גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לצלוח משברים כלכליים: השיעור שקיסרי רומא יכולים ללמד נשיאים אמריקאים

בשעה שהכלכלה האמריקאית נמצאת במשבר חריף, מתגאה הנשיא טראמפ בכך שמדדי הבורסות בשיאם ● ממש כמו כלכלות קורסות בדרום אמריקה ● נזכרנו בלקח מהעולם העתיק איך לא להתנהל בעת משבר

הנשיא טראמפ  / צילום: Associated Press
הנשיא טראמפ / צילום: Associated Press

בשבוע שעבר ראיין העיתונאי כריס וולס מרשת פוקס את הנשיא דונלד טראמפ. וולס, עיתונאי מנוסה, לא וויתר. בנימוס אך בנחישות, הוא לא היסס שוב ושוב לדרוש תשובות ברורות ולהעמיד את הנשיא על "טעויותיו". תחת הלחץ שלף הנשיא את מה שנדמה לו כקלף מנצח: "מדד הנאסד"ק הוא בשיא כל הזמנים, ה-S&P500 קרוב מאוד לשם", חזר שוב ושוב. כאילו שמדד המניות מאכיל 52 מיליון מובטלים או מקים לתחייה 145 אלף מתים.

לפי ההגיון הנשיאותי הזה, ארגנטינה היא הכלכלה המוצלחת ביותר בעולם. בתחילת השבוע עמד מדד המניות של בורסת בואנוס איירס, MERVAL, בשיא של 46,800 נקודות. קפיצה של כמעט פי 100 מכ-475 נקודות לפני 20 שנה, ופי 20 בשמונה השנים האחרונות. ואם כבר,  אז למה לא וונצואלה? שם הבורסה עלתה פי 118 בשנה וחצי, מ-2,750 נקודות בתחילת 2019 ל-324,300 בתחילת השבוע.

בעשור האחרון בכלל, ובחודשים האחרונים בפרט, ארה"ב מחקה היטב את ארגנטינה. הנשיא לא צריך לקנא. ניו יורק בהחלט בדרך לביקור בבואנוס איירס. בחודש יוני, שעה שמדד הנאסד"ק טס לשמיים, נצמד אליו גם הגירעון הממשלתי. הוא השיג שיא חודשי של עודף הוצאות בסך 864 מיליארד דולר, גדול מהגירעון לשנת 2018 כולה.

הבורסה התנפחה מדי

הנשיא מרבה להתגאות ברבעון האחרון, שהיה הטוב ביותר לשוק המניות זה 33 שנה, אך זה היה גם הרבעון הגרוע ביותר בהיסטוריה של הכלכלה האמריקאית. "ילד הפוסטר" של השגעון הזה היא מניית טסלה. כך הסביר זאת הבנקאי, מנהל כספים והפרשן הכלכלי כריס מאיירס: "טסלה שווה יותר מטויוטה, ג'נרל מוטורס, פורד ופיאט-קרייזלר ביחד... ועדיין היא מתקשה להביא רווח אמיתי. המכירות שלה בקושי גדלו מאז 2018. היא אפילו מתקשה לייצר ולספק 500 אלף מכוניות". ב-2019 טויוטה ייצרה כ-9 מיליון כלי רכב.

בארבעת החודשים האחרונים, שעה שרוב הציבור היה ספון בביתו ומכירות המכוניות נפלו ב-38%, עלתה מניית טסלה פי 4.5. היא נסחרה בתחילת השבוע ב-475 פעמים הרווח המצופה לשנה הקרובה.

טסלה היא ללא ספק הכוכב של בועת הפד 2020, אך היא לא לבד. מחירי המניות האמורים לייצג את התוצאות של החברות הגדולות במשק, ואלו גם מתבטאים בתוצר, אך רווחי החברות ב-S&P500 צפויים להתכווץ ברבעון השני ביותר מ-40%.

אם שוק המניות נראה מנופח, ראו מה קרה לאג"ח של ממשלת ארה"ב. ככל שחובותיה תפחו, כ-3.2 טריליון דולר נוספים מתחילת השנה, מחיר החוב - הריבית על האג"ח הממשלתיות - ירד. אג"ח ממשלתי ל-30 שנה איבדו כ-45% מערכן מתחילת השנה (מתשואה לפדיון של 2.3% ל-1.3% בתחילת השבוע). אותה תופעה קרתה באג"ח ל-20 שנה.

מאחורי האנומליות הזו נמצאת מכונת הדפוס של הפדרל רזרב בראשותו של ג'רום פאואל. זו הנפיקה בתשעה שבועות יותר טריליוני דולרים מאשר בן ברננקי הדפיס בתשע שנים. ועוד היד נטויה. גם המשבר וגם ההדפסות רק בתחילתם.

בימים הקרובים יחזור הקונגרס מפגרה ועל שולחנו תונח "חבילת עידוד" חדשה בהיקף של 1.3-1.5 טריליון דולר. בוויכוחים הסוערים בין דמוקרטים לרפובליקנים, איש אינו מעלה בדעתו לקצץ בהוצאות אחרות, למשל בתקציב הצבאי המנופח להחריד או להטיל מסים למימון הגירעון. הממשלה תיאלץ לממן את גירעונותיה בשווקים הפיננסיים. ומאחר שהבנק המרכזי מצידו לא ייתן לריבית לעלות, התוצאה תהיה שהוא ירכוש באופן ישיר או דרך סוכנים את החובות האלה באמצעות הדפסה.

הקומבינציה של הוצאות ממשלתיות ללא שליטה, מגפה שפוגעת בכלכלה וניסיון להתמודד עם הבעיות בדרך של הדפסה גדלה והולכת, כבר הביאה פעם את סופה של אימפריה עולמית.

נירון (רומא, 54-68 לספירה) קנה את שמו כקיסר מטורף שהבעיר את העיר וניגן בכינור שעה שצפה במחזה. אך השריפה השקטה שנירון הבעיר במערכת הכספים של האימפריה הייתה הרסנית פי כמה. עקב הוצאות כבדות על בירוקרטיה, מבני ציבור וצבא ענק, נקלעה האימפריה למצוקה כספית. הצבא המפואר של רומא היה במשך מאות שנים גם נכס פיננסי מניב. בזכותו נהנתה רומא מזרם בלתי פוסק של עבדים, גזל ומסים. עם הזמן התרבו האויבים, האימפריה לא הייתה יכולה להתפשט עוד והצבא הפך לנטל פיננסי.

הרומאים מדפיסים כסף

הואיל והכסף העיקרי במחזור היו מטבעות כסף וזהב, שמטבעם מוגבלים בכמותם, עלה במוחו של נירון הקיסר הרעיון לייצר יותר מטבעות עם אותה כמות של כסף. זאת, על ידי עירבוב מתכת הכסף עם מתכת זולה. כמות מתכת הכסף שב"דינרוס", המטבע הפופולרי ברומא, ירד ב-11%. נירון יצר לשימושו יותר מטבעות יש מאין. הרעיון המכונה "דילול"  או Debasement, אינו אלא דרך עתיקה להדפסת כסף, והוא הפך לסטנדרט.

ב-150 השנים הבאות ההדפסה נמשכה, אם כי בקצב מבוקר ונשלט. אך בסוף המאה השנייה לספירה, היכתה ברומא מגפה קשה. בשנת 165 הביאו עימם הצבאות החוזרים ממסע מלחמה במזרח גם את הווירוס הגורם לאבעבועות שחורות. המחלה התפשטה באימפריה. בשנת 189 המחלה היתה בשיאה והפילה ברומא כ-2,000 חללים ביום. בחלק ממרכזי האוכלוסייה הצפופים של האימפריה שליש מהאוכלוסיה מתו.

המגפה פגעה קשות בכלכלה וקצב ההדפסה הלך וגבר. עד 211 לספירה הכיל המטבע 58% מכמות הכסף המקורית. האינפלציה ברומא החלה להשתולל. בשנת 265 המטבע שטבע הקיסר קאראקאלה כבר הכיל רק 5% מכמות הכסף שבמטבע המקורי, והמשבר כלכלי כתוצאה מהאינפלציה המתמשכת הלך והתפתח.

בשנת 301 קיסר מוכשר במיוחד בשם דיאוקליטיאנוס ניסה לשים סוף למצב. הוא הוציא צווים חמורים שקבעו מחיר מקסימלי לכ-1,000 מוצרים פופולריים ותקרה ביחס לשכר, במטרה לעצור את האינפלציה ולהבטיח יציבות מחירים. הצווים, הידועים גם בשם "צווי המחירים (של) דיאוקליטיאנוס", קבעו עונש מוות על "ספקולנטים" שהפרו אותם. אך הם החזיקו מעמד זמן קצר בלבד.

הנפילה הכואבת

ייצור הכסף באמצעות דילול-ההדפסה נמשך, ועמו גם האינפלציה. יחידת חיטה שעלתה במצרים, אסם התבואה של האימפריה, 6 דרכמות בימי נירון והתייקרה לכדי 200 בשנת 276, קפצה ל-9,000 בשנת 314, ו-2 מיליון בשנת 334. המקרה הראשון הידוע של היפר-אינפלציה בהיסטוריה האנושית באה לעולם.

הנפילה החדה והמהירה בגודל האוכלוסיה בגין המגפה גרמה לכך שעול מימון האימפריה נפל על פחות ופחות אנשים. עול המסים, שכללו בעיקר מס רכוש ומס גולגולת, הלך וכבד עד שהכפיל ושילש עצמו. המסים הכבדים נאכפו באכזריות וגרמו לנטישה גוברת של השדות והתפוקה הלכה וקטנה. אכולה מבפנים על ידי התמוטטות הכלכלית ושלטון מושחת, ונלחצת מבחוץ על ידי הצבאות הגרמאנים-ברברים, ירד בספטמבר 476 המסך על האימפריה הרומית (המערבית).

"הפעם זה שונה", יגידו מומחי הפדרל רזרב. במובנים רבים הם צודקים, אך על כך כבר אמר מארק טווין "ההיסטוריה אינה חוזרת על עצמה, אך היא לעיתים קרובות מתחרזת". 

הבנקים המרכזיים בעולם בהנהגת הפדרל רזרב האמריקאי הביאו את העולם לדרך חד-סיטרית. באופן מואץ בעשור האחרון, עוד לפני הקורונה, הוקמה כאן כלכלת חוב הבנויה על ריבית אפסית וגידול אקספוננציאלי בחובות כל השחקנים במשק.

הקורונה הפסיקה באחת את המוזיקה, אך להנהגה שהוליכה את אמריקה למפגש עם הנגיף שעה שהיא בחובות שיא, כלכלתה מושחתת ובזבזנית והחברה שסועה בגין תוצאות בועת החוב שהעשירה את המעטים ללא מידה, אין בשורת אמת לתושביה.

זו מלכודת אשר מלבד שבירת ה"קוראלס" (נתיב הפרים לשחיטה, ביטוי שאריק שרון היה מרבה להשתמש בו) אין לה "פתרון" אלא במכונת דפוס, אשר תלך ותאיץ את תפוקתה, עד שוושינגטון תגיע לבואנוס איירס. והנשיא יוכל להתגאות בבורסה שעולה פי 20 בשמונה שנים או אולי אפילו פי 118 בשנה וחצי. 

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה. מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בעמק הסיליקון זה 22 שנה. מחבר הספר "A Brief History of Money" ומקליט הפודקאסט KanAmerica.Com. בטוויטר: chanansteinhart

עוד כתבות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ארה"ב ועוד 17 מדינות בקריאה משותפת: "לשחרר חטופים מיד"

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"