גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מניו יורק דרך ירושלים: נחשף המשקיע שרוצה לרכוש את אל על

אלי רוזנברג (30), בנו של המיליארדר הניו יורקי קני רוזנברג המתגורר בירושלים, הוא האיש שמעוניין לרכוש את החברה ●  בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי נציגו של רוזנברג ביקש להתחיל בהליך בעזרת תא"ל במיל' ראם עמינח

מטוס אל על / צילום: יואב יערי
מטוס אל על / צילום: יואב יערי

אלי רוזנברג (30), אנגלו-סקסי המתגורר בירושלים, נשוי עם ילדים הוא האיש שמעוניין לרכוש את אל על מידי חברה כנפיים ולהפוך לבעל השליטה בחברה. רוזנברג עלה לארץ לפני כמה שנים מארה"ב והוא תושב ישראל - תנאי לקבלת היתר הרכישה מהמדינה. רוזנברג מחזיק בבעלותו עסקי נדל"ן בעיקר בארצות הברית. אביו הוא קני (נפתלי) רוזנברג, מיליארדר המתגורר בניו יורק והבעלים של מספר גדול של נכסים וחברות בתחום הסיעודי והשיקומי ברחבי ארצות הברית.

רוזנברג נחוש לרכוש את החברה למרות מצבה ולמרות מצב ענף התעופה שניזוק קשות בעקבות משבר הקורונה. הוא פנה לתא"ל במיל' ראם עמינח שיבצע עבורו את העסקה. בכוונתו לקנות את החברה "AS IS", בלי מצגים ובמזומן.

אך בזמן שיש קונה, לא ברור שיש מוכר: חברת כנפיים שמהם שואף רוזנברג לרכוש את החברה הדפה את ההצעה של רוזנברג עד כה.

המדינה מחזיקה במניית זהב באל על ולכן עסקת רכישה של חברה כזו חייבת לעבור אישור מיוחד הכולל גם חתימה של מספר שרים בהם שרי הביטחון, האוצר, משרד הדיגיטל (רשות החברות) ומשרד התחבורה. בשבוע שעבר הרוכש העביר את הצעת הרכישה לאל על שהעבירה את ההצעה עברה ממנה לרשות החברות.

התהליך שבו מתמקד הרוכש כרגע הוא השגת ההיתר לרכוש את אל על, כתנאי לעסקה. עד להשגת ההיתר האמור התהליך לא ממשיך. יתרה מכך כנפיים אף לא דיווחה לבורסה עד כה על הצעת הרכישה. אחרי שיושג היתר השאלה מבחינת הקונה היא האם הרכישה תתבצע עוד לפני הנפקת המניות במסגרת המתווה שבו בחרה אל על בסיוע מן המדינה או שהוא יצטרך להמתין ולרכוש את המניות שהמדינה התחייבה לקנות במסגרת המתווה הזה הכולל הלוואה של 250 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור 75% וגיוס הון בהיקף של 150 מיליון דולר דרך הנפקת מניות. הקונה מוכן לרכוש את החברה מידי כנפיים עוד לפני דילול המניות שלהם במסגרת ההנפקה. דרך עמינח, הרוכש אף שכר את שירותיו של יו"ר תעשייה אווירית הראל לוקר כנאמן לעסקה עד לקבלת ההיתר.

מחברת כנפיים העדיפו שלא להגיב לידיעה. 

כאשר עמינח ביקש להתחיל בהליך שיאפשר למשקיע לקבל את השליטה בחברה, הורה לו מנהל הרשות יעקב (ינקי) קוינט לפנות תחילה למזכיר חברה אל על בהתאם לתקנון החברה. ואכן בשבוע שעבר, עמינח פנה לחברה שהעבירה בקשתו לרשות לחברות והוא ממתין להיתר השליטה.

במקביל אל על מקדמת את צעדיה בדרך ליישום מסלול מתווה הסיוע מהמדינה. החברה חתמה הסכם קיבוצי עם שלושה ועדים מתוך ארבעה, הסכמים אלה שנחתמו עם סקטור הדיילים, סקטור המנהלה והסקטור הטכני. ההסכמים משקפים פיטורים של 1,750 עובדים בשלוש הסקטורים הללו. ההסכמים משקפים חיסכון של 120 מיליון דולר בשנה לחברה. החתימה הבאה שאל על תצטרך להציג היא מול ועד הטייסים המונה 650 עובדים, ככל הידוע שיחות בין הצדדים לא מתנהלות עדיין.

במכתב ששיגר גונן אוסישקין לעובדים הוא דיווח כי "ניכר כי המדינה מחויבת לעזור לאל על בתנאי שאל על תתגייס לעזור לעצמה. הכוונה כי ניישם את התוכנית שהוצגה לאוצר באופן הדוק ובהתאם לשלבים שנקבעו". אל על גם מקווה שלא יהיה עיכוב מכיוון הבנקים ומכיוון המדינה בשעה שכל 45 מטוסיה עומדים על הקרקע ואין לה הכנסות מפעילות (למעט טיסות מטען בודדות במטוסים חכורים).

"נפתלי (קני) הוא מיליארדר שחי בניו יורק והוא מזהה הזדמנות לקנות את אל על במחיר אטרקטיבי", אומר גורם המכיר את הרוכשים. "הוא לא מוטרד מזה שאל על מרוויחה או מפסידה, או בכלל ממצבה של החברה. קנייה של אל על, זה משהו שיכול לגרום לו להתגאות בקהילה שלו". אותם גורם, כמו גורמים אחרים, אומר שמי שעומד מאחורי הקנייה הוא רוזנברג האב. "הבן הוא תלמיד בכולל ויש לו תעודת זהות ישראלית, זה כל הסיפור".

בעמוד הלינקדין של קנת' (רונזברג) הוא מופיע כמנכ"ל וכבעלים של חברת Centers Health Care שמוגדרת כאחת מחברות הסיעוד והטיפול הגדולה בארה"ב. "כבר בגיל צעיר האמין קנת' (קני) שעל כולנו מוטלת אחריות לתרום לקהילה דרך הפעילות העסקית. ככל שנוכחותו ופעילותו בענף הרפואה העמיקה, הוא פעל במטרה לגלם את החזון שלו שהיה בגדר "תנופה פשוטה לקריירה מפוארת".

ב-2001 אחרי שרכש כמה בתי אבות שעמדו לפני קריסה השיק את מרכזי הבריאות (Centers Health Care) שמקיף 50 מתקנים בחמש מדינות בארה"ב. מרכזי הבריאות מעניקים טיפולים סיעודיים וטיפולים מקיפים אחרים. בין המרכזים גם מרכזי גמילה וסיעוד, מרכזי טיפול לחולי איידס, רובם במדינת ניו יורק כך למשל בקורנינג, בברוקלין, מספר מרכזים בברונקס בבואפלו בקווינסברי, בעמוד הלינקדין שלו מצוין כי לאורך כל הדרך הוא ממשיך להתנדב כפרמדיק, ומספק שירותי בריאות מקוונים לקהילה שלו. "הוא שם את ידיו במקום שבו נמצא ליבו".

Centers Health Care נוסדה ב-1996 על ידי קנת' רוזנברג. ממרכז שהכיל 77 מיטות, צמחה הרשת לעשרות מרכזים ובהם כ-5,000 מיטות. שירותים נוספים שמציעה החברה הם שירותי רפואה דחופה, שירותים לטיפולים רפואיים ביתיים וחברת אמבולנסים פרטית (הגדולה בניו יורק).

גילוי מלא: כותרת הידיעה ציינה במקור את עיסוקו של המשקיע כתלמיד ישיבה, ושונתה לאור חוסר הרלוונטיות של פרט זה לעסקיו מול אל על ובכלל.

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה שיגר כ-25 רקטות למירון, חיל האוויר תקף בלבנון

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף