גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אין אופק - ארקיע עשויה להישאר בהדממה עד לפסח 2021

החברה, שאינה פעילה מאז חודש מרץ, לא בטיסות הפנים ולא בטיסות הבינלאומיות, כבר הודיעה לכ-500 עובדיה שהם יישארו בחל"ת עד לסוף חודש אוגוסט ● פרופ' ירון זליכה, העומד בראש מועצת העובדים מסר: "לא יקרה כל עוד זה תלוי בי. נחזור לפעילות מיד עם פתיחת השמיים"

מטוס האיירבס neo 321 LR של ארקיע - "עפרה חזה"  / צילום: דוברות ארקיע
מטוס האיירבס neo 321 LR של ארקיע - "עפרה חזה" / צילום: דוברות ארקיע

מסתמן: ארקיע תישאר בהדממה עד לפסח 2021. החברה, שאינה פעילה מאז חודש מרץ, לא בטיסות הפנים ולא בטיסות הבינלאומיות, כבר הודיעה לכ-500 עובדיה שהם יישארו בחל"ת עד לסוף חודש אוגוסט. לפי הלך הרוח, לארקיע אין כוונה לחזור לטוס לפני פסח 2021 ובמקרה כזה החברה לא תפעל במשך שנה.

החברה אף החזירה לאחרונה את אחד ממטוסי האיירבוס נאו 321 שלה, "עפרה חזה" שהופעל במודל של חכירה. המטוס הוחזר לארה"ב לחברה שממנה חכרה ארקיע את המטוס, חברת המטוסים שבבעלות האחים נקש, בעלי ארקיע. שני מטוסי ניאו נוספים, "אהוד מנור" ו"שייקה אופיר", שבהם התחדשה החברה לאחרונה, נותרו בצי יחד עם שלושה מטוסי אמברייר.

הרבה סימני שאלה מתעוררים במקרה שבו החברה אכן תושבת למשך שנה. המדינה כבר הודיעה כי היא תכסה את דמי האבטלה לזכאים עד לאמצע חודש אוגוסט, אלא שבמצב שבו אין אופק או תכנית לפתיחת השמיים גם בטווח הרחוק, עובדי התעופה והתיירות ייאלצו להיות בחופשה הכפויה הרבה מעבר לכך, אחרת יאבדו את מקום עבודתם.

מבנה הבעלות של ארקיע הוא ייחודי בענף משום שעובדי החברה מחזיקים ב-30% ממנה. בראש מועצת העובדים ששמה תו"ת (תעופה ותיירות) עומד פרופ' ירון זליכה שהשיב לעניין האפשרות שהחברה תישאר בהדממה עד לפסח 2021: "לא יקרה כל עוד זה תלוי בי וכמובן בכפוף לפתיחת השמיים. מבחינתנו נחזור לפעילות מיד עם פתיחת השמיים". יו"ר ארקיע אבי חורמרו השיב ל"גלובס" כי "אנחנו חושבים על זה, עדיין אין החלטה".

הסבסוד לאילת הגיע - החזרת הקו לא

מוקדם יותר השבוע יצאה ארקיע בקריאה לפיה "הממשלה צריכה להתעשת ולמנוע את ניתוק אילת ממרכז הארץ ע"י סבסוד הקו לאילת", קריאה זו באה לנוכח האיום שהשמיע מנכ"ל ישראייר כי יעצור את הטיסות לאילת. ישראייר היא היחידה שמפעילה כיום טיסות בקו נתב"ג-רמון. ארקיע שבעבר החזיקה 70% מהפעילות בקו - לא פעילה בו. בהודעה שהפיצה החברה בשמו של מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל עוז ברלוביץ' נמסר כי: "ארקיע תשמח לחדש את פעילות הקו אולם אינה יכולה להרשות לעצמה לצבור הפסדים בהפעלתו. החברה יכולה להתחיל להפעיל את הקו בסמיכות להודעת הממשלה על סבסוד, אנו נמצאים בקשר רציף עם כל רשתות בתי המלון באילת ונוכל להציע לציבור הישראלי דווקא עכשיו חבילות נופש של טיסות ומלון במחירים מאוד אטרקטיביים לחבילה הכוללת".

יממה לאחר הקריאה הזו פרסם דובר משרד התחבורה על רשת ביטחון שתאפשר את המשך הטיסות לאילת. רשת הביטחון הזו מתוקצבת במיליון שקל, התקציב יועבר לחברות (בשלב זה לישראייר בלבד) כהשלמה עבור טיסות שבהן מכירת הכרטיסים לא תכסה את עלות הטיסה. מכאן שלא מדובר במענק או בונוס הדומה לזה שקיבלו בשעתו חברות התעופה הזרות שנחתו בנמל התעופה רמון (60 אירו לנוסע). ישראייר בתמורה לסבסוד תוסיף 2-3 טיסות ביום שיותאמו בשעות הטיסה שלהן לצורכי תושבי העיר אילת, טיסות שימריאו מאילת בשעה 7:30 בבוקר וטיסות חזור שינחתו ברמון בשעה 18:30. בכך תעלה ישראייר את תדירות הטיסות של ל-7-8 טיסות ביום.

במשרד האוצר הוסבר המתווה כך: "משרדי האוצר והתחבורה סיכמו על הקצאת סך של כמיליון שקל לצורך שמירה על קווי תעופה סדירים בשעות הבוקר והערב בין אילת למרכז הארץ (נתב"ג). בדומה לסבסוד קו התעופה בתקופת הסגר, הסבסוד כולל תמיכה כספית לחברות התעופה המגשרת על הפער בין עלות הטיסה בפועל להכנסות החברה ממכירת כרטיסים. עלות הטיסה תיקבע בהליך תחרותי בין חברות התעופה".

ארקיע אמנם קראה לסבסוד הקו לאילת, אולם לא נראה שהיא אכן תחדש טיסותיה בקו כפי שהבטיחה שתיעשה אחרי שיינתן סבסוד כזה. לעניין הזה השיב חורמרו "אנחנו בוחנים את זה".

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-120 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מניות השבבים עולות ●  IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה