גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם בישראל קיימת גזענות ממסדית ותפקידנו למגר אותה

מאז מחאת העדה האתיופית ב־2015 המודעות לתופעת הגזענות הממסדית עלתה והתודעה השתנתה, אך יש עוד הרבה עבודה לעשות ואנו מחויבים להמשיך במלאכה • ראש היחידה לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים בטור מיוחד

הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב בשנת 2015 / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב בשנת 2015 / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

בחודש מאי 2015 קרה דבר בישראל, ששינה את כל ההתייחסות למופעי גזענות. אירוע תקיפתו של החייל דמאס פקדה על ידי שוטרים, במרכז הארץ, לאור יום, עורר את כל החוויות הקשות של צעירים יוצאי אתיופיה מצד שוטרים. למזלו של פקדה, כל האירוע תועד על ידי מצלמת אבטחה. אחרת, היה בוודאי עם אישום פלילי וחייו היו נהרסים על ידי מי שהיכו אותו נמרצות.

עם פרסום סרטון התקיפה על ידי השוטרים, יצאו עשרות אלפי צעירים לרחובות ודרשו למגר את הגזענות הממסדית. אלימות שוטרים, שיטור-יתר והפללת יתר כלפי קבוצות מיעוט בחברה, מהווים ביטויים של פרקטיקות גזעניות.

בפברואר 2016, בעקבות המחאות, הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו להקים צוות בין-משרדי למיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה. הצוות, בראשות מנכ"לית משרד המשפטים דאז אמי פלמור, הגיש את מסקנותיו בדו"ח מקיף וקבע, בין היתר, שתי קביעות משמעותיות: הכרה בקיומה של גזענות ממסדית בישראל; כדי למגר אותה, גובשו למעלה מ-50 המלצות למאבק בגזענות הממסדית. ההמלצה המרכזית בדו"ח הצוות הבין-משרדי הייתה הקמת יחידת תיאום ממשלתית, שתסנכרן את הפעילות הממשלתית במניעת גזענות ואפליה.

הצעד הראשון: הכרה בגזענות הממסדית

הכרה בקיומה של גזענות ממסדית הייתה צעד ראשון וההכרחי למאבק אמיתי בגזענות. בפברואר 2017, עם הקמת היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים, החלה למעשה מדינת ישראל להיאבק בגזענות הממסדית. מדינת ישראל צעירה מאוד במאבק מסודר בגזענות ממסדית ועל אף עשייה מרובה עד כה על ידנו, יש עוד דרך ארוכה כדי להפוך את הגזענות לשולית ולא משפיעה על חיי האזרחים.

אלבר ממי, סוציולוג ופילוסוף צרפתי, כתב בספרו 'הגזענות' כי "איש אינו רואה עצמו גזען - או כמעט שום איש אינו רואה עצמו גזען - ועם זאת שיח הגזענות עודנו עיקש ועכשווי. כשנחקר הגזען, מיד הוא מכחיש את היותו כזה ומזדעזע: הוא גזען? בשום ואופן לא! תעליב אותו אם תעמוד על כך".

מכחישי הגזענות רבים ואף מתרבים. ישנם מנגנונים סוציולוגיים ופסיכולוגיים שמאפשרים קיומה של גזענות ממסדית, שניים מהם קשים במיוחד: מנגנון הכחשה ומנגנון הצדקה. מנגנונים אלה פועלים ביחד ולחוד ומאפשרים למערכת להכחיש אירועי גזענות שנחשפים בה.

היום אנו יודעים לזהות כי קיים מנעד רחב של מנגנוני הכחשה החל מ"יש לי חבר ערבי/אתיופי/מזרחי/חרדי", על ידי מי שנתפס במעשה גזעני ועד "דבריי יצאו מהקשרם". זאת ועוד, לעיתים אף יש ניסיון להוכיח טענה גזענית כ"אמת" בטיעונים פסאודו מדעיים.

קיימים כדי למגר את הגזענות

המוטו שלנו הוא - אנחנו קיימים כדי למגר את הגזענות, לא כדי לנהל את הגזענות. לשם כך, פועלת היחידה בשלושה מישורים מרכזיים: טיפול בתלונות, הובלת שינוי מערכתי ופיתוח ידע. לצד היחידה פועלת מועצה ציבורית מייעצת שבראשה עומד כב' המשנה לנשיאת בית המשפט העליון (בדימוס), פרופ' אליקים רובינשטיין. המועצה הציבורית מלווה ומייעצת בסוגיות מורכבות ורגישות בקשר לפעילותה והיא מהווה עוגן חשוב לפעילותנו למיגור הגזענות.

כחלק מיישום החלטת הממשלה, הובלנו למינוי 66 ממונים למניעת גזענות ואפליה במשרדי הממשלה וביחידות הסמך אשר כפופים לנו מקצועית (ובחלק התעסוקתי - כפופים לנציבות שירות המדינה). במהלך שנת 2019 התקיימו שני מחזורים של קורס הכשרה ייחודי לממונים, שפותח בהובלת ד"ר גליה בונה, מנהלת תחום הכשרות ופיתוח ידע ביחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות.

על אף פעולות רבות ומגוונות שמובילה היחידה, המאבק בגזענות הוא עדיין עיקש וסיזיפי ויש עוד דרך ארוכה כדי למגר את התופעה בישראל. המאבק בגזענות במדינת ישראל צריך להיות אינטרס לאומי ויש צורך לצייד את היחידה בסמכויות משמעותיות ומשאבים, כדי לפעול למגר אותה. יש שיאמרו כי גזענות היא כמו זיהום אוויר, היא נמצאת כמעט בכל מקום, לפעמים מצליחים לחשוף אותה וברוב המקרים היא פוגעת בקורבנותיה בשקט.

אזרחים עדיין נפגעים מהמפגש עם שוטר

ובכל זאת, נושא אלימות שוטרים ושיטור יתר (וכמעט לא מדברים על שיטור חסר) הוא הכואב ביותר והמסוכן ביותר. יש לזכור כי מחאות אביב 2015, התקיימו על רקע טענות לאלימות שוטרים וגזענות ממסדית במשטרה. על אף זאת, גם לאחר שנטען כי הופקו הלקחים במשטרת ישראל, למרבה הצער, ישנם אזרחים שנפגעים באופן הקשה ביותר במפגש עם שוטר. גם כיום, המשטרה מתקשה להכיר בקיומן של פרקטיקות גזעניות בשורותיה ולכן גם לא הסכימה למנות ממונה מניעת גזענות. במקום זאת בחרה, כמענה למחאות יוצאי אתיופיה על הריגתו של סלמון טקה ז"ל, להקים יחידה "לשוויון מגדרי וגיוון תרבותי".

הגזענות אינה אירוע שולי ואקראי, היא ביטוי למבנה חברתי היררכי שמשפיע על כל תחומי החיים של קבוצות שמסומנות ושמתויגות כ-"הם". גזענות ממסדית באה לידי ביטוי בפרקטיקות ארגוניות אשר מבחינות בין קבוצות חברתיות ומייצרות מערכת של פריבילגיות ומציאות של "אנחנו" ו"הם", אשר מציבים בפני אנשים שמסווגים כ"הם", חסמים או חוויות שליליות על בסיס צבע עור, מוצא, לאום או דת. לכן, בניית תשתית למאבק בגזענות הממסדית, מצריכה עקרונות ברורים שיש להתמיד בהם.

כיחידת מטה מקצועית באחד התחומים החברתיים המורכבים ביותר, ראינו לנכון לעשות סדר בכל הקשור למאבק בגזענות ממסדית, לגבש עקרונות ברורים לכל משרדי הממשלה ויחידות סמך, על האופן שבו יש להתייחס ולפעול למיגור הגזענות. עקרונות אלה מאפשרים לנו לנהל מערכה רחבה נגד הגזענות הממסדית ולהתקדם לעבר השינוי הדרוש. העקרונות המנחים שגיבשנו למאבק בגזענות ממוסדת הם: להתחייב לפעול נגד התופעה בכללותה, כלפי כלל הקבוצות שסובלות ממנה, ולא רק כלפי קבוצה מסוימת; גזענות אינה טבעית אלא תוצאה של הבניות חברתיות ולכן היא ברת שינוי; הגדרת הבעיה אינה רק ביטויים קיצוניים של גזענות (כגון אלימות פיזית ומילולית על רקע גזעני גלוי) אלא גם דפוסים של אפליה והדרה, מיקרו-אגרסיות וחלוקה של כוח על פי השתייכות קבוצתית; הדגש הוא על פרקטיקות ארגוניות של אפליה, הדרה וגזענות במקום על הטיות ודעות של אנשים.

לצד טיפול בתלונות מול גורמי הטיפול המוסמכים במשרדי ממשלה שונים, אנו רואים חשיבות רבה בהובלת שינויים מערכתיים, שישפעו על שיפור ביחס לכלל האוכלוסיות הנפגעות מפרקטיקות גזעניות בחברה הישראלית. אלה מקצת הדוגמאות שהיחידה הייתה מעורבת בקידום השינויים הדרושים:

● סיוע משפטי חינם לכל מי שהופלה במתן שירות ציבורי, לרבות הגשת תביעות אזרחיות נגד הגורם שפעל בגזענות, לכאורה, באמצעות הסיוע המשפטי במשרד המשפטים
● פיתוח יחידות לימוד ביחד עם מט"ח למשרד החינוך בנושא מניעת גזענות ויוזמה להכללת נושא מניעת גזענות במתווה להכשרת מורים
● הנחיית משרד החינוך למניעת הפרדת ילדים על בסיס גזעני
● נציבות שירות המדינה גיבשה יחד עם היחידה חוזר משמעת למניעת "התבטאויות עובד המדינה ומניעת גזענות" שהופץ בקרב כלל עובדי המדינה בישראל
● הנחיית הרבנות הראשית בעניין בירור יהדות בכשרות מהדרין - שיוכו של עובד לעדה או ארץ מוצא מסוימת אינו מהווה הצדקה לעריכת בירור לעובד הספציפי

תפקיד נוסף של היחידה הוא לעקוב אחר יישום החלטת הממשלה למיגור גזענות ממסדית, במקביל להיותה כתובת מרכזית להגשת תלונות על גזענות ממסדית או אפליה בשירות הציבורי בישראל. פילוח התלונות לשנת 2019 לפי קבוצות הפונים מלמד כי הגזענות פוגעת בקבוצות רבות בחברה הישראלית: 37% מקרב המתלוננים הם יוצאי אתיופיה, 27% הם בני החברה הערבית, 5% חרדים, 5% יוצאי בריה"מ לשעבר, 3% מזרחים, 3% להט"ב והשאר קבוצות שונות בחברה הישראלית.

למילים יש כוח ומשמעות

לצד חשיבות חופש הביטוי, מצאנו כי מילים בעלות משמעות גזעניות שמופצות בפומבי מהוות דלק ומנוע לפרקטיקות גזעניות. למילים יש כוח ומשמעות על התרחבות הגזענות בישראל. מילים בעלות משמעות גזענית יוצרות מציאות ומתחזקות מציאות גזענית. ללא טיפול במופעי הגזענות בשפה, בתרבות ובתוצר שלהן, יש קושי למגר את הגזענות.

לגזענות יש לא רק מחיר נפשי אלא גם מחיר כלכלי כבד. בחינת נתוני העסקה בשירות המדינה מלמדת כי יש עוד דרך ארוכה ליצירת שילוב מהותי של קבוצות מיעוט בשירות המדינה. למרות שיש מאמץ לייצר "ייצוג הולם", עיקר העובדים, לפחות בהתייחס ליוצאי אתיופיה, מאיישים תפקידים זוטרים וללא אופק. למרבה הצער, השילוב הוא בעיקר ברמות נמוכות של תעסוקה, וככל שעולים באיכות וברמת התפקיד, יש הדרה של אוכלוסיות המסומנות כ"אחרות".

מדינת ישראל והחברה הישראלית כולה יכולות לשנות את המציאות הגזענית בכל תחומי החיים. הגזענות אינה לגיטימית בשום אופן. כל מי שנאבק בגזענות חייב להביע עמדה ברורה ופומבית נגד כל צורות הגזענות. כל מי שנאבק בגזענות חייב לגנות ולהוקיע בפומבי כל מי שמעורב באירוע גזעני, ולא משנה מה דרגתו והשתייכותו הקבוצתית. לגנות ולהוקיע מכחישי גזענות. לא לקבל הצדקות, אלא לגנות ולהוקיע.

כל אירוע גזעני גדול, מתחיל באירוע גזעני קטן. כדי לחיות חופשיים מגזענות צריך להכיר בעובדה בסיסית: אדם הוא אדם ואין אדם אחד נעלה יותר על אדם אחר. 

הכותב הוא ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, משרד המשפטים

עוד כתבות

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק