גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כרוניקה של קורונה כלכלית: עסק אחד נפגע, עשרות אחרים נדבקים

יצאנו לחקירה אפידמיולוגית בעקבות רשת קטנה של אכסניות שנקלעה לקשיים ומשפיעה על מאות עסקים – שמשפיעים על אלפי נוספים ● התמקדנו ב־25 עסקים, ויכולנו להמשיך עוד ועוד ● הממדים מבהילים: כמו ההבדל בין לראות תמונה של תהום לבין לעמוד על ספה ● איורים: גיל ג'יבלי

יצאנו לחקירה אפידמיולוגית-כלכלית בניסיון לעקוב אחר התפשטות הקורונה במשק הישראלי, לתאר את נתיב ההדבקה בין עסק לעסק ואיך משפיע הנגיף על כל תחום בכלכלה הישראלית. רצינו להראות איך שכולנו יחד בסיפור הזה. צריך להתחיל איפשהו.

נקודת ההתחלה שלנו הייתה רשת האכסניות "אברהם הוסטל". עסק מקומי שמחזיק סניפים בתל אביב, בירושלים ובנצרת, שהיה רגע לפני הצעד הגדול הבא והיום חלק מתעשייה מוכה וחבולה. מאברהם הוסטל התפרשנו לצדדים; למכבסה ולמבשלה, למזון ולמוזיקה, לתחזוקה ולמערכות המידע ועוד. הממדים הבהילו אותנו. זה היה כמו ההבדל בין לראות תמונה של תהום לבין לעמוד על סיפה.

עצרנו על 25 ספקים וספקי משנה, אבל היינו יכולים להמשיך עוד ועוד, השרשרת הזו לא נגמרת. כולנו חלק ממנה. זו לא קלישאה; כולנו באמת יחד בסיפור הזה: בין המתכנת ונהג המונית, בין המנכ"ל והסּבָל, בין הברמן במלון לפועל במפעל לייצור דבק למדבקות קושר, וגם מפריד, חוט דק מן הדק. זו לא רק תובנה רוחנית, זה היומיום של הכלכלה הישראלית.

כשהמלון סגור ולא מזמין בירה, יצרן הבירות לא מזמין תוויות מהמעצב, שלא מזמין עבודה מבית הדפוס, שלא מזמין נייר מהמפעל, שלא צריך להזמין גלילי קרטון ממפעל הקרטון, שלא צריך לייבא חומר גלם מהיבואן, ואם אין חומרי גלם, אין עבודה לסבלים שמפרקים את המכולות ולחברות האחסנה ששומרות על הסחורה ולנהגים שמובילים אותה, מכוניות שלא נוסעות לא רואות מוסך והמוסך לא צריך עובדים והעובדים - בכל החוליות שהוזכרו עד עכשיו - לא יכולים לשלוח את הילדים לחוג ולמדריך אין עבודה, ולך תקנה בסופר בלי עבודה. שלא כמו האבן שזרקת למים, אדוות הפגיעה הכלכלית בקורונה לא הולכות ונחלשות ככל שהגלים מתרחקים מנקודת האפס, רשת מלונות במקרה שלנו, אלא להפך.

ואלה רק הגלים שאנחנו רואים; גם מתחת לפני הים האדמה רועדת. כמעט כל האנשים שדיברתי איתם, ודיברתי עם עשרות, חזרו על דבר אחד: חובות. אנשים פשוט הפסיקו לשלם את החובות שלהם. אין ממה. וגם אם נכנס קצת, אין אף אחד שיוציא אוכל מהפה של הילדים שלו בשביל להאכיל ילדים של מישהו אחר. לא יודע איך אפשר להעריך בכמה מיליארדים מדובר - אבל החובות האלה זה הבולען שמתישהו יבלע את כל המשק הישראלי, כלומר את כולנו. אנשים משלמים רק לבעלי הכוח, כלומר המדינה, הבנקים, ביטוח לאומי, חברת חשמל, רשויות; כל מי שיש לו גישה לשאלטר של חייך. אבל מתישהו בקרוב גם לזה לא יהיה מספיק כסף, ואז מה?

אנחנו מדברים על תזרימים וביקושים והאטות ומחזורים, אבל לא הכול זה כסף; כל עסק וכל חוליה בשרשרת של הכלכלה היא מפעל חיים של בנאדם; היא העתיד שלו, היא התקווה, היא החלום. כל-כך הרבה חלומות מנופצים. כל-כך הרבה כאב. אנשים שבעמל, בהתמדה ובכישרון, ביזע, בדם ובהמון התחייבויות ושיעבודים חצבו להם נישה בכלכלה הישראלית. כל אחד בנה לו אימפריה קטנה בתחומו. אימפריות נופלות לאט, אומר השיר, אבל אימפריות קטנות נופלות מהר. תחושת הבגידה היא עמוקה ועצומה ושואבת וגורפת.

ככה זה כשאנשים שנותנים את הנשמה נתקלים חזיתית במדינה בלי לב. המדינה הפקירה אותם במקרה הרע ובמקרה הטוב סתם נתנה להם לרוץ ולהתחנן לעזרה כקבצנים, בעוד המדינה מנחיתה עליהם עוד ועוד הנחיות והגבלות. אל תחושת הבגידה מצטרף אותו חוסר ודאות מוכר ומעיק. לא רק עסקים קשה לעשות בחוסר ודאות, אפילו סתם לנשום זה לא פשוט.

בנוסף לכל זה, עוד מוצבת בפניהם הדרישה "להמציא את עצמם מחדש". כאילו שזה כל-כך פשוט; עד שהמצאת את עצמך, עכשיו תתחיל הכול מההתחלה, מה הבעיה? אני לא נגד גמישות, זריזות ויוזמה. כמובן - לרבים מאזרחי ישראל יש מחסנים מלאים בתכונות הנ"ל, אבל אולי יותר כדאי שגם המדינה תתחיל לחשוב על איך להמציא את עצמה מחדש.

אברהם הוסטל / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

 

פיצה- חברת דונה איטליה / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

 

איציק שפירא, בירה שפירא / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

 

מכבסת 2000, נצרת / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

 

טיולי גיפים חברת Hidden Valley tours / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

 

IT / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

 

אירה גינזורג, מיתוג וקריאייטיב  / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

 

שולי עודד, יועץ מולטימדיה ומפיק טכני למופעים  / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

 

הבעיה שהולכת ותופחת מתחת לרדאר: החובות המתגלגלים / עמירם ברקת

תשומת הלב הציבורית ממוקדת בשבועות האחרונים במשבר העמוק בשוק העבודה ובעיקר בשאלה האם הסיוע הממשלתי יספיק להחזיק אותם מעל המים? האם רשתות הביטחון למובטלים ולעצמאים מספקות? האם הסיוע שמציעה ממשלת ישראל רחב ויעיל מספיק בהשוואה למדינות אחרות וכיצד אפשר לשפר את האפקטיביות הנמוכה של המנגנון הביורוקרטי.

כל אלה כמובן שאלות חשובות וקריטיות: פיטורים ופשיטות רגל של עסקים הם התוצאה הכלכלית הבולטת והכאובה ביותר של ההתמודדות עם מגפת הקורונה. אבל האמת היא שזה רק קצה הקרחון של תופעה רחבה ועמוקה המתחוללת במשק הישראלי. תופעה של הפרת חוזים והסכמים, פעמים קרובות מחוסר ברירה: שוכר הדירה שאינו יכול עוד לעמוד בשכר הדירה שדורש ממנו המשכיר, המזמין שאינו יכול לשלם עבור הסחורה שהזמין מהספק והלקוח שאינו יכול לשלם למוכר על השירות שסיפק לו או על המוצר שמכר לו.

ההפרות הקטנות והגדולות האלה הופכות לחובות כספיים שהולכים ומצטברים מתחת לפני השטח. מתישהו ההצטברות הזו תפרוץ החוצה בצורת תביעות משפטיות. התביעות האלה צפויות להתרבות ולתפוח לנחשול שהמערכת המשפטית תתקשה להתמודד איתו.

האם יש דרך להקדים תרופה למכה? מומחים מתחומי המשפט והכלכלה העלו מספר הצעות מדיניות שיכולות לסייע או למתן את ההתפרצות הצפויה ולהציל את המערכת מקריסה. היו כלכלנים שהציעו בתחילת המשבר הצעה מעניינת: לחוקק חוק שיאפשר דחייה גורפת בפירעון חובות למשך תקופת המשבר. כל חוב שמועד פירעונו המקורי חל בתקופת המשבר - יידחה עד לאחרי המשבר ובינתיים ימשיך לצבור ריבית, אבל בשיעור מופחת. המדינה תקבע שיעור ריבית אחיד לכל החובות שיידחו. לא ברור האם ההצעה הזאת עדיין רלבנטית.

בעיה לא פחות אקוטית מתפתחת בתחום השכירויות. שוכרי דירות שאינם יכולים לעמוד בתשלומי השכירות עלולים למצוא את עצמם בהליכי הוצאה לפועל. כלכלנים העוסקים בתחום סבורים שיש לאפשר לשוכרים להשתחרר מהסכמי השכירות אולי תוך תשלום קנס סמלי, בתמורה להגנה מפני הליכי פשיטת רגל.

מדובר ברעיונות לא מגובשים אבל ברור שהבעיה הזאת לא הולכת לשום מקום. היא רק תלך ותתעצם ויהיה טוב אם לפחות בנושא הזה הממשלה תצליח להקדים תרופה למכה.

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר. הפרטים המלאים

הבוקר מפרסמת הבורסה קול קורא לציבור, כדי לשמוע את הערותיו, לבחינה של אחת משתי חלופות להוספת יום שישי כיום מסחר ● המשמעות היא הפיכתה של הבורסה לאחת הבורסות עם הכי הרבה ימי מסחר פעילים בעולם ● "היעדר מסחר בתל אביב ביום שישי מרתיע כניסת משקיעים גלובליים"

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא ● "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב ● מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסות באירופה; דויטשה בנק צולל

הניקיי ננעל בירידות של 0.4%, מדדי שנחאי ושנזן ננעלו בעליות של 1% ו-1.1% בהתאמה ● סימנס יורדת ב-1.6%, דויטשה בנק צולל ב-2.4% וענקית האנרגיה הגרמנית E.ON נופלת ב-4.6% נפט מסוג ברנט נסחר כעת בעליות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל