גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מפגינים ניתוק? החוק לא אוסר לכבות סלולרי בהפגנה

ארגוני זכויות אדם ממליצים למפגינים בבלפור על דרכים להתחמק ממעקב • השרה רגב טוענת שזו עבירה על החוק, אלא שאין שום סעיף שמחייב לאפשר איכון, או בכלל להסתובב עם מכשיר טלפון

מירי רגב, הליכוד / צילום: תמר מצפי, גלובס
מירי רגב, הליכוד / צילום: תמר מצפי, גלובס

האם מוחים שמבטלים את האפשרות לאיכון הסלולרי בזמן הפגנה הם עבריינים? שרת התחבורה מירי רגב טענה שכן. בראיון לגלי צה"ל היא האשימה את הקרן החדשה בעידוד המפגינים נגד נתניהו להתחמק ממעקב בניגוד לדין.

"בעמוד הפייסבוק של הקרן הם כותבים 'תעבירו את הטלפונים שלכם למצב טיסה'", רגב סיפרה. "זו עבירה על החוק. למה? משום שההפגנות האלה הן גם מקור להידבקויות, ואנחנו צריכים לדעת את השרשרת של ההידבקויות. הם מסבירים איך להגיע להפגנות; איך להתנהג במעצר; עם איזה בגדים להגיע; איך להסתיר קעקועים. לא שיש בעיה עם קעקועים - אבל הם יודעים שקעקוע זה אמצעי זיהוי. לא יכול להיות מצב כזה".

רגב לא בדתה את ההמלצות האלה. לפני שלושה שבועות פרסמה הקרן בעמוד הפייסבוק שלה פוסט עם עצות למפגינים. "מסתמן שהקיץ הזה הולך להיות חם במיוחד", נאמר שם. "כשהשר לביטחון פנים קורא למפגינים 'סוכני כאוס', ברור שצפויים למפגינים עימותים מול כוחות השיטור". אז איך להתכונן להפגנה? התשובות הופיעו בעלון צבעוני, שבין השאר אמר במפורש: "זכרו שמכשיר הטלפון הוא גם מכשיר מעקב. ככל שניתן כבו אותו או העבירו למצב טיסה".

היו שם גם טיפים אחרים (ראו רשימה): לנטרל אמצעי זיהוי ביומטרי בטלפון; ללבוש בגדים שיסוו סימנים מזהים; לא להגיע עם "דברים שלא תרצו להיעצר איתם" כמו סכין וסמים; ללמוד מהן הזכויות שלכם במעצר.

העלון לא נכתב בקרן החדשה, אלא במיזם דוקורייטס - פרויקט להגנה על זכות ההפגנה שהאגודה לזכויות האזרח מפעילה בשנים האחרונות. האגודה והקרן עקצו את רגב על הטעות בקרדיט, אבל זה קצת לא הוגן. הקרן החדשה באמת הפיצה את העלון, והיא גם אחד התורמים העיקריים לאגודה לזכויות האזרח. (גילוי נאות: לפני קליטתה ב"גלובס" גם המשרוקית פעלה כעמותה עצמאית, וקיבלה תרומות בין השאר מהקרן החדשה לישראל).

אבל השאלה שוודאי תעניין יותר את באי ההפגנות היא האם רגב צודקת: האם החוק אוסר עליהם להעביר את הטלפון למצב טיסה, לכבות אותו או להשאיר אותו בבית?

רגב: "זו הפצת מחלה בהתרשלות"

באופן כללי, אדם רשאי לעשות כל מה שהחוק לא אסר במפורש. העובדות הן שבחוק הישראלי אין שום סעיף שמחייב לפתוח מכשיר סלולרי לאיכון. "יש פסיקה ספציפית לגבי חיפוש במכשירים סלולריים, והאם ניתן להכריח מפגין להשתמש בטביעת אצבע כדי לפתוח את הטלפון לחיפוש", מסביר עו"ד יהונתן קלינגר, היועמ"ש של התנועה לזכויות דיגיטליות. "מעבר לכך, אין פסיקה או חקיקה לגבי שימוש במכשירים דיגיטליים מצד המפגינים. דווקא על שוטרים יש חובת תיעוד שלא מקוימת - הן בחקירות, והן נוהל שמחייב מצלמות גוף".

שאלנו את רגב למה היא התכוונה. היא הפנתה אותנו לסעיף 218 לחוק העונשין: "העושה בהתרשלות מעשה העלול להפיץ מחלה שיש בה סכנת נפשות, דינו - מאסר שלוש שנים; עשה את המעשה במזיד, דינו - מאסר שבע שנים". רגב טוענת שההמלצה לעבור למצב טיסה נועדה למנוע את איכון הטלפונים, וכי "מעשה כזה תורם דה-פקטו לחבלה חמורה במאמצים למניעת ההדבקה בקרב הציבור הרחב".

לפי הפרשנות הזאת, אם מי מאיתנו יחליט לצאת מהבית בלי טלפון, אפשר יהיה להאשים גם אותו בהפצת מחלה בהתרשלות. קלינגר פוסל את האפשרות הזאת. "יש חשש אחד תיאורטי, שאם אדם שחשוד שהוא נושא את וירוס הקורונה בכוונה לא נטל את הטלפון הסלולרי עמו, הוא עשה זאת כדי לשבש את העבודה האפידימיולוגית ולהפיץ את המחלה". אבל כדי לבסס קביעה כזאת, הוא מסביר, צריך יהיה להוכיח את כל יסודות העבירה, ורף ההוכחה די גבוה. עצם העובדה שהוא הקשה על מעקבי השב"כ כנראה לא תספיק.

גם באגודה לזכויות האזרח מתעקשים שההמלצה שלהם לכבות טלפונים חוקית לחלוטין. "אין חובה לשאת טלפון סלולרי לכל מקום משל היה תעודת זהות. טלפון הוא לא מוצר שהמדינה מספקת לאזרחים, ולא ניתן לחייב את הציבור להסתובב איתו".

אנחנו, פדנטים שכמונו, ליתר ביטחון בדקנו בעצמנו את חוק איכוני השב"כ שאושר ב-1 ביולי. החוק מאפשר לממשלה לבקש מהשב"כ, במקרים "ייחודיים ופרטניים בלבד", סיוע באיכון סלולרי לאיתור אנשים שבאו במגע עם חולים מאומתים. אבל אין בו שום סעיף שמחייב אזרחיות ואזרחים להקל על השב"כ וללכת לכל מקום עם טלפון פעיל.

גם ברשימת ההגבלות של משרד הבריאות אין סעיף כזה. ההנחיות לימי הקורונה מחייבות לשמור מרחק ולחבוש מסכה (חפץ שגם האגודה לזכויות האזרח ממליצה להביא להפגנות) ואוסרות להשתמש במתקני שעשועים בפארקים. הן פוסלות התקהלויות, אבל מתירות הפגנות. חובה להסתובב עם טלפון? יוק.

דובר משרד הבריאות אישר לנו באופן חד משמעי: "במסגרת החוק לא הוטלה כל חובה לנוע עם מכשיר 'טלפון פעיל' או בכלל עם מכשיר טלפון".

רואים אתכם גם במצב טיסה

כך או אחרת, לא בטוח שמפגינים שישתמשו במצב טיסה יצליחו לחמוק מהוראה להיכנס לבידוד. כתבה שפורסמה ב"ישראל היום" עם תחילת השימוש באיכוני שב"כ סיפרה על אנשים שנוקטים באמצעי הזה בצאתם מהבית כדי לא ליפול קורבן לאיכון שגוי. מומחים שהתראיינו לכתבה הדגישו שמאחר שהכלים הטכנולוגיים שבידי השב"כ לא נחשפו לציבור, ייתכן שהארגון מסוגל לעקוב אחרינו גם במצב טיסה.

אם זה נכון, הרי שהמלצת האגודה מיועדת לחמוק דווקא מאיכוני המשטרה, שמתבססים על נתוני המיקום שאוספות חברות הסלולר. קלינגר מסביר: "בהנחה שמדובר בשימוש מול מפגינים, ולא באיכוני קורונה, המשטרה תוכל לקבל נתוני איכון, פלט שיחות וזהות מסרונים, במקרה שבו יש חשש לפשע או לעוון מהרשימה המפורטת בחוק נתוני תקשורת. לא כל הפרת סדר קטנה תאפשר זאת, וגם קבלת מידע כזה דורשת צו בית משפט. היעדר צו עלול לפסול את הראיה לאחר מכן". 

 

מה האגודה לזכויות האזרח ממליצה למפגינות ולמפגינים?

סעיפים נבחרים מהעלון של פרויקט דוקורייטס

פרטיות סלולרית - נעלו את הטלפון בסיסמה ובטלו זיהוי ביומטרי
מניעת מעקב - במידת האפשר, העבירו את הסלולרי למצב טיסה
לבוש גנרי - לבשו בגדים שמסתירים קעקועים וסימני זיהוי אחרים
משמעת כיסים - אל תביאו סמים, סכינים ומה שלא תרצו להיעצר איתו
עמידה על זכויות - זכרו שמותר לשתוק בחקירה ולסרב לחיפוש בטלפון

מקור: אתר docorights.org.il של האגודה לזכויות האזרח

עוד כתבות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה ● פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים ובת"א להחזרת החטופים • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים