גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפורשה טייקן היא התשובה של תעשיית הרכב הגרמנית לטסלה

זוהי מכונית ספורט יוקרתית עם התנהגות של מכונית מסלול שלא מקריבה את הנוחות ולא מעגלת שום פינה בדרך אל היעד

נפתח במסר אישי לקורא אלון מאסק. קודם כל - ברכות. הוכחת לכל הספקנים וקטני האמונה בעולם העסקים שאפשר להפסיד במצטבר שישה מיליארד דולר, להסתכסך עם הרשות לניירות ערך, להרגיז את המשקיעים, לקבל את המקום האחרון בסקר ג'יי.די פאואר ועדיין להפוך לאחד האנשים העשירים בעולם - עוד לפני האקזיט.

ועכשיו, כשאתה כבר לא צריך לישון על רצפת מפעל הייצור כדי להבטיח שהלקוחות יקבלו מכוניות תקינות (או יקבלו מכוניות בכלל), את יכול לרכוש לעצמך כל מכונית חשמלית יוקרתית שתרצה. אז תרשו לנו להמליץ לך על פורשה טייקן.

נכון שזה לא מנומס להיראות במכונית של המתחרים ואולי גם עלול לשדר מסר שגוי למשקיעים, אבל אנחנו מבטיחים לך שתיהנה מכל רגע. על הדרך תיחשף למכונית יוקרה חשמלית מתוצרת גרמניה, שלא מתפשרת על איכות ייצור והתנהגות כביש ואינה זקוקה לגימיקים כמו מסך טאבלט ענק או שיגור בטיל לחלל.

ספק אם הטייקן הייתה באה לאוויר העולם אלמלא אלון מאסק. ה"באזז" העצום שיצרה סביבה טסלה S בעשור הקודם והצלחת המכירות המרשימה בקרב עשירי ארה"ב העניקו לפורשה מוטיבציה לרתום משאבי הנדסת רכב מעוררי השתאות כדי לייצר תצוגת תכלית בנוסח "גם אנחנו יודעים לעשות חשמלי".

מי שיחפש רמזים לטסלה ימצא אותם גם בעיצוב עם מראה "GT" אווירודינמי וספורטיבי, אבל שקט ותכליתי יחסית. לטייקן יש פרופורציות נמוכות-רחבות נוסח הפנאמרה, אבל לא קיצוניות מדי, שזורמת בקו חלקלק מהפגוש הקדמי ועד לקצה הזנב "המהיר". מכיוון שאי אפשר בלי כמה גימיקים עתידניים, צוידה המכונית בפנסי הייטק זעירים בחזית, חישוקי ענק "חלולים" ומרשימים, ידיות פתיחה חשמליות שקופצות החוצה אוטומטית וכונסי אוויר גדולים מסביב לפנסים בצידי הגלגלים הקדמיים.

למרות כל אלה, שימו את הטייקן ליד ב.מ.וו I8, שגם היא נולדה בתור "תצוגת תכלית סביבתית", ותגלו שמעצבי פורשה הפגינו איפוק מרשים. כצפוי, ברחוב הישראלי היא יוצרת סנסציה אם לשפוט על פי כמות הבקשות בנוסח "שים גז, שנשמע את המנוע" שקיבלנו בעת עמידה ברמזור. אבל נראה שרוב הצופים מחמיצים את הפואנטה.

תא הנוסעים הוא כל מה שניתן לצפות מפורשה עתידנית: שילוב של אלמנטים מסורתיים עם טכנולוגיה עילית ואיכות ייצור מרהיבה. אמנם לוח המחוונים הדיגיטלי הרחב והקעור מזכיר קצת יותר מדי משחקי וידאו וכך גם מתג העברת ההילוכים הזעיר שלצד ההגה. כצפוי יש גם שלל מסכי מגע עם כמות תפריטים שיכולה להעסיק אתכם בפקקים ארוכים. אבל התחושה הכללית היא של ישיבה במכונית ספורט עם מושבים חובקים, תנוחת ישיבה נמוכה, הגה קטן ומתגי שליטה מלוטשים שנמצאים כולם בטווח הנפת אצבע. הכל עטוף בעור ועץ ברמה עילית ומבודד טוטאלית מהנעשה בחוץ.

רכב ההדגמה שלנו גם צויד בלא מעט מהאופציות שפורשה מציעה ללקוחותיה במחירים שיכולים לגרום לאנשים "רגילים" לפרוץ בצחוק או בבכי. כמו, למשל, מערכת קול אופציונלית, שעולה קצת יותר מ-60 אלף שקל. במחיר הזה היינו מצפים לקבל, לכל הפחות, גם חדשות פחות מדכאות ברדיו ופלייליסט יותר איכותי.

למרות התכלית הספורטיבית מהנדסי פורשה לא ויתרו על שימושיות. מרחב הראש מלפנים נדיב דיו עבור מבוגרים גבוהים, סף הכניסה נמוך אבל לא בצורה שדורשת גמישות של נערת גומי (כמו בב.מ.וו I8) ושתי דלתות רחבות מוליכות לספסל אחורי שיכול לאכלס שני מבוגרים בגובה ממוצע עם מרחב רגליים וכתפיים מכובד.

יש אופציה למושב אמצעי שלישי אבל הוא מתאים בעיקר לילדים. למרות הזנב הנמוך יש גם תא מטען שימושי, שאמנם אינו ענק כמו בטסלה S, אבל עדיין הולם מטען משפחתי.

פורשה טאייקן 4S

כמו סימולטור של רכב מרוצים

כמקובל ברכבי יוקרה חשמליים, כל לקוח יכול "לתפור" לעצמו בטייקן חבילת ביצועים/טווח על פי העדפתו ועומק כיסו. נטולי התקציב והעכבות יכולים להזמין את הטייקן גם בגרסה עם כ-740 כ"ס שמאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-2.8 שניות אבל האמת היא שזה באמת די מיותר. גם גרסת "הבסיס", טייקן 4S, שבה נסענו, עם 530 כ"ס "בלבד" ותאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-4 שניות, מספקת יותר פרצי אדרנלין ומהירות ממה שרוב הנהגים והסובבים אותם יכולים להכיל על כביש ציבורי.

עם שני מנועים שמניעים ישירות את ארבעת הגלגלים ומומנט מפלצתי, שזמין כבר מעמידה, כל לחיצה בריאה על דוושת התאוצה, כמעט בכל מהירות, מותחת את שרירי הצוואר, זורקת את הראש אחורה וגורמת לסביבה להפוך לכתם מטושטש. העובדה שהתאוצות הללו לא מלוות בשאגת צילינדרים, שסתומים ומפלטים אלא רק בשריקה מרוחקת, מעצימה את ההרגשה הבלתי-מציאותית.

התנהגות הכביש קצת מזכירה את הסימולטורים, שבהם משתמשות קבוצות מרוצים כדי להכשיר נהגי פורומולה 1. ההגה חד, מהיר ומגיב ברמה, שיכולה לגרום קנאה לנהגי פורשה פנאמרה. מרכז הכובד האולטרה-נמוך מעניק למכונית הרגשה של מכונית מסלול והיא נכנסת לפניות הדוקות ויוצאת מהן במהירויות לא שפויות ללא שמץ של אובדן אחיזה או נטיית גוף.

המחיר: 900 אלף ש', לפני תוספות

רכב המבחן שלנו צויד באופציות של היגוי אחורי וחישוקי 21 אינץ' עם צמיגים ספורט קיצוניים, שמקצינות את היכולת הדינמית של המכונית בפניות (ומוסיפות מעל 100 אלף שקל למחיר). אבל אפשר להניח שגם ללא התוספות הללו היא עדיין מכונית נהיגה מלוטשת. באופן מפתיע גם נוחות הנסיעה מצוינת ומאפשרת נסיעות ארוכות מבלי לאתגר את חוליות הגב תודות למתלי אוויר מכוילים כהלכה.

אופציה (יקרה מאוד) שבהחלט היינו ממליצים עליה לבעלי התקציב היא סוללה מוגדלת. הסוללה התקנית מציגה טווח מוצהר של כ-410 ק"מ בין טעינות בתקן WLTP המחמיר. בפועל אפשר להשיג כ-350 קילומטר בנהיגת קיץ ממוזגת ומתונה ומכיוון שהמילה "מתונה" לא נמצאת בלקסיקון של פורשה, אפשר לצפות לביקורים בעמדות הטעינה בתדירות של אחת לכ-300 ק"מ בממוצע. הסוללה הגדולה מוסיפה עוד כ-30% לטווח.

בשורה התחתונה הטייקן היא מכונית שטסלה הייתה שמחה להסתיר מבעלי המניות שלה. זו מכונית יוקרה מרגשת ופורצת דרך שבנויה היטב ומהונדסת ברמה מעוררת השתאות. היא תענה על כל הדרישות של טהרני מכוניות הספורט-טורינג-וקרה בעולם פלוס ידידותיות לסביבה שמוצעת בה כבונוס ולא כמהות. היא עולה אמנם כ-900 אלף שקל לפני אופציות, אבל מי שמתוסכל מהמחיר הזה יכול להתנחם בכך שעם הכסף שיחסוך על הדלק בתחנות הוא יוכל להחזיר את ההשקעה בקלות בתוך 15-17 שנה. 

חלק מהמתחרות

מרצדס EQS

מרצדס אמורה להשיק בשנה הבאה את ה-EQS ומדיווחים ראשונים עולה שהיא מכוונת ישירות לעבר הטסלה S עם מרכב סדאן זורם, אבל פחות ספורטיבי מהטייקן ותא נוסעים עתידני. תצורת הבסיס תציע הספק של כ-450 כ"ס וסוללות גדולות יספקו טווח של עד 700 קילומטרים בין טעינות.

יגואר I-PACE

ליגואר יש בקנה חשמלית ספורט-סאלון על בסיס ה-XJ החדשה, שתושק בשנה הבאה. בינתיים הנציגה שלה בפלח היא ה-I-PACE שקרובה יותר בתכנונה לקרוס-אובר. ב-508 אלף שקל מקבלים תא נוסעים מרווח ומאובזר, צמד מנועים חשמליים עם 400 כ"ס, תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות.

טסלה S

עם קצת מזל עד סוף השנה הנוכחית יפתחו בישראל ההזמנות הרשמיות של טסלה ולכבישים תצטרף ה-S . מדובר אמנם במכונית ותיקה אבל עדיין נאה, מצוידת בטכנולוגיות מתקדמות ומציעה מגוון רחב של תצורות הנעה כולל גרסאות ביצועים סופר-חזקות עם טווח נסיעה של עד 647 ק"מ בתקן האמריקאי.

עוד כתבות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית