גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המאבק על שכר הדירה מסלים: קמעונאיות אופנה מפסיקות לשלם לקניונים

קסטרו ביטלה הוראות קבע למליסרון והיא לא לבד: H&M, רנואר, ותמנון עצרו ביולי הוראות תשלום שכר דירה לקניונים שונים • בתחילת מגפת הקורונה הסכימו הקניונים לבוא לקראת הקמעונאים, אבל כעת נראה שסבלנותם פגה

ישראלים עושים קניות במרכז "ביג פאשן" באשדוד אחרי הסגר / צילום: Amir Cohen, רויטרס
ישראלים עושים קניות במרכז "ביג פאשן" באשדוד אחרי הסגר / צילום: Amir Cohen, רויטרס

התקופה שבה סיפקו הקניונים הקלות לרשתות האופנה והמסחר נגמרה. כעת מחדשות רשתות הקמעונאות את המלחמה מול הקניונים.

עם תחילת יולי פגה התקופה, שבה סיפקו קבוצות קניונים ומרכזי קניות הקלות והנחות בנוגע לגובה דמי השכירות לרשתות האופנה והמסחר. כעת הצדדים חזרו לנקודת המוצא כשרשתות האופנה נחושות להפחית את עומס שכר הדירה, שלתחושתן לא תואם את הפדיונות בקניונים, ובקניונים ובמרכזי הקניות חשים שכבר הלכו כברת דרך ארוכה לקראת הרשתות עם שורה ארוכה של הקלות מסוגים שונים, וכי כעת על הרשתות לעמוד על הרגליים בעצמן.

הפערים הללו הגיעו אתמול (ג') לשיא במכתב ששלחה קבוצת מליסרון, שבשליטת ליאורה עופר, לקבוצת קסטרו, שבשליטת משפחת רוטר. במכתב טוענת מליסרון, כי קסטרו עיכבה תשלומים בהיקף של כ-4 מיליון שקל, באמצעות ביטול חד-צדדי של הוראות קבע. בשל כך, מליסרון דרשה מקבוצת האופנה לפנות שתיים מהחנויות של רשת קסטרו מתוך 20 מרכזי הקניות שהיא מפעילה בתוך עשרה ימים, והצהירה כי תחלט את הערבויות של הרשת שבידה.

המחלוקת של מליסרון עם קבוצת קסטרו לא עומדת בחלל ריק. היא מצטרפת לכך שקסטרו בחרה לא לפתוח כמה מהחנויות שלה, בין היתר בקניון מבשרת, בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה ובקניון TLV בתל אביב. קסטרו מנסה לשפר את מצבה באמצעות קביעת עובדות בשטח, על ידי הפעלת לחץ להורדת דמי השכירות והניהול. את זה, ראוי להזכיר, היא עושה במקביל לרצף של צעדי התייעלות והורדות שכר פנימיים, כמו גם פיטורים ממוקדים ומימוש נדל"ן.

דוגמה למאבק הענפי

קסטרו אמנם נמצאת בימים אלה בתקופה מאתגרת, אולי המאתגרת ביותר שידעה אי פעם. המאבק שלה מול מליסרון דומה למאבק שמנהלות קמעונאיות אחרות בענף מול לא מעט משכירים, וניתן ללמוד ממנו יותר מאשר על מצבה של קסטרו, על המלחמה המתחוללת בעת הזו בין בעלי מרכזי הקניות לבין הקמעונאים בכלל.

כדאי להדגיש גם כי לקבוצת קסטרו-הודיס חנויות רבות בקניונים של קבוצת מליסרון, והדרישה לפינוי כעת ניתנת לשתי חנויות בלבד של המותג קסטרו ולא של יתר מותגי הקבוצה. נראה, כי מדובר בחלק ממשא ומתן שמתנהל בימים האחרונים לא רק מול קבוצת קסטרו, כי אם גם מול קבוצות אופנה נוספות.

כבר בגל הראשון של משבר הקורונה, קסטרו, כמו גם קבוצות אחרות בתחום, הודיעו בחודש מרץ על ביטול חד-צדדי של תשלום דמי השכירות לקניונים.

כעת, עם סיום תקופת ההקלות, רשימה הולכת ומתארכת של קמעונאיות אופנה נוקטות שיטות שונות כדי לצמצמם את הנזק שנגרם להם מהתקופה הממושכת של ההסגר שכפתה עליהן המדינה ומהשחיקה בפדיונות. המשבר הנוכחי הגיע על רקע משבר ישן יותר שפקד את ענף האופנה.

אחת השיטות שנוקטות הקמעונאיות, שבה נקטה קסטרו, היא ביטול הוראות הקבע לתשלום דמי שכירות וניהול למגוון רחב של בעלי קניונים, בהם גם קבוצות שמחזיקות במספר מצומצם של מרכזי קניות.

ל"גלובס" נודע כי בין הרשתות שעצרו בחודש יולי הוראות קבע למרכזי קניות שונים נמנות קבוצות אופנה בולטות וחזקות דוגמת H&M, רנואר, ותמנון.

מבחינת הרשתות הללו, הן נחושות שמרכזי הקניות והקניונים יעניקו הקלות נוספות שיספקו להן ודאות בנוגע להמשך ויתאימו את עומס שכר הדירה לפדיונות, במציאות שבה חלק נרחב בציבור לא מגיע לקניונים. יצויין כי חלק ממרכזי הקניות כלל לא סיפקו לשוכרים הקלות.

שחיקה נמשכת בפדיונות

כפי שמגלים נתוני ריס (RIS), עליהם דיווחנו ב"גלובס", מאז החזרה לפעילות בתום הסגר מרכזי הקניות הפתוחים נהנים מצמיחה של מעל ל-20% בפדיונות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד (7 במאי עד סוף יוני). לעומתם, הקניונים האזוריים סובלים מירידה של 4% בפדיונות לעומת אותה תקופה ב-2019. כאן המקום להזכיר שגם 2019 הייתה שנה חלשה של שחיקה בפדיונות הענף.

כך או כך, רשתות האופנה לוחצות על הקניונים ליצור מציאות שתאפשר להן לקצץ בהוצאות. כלי נוסף לכך הוא צמצום והגבלת שעות הפתיחה שלהן בקניונים. בתחילת השבוע התירו עזריאלי ומליסרון לרשתות האופנה לא לפתוח את החנויות במוצאי שבת, ולקצר את שעות הפעילות באמצע השבוע ולסגור את החנויות כבר ב-20:30.

בקניונים שבהם הבעלים לא הלכו לקראת הקמעונאים, הרשתות החזקות מכתיבות את המציאות. כך למשל, בקניון TLV, שבשליטת מוטי בן משה באמצעות רבוע כחול נדל"ן, קבוצת זארה שמפעילה כחמש חנויות של מגוון מותגים בקניון, החליטה על דעת עצמה להקדים את סגירת החנויות באמצע השבוע ולהשאיר אותן סגורות במוצ"ש, כדי לחסוך עלויות ולצמצם נוכחות בשעות בהן קיימת פעילות מועטה.

תמונת השוק השתנתה, אומר ל"גלובס" תמיר בן שחר, מחברת הייעוץ והמחקר הכלכלי צ'מנסקי בן שחר. "הקניונים והרשתות יצטרכו למצוא את הנוסחה המשותפת לשינוי כללי המשחק. מצד אחד, הרשתות לא יכולות להמשיך ולשלם את מה שהיה עד היום. מצד שני, למרכזים יש גם זכות קיום, כשעד היום, מתחילת המשבר, הקניונים ספגו ונתנו מעצמם - והצד השני לא שילם כלום".

לדברי בן שחר, "חלפו מספר חודשים בהם מרכזי הקניות התחשבו והעמיסו על עצמם את הסיכון, וכעת עם החזרה לפעילות המרכזים לא יכולים להמשיך לשאת אותם על גבם. גם להם יש התחייבויות. הרשתות לא יכולות להרשות לעצמן לוותר על הקניונים ולכן כללי המשחק צריכים להשתנות בהידברות". בן שחר טוען, כי המחיר הקבוע של דמי השכירות יצטרך להשתנות, כשהחלופה היא מעבר לתשלום של אחוז קבוע מתוך הפדיונות של הרשתות. אלא שלדבריו, השינוי הזה חייב להתרחש ולא באופן חד-צדדי מצד הרשתות.

"המצב בתחום האופנה היום הוא שהשוק מייצר מחזורי מכירות יותר גדולים, אבל הרווחיות יותר נמוכה, כך שהמחזור הוא לא המחזור של פעם", והוא מוסיף: "בגלל אובדן מכירות של חודש וחצי, הרשתות נדרשות כעת לחסל את הסחורה שלהן בפרק זמן קצר יותר כדי להיפטר מאופנת הקיץ, ולהיערך לאופנת הסתיו והחורף. לשם כך הרשתות נותנות הנחות עמוקות ששוחקות להן את הרווחיות, כך שהיכולת שלהם לשלם שכר דירה על אותו מחזור נחלשת. כעת שני הצדדים צריכים לראות איך לגרום לנו להוציא את הכסף שלנו בישראל כל עוד השמיים סגורים, ולא בחו"ל".

ברשת תמנון סירבו להגיב לפניית "גלובס" באופן רשמי, אך גורמים בסביבת החברה אישרו בשיחה עם "גלובס" כי מדובר על 5-6 חנויות. ממאץ' ריטייל, זכיינית קבוצת H&M בישראל, נמסר: "אנו מנהלים שיח פתוח ומקדם עם כל השותפים שלנו ומכבדים את התחייבותנו".

מקבוצת רנואר נמסר כי: "כמדיניות, קבוצת רנואר אינה מכחישה או מאשרת ידיעות הקשורות להתנהלות הפנימית של החברה".

אחרי מועד פרסום הכתבה במסגרתה רנואר בחרה שלא להתייחס לטענות לגופן, ביקשה רנואר לעדכן את תגובתה ומסרה: "רנואר נמצאת שנים רבות ביחסים אדוקים וטובים עם כל קבוצות הקניונים ומתנהלת מולם ביושר, כבוד ומשלמת לשביעות רצון של כול הצדדים. כחברה פרטית, את המשאים ומתנים העיסקיים שלה, מנהלת רנואר מול הגורמים הרלוונטיים ולא בתקשורת".

מחברת קסטרו נמסר: "קסטרו מאז ומעולם עמדה בכל התחייבויותיה הכספיות וכך יהיה גם בעתיד. אנחנו מוחים על כך שמי בחברת מליסרון מנסה להלך עלינו אימה באמצעות התקשורת על החברה. אנו תמהים על כך כי במילסרון בניגוד לכל חברות הקניונים האחרות, עדיין לא הפנימו את צו השעה בעולם כולו בכלל, ובישראל בפרט. אנו מצפים יותר מתמיד לאוזן קשבת. כולנו בסירת הקורונה. ולכן, הדרישה של מילסרון היא לא במקום בלשון המעטה. כמו כן אנו רואים בחומרה שעד היום לא קיבלנו החזרים על התקופה בה קניוני מליסרון היו סגורים".  

עוד כתבות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד