גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקאדילק שהיא גם חשמלית, גם מסורתית, גם קליפורנית

עד שקאדילק תהפוך ל"יותר טסלה מטסלה", ממשיך מותג הפרימיום האמריקני לייצר רכבי SUV אופנתיים ומפוארים עם מנועי בנזין, שמותאמים לרוח התקופה, אם כי לא בהכרח למדיניות טראמפ

יצרני הרכב האמריקנים ניצבים כיום בפני דילמה פוליטית וכלכלית לא פשוטה. מצד אחד מנהל כיום ממשל טראמפ מלחמת חורמה ברפורמות הרכב "הירוקות" של קודמו בתפקיד ובמדיניות "אפס זיהום אוויר" של מדינת קליפורניה.

בהתאם, הממשל הודיע השנה על הקלות בדרישות מיצרני הרכב להפחית את צריכת הדלק הממוצעת עד 2026 ומנסה לשלול את המנדט ההיסטורי, שניתן למדינת קליפורניה לקבוע רגולציות "ירוקות" עצמאיות ומחמירות לכלי רכב שנמכרים בתחומה, כולל עידוד לרכב חשמלי. העימות עבר למישור משפטי, הצית "מרד פוליטי" בקרב המושלים של 15 מדינות, שהודיעו כי יאמצו את התקינה המחמירה של קליפורניה, ואף הפך להיות נושא בקמפיין הבחירות המתנהל כיום בארה"ב.

רכב

מצד שני, שוק ההון בארה"ב, שבו נסחרות מניות היצרנים, מתייחס כיום אל רכבי הבנזין כמו אל "הסיפור של אתמול" ומתמחר באפסייד היסטרי את הפוטנציאל העתידי של הרכב החשמלי ושל כל הקשור אליו. אז איך יכולות יצרניות הרכב לדחוף את המניה שלהן מעלה מבלי לעלות על מוקש פוליטי?

גם חשמלי, גם מסורתי, גם קליפורני

הפתרון של ג'נרל מוטורס, ולא רק שלה, הוא להחזיק את המקל בשלושה קצוות. היא מנהלת בשבועות האחרונים קמפיין חובק עולם, שבמרכזו רכב תצוגה חשמלי מתוחכם ואטרקטיבי בשם LYRIQ, בניסיון למצב מחדש את חטיבת הפרימיום קאדילק בתור "יותר טסלה מטסלה". הרכב הזה מיועד לצאת לשוק רק בשלהי 2022, כלומר חשיפתו כרגע מיועדת בעיקר עבור המשקיעים.

בו בזמן היא ממשיכה לייצר במרץ SUV גדולים, רווחיים ומונעי בנזין, כי אם הממשל מחלק לך סוכריות בחינם, זה לא מנומס וגם לא חכם לסרב. ומכיוון שאי אפשר להתעלם מתושבי קליפורניה, קאדילק גם עושה "DOWNSIZING" למנועים עם פחות צילינדרים והפחתה משמעותית בצריכת דלק והפליטה. המגמה הזו החלה בדגמי הסדאן והקומפקט-SUV של המותג וכעת עוברת גם ל-XT5, רב המכר הגלובלי של המותג.

חיצונית עבר הרכב רענון קל בלבד לרגל שנת המודל 2020, שכולל פנסי היי-טק ממוחשבים, גריל בטקסטורה שונה, ישוקים חדשים ועוד כמה פרטים מינוריים שלא הצלחנו להבחין בהם. למרות שהכלי לא צעיר, העיצוב הכללי שלו עדיין מצליח להיראות מושחז ורענן ומבודל היטב מההיצע הגרמני והיפני המקביל, שמתכנס בשנים האחרונות לעבר קווים עגלגלים, רכים וידידותיים. מי שחייב יותר נוכחות בנוסח "דאון-טאון דטרויט", יכול להזמין את גרסת הספורט, שמגיעה עם משטחים מושחרים וחישוקי 20 אינץ' מאסיביים (אבל רק עם מנוע V6).

תא הנוסעים עבר שינויים משמעותיים יותר מעל ומתחת לפני השטח. עמדת הפיקוד המרכזית זכתה לקבל מסכי LCD גדולים וחדים, שמאפשרים כעת צפייה מהירה גם ללא משקפי קריאה ובמיוחד בולט לטובה המסך הגדול והרב-תכליתי, שממוקם בין השעונים האנלוגיים. גם מערך השליטה בתפריטים גדול, נאה ומאורגן יותר מבעבר, וחבל רק שמערכת השליטה הקולית מפגרת בדור אחד אחרי "הסייענים הקוליים" של המתחרים הגרמנים.

האבזור הבטיחותי כולל מערך מקיף של עזרים בטיחותיים אקטיביים ורמת האבזור בדגם בו נסענו כוללת לא מעט פריטים, שעליהם נוטים הגרמנים לגבות אקסטרה במסגרת חבילות כאלה ואחרות. איכות החומרים, הייצור והגימור עלו כיתה, ריפוד העור התפור מרהיב לעין ונעים למגע ובידוד הרעשים שודרג משמעותית. ביחד עם מערכות קול חדשות, התא מציע כעת סביבה אקוסטית מרגיעה ומבודדת - לא עניין של מה בכך בקיץ 2020.

מרחב הפנים מכובד ותואם את המקובל בקבוצה עם שפע של מקום לרגליים ולכתפיים של שלושה מבוגרים מאחור ותא מטען בנפח שימושי לגיחה לקניון (בתקופת הטרום-קורונה). תנוחת הישיבה גבוהה ושלטת וסף הכניסה ממוקם בגובה נוח לכניסה וליציאה.

החידוש המרכזי בדגם 2020 הוא גרסה התחלתית חדשה שמצוידת במערכת ההנעה של האח הצעיר XT4. במרכזה מנוע שני ליטר טורבו עם 237 כ"ס ו-37 קג"מ, שמשודך לתיבה אוטומטית בת 9 מהירויות. כאן המנוע רתום למשקל עצמי גבוה יותר בכמעט 200 קילו, אבל נהגים נורמטיביים יתקשו להבחין בכך. במהירויות "נורמליות" המנוע מזרים את הכוח בצורה די חלקה בסיוע התיבה האוטומטית, משייט בקלילות במהירויות גבוהות ולא מתלונן בפקקים.

מנגד, נהגים כבדי רגל, שיבחרו במצב היתכנות הספורטיבי של מערכת הניהול, יגלו שכאשר דוחפים את המנוע מחוץ לאזור הנוחות שלו, הוא פחות מנומס. פה ושם נתקלים בהחלקת גלגלים בזינוק ובהשהיית טורבו, והצליל תחת עומס גבוה הוא פחות חלק ונעים משל מנוע ה-V6 הגדול. ועדיין הוא נמרץ ושומר על קצב ראוי בעליות ארוכות עם מטען מלא של נוסעים. אין לנו תלונות לגבי SUV מיד-סייז מגודל, שמאיץ מאפס ל-100 ב-7.2 שניות.

שלדה מלוטשת, מעט היזון חוזר

כרגיל, התיבות האוטומטיות של GM הן מהטובות ומהחלקות שמוצעות בתעשיית הרכב, אם כי קרוב לוודאי שההילוך התשיעי כאן הוא בעיקר גימיק שיווקי. תחת נהיגה נמרצת, אפשר לצפות ל-9-10 קילומטרים לליטר, לא מרשים אבסולוטית אבל עדיין חסכוני משמעותית מגרסת ה-V6.

על הכביש ניכר שידיים נעלמות עבדו קשה כדי להדק וללטש את השלדה ולהעניק לה יותר "אופי גרמני". נטיית הגוף בפניות הדוקות מרוסנת יותר מבעבר, ההגה מגיב יותר בזריזות לפקודות הנהג והתנודות האנכיות של השלדה על כבישים משובשים, פחות מורגשות. חבל רק שהבלמים משדרים תחושה מטרידה של מתג "הפעלה/כיבוי" עם מעט מאוד היזון חוזר. נוחות הנסיעה בעיר הייתה ונותרה טובה מאוד בזכות מערכת המתלים המתוחכמת של קאדילק, אבל אנחנו לא מבטיחים שכך יהיה גם עם חישוקי ה-20 אינץ'.

גרסת ה-2 ליטר, עם הנעה 2X4 וחבילת אבזור מקיפה מאוד, עולה כ-330 אלף שקל, שהם כ-20 אלף שקל פחות מגרסת ה-V6 ברמת האבזור המקבילה. זה מחיר פתיחה די אגרסיבי בשוק הפרימיום SUV בגודל בינוני ועם שקלול האבזור העודף, הפער מול האירופאיות המקבילות הופך להיות משמעותי. אבל האם 20 אלף שקל מצדיקים ויתור על שני צילינדרים, 1.6 ליטרים -70 כ"ס, לטובת מנוע "ירוק" יותר ופחות "פטריוטי"? זה כבר תלוי אם אתם דמוקרטים או רפובליקנים. אנחנו לא נכנסים כאן לפוליטיקה. 

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

חיילי צה''ל מפעילים רחפנים בח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל

מסירה ראשונה ל"חייל רפאים" הישראלית, ועסקת הענק של סעודיה

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה