גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקואליציה מתפרקת במהירות וממשלת ישראל עסוקה בכלכלת בחירות

השבוע שחלף התנהל בסימן המתיחות בתוך הליכוד, בעיקר בין יו"ר הקואליציה מיקי זוהר לבין שר האוצר ישראל כ"ץ • האם ראש הממשלה צפוי לפטר את זוהר? הסימנים המעידים על כך מתרבים • ובכחול לבן מתחילים להבין שלא תהיה רוטציה ולכן מתמקדים בלקדם מדיניות עבור הבייס

מיקי זוהר, ישראל כ"ץ וקרן ברק. המלחמות הפנימיות בליכוד הגיעו לשיא / צילום: רפי קוץ, אמיל סלמן "הארץ", דוברות הכנסת
מיקי זוהר, ישראל כ"ץ וקרן ברק. המלחמות הפנימיות בליכוד הגיעו לשיא / צילום: רפי קוץ, אמיל סלמן "הארץ", דוברות הכנסת

הסימנים זועקים: מענקים של 6 מיליארד שקל לכולם! גם למי שלא זקוק. הַמְטָרַת כספים על הציבור היא סממן בחירות בדרך להתפשטות מערכים.

עוד סימן: סגירת הסכמים עם העובדים הסוציאליים והאחים/יות. זו "כלכלת בחירות", אך הפעם חיובית.

סימן נוסף: התפרקות המשמעת הקואליציונית, שהתקיימה קצרות במאי-תחילת יוני. המשמעת, בניצוח יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, עבדה כשהצטרכו לתקן את חוק יסוד הממשלה, הרחבתה ל-36 שרים ול-16 סגנים, ותיקון "החוק הנורווגי" כדי שכחול-לבן יפטרו שרים ויוסיפו חברות-כנסת לסיעה.

כשהסתיימה החקיקה הפרסונלית, נגמרה-התפרקה המשמעת הקואליציונית.

והסימן הבולט: חוק התקציב ל-2020-2021, שהיה צריך לעבור בממשלה לפני כחודש, לא הוגש עדיין לממשלה. ונתניהו וגנץ - לא ממהרים. בחוק יסוד הממשלה נקבעו מועדים: היום האחרון להצבעה בשלוש קריאות על התקציב, הוא 25 באוגוסט; ו-לא, הכנסת ה-23 תתפזר!

תקציב דו-שנתי? חד-שנתי לשלושה חודשים? לא משנה. המדינה תמשיך לרוץ על תקציב 2019 (אחד חלקי 12). מצב הביניים נוח לנתניהו, כך הוא הצהיר באחרונה כשתיאר בערגה את ימי תקנות שעת החירום בפסח, כשעשה מה שרצה, בלי ח"כים בעורפו.

לדברי שר בכיר ביותר בליכוד ל"גלובס", תרחיש התפזרות הכנסת בשל היעדר תקציב, קרוב. "תרחיש מטורף", לדבריו. אך הכוח בידי נתניהו ואף שחתם עם חליפו, השר גנץ שיעבירו תקציב דו-שנתי, ל-2020-2021, מיד אחרי החל בהפרת התחייבותו.

מי ינהל את הקואליציה?

יו"ר הקואליציה, ח"כ זוהר, הודה ש"החיבור הפוליטי בינינו לכחול-לבן לא יוכל להימשך אם לא יחול שינוי. המצב מביא לאי-יציבות של הממשלה, וגורם לחברי הקואליציה לעשות כאוות נפשם ללא משמעת. הגיע הזמן להחליט: העברת תקציב, ממשלה יציבה, וקואליציה מתפקדת, או ללכת בחירות". סימן שהבחירות כבר כאן.

זוהר נמצא בסחרור. באחרונה הוא דילג בין ריבוי ראיונות ("כוח, כסף, כבוד", שלושת הכ"פים שלו), למה שאמור להיות הובלת סדר-יום, מו"מ עם פוליטקאים, ועבודה שקטה.

בדילוגיו, הסתבכו רגליו זו בזו, והוא נפל-כשל. הראש לא נתן הוראות ברורות לרגליים המדלגות.

שוחחנו השבוע עם הרבה ח"כים ושרים בליכוד. התקשינו למצוא מגינים על זוהר. "מותק של אדם, עם אפס יכולות ניהול", אמר אחד שקצת פירגן לו. אחרים נדהמו מהמריבות עם שר האוצר, מהחזקים בליכוד, ישראל כ"ץ. ח"כים חפצי חיים בליכוד, לא היו מסתבכים איתו, אלא משתפים פעולה. תובנה שהתחזקה מאז מונה לשר האוצר.

למשל, בשנייה שחברת-הכנסת קרן ברק ראתה-שמעה שזוהר משתלח בכ"ץ בוועדת הכספים ("אתה מנותק מהציבור... לשקול את המשך כהונתך"), ביקשה מזוהר לעצור ולהירגע; ומגפני - שהוועדה תצא להפסקה. היא הזהירה, שהם מזיקים לליכוד, ופוגעים בציבור. אבל זוהר, שאמור להוביל-לנהל את ההצבעה על תקציב המדינה (כשיבוא), המשיך ושרף גשרים.

למי שסבר שזוהר הגיע לוועדת הכספים ביום שני בבוקר, וקרה שם דבר שהקפיץ-הרתיח אותו, נספר שלא כך היה. לילה קודם, התפרץ זוהר על השר כ"ץ בישיבה במשרד ראש הממשלה עם מסעדנים, בעלי בארים ומועדונים, וראשי המגזר העסקי. אנשים שנכחו בפגישה סיפרו על ההתרחשות.

זוהר לא היה אמור להשתתף בישיבה, והגיע בהפתעה. הוא דרש שגם אולמות אירועים ייכללו בהסדרים, והתווכח על כך עם כ"ץ, אף שנושא האירועים (חתונות, בר-מצוות) הוכרו במשרד הבריאות כמקור הדבקה במאי-יוני.

אחד מיועציו הבכירים של נתניהו אמר לזוהר: "מיקי, מה אתה בכלל עושה בפגישה הזו". וזוהר (שנעלב?) יצא בזעם ואמר "ככה? ניפגש בכנסת".

לדברי בכיר בליכוד ל"גלובס", זוהר הסתחרר מבולטותו בתקשורת ומכך שנתניהו זקוק לו להנעת מהלכים. לזוהר, זו עסקה, אמר הבכיר. עסקה שאמורה להיות הגנה מוחלטת על נתניהו מפני התקשורת והמפגינים, ובתמורה - לתת לו חופש להוביל מהלכים שחשובים לו.

כ"ץ כינה את זאת בבוטות: "אתה לוביסט של אולמי האירועים ושל סוכני הביטוח. האופוזיציה יותר אחראית ממך".

שר בכיר אמר לנתניהו השבוע: ׳אין לך יו"ר קואליציה בכנסת, הוא לא שולט במצב, ח"כים לא תומכים בוועדות בחוקי הממשלה. גם ש"ס לא מרוצים ממנו".

האם נתניהו מתכנן להחליפו?

על המצב בליכוד, והפרת המשמעת תעיד גם ההצבעה על "החוק לאיסור טיפולי המרה". בליכוד לא התייצבו לשמור על בריתם עם החרדים, שזעמו. ליצמן וגפני ירו לכל הכיוונים. השתלחו בגנץ, בניסנקורן ובליכוד. אפילו "חוק הקורונה הגדול", שעליו הצביעו בלילה בין רביעי לחמישי, לא זכה להתגייסות רבתי ועבר ב-48:35. להיכן נעלמו 24 ח"כי הקואליציה? קרעי, שקוזז בחוק לאיסור טיפולי המרה, ונעדר, הסביר זאת בראיון בגלי צה"ל. "הצעת החוק לאיסור טיפולי המרה שעברה אתמול, היא פאשלה של יו"ר הקואליציה זוהר".

שוב נצמדנו לבכירים בליכוד. "קיים כיום ציר, שמייצג את בית ראש הממשלה... אסנת מארק, שלמה קרעי, אמיר אוחנה, יריב לוין", בחשיבות עולה, כשלוין המקורב הבכיר ביותר.

והבכיר בליכוד המשיך: "אם קרעי מפיל בראיון רדיו את האחריות על זוהר, כשאפילו הוא לא טרח להצביע, המשמעות היא שבבלפור שוקלים להחליף את זוהר, בקרעי. הוא נשלח לומר זאת. קרעי ומארק הם בובות, נתניהו ומשפחתו מזלזלים באנשים בחוץ. משתמשים ושורפים. הם סיימו להשתמש בזוהר. זה הסיפור".

מה קורה בכחול-לבן

המצב הפוליטי בכחול-לבן גרוע ביותר. המריבות בליכוד אמנם מרתקות, אך גם בממלכת גנץ, אין דבש. הסקרים מראים מגמת ירידה. מרגע הגירושים מיאיר לפיד, הם בגרף למטה, ולפיד בעלייה. בליכוד, יש לפחות פופולריות למנהיג, והמפלגה אינה קרובה לאיבוד מעמדה בשלטון.

בצוות הבכיר של כחול-לבן לומדים על מהלכי הממשל בדיעבד. לא "ממשלת חירום קורונה" ולא ממשלת אחדות, אלא "ממשלת שיתוק ואובדן".

חלוקת המענקים של 6 מיליארד? גנץ שמע זאת בתקשורת. הוא שלח את השר עמיר פרץ לעבוד על שינוי התוכנית, ופרץ הצליח ונכשל בו-זמנית. הוא פעל לשינוי תנאיה כדי שיותר כסף יועבר לנזקקים, חד-הוריים, קשישים, מקבלי קצבאות. אך כהערכת נתניהו, הדרישות מעכבות את הביצוע, וכרגע, הכול תקוע.

מינוי פרויקטור בכיר לטיפול במגפה? נתניהו ואדלשטיין משכו זאת שלושה שבועות. האלופים רוני נומה ואמיר אביעוז-אבולעפיה; פרופ׳ גבי ברבש, ובסוף בלילה, נתניהו ואדלשטיין שיגרו הודעה לעיתונות, בלי להודיע לגנץ. והנבחר - פרופ׳ רוני גמזו, ששמו לא הוזכר קודם.

בכחול-לבן מפנימים שהרוטציה לא תגיע, ובזמן שנותר עדיף להם להילחם על כמה עקרונות של השמאל, ובחרו בקפידה ב"המאבק התורן". הצטרפות לניצן הורוביץ (מרצ) ולמרב מיכאלי (העבודה), לאיסור טיפולי המרה. זה היה ניצחון מתוק, אך טרומי של השמאל, שגרר תגובות זועמות מהשר דוד אמסלם, מקרעי ומעוד בימין.

מבחינת גנץ, נגרם נזק במרקם היחסים בינו לראשי המפלגות החרדיות, כליצמן וכגפני. גנץ ממשיך עובד בעדינות-יתר בציבור החרדי, כדי לקרבם אליו. הוא שלח את השרה עומר ינקלביץ׳ למפגשים בערים החרדיות, ועמל בסיוע משרד הביטחון למאבק בקורונה בערים בית-שמש, אלעד, בני-ברק.

השבוע ינקלביץ הצליחה, והתקבלה בביתו של חבר מועצת גדולי התורה, הרב יצחק זילברשטיין, חתנו של הרב אלישיב.

העבודה הסיזיפית בשטח, לא תשתלם לגנץ ביום פקודה. החרדים ייצמדו לליכוד. ההישג שכן עשוי להתחולל כאן הוא אי-הסתייגות מישיבה משותפת עם גנץ בקואליציה הבאה. ואיפה הבטחות החרדים שיערבו לגנץ, לכך שההסכם הקואליציוני יבשיל ויהיה ראש הממשלה?

השר אריה דרעי, שהופיע רבות בתקשורת בתקופת המו"מ בין גנץ לנתניהו, באחרונה נעלם-נאלם. השאיר לגפני להשתלח בנתניהו, ולהצהיר שהיחסים בין דגל התורה לליכוד, לא יחזרו למה שהיו.

האם דרעי יעמוד במילתו וידאג שגנץ יהיה ראש הממשלה? הבטיח! אבל לא הבטיח לקיים.

תגובת ח"כ מיקי זוהר: "אמירות 'חסויות' של שרים וחברי כנסת כנגדי מזכירות לי אמירות דומות שמופנות כנגד רה"מ באופן שוטף. הרי ידוע היטב לאותם ה"מבקרים" שרה"מ מגבה אותי בעבודתי לחלוטין ושאני מתואם איתו באופן מלא, לכן אין טעם להתייחס ברצינות אל הטענות שמופנות כלפיי משום שהן לא באמת ענייניות. מכל מקום זה דיי ברור לכולם שמצבה הרעוע של הקואליציה נובע מהפערים הגדולים בנינו לבין כחול לבן ועד שהמצב הזה לא ישתנה קשה לי לראות כיצד הקואליציה הזו תתייצב". 

עוד כתבות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם