוס של אל על / צילום: יח"צ
מטוס של אל על / צילום: יח"צ

כל 45 מטוסי אל על מקורקעים מהיום כשהחברה נכנסה להדממה והוציאה לחל״ת עוד 500 עובדים ובכללם 100 טייסים משום סירובם של הטייסים לטענתה, לאייש את טיסות החברה.

מדובר בעיקר בטיסות מטען לצד מספר טיסות נוסעים בודדות. לוח הטיסות בנתב"ג כולל כעת את טיסותיה של ישראייר כנציגה הישראלית היחידה שפעילה בימים אלה, ואת טיסות הנוסעים של החברות הזרות בהן לופטהנזה, סוויס, אייר פראנס, וויז אייר, ריאנאייר, יונייטד, טורקיש ודלתא שטסות לישראל למרות חובת הבידוד לנכנסים ולמרות שההנחיות אינן מתירות לאזרחים זרים להיכנס למדינה.

אל על נמצאת בתקופה מאתגרת וכעת היא נקלעה לצומת דרכים משמעותי. דוחות שהיא פרסמה לאחרונה והמשקפיים הפסד של 140 מיליון דולר לרבעון בצירוף הערת 'עסק חי' לא יאפשרו לאל על לדמם עוד זמן רב. עליה לקבל החלטה באשר למתווה סיוע בהתאם לשני מסלולים שעומדים בפניה כיום: הלוואה של 400 מיליון דולר בערבות מדינה של 82.5% או הלוואה של 250 מיליון דולר ב-75% ערבות מדינה והנפקת 150 מיליון דולר בבורסה כאשר המדינה מתחייבת לרכוש מניות שלא יירכשו על ידי הציבור. מתווה כזה ידלל את אחוז השליטה של הבעלים ועשוי להוביל להלאמה במקרה שהציבור לא יקנה את המניות של החברה.

בכל מתווה, על אל על להציג למשרד האוצר הסכמים עם נציגי העובדים שלה, וכאן האתגר - הטייסים שבראשם עומד כיום קברניט ניר ראובני לא יחתמו על הסכם התייעלות למסלול של הלוואה כשהם דוחפים לקבל את המתווה השני שידלל את מניות משפחות מוזס בורוביץ (כ-38% באמצעות חברת כנפיים), בהם הם לא חוסכים ביקורת על התנהלותם. אל על כבר חתמה על הסכם התייעלות עם הדיילים, סקטור המונה 1,400 עובדים. מספר הטייסים באל על מונה כ-650, כ-10% מכלל עובדי החברה.

אופציה שלישית שפחות רצויה מבחינת החברה, היא לפנות להליך של הקפאת הליכים בבית המשפט שימנה לחברה נאמן שינסה למכור את החברה ולהגיע להסדר עם הנושים.

לאן תוביל את החברה הסיטואציה שבה כל מטוסיה עומדים על הקרקע והיא לא תכניס לקופתה ולו דולר אחד עם ביטול טיסות המטען כעת? אמנם היקף הטיסות המשנעות מטענים ירד בתקופה שבה חודשו טיסות נוסעים והמטען משונע בבטן מטוסים אלה, אולם עדיין מדובר בהכנסות שאפשרו לאל על להחזיק את הראש מעל למים בימים קשים אלה.

הטייסים טוענים שבלתי אפשרי לאייש טיסות בהינתן מצב של לוז לא מסודר ואיוש טיסות על בסיס מכרזים. הם רוצים לפעול לפני הסכם העבודה בין הצדדים שגם קובע הכנסה מוגדלת לטייס ש״מוקפץ״ ברגע האחרון.

מה שבטוח הוא שהרוחות בחברה חייבות להירגע. לא טוב לחברה שנקלעה למערבולת בעקבות משבר הקורונה להתמודד כעת עם מחלוקת חריפה מול עובדיה. האינטרס של הצדדים צריך להיות משותף במטרה לייצב את הספינה המיטלטלת.

שיקום אל על ידרוש הליך שחייב יהיה לכלול התייעלות משמעותית בכל רובדי החברה אם היא רוצה לצאת מחוזקת לכשהשמים יפתחו. תכנית כזו כבר גובשה אולם כדי להוציאה אל הפועל תידרש הסכמת העובדים. האוצר ירצה לראות חברה בריאה מולו לפני שהוא ערב לה עם כספי הציבור.

בעיקר על הצדדים להבין שהמריבה שנישאת על גב הנוסעים והלקוחות המסחריים תיפגע בה מאוד.

כבר כעת חייבת אל על לנוסעים 350 מיליון דולר על טיסות שבוטלו, האמון שהולך ומתערער בין הנוסעים לחברה שמחזיקה בכספם יהיה לה כבומרנג ביום שבו היא תהיה תלויה בהם לחידוש הפעילות. על זה נוסיף את התסכול של הנוסעים הבודדים שטיסותיהם מבוטלות בימים אלה, ומתקבלת תמונת מצב לא מעודדת עבור אל על שתרצה לראות הכנסות עם מתווה פתיחת השמים - לכשהוא יבוא מתישהו.

בינתיים הרוחות סוערות והמחלוקת בין הצדדים הופכת למתקפה ישירה של הטייסים בבעלי החברה: בוועד הטייסים מוסרים כי בפגישה שנערכה עם שרת התחבורה מירי רגב הדגיש בפניה הוועד ״את מה שידוע כבר חודשים ארוכים לכולם. הצלת החברה חייבת להתבסס על הזרמת הון, ולא על העמסת עוד ועוד הלוואות שכבר היום לא ניתן להחזירן. לצערנו ברור לכולם שבעלת השליטה הגברת תמר מוזס בורוביץ אינה מסוגלת להזרים את ההון הנדרש, ולכן יש לאפשר לבעלי הון חדשים להזרים כסף לחברה. הלוואות נוספות משמעותן אך ורק הצלת דדי ותמי בורוביץ, תוך הכנסת החברה למצוקה גדולה יותר.

כפי שכבר שמענו מהמנכ״ל ביום שלישי ההנהלה תכננה להפסיק את הפעילות בשל הירידה ברווחיות של הטסת מטענים ובשל התכווצות הפעילות מתחת למסה הקריטית לטענתו. צר לנו שכדרכם בקודש, ההנהלה, הדירקטוריון ובעלי השליטה מצאו עוד הזדמנות להאשים את העובדים ובראשם הטייסים בכדי לברוח מאחריותם, ולהתגונן מפני טענות הלקוחות המעטים שעוד נשארו. לצערנו, דירקטוריון החברה ממשיך לעסוק בהצלת בעלת השליטה בניגוד גמור לחובתו הציבורית להצלת החברה. הפסקת הטיסות הינה עדות נוספת לחוסר יכולת ההנהלה והבעלים להנהיג את החברה בתקופה קשה זו. בעלת החברה חייבת להפסיק לחשוב על עצמה. להתחיל לחשוב על עתיד החברה, עתיד אלפי עובדיה ולקוחותיה. היא חייבת להתחיל לפרוע את חובותיה לנוסעים שבטחו בנו, בכדי שאירוע קלאב מרקט לא ישוב בשנית".

מחברת אל על נמסר: "בהמשך להודעת וועד הטייסים, החברה התכוונה להפעיל טיסות מטען חיוני בחודש יולי כפי שעשתה זאת גם בחודשים הקודמים. מסוף יוני, טייסי החברה סירבו לאייש את הטיסות וכל פניות החברה לטייסיה לאייש טיסות אלה לא נענו במשך ארבע ימים רצופים ואחרי מאות פניות.

"במקביל וועד אצ"א סירב לפניות החברה להירתם לתוכנית ההתייעלות שהינה תנאי המדינה לסיוע, בכל מתווה שייבחר, על מנת לחלץ את החברה מהמשבר בו מצוי כל ענף התעופה. הניסיון להסיט את הדיון בצורך להבראה לדיון במבנה האחזקות של החברה אינו ראוי.

"לאור חוסר היכולת להפעיל את הטיסות החברה התאימה את מצבת כוח האדם הפעיל בה. אנו לא נגרר לשיח מתלהם ולא מכבד בתקשורת מתוך אחריות ליום בו נגיע להבנות ותמצא הדרך להציל את חברת אל על. מנכ"ל אל על וצוות ההנהלה נחושים להגיע לסיכום על מתווה סיוע מהמדינה, שיאפשר לאל על לשוב בהדרגה לפעילות סדירה ומשמעותית. התנאי לסיוע לה הוא חתימה על הסכם התייעלות עם ההסתדרות והעובדים, לרבות הטייסים".

שני הצדדים מנסים להפעיל לחץ זה על זה: הטייסים שיודעים שבלי שיאיישו טיסות אל על לא תוכל לזוז מהקרקע, הם יודעים שחתימתם נדרשת להלוואה והם יחתמו על המתווה שנראה להם יותר, כלומר מתווה ההלאמה, מתווה שהבעלים לא בעדו.

אל על תמשיך לעמוד על הקרקע בשעה שכמעט כל עובדיה ישבו בבית. הכעס של עובדי הסקטורים האחרים יתחיל לבעבע על הטייסים שעומדים בחזית הקרב. כבר היום לא מעט מעובדי הסקטורים האחרים זועמים על הטייסים שמשתכרים פי כמה מהם ושמובילים לשיטתם את החברה לאבדון. ככל שהזמן יתארך, הלחץ בתוך החברה יגבר. לאל על יש יתרת מזומנים שתאפשר לה להתקיים כמה חודשים גם בלי הכנסות. השאלה תהיה מי ימצמץ ראשון ומי יבין שאלפי משפחות תלויות בגורל החברה שתלוי בכיוון שאליו ימשוך הקרב הזה.

עוד כתבות

יו"ר קודאק ג'ים קונטיננזה חותם על עסקת ייצור תרופות / צילום: JAMIE GERMANO/ROCHESTER DEMOCRAT AND CHRONICLE via, רויטרס

עסקת קודאק: הממשל האמריקאי עוצר את הלוואת מאות מיליוני הדולרים

לאור ההאשמות לפיהן החברה הדליפה את המידע על ההלוואה לפני מועד ההודעה הרשמית, דבר שהוביל לזינוק במנייה ולגריפת רווחים מצד בכירים בחברה, התאגיד האמריקאי שאחראי על ההלוואה הודיע על החלטתו לעצור את ההלוואה ● "ההאשמות מעלות חששות כבדים"

יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הנדל לא מוותר ופועל לאשר טלפונית את מתווה הסיבים בממשלה

זאת למרות ביטול ישיבת הממשלה שתוכננה לדון בנושא היום ● במידה ולא יסתייע, הודיע שינסה להעביר את המתווה בדרך נוספת

סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן / צילום: REUTERS/Jonathan Ernst

ארה"ב מתקרבת לבחירות: האם לשוק ההון יש סיבות לדאגה?

למשקיעים כדאי להוריד את מפלס הפאניקה: נשיא כמו ג'ו ביידן בבית הלבן יכול להיות בדיוק מה שישראל צריכה כדי לשדרג את המעמד האזורי שלה ● עבור התעשייה הביטחונית והטכנולוגית בישראל טמונות בשינוי כזה הזדמנויות עסקיות

פריים מתוך הסרט “תקופת מבחן” / צילום: באדיבות yes, יח"צ

"תקופת מבחן" הוא לא סרט רגיל בשום צורה או דרך

"תקופת מבחן" לוקח כמה סיכונים שיכלו בקלות להפיל אותו, אבל הוא מובל ביד בטוחה ואמינה של במאי שמצליח להרים כמה סצנות שעלולות לגרום לצופים לשכוח לנשום

אדית בר, יו"ר הותמ"ל / צילום: ליאור מזרחי

אדית בר, מנהלת מינהל הפיתוח במשרד הפנים, מונתה ליו"ר הותמ"ל

בר מכהנת בשנתיים האחרונות כמנהלת מינהל הפיתוח במשרד הפנים ובעבר מילאה שורת תפקידים בשירות הציבורי בתחומי התכנון והשלטון המקומי

זהב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

זהב בכל מחיר: מדוע מחירי המתכת הצהובה שוברים שיאים?

המתכת הזהובה שנמצאת בשימוש כסחורה כבר אלפי שנים, עלתה בשיעור של כמעט 35% מאז תחילת השנה והגיעה לשיא של כל הזמנים בבורסת ניו יורק ● עד מתי המחירים ימשיכו לנסוק? מדוע מחירי הזהב כובשים שיאים חדשים באחרונה? איך עובד שוק הזהב? כיצד משקיעים וסוחרים במתכת זו?

שכונה בקריית מלאכי. צמצום הפטור ירתיע גם משקיעים וכניסת אוכלוסייה חדשה, קבעה הוועדה / צילום: בר אל, גלובס

פטור מהיטל השבחה בשכונת שיקום יינתן גם במכירת הדירה

ועדת הערר של מחוז דרום קבעה - בניגוד לפסיקה מנחה של בית משפט מחוזי - כי מוכר דירה בקריית מלאכי יהיה זכאי לפטור מהיטל השבחה

 

עומדים: מתן גוטמן (מימין) ואלי מרזל, מייסדי CRT. יושבים: שמואל האוזר ויוסף שפירא, שמייעצים לחברה  / צילום: כדיה לוי, גלובס

בין טכנולוגיה לזכויות אדם: בכירי משרד מבקר המדינה לשעבר מדברים על המיזם חדש

מעקב אחר אזרחים? דיכוי הפגנות? בשנים האחרונות החל עיסוק בשאלה למה משמשות הטכנולוגיות שמפותחות בישראל, כפי שנשאל בעבר לגבי יצרניות נשק • חברות מתחילות להטיל רגולציה עצמית כדי להימנע מביקורת ציבורית ומשפטית, ויוצאי משרד מבקר המדינה אף הקימו חברת ייעוץ בנושא

ההפגנה הערב בבלפור. לפי הערכת המשטרה, הגיעו כ-15 אלף מפגינים / צילום: מחאת הדגלים השחורים, יח"צ

הפגנות ברחבי הארץ נגד נתניהו; כ-15 אלף מפגינים בבלפור

מאות מפגינים מול ביתו של נתניהו בקיסרה ומאות נוספים השתתפו בהפגנות נגד השחיתות על כ-200 גשרים ברחבי הארץ ● המשטרה סגרה רחובות באזור כיכר פריז בירושלים

וורן באפט. מכר מניות בענף התעופה, זיהה הזדמנות בשוק האנרגיה / צילום: Nati Harnik, Associated Press

אחרי שנכווה מהקורונה: באפט ביצע רכישה חוזרת של מניות ברקשייר בלמעלה מ-5 מיליארד דולר

מדובר בהיקף המניות הגדול ביותר שחברת ההשקעות רוכשת בפעם אחת ● שורה של חברות בפורטפוליו של באפט נפגעו מהמשבר והוא אף מכר בתחילתו את אחזקותיו בתחום התעופה ● הרווח התפעולי של ברקשייר התאוויי ירד ב-10% ברבעון השני, אך הרווח הנקי זינק

בדיקה סרולוגית. הרוב יתאכזבו לגלות שהם לא מוגנים מפני הקורונה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שר"פ קורונה: בדיקת קורונה במקום העבודה, לכל העובדים. כבר לא מדע בדיוני

חברת טרגט מרקט ובי"ח שיבא החלו להציע לחברות גדולות לבצע בדיקות סרולוגיות לעובדיהן, כדי לקבוע אילו עובדים מוגנים יותר מפני הנגיף ואילו פחות ולאפשר להן לקבל החלטות ארגוניות מושכלות ● המהלך עשוי להכניס את שוק העבודה לעידן חדש של מעורבות מעסיקים בבריאות עובדיהם

מלון ישרוטל קדמא / צילום: אסף פינצ'וק, יח"צ

לא מפחדים מהקורונה: המלונות שנפתחים בישראל דווקא עכשיו

פתיחת עסקים בימי קורונה אינה עניין של מה בכך, והיא מלווה באי ודאות רבה ● עם זאת, בחודשים האחרונים מספר בתי מלון ברחבי ישראל פתחו את דלתותיהם לראשונה

מיקרוסופט / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

עובדי מיקרוסופט סין פיתחו פיצ'ר נגד שעות נוספות

התכתבויות פנימיות בהן מהנדסים במיקרוסופט סין דנים על שעות העבודה בחברה הפכו ויראליות בימים האחרונים ● מההתכתבות עולה כי עובדים במיקרוסופט פיתחו כלי ממוחשב שבודק אלו עובדים מחוברים בשעות הלילה המאוחרות ושולח להם אזהרה המורה להם להפסיק לעבוד

מתקנים של ארמקו הסעודית./ צילום: רויטרס Ahmed Jadallah

צניחת מחיר הנפט הביאה לנפילה של 73% ברווחי ארמקו ברבעון השני

ארמקו דיווחה היום כי רשמה ברבעון השני רווח של 24.6 מיליארד ריאל (כ-6.6 מיליארד דולר), לעומת רווח של 92.6 מיליארד ריאל ברבעון המקביל אשתקד ● החברה הודיעה עוד כי תחלק דיבידנד בהיקף של 18.75 מיליארד דולר לבעלי מניותיה

גרנולה תוצרת בית / צילום: מורן מזרחי

הגרנולה הטובה בעולם. ויש גם מתכון איך להכין אותה בבית

חיליק גורפינקל אוהב להתחיל את הבוקר עם בירה ודג מלוח, אבל כשזה לא מתאפשר, הוא מסתפק ביוגורט עם גרנולה ● אבל אז, שתהיה גרנולה טובה באמת, ורצוי תוצרת בית. כמו הגרנולה הזו, למשל

ניר שטרן/ צילום: כדיה לוי

פז במו"מ מתקדם לרכישת רשת המרכולים סופר יודה

הרשת התל-אביבית סופר יודה שבבעלות יהודה גואטה מונה כ-16 סניפים עירוניים הפועלים 24 שעות ביממה גם במהלך סוף השבוע ובחגים ● גורמים בשוק מעריכים שהעסקה, אם תושלם, תתבצע לפי שווי של 120-130 מיליון שקל לסופר יודה

בעסקי השכירות חוזרים לשגרה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

חושבים לקנות או למכור דירה בתקופת המגפה? לרשות המסים יש שורה של הטבות עבורכם

בעקבות משבר הקורונה החליטה הממשלה על שורה של הקלות בתחום מיסוי הנדל”ן • "גלובס" עושה סדר בהחלטות האחרונות

מימין: אשטון קוצ'ר, אם.סי האמר, ג'בייל מגי, כריס רוק ואופרה ווינפרי. מרגישים שהם חייבים להיות נוכחים כל הזמן / צילומים: AP, רויטרס

קלאב האוס: הרשת החברתית של המפורסמים כבר שווה 100 מיליון דולר

מסיבות רבות משתתפים, כניסה בהזמנה אישית בלבד והתחככות באנשי הון־סיכון וכוכבי הוליווד ● האם קלאב האוס תכבוש גם את ההמונים?

חנות צעצועים בסין, יוני. השוק הסיני אמנם עתיר בצרכנים, אך הם משתכרים הרבה פחות מאשר במערב / צילום: Aly Song, רויטרס

הקורונה שינתה סדרי עולם: בסין כבר לא בונים על הצרכן מהמערב

הקורונה שינתה סדרי עולם וההזמנות מסין נעצרו • הייצוא מסין נפל בחצי השנה הראשונה של 2020 ב-6.2% • עכשיו, היצואנים שהתבססו עד כה על הצרכנים במערב, נאלצים לשנות מודל עסקי ולהתמקד בשוק המקומי

מארק צוקרברג / צילום: Francisco Seco, Associated Press

מדד המיליארדרים: צוקרברג הגיע להון אישי של 100 מיליארד דולר

המיליארדר בן ה-36 מצטר לג'ף בזוס וביל גייטס, האנשים היחידים בעולם שיש להם כיום הון של מיליארד דולר ● צוקרברג צבר השנה כ-22 מיליארד דולר, בזוס הרוויח למעלה מ-75 מיליארד דולר