גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לשאלה כמה אנשים מתים בישראל הייתה אמורה להיות תשובה פשוטה

מספר הנפטרים בתקופת הקורונה הוא לכאורה עובדה פשוטה, אבל סתירות בין הבדיקות שלנו לדיווחים בכלי תקשורת אחרים גרמו לנו לערוך בדק בית ● יצאנו ללמוד איך רישומי התמותה באים לעולם, וגילינו שכולנו חטאנו בשימוש לא זהיר בנתונים ● כדי למות רשמית לא מספיק לאבד דופק

בנימין נתניהו / צילום: טל שחר, ידיעות אחרונות
בנימין נתניהו / צילום: טל שחר, ידיעות אחרונות

מה ודאי יותר מהמוות? בניגוד לדיווחים המבלבלים על מספר המובטלים, שניתחנו כאן בשבוע שעבר, לשאלה אם אדם נפטר אמורה להיות תשובה סטטיסטית פשוטה: כן או לא. לכן רבים נאחזים במניין המתים הכללי כמגדלור של ידיעה בתקופת הקורונה, שבה כמעט כל העובדות שנויות במחלוקת.

לכן עמדנו נבוכים מול סתירה בין ממצא שפרסמנו אנחנו ובין דיווח הפוך לחלוטין ב"חדשות 12" ממש באותו יום. ומעשה שהיה כך היה. ראש הממשלה צייץ לפני שבועיים שישראל היא אחת המדינות הבודדות שבימי הקורונה לא נרשמה בהן תמותה עודפת, כלומר לא נפטרו יותר אנשים מאשר בשנה ממוצעת. הוא התבסס על גרף מהעיתון "פייננשל טיימס" - אלא שהגרף הגיע רק עד אמצע אפריל. אנחנו בדקנו נתונים מהחודשים הבאים, וסיכמנו שבתקופה החסרה "שיעור התמותה העודפת היה 10% בערך".

והנה, כעבור כמה שעות הציג דני קושמרו ב"אולפן שישי" דיווח מפתיע: למרות הקורונה, בחודש יוני נפטרו בישראל רק 2,982 איש - "הנתון הנמוך ביותר של פטירות ביוני בחמש השנים האחרונות - ירידה של 10%". האם קושמרו טעה? האם אנחנו טעינו?

אז עשינו בדק בית. יצאנו ללמוד איך מיוצרים נתוני התמותה, והגענו למסקנה שכולנו חטאנו: הטענות על תמותה חריגה למעלה או למטה נבעו כנראה משימוש בלתי זהיר בנתונים.

איך מתים באים לעולם?

כדי למות רשמית לא מספיק לאבד דופק. בין הנשימה האחרונה שאדם נושם ועד שהוא מופיע בדיווחים הסטטיסטיים מתנהל תהליך מורכב, שהצומת העיקרית בו הוא שינוי הססטוס במרשם האוכלוסין. מרשם האוכלוסין הוא קובץ עצום שבו מוקדשת רשומה לכל מי שהחזיק אי-פעם במספר זהות ישראלי. אחד השדות במאגר הזה מציין אם הוא חי או מת.

אופי מרשם האוכלוסין מגביל כל דיווח סטטיסטי שמתבסס עליו: מאחר שהוא כולל רק בעלי מספר זהות ישראלי, אין בו תושבים זרים, מבקשי מקלט וקבוצות נוספות. מות אזרח זר מטופל בשגרירות שלו, ונעדר מסטטיסטיקות התמותה. מנגד, אזרחים ישראלים שמתגוררים בחו"ל כלולים בו.

גופים כמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) ומשרד הבריאות מקבלים את רישומי התמותה ממרשם האוכלוסין כדי להכין דוחות לציבור. רשות האוכלוסין, שמנהלת את המאגר, לא מפרסמת לציבור עדכוני תמותה שוטפים. אף על פי כן, דוברת הרשות סבין חדד מסרה לנו שבתקופת הקורונה הם נענו לעתים לגופי תקשורת שרצו מידע טרי. כך התגלגלו נתוני התמותה גם ל"אולפן שישי".

הבעיה היא שככל שהמידע טרי, כך הוא עלול להיות חלקי. הנה מה שצריך לקרות מרגע המוות ועד לרישום במאגר. תחילה רופא מאשר את המוות במסמך בשם "הודעת פטירה". כעת ההודעה צריכה למצוא את דרכה לרשות האוכלוסין שתוציא תעודת פטירה רשמית. כשהמוות קורה בבית חולים, הצוות מעדכן את הרשות כמעט אוטומטית. כשהוא קורה במקום אחר, ההודעה מגיעה קודם למשרד הבריאות, דרך הלשכות האזוריות, או שהמשפחה פונה בעצמה לקבל תעודת פטירה. "ככל שיש יותר מתווכים, זה לוקח יותר זמן", מסבירה חדד. רק עם תעודת הפטירה, המוות מעודכן במאגר.

בלמ"ס דוגמים מדי שבוע את מרשם האוכלוסין ומתחילים בתהליך דקדקני של הכנת סטטיסטיקות התמותה. בין השאר, מנכים ישראלים שסטטוס המחיה שלהם התחלף תוך כדי שהייה בחו"ל, כדי להשאיר רק פטירות שהתרחשו בישראל. את הממצאים הם חושפים בכוונה רק אחרי כמה שבועות - כי הדיווחים המוקדמים לא מלאים.

הדיווחים על המוות היו מוקדמים מדי

פעיל חופש המידע גיא זומר בדק עם אנשי למ"ס כמה זמן לוקח לנתוני התמותה להתייצב. לצורך הניסוי, הציגו למרשם האוכלוסין שאילתה אחידה, "כמה אנשים הלכו לעולמם במאי 2020", בכמה מועדים שונים. כשבדקו את הנתון ב-1 ביוני, התשובה הייתה 2,469. כשחזרו כעבור שבוע, המספר קפץ ל-3,354. וגם זה לא היה סוף פסוק. המסקנה הייתה שכדי לקבל נתון קרוב לאמת חייבים להמתין לפחות שבועיים-שלושה. מתים ממשיכים לטפטף אחר כך, אבל במספרים קטנים.

הזמן שעובר עד שנתוני התמותה מתייצבים מסביר כנראה למה דיווחו ב"אולפן שישי" על פחות מ-3,000 פטירות בחודש יוני. בינתיים נוספו למרשם יותר מ-300 מתים בחודש ההוא. דיווחים מוקדמים ממרשם האוכלוסין תמיד יהיו דיווחי-חסר.

הממצא של "המשרוקית", מנגד - זה שדיבר על תמותה עודפת בין אפריל ליוני - לא התבסס על נתוני למ"ס. המספרים שלנו נלקחו מאותו מקור ששימש את אנשי "פייננשל טיימס" להכנת הגרף שנתניהו שיתף: הדוחות האפידמיולוגיים שמשרד הבריאות מפרסם באינטרנט מדי שבוע. הדוחות האלה מוקדשים בעיקר לסיכום מדוקדק של מקרי ההידבקות באינספור תחלואים, אבל כוללים עדכון גם על מספר הנפטרים הכולל.

כשמציירים את עקומת התמותה של משרד הבריאות מול זו של למ"ס, מגלים שני דברים. האחד - המספרים שונים לגמרי. השני - בעוד שהעקומה של למ"ס אחידה יחסית, זו של משרד הבריאות תזזיתית מאוד, מלאה עמקים והרים.

נתוני-הפטירה-של-משרד-הבריאות-תזזיתיים-יותר

גיא גדול אחד נפער סביב אפריל, ושתי גבעות מתרוממות במאי וביוני. בשבועות מסוימים, המספרים ב-2020 גבוהים ב-20% מהממוצע בשנים קודמות. מאז תחילת השנה, העמקים וההרים פחות יותר מתקזזים: קודם תמותת-חסר ואחר כך תמותה עודפת.

השאלה היא אם התנודות האלה קרו במציאות, או שוב נובעות מתהליך איסוף הנתונים. לצערנו, עד סגירת הגיליון לא הצלחנו לקבל ממשרד הבריאות הסבר איך הם סופרים מתים ולמה הם מגיעים לתוצאות שונות מלמ"ס. אולי זה קשור לעובדה שהמשרד יכול להיעזר לא רק בעדכונים ממרשם האוכלוסין אלא גם במידע ישיר מבתי החולים.

בניכוי העיוותים, לא נרשמה תמותה חריגה

נעמה רותם, ראש תחום בריאות בלמ"ס, לא מתרגשת מההבדל המוזר בין סדרות הנתונים, ומשערת שיש להם בעיקר סיבות טכניות. ראשית, הנתונים השבועיים בהכרח שונים כי בלמ"ס משתמשים ב"שבוע בינלאומי" שמתחיל ביום שני. שנית, ייתכן שבמשרד הבריאות לא מנכים פטירות בחו"ל. אבל גורם שלישי ומהותי יותר הוא שהדוחות האפידמיולוגיים מתפרסמים כמעט בזמן אמת, לפני הדיווחים השלמים יותר של למ"ס.

העובדה הזאת עלולה להניב תנודות מדומות שייעלמו בדיווחים מאוחרים יותר. שיא הסגר נפל במקרה על חופשת הפסח, וייתכן שברשות האוכלוסין ובמשרד הבריאות לא הספיקו לרשום את כל המתים סמוך למותם. זומר מזכיר גם שקשישים שנטו למות בבתי אבות לא תמיד פונו בסגר לבתי חולים, שמדווחים על פטירות מוקדם יותר. בתיעוד המתוקן של למ"ס העקום הזה נעשה קרוב יותר למישור.

הקורונה-לא-גרמה-לתמותה-עודפת

בשורה התחתונה, בלמ"ס לא חושבים היום ששיעורי התמותה מאז תחילת גל הקורונה היו חריגים. כשמשרטטים את שיעור התמותה ל-1,000 נפש - כדי לבטל את השפעת הגידול באוכלוסייה - העקומה בחודשים האחרונים דווקא קרובה לממוצע. למעשה, לפי ניתוח שהציג פרופ’ דרור פייטלסון בבלוג שלו באתר "דה-מרקר", 2020 ממילא נפתחה ברגל ימין: החורף החולף היה, בהפרש קל, אחד משני החורפים דלי התמותה במילניום הנוכחי. 

לקריאה נוספת:
"התמותה העודפת התחילה בדיוק כשהגרף של נתניהו נגמר" - המשרוקית של גלובס, 17.7.2020
"למרות הקורונה: מספר המתים בישראל ביוני - הנמוך ב-5 השנים האחרונות" - חדשות 12, 17.7.2020
"מעקב קורונה: הנתונים המעודכנים עם פתיחת הסגר במדינות העולם" - פייננשל טיימס
דוחות אפידמיולוגיים שבועיים ותקופתיים - משרד הבריאות
תמותה ותוחלת חיים - הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק