גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבסורד הזמנים של הפרקליטות: סחבת התביעה במשפט נתניהו

כמה זמן לוקח לקרוא 300 קלסרי חקירה? ● בתיק של ראש הממשלה, נראה שהפרקליטות מנסה לזרז בצורה לא הגונה את ההליך, זאת על חשבון הזכות לניהול הליך הוגן של הסנגורים

עו"ד ליאת בן ארי / צילום: שלומי יוסף
עו"ד ליאת בן ארי / צילום: שלומי יוסף

היום בשעה 9:00 יתקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים דיון מקדמי נוסף במשפטו הפלילי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנאשם בתיקי האלפיים לצד נוני מוזס ובני הזוג אלוביץ'. הדיון יתקיים בנוכחות הסנגורים והתובעת עו"ד ליאת בן-ארי, ללא נוכחות הנאשמים. בן ארי תנסה לזרז את ההליך וכבר לקבוע מועד לדיוני הוכחות, בעוד הסנגורים יבקשו ארכה נוספת לצורך לימוד חומרי החקירה. מטעמו של נתניהו יטענו עוד כי טרם הוסדר סוגיית ייצוגו המשפטי של נתניהו, עקב נסיונותיו העקרים לקבל מימון מבן דודו נתן מיליקובסקי ומחברו ספנסר פרטרידג'.

בדיון הראשון שהתקיים ב-24 במאי, טענה התובעת עו"ד בן-ארי כי דרושים לכל היותר 3 חודשים כדי ללמוד מבתחילתו עד סופו את כל חומר החקירה בתיקי 1,000, 2,000 ו-4000 גם יחד. "אם היו מתחילים היום לקרוא את חומר החקירה אז הייתי אומרת שצריכים שלושה או ארבעה חודשים".

בן ארי הוסיפה כי למעשה דרוש הרבה פחות זמן, זאת כיוון שהסנגורים כבר קיבלו את רוב החומר לפני השימוע. "הסנגורים, זה לא פעם ראשונה שרואים את החומרים. אני מזכירה שב-28 בפברואר 2019 החליט היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע, כלומר אנחנו נמצאים שנה וארבעה חודשים מאז... באפריל 2019 ובמאי 2019 אספו החשודים אז את חומרי החקירה, מה שנקרא ליבת השימוע, כשזה הרבה מאוד חומר ב-1000 ו-2000, זה הרבה מאוד לעומת החומרים שנוספו לאחר הגשת כתב האישום. ב-4000 הפער הוא גדול יותר, כלומר ב-4000 נוספו הרבה יותר חומרים מאשר היו".

טענת בן ארי שאפשר ללמוד תיק בן שלושה אישומים המחזיק 300 קלסרים תוך 3 חודשים, דורשת עיון לאור התנהלות התביעה עצמה ועו"ד ליאת בן ארי עצמה.

לפני למעלה מחודש, עתרו עוה"ד מיכל רוזן וז'ק חן לבג"ץ בדרישה כי היועמ"ש יורה על פתיחה בחקירה פלילית בגין הדלפת חומרי חקירה והעברת מידע בדרך של תדרוכים מגמתיים לכלי התקשורת. עוד באותו היום קבע השופט נעם סלברג כי היועמ"ש יגיש תגובה מקדמית לעתירה עד ה-7 ביולי. יום לפני הדד-ליין פנו במשרד המשפטים וביקשו ארכה עד ה-28 ביולי לצורך "השלמת בחינת הדברים לצורך גיבוש התגובה המקדמית לעתירה". כלומר, חודש וחצי נדרשים לפרקליטות לצורך מענה מקדמי על עתירה קצרה ופשוטה המכילה 15 עמודים ברוטו.

למעשה, כפי שטענה ליאת בן ארי בעצמה בנוגע לחומרי החקירה, טענות רוזן וחן ידועות לפרקליטות היטב. כבר ב-20 במאי הם פנו בעניין ליועמ"ש. למחרת הגיב היועמ"ש לפנייתם והודיע כי סירב לפעול כבקשתם. רוזן וחן העלו את הטענות בעניין זה אף בדיון הקודם בפני ביהמ"ש המחוזי ב-24 במאי. לאחר מכן פנו בשלישית רוזן וחן ב-4 ביוני, אך לא קיבלו מענה. פניה רביעית נעשתה ב-10 ביוני. פניות אלה לא קיבלו מענה, ומשום כך הוגשה העתירה.

כאן יש לתמוה כיצד הפרקליטה בן ארי מצפה שסנגורים יסיים להקיף חומר בן 300 קלסרים בתוך פחות משלושה חודשים, אך הפרקליטות לא מסוגלת להשיב מקדמית לפנייה בת כמה עמודים בתוך חודשיים.

יצויין שעמדת היועמ"ש בנוגע לחקירה הדלפות כבר נכתבה מספר פעמים, וסנגורי נתניהו העלו דרישה לפתיחה בחקירה עוד ב-2017, כך שתמוה פרק הזמן שדרוש לפרקליטות כדי להשיב לעתירה.

את הסטנדרט הכפול של הפרקליטות בתיק הזה אפשר ללמוד מכיוון נוסף. בדיון ב-24 למאי ביקש עו"ד ז'ק חן "לדעת מפי התביעה מה סדר הפרשות שיובאו בהוכחות, הדבר הזה הוא מאוד חשוב להיערכות, יש לנו את פרשת 1000, פרשת 2000 ופרשת 4000, זו נקודה מאוד חשובה". לכאורה, בקשה פשוטה בתכלית.

אב"ד השופטת רבקה פרידמן-פלדמן ביקשה את תגובת ליאת בן ארי, שהשיבה כך: "אנחנו עשינו דיון קצר בעניין הזה, אז אני לא יכולה לתת תשובה חד משמעית אבל אם כבודכם יאמר לנו אז אנחנו נעשה כמובן חשיבה בעניין ונוכל להודיע בזמן הקרוב, אפילו בקרוב מאוד איך אנחנו מתכוונים לנהל את המשפט ואיך יהיה סדר הבאת הפרשות קודם כל בפני בית המשפט".

כלומר, בן ארי הבטיחה "תשובה בזמן הקרוב, אפילו בזמן הקרוב מאוד" איך היא תנהל את המשפט ומה יהיה סדר הבאת הפרשות. חלפו חודשיים, תשובה כלשהי לא ניתנה. כנראה חודשיים זה לא זמן קרוב מאוד ואפילו לא זמן קרוב. זו דוגמה נוספת לאבסורד הזמנים של ליאת בן ארי. הסנגורים צריכים להיות בקיאים ב-300 קלסרים בתוך פחות משלושה חודשים, אבל בן ארי לא הספיקה במשך חודשיים לענות על השאלה הכי פשוטה בעולם: איזה אישום יידון ראשון? פרשת 1000, 2000 או 4000? תחשבו כמה זמן היה יכול להיחסך אם בן ארי הייתה עונה על השאלה הזו.

דוגמה שלישית לסחבת של התביעה בתיק הזה היא סוגיית התאגידים. כזכור, היועמ"ש לא העמיד לדין את התאגידים הקשורים בתיקי האלפים. לא את "בזק", לא את "וואלה" ולא את "ידיעות אחרונות". למרות שהחקירה נפתחה כבר לפני שנים ולמרות שכתב האישום נגד נתניהו, מוזס ואלוביץ' הוגש כבר בנובמבר 2019, ההחלטה בעניין התאגידים טרם נפלה. לא רק שעדיין לא הוחלט אם להעמידם לדין, אלא שטרם הוחלט אם לזמנם לשימוע. כל החומר הראייתי כבר נפרס ונבחן לכאורה היטב על ידי התביעה שהגישה את כתב האישום, אך היא בדחיינות מעוררת תימהון טרם קיבלה את ההחלטה בעניין התאגידים. בינואר 2020 הודיע היועמ"ש, בעקבות התראה לפני עתירה, כי הוא עודנו שוקל את סוגיית העמדת התאגידים לדין. מאז חלפה חצי שנה נוספת, אולם החלטה - אין.

דוגמה רביעית לאבסורד ניתן ללמוד בהשוואה לתיקים אחרים. בפרשת "מין תמורת מינוי" הודיע פרקליט המדינה דאז שי ניצן כי החליט לזמן לשימוע את השופטת אתי כרייף ויו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה. ההחלטה התקבלה בתחילת דצמבר 2019, אולם השימוע עצמו יתקיים רק באמצע ספטמבר 2020. כלומר, הפרקליטות העניקה למעלה מ-9 חודשים כדי להתכונן לשימוע בתיק מאוד פשוט יחסית. בתחילת דצמבר 2019 הודיע שי ניצן כי החליט לזמן לשימוע את מיקי גנור בפרשת הצוללות. השימוע ייערך באמצע אוקטובר 2020. כלומר, הפרקליטות העניקה למעלה מ-10 חודשים כדי להתכונן לשימוע.

אין ספק שפעמים רבות סנגורים מנסים לקנות זמן ולמשוך זמן, וטוב שהפרקליטות מונעת מהם לעכב לחינם את ההליך הפלילי. אולם בתיק של ראש הממשלה, נראה שדווקא הפרקליטות מנסה לזרז בצורה לא הגונה את ההליך, זאת על חשבון הזכות לניהול הליך הוגן של הסנגורים. כפי שהראיתי לעיל, בכל מה שקשור לסחבת ועיכובים מיותרים - הפרקליטות יוצאת לשמש עם חמאה מהותית על הראש.

הכותב הוא כתב משפט של "גלובס"

עוד כתבות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי