גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך כבשה העיתונות האקטיביסטית את לב המיינסטרים (והכניסה אצבע לעין של התקשורת הממוסדת)

העיתונאים האלטרנטיבים הפכו בחודשים האחרונים לתופעה, שמעידה בעיקר על הדרך בה תופס הציבור את חברות החדשות המסורתיות ● בכיר בענף: "נוצר ואקום. המהדורות עסוקות בשואו, בקיצוצים, בלחצים פוליטיים"

אור־לי ברלב / צילום: בן כהן
אור־לי ברלב / צילום: בן כהן

לפני שבועות ספורים, ממש לפנות בוקר פתח היועץ האסטרטגי יוסי דורפמן שרשור בטוויטר במהלכו התחקה אחרי עקבות הפרופיל של דנה רון, שפוסט שלה צוטט על ידי רה"מ בנימין נתניהו כקריאה לרצוח אותו. התחקיר של דורפמן הוביל אותו למסקנה כי מדובר בפרופיל מזויף. לדבריו, "אם יש כאן איום ברצח, שב"כ חייב להתערב ולגלות לציבור מי מפעיל את הפרופיל. נראה מה יתגלה - איום ברצח, או שימוש פוליטי של ביבי באיום ברצח באמצעות זיוף נתונים".

התחקיר של דורפמן עשה מהר כותרות. כלי התקשורת הממוסדים פנו לפייסבוק שערכה בדיקה והודיעה שהפרופיל מזויף והחשבון הוסר. אלא שמשטרת ישראל שנדרשה אף היא לחקירה, קבעה בהמשך שדנה רון דווקא חיה ונושמת אבל לא בארץ אלא בחו"ל. בכל מקרה, החשיפה של דורפמן שצויצה הביאה לפולו של התקשורת הממוסדת, כך גם תחקיר נוסף שערך על חשבונות מהם פורסמו דברי הסתה נגד נתניהו, שזוהו על ידו כפיקטיביים והוסרו על ידי פייסבוק. דורפמן אמנם איננו עיתונאי אך התחקירים שהוא עושה נראים יותר כעבודה עיתונאית - וכך גם התהודה לה זכו הדברים. והוא לגמרי לא לבד: אי שם בתחילת אוגוסט החליטה הסופרת לימור מויאל לבחון את ההאשמות שקושרות את אהוד ברק לפדופיליה. "מאחר שאיכות הסביבה (הוירטואלית) חשובה לי ונשבר מכל הגועל נפש הזה החלטתי להרים את הכפפה ולעשות מה שכל אדם הגון צריך לעשות לפני שהוא מדביק למאן דהוא אישומים בפדופיליה - לבדוק את העובדות. בשרשור ארוך היא תיארה כיצד הקדישה את כל סוף השבוע כדי לעבור על 2,000 עמודים שמאגדים את החומר המשפטי מפרשת אפשטיין כדי להוכיח שאין כל היתכנות שברק וורג'יניה רוברטס ג'ופרה - מקורבנותיו של אפשטיין - בכלל נפגשו. הדוגמאות הללו שייכות לצד מזוהה פוליטית, אבל יש גם דוגמאות מימין - את הסיפור על חריגות הבנייה של התובעת ליאת בן ארי הציפה לתקשורת עורכת הדין כנרת בראשי, ורק משם החלו עיתונאים המזוהים עם הימין לטפל בו.

המשותף לשלושת המקרים הוא שהאנשים שחשפו את הפרשות אינם עיתונאים, אך הם השקיעו זמן ומאמץ לבצע עבודה שאמורה הייתה להתבצע בחברות החדשות, וזכו לחשיפה. אם מוסיפים לכך את הצפיות הרבות לשידורים החיים של האקטיביסטית אור-לי ברלב בפייסבוק ובטוויטר ולערוץ דמוקרט TV שהקימה תנועת דרכנו ומובילה העיתונאית לוסי אהריש, קשה שלא להתרשם כי העיתונות והתקשורת האלטרנטיביים הפכו בחודשים האחרונים לתופעה, שמעידה בעיקר על הדרך בה תופס הציבור את חברות החדשות המסורתיות.

יוסי דורפמן  / צילום: דן חיימוביץ', פוטו אקטיב

התקשורת הממוסדת לא עושה את עבודתה

תומר מיכלזון עורך "המקום הכי חם בגיהנום", הוא הצד הממוסד של התקשורת הלא ממוסדת. המקום החם קיים כבר שבע שנים כגוף תקשורת עצמאי, ורבים מהתחקירים שפרסם עלו גם לתקשורת הממוסדת.

לדעתו חלק מהשגשוג הפתאומי של העיתונות האלטרנטיבית נובע מתהליך מיאוס מהתקשורת הממוסדת מימין ומשמאל - בעיקר כלפי חברות החדשות. "יש תחושה שהתקשורת לא עושה את עבודתה, יש כלפיה חוסר אמון ותפיסה של סיקור מוטה וזה התחזק בשתי מערכות הבחירות האחרונות. הצופים מרגישים שהתקשורת היא כלי משחק, הפרשנים מדווחים ומפרשנים אבל גם מזיזים בעצמם את הכלים מעורבים ולוקחים תפקיד וצד".

את העיתונות המסורתית הוא מתאר ככבדה מידי, שבעה, ולא מספיק מעורה ברשת. "עבורם זה כנראה סיפורים קטנים מדי ודלוחים, וזה לא נכון, כי יש קרב תודעתי חזק ברשת והם לא מכירים את החומר ולא בודקים עד הסוף. התקשורת עצלנית - יושבים פרשנים, לא בהכרח בסדר גודל של עמית סגל שבאמת לא מצופה שיכתת את רגליו, ורובם לא יורדים לשטח מספיק. נהייתה תקשורת שמהגגת, מדברת 'על', אבל לא נמצאת 'שם'; לא ברשת ולא בשטח הפיזי. האקטיביסטים מייצרים את הערוץ שלהם ומבינים שהם גוף תקשורת קטן, ומתעקשים שהבכורה תהיה אצלם".

לכך מוסיף פעיל אחר כי "המהדורות עסוקות בשואו, בקיצוצים, בלחצים פוליטיים. הם שכחו מה זה עיתונות. העיתונות שהם עושים היא מהסוג של לקבל הדלפה בעשרה לשמונה לפני המהדורה".

לדבריו, הרוב המכריע של החשיפות שבאות מחוץ לחברות החדשות, הוא סביב עניינים פוליטיים וכלכליים. "יש תחושות קשות, ולא משנה אם הן נכונות או לא, שיש השתלטות פוליטית וכלכלית על כלי התקשורת הממוסדים בישראל. זה התחזק בתקופה האחרונה סביב כל מיני סיפורים על גלי צה"ל ורשת. יש תחושה שהתקשורת הממוסדת לא נותנת את השירותים ולכן נוצר ואקום שלתוכו נכנסו אנשים שהם לא עיתונאים שמנסים לעשות את העבודה לה מצפים למכלי התקשורת".

"הוואקום נוצר כי חברות החדשות הפכו ליותר בידוריות, הקו העיתונאי התרכך לטובת נושאים שהם לייפסטייל צרכנות, בידור, קידומי תוכן של תכניות הערוצים, מצלמה נסתרת במקום עומק וזה השאיר לפעילים ברשתות החברתיות חלק מהמקום השמור לעיתונות נושכת וקלאסית. אבל אם בודקים באופן מצרפי, הבידוריזציה של המוצרים החדשותיים לא הביאה עוד קהל, ותופעת הקללת המהדורות לא מוכיחה את עצמה - את התוצרים העיתונאים העצמאיים צרכו מאות אלפי אנשים. אז מסתבר שיש מספיק צרכנים למוצר העומק".

התזמורת קיימת, השאלה מה רוצים לנגן

דורון צברי היום במאי דוקו ובעבר עורך חדשות בעצמו לא חוסך ביקורת משלושת חברות החדשות: עורכים והעיתונאים.

"חלק מהכתבים במהדורות הם מצוינים אבל מופעלים ונערכים באופן בינוני עד מזעזע. התזמורת קיימת, השאלה מה רוצים לנגן, מה מוציאים מהכתבים. סודרי וויס (גיא סודרי ואבי ויס, מנכ"ל ועורך המהדורה המרכזית של חדשות 12 ד.ו.) היו פעם עורכים טובים. אבל או שהם נרדמו בשמירה ושכחו את הדבר עצמו - עיתונות - או שהבינוניות של המהדורה מכוונת כי זה מה שרוצה הבוס הגדול, אבי ניר (מנכ"ל קשת ד.ו.). בכל חברות החדשות העורכים הראשים הפכו למפיקים של מופע. החדשות הפכו למופע בידור שהפרונט שלו הם ערכי הפקה וטכנולוגיה. נגיד שיש אירוע גדול אז המגיש באולפן עובר בין עשר נקודת שידור בלייב סטייל 'כתבינו פרושים'. העיתונאים כאילו בשטח אבל זו הצגה של עיתונות. כמו תיאטרון. שופוני של הפקה. זה מדיום ויזואלי והדגש הוא על נראות - גרפים שעולים ויורדים ושואו. זה גם מה שקרה לחלק מהכתבים שהפכו לדוגמני חדשות ושכחו את העיתונות בדרך".

לדבריו, "התפקיד של עורך זה לעשות סדר. לחתור לאמת ולברור את המוץ מהתבן. מה חשוב, ומה לא חשוב. כשפותחים את המהדורה עם "הדרישה החדשה של נתניהו" ורק בדקה החמישית, באמצע הדיווח, אתה מבין מבין השורות שנתניהו דורש למנות מפכ"ל המשטרה, אז אתה מבין שהעורך נרדם בשמירה ולא עשה את העבודה שלו. עוד דוגמה? אם רה"מ, שמאובטח על ידי עשרות מאבטחים ששייכים ליחידה מיוחדת בשב"כ, טוען שהוא מאוים ברצח, עורך המהדורה צריך לשלוח את הפרשן הבכיר לשיחה עם ראש השב"כ. ואז או שהשב"כ אומר 'נכון' או 'קשקוש' אבל להשאיר טענה כזו של רה"מ באוויר ולשדר אותה כמו שהיא מבלי לערוך בדיקה זאת לא עיתונות". 

"העיתונאים בטלוויזיה כל הזמן על המסך, אין להם זמן להיות בשטח. לעשות עבודה עיתונאית. הם עסוקים בלספק את המכונה שצריכה שהם יהיו על המסך ולכן, במקום השטח, הם עושים "עיתונאות של ווטסאפ". אף אחד מהעורכים הראשיים של המהדורות לא בא לבלפור לראות מה מתחולל שם בהפגנות ולכן הם לא מבינים את הסיפור. הם לא היו בשטח. הם מכסים את הסיפור מלמעלה, בלונג שוט. במובן הזה הכתבות של יגאל מוסקו היו אור בוהק בחשיכה והצילו את הכבוד של חדשות 12- וזה ההבדל בין להיות עיתונאי לדוגמן חדשות. השטח. עיתונות. להבין ניואנסים ומורכבות". בחדשות 12 לא הגיבו לדברים.

הכתבים התמכרו לסיט-אפ באולפן ולהשמעת דעות

לדברי אחד מוותיקי התעשייה הצופים התעייפו מחדשות ממוסדות, ורואים את זה גם ברייטינג. "זה קשור למוצר העיתונאי: בתאגיד עוד לא הצליחו להקים מערכת חדשותית הישגית - יותר מדי פוליטיקה פנימית וחשבונאות ברמות השונות, רשת 13 בפוסט טראומה מהקיצוצים וחסרה שם שדרה ניהולית שתרים את הארגון למעלה, ובקשת 12 זאת מערכת הישגית ומשומנת, אבל נדמה לי שחלק מהכתבים הבכירים התמכרו לסיט-אפ באולפן ולהשמעת הדעות שלהם. כשנדרשים למלא שעות על גבי שעות של שידורי אקטואליה ומתבקשים לשבת שעות באולפן ולברבר, הכלי העיקרי של העיתונאי זה הסלולרי שאיתו מתקשרים ומקבלים הדלפות, ושופכים אותן בתוספת הדעה האישית בלי שיש באמת זמן ויכולת לבדוק. זה תהליך טבעי, אנושי מאוד, ובגלל שמדובר בסיפוק מיידי, גם קל להתמכר לזה. לפעמים הם מתחלפים בכובעים: ברצועה אחת פרשנים, ובאחרת מגישים. למי יש כוח וזמן לעבודה עיתונאית שגרתית. אפשר לקרוא לזה אינטרנטיזציה של החדשות. הרי בדיגיטל, מי ששולח את הפוש הראשון ניצח - במובן הזה זה תהליך גלובלי".

קל לבעוט בתקשורת הממוסדת אבל יש לה גם נסיבות מקלות - עומס בלתי נתפס של שלוש בחירות ברצף, פלוס משבר קורונה - כל אלו יצרו מהדורות ארוכות וצורך למלא הרבה זמן. הלחץ הכלכלי והתחרות הגבירו את הצורך לחפש מה עובד. ויש גם את הפחד לשגות בימים שבהם כל שבריר של מה שנתפס כמוטה, מהדהד מיד בעוצמה ברשתות החברתיות.

לדברי בכיר בחברות החדשות, "מי שעוסק בסוג הזה של החדשות לא קם בבוקר וצריך למלא שעה וחצי של מהדורה. כשצריכים למלא כל כך הרבה זמן, קודם כל מחלקים את המשימות כדי לראות שזה מתמלא, אז זה משאיר מעט זמן לחקור דברים אחרים, ובהגדרת המטרות של העורכים הם לא מספיק מציבים את זה. ואז נשארים עם הציפייה של 'מתי רביב דרוקר יעשה עוד תחקיר'".

מוותרים על האוביקטיביות המזויפת

אותו בכיר מסכים שהתקשורת נחלשה, בוודאי עיתונאות התחקירים: "אין זמן, יכולות ואמצעים. יש קיצוצים ופיטורים. פחות אנשים צריכים לעשות יותר מטלות. הכתבים מצופים לדווח לאינטרנט כל שעות היממה, כשפעם היה צריך להתכוונן כל היום למהדורה של שמונה. למשל תחקיר דנה רון - תחקירן במהדורות החדשות היה עולה על הסיפור אם היה צולל לזה. אבל לא עשו את זה כי אלה פריטי מידע שעולים כל יום ואין את כוח האדם - לפעמים גם לא את המחשבה להגיע לזה. לדורפמן ודומיהם אין יכולות לעשות תחקיר כי אין להם מקורות אבל יש להם יכולות יפות בתחום התקשורת הגלויה. ויש להם יתרון עצום של אנרגיה וזמן להתעסק. זו לא חוסר מוטיבציה של הכתבים כי הרי שמרגע שעלו על הדברים, כלי התקשורת פרסמו". 

"'העיתונות הרגילה' מחויבת לסטנדרטים ומתיימרת להיות נקייה מפניות ולשמור על איזונים קדושים בעוד שהעיתונות העצמאית, ברובה לא מנסה לשחק אותה כנטולת אג'נדה", אומר עיתונאי מאחת מחברות החדשות. "השטח חם ואנשים רוצים להוריד את המסכות. אומרים 'האובייקטיביות המזויפת לא בשבילנו' ו'אור-לי ברלב לא תביא סיפור בעד ביבי'. כל אחד והאג'נדה שלו. אלה פעילים חברתיים, אקטיביסטיים. 

"הם לא מחויבים לדבר פרט לנושאים שמעניינים אותם, לא צריכים לסקר מחלה, משפטים, פוליטי, למלא שעה וחצי כל יום. חוכמת ההמון יוצרת עוד הרבה עיתונאים שיכולים לבדוק, ואנחנו נעזרים ונותנים קרדיט. אלה מוצרי נישה שיש להם קהל וחשוב שיהיה את הקולות האלה. היום כל אחד הוא כאילו עיתונאי וכשיש רשתות אפשר להפיץ הכול. חלק נכון חלק לא, אבל זה עוד מקור מידע, מוצר משלים לתקשורת המסורתית. כשלוקחים את זה למדיה המסורתית צריך להחיל על זה את הכללים שלה.

"יש דברים שהם יכולים לעשות ואנחנו לא. איזה פסטיבל היה לחברות החדשות אם מי מהן הייתה מעלה את התחקיר הזה והמשטרה הייתה מודיעה אחרי כמה ימים שזאת אישה אמיתית באוסטרליה. הצד הימני היה נכנס בנו בטירוף. או התקיפה של השמאלנים בתל אביב - האם זה אוהדי ביבי או קטטה בין אוהדים? אנחנו לא יודעים. ואנחנו מפחדים לטעות. מה שלא נכון בוודאות, קשה לפרסם, וזה גם חלק מחוכמת ההמון, ביקורת על התקשורת הופכת אותה לזהירה מתוך הבנה שעל טעויות משלמים מחיר כבד", הוא אומר.

בחברות החדשות בכלל, מאוד חוששים מהאג'נדות סביב העברת המידע. סיפור ליאת בן ארי למשל שהתפרסם על ידי כנרת בראשי, דווקא היה קודם לכן אצל עמית סגל - שאיש לא יחשוד בו שהוא שמאלני - והוא החליט שלא לגעת בו.

לדברי הבכיר, "מנפחים הרבה בלונים שיש אג'נדה מאחוריהם ולא סטנדרטים עיתונאיים. אם עמית סגל היה מפרסם את זה כולם היו מצקצקים בלשון ואומרים 'בלפור השתלטו'. אבל כשבלון ממריא, הוא בחוץ ואפשר להשתמש בו".

בשונה מברלב ודורפמן שמנסים להציף לקהל אינפורמציה חדשותית, דמוקרט TV שמובילה העיתונאית לוסי אהריש עבור תנועת דרכנו, מנסה לייצר דרך אחרת להגיש חדשות. הערוץ שמשודר בפייסבוק יצא לדרך כניסוי לפני שלושה חודשים. כיום השידורים הם למשך שעה וחצי וצפויים להתרחב לשלוש שעות ביום ובנוסף לשידורים חיים. 

נמרוד דוויק, ממקימי דרכנו ודמוקרט TV, מספר על הדרך להקמת הערוץ. לדבריו, "בחברות החדשות יש שיח פוליטי פופוליסטי עם תקשורת שנסחפת אחרי רייטינג ולא מצליחים לשמוע את הסיפור באמת. מרחב ההסכמה הישראלי רחב והציבור כמה לשיחה עמוקה יותר. אבל התקשורת הממוסדת בנויה על ראשים מדברים שרבים אחד עם השני. אברמוביץ מתכסח עם סגל, ביסמוט עם מצליח, ואין דיון. האוכלוסייה הצעירה לא צורכת את המדיה הזאת. היא שומעת את הסיפור במדיה החברתית ומקבלת כותרות לעוסות". לדבריו, הקהל הצעיר גדל במדיה החברתית והצפייה הליניארית או קריאת הפרינט הן לא חלק משגרת חייו, ואלה מקומות שיש בהם יש יותר דיון עומק. אנחנו אנטיתזה לערוץ 20 - לא רוצים לספר סיפור פופוליסטי אלא סיפור עמוק, קשוב. רק דרך שיחה כזאת דמוקרטיה יכולה להתקיים, ומטרתה של התקשורת להעצים את הדמוקרטיה".

ממול, אחד מאנשי המדיה המזוהה לגמרי עם תקשורת ימין אומר כי יש אקטיביסטים משני צדי המתרס שמבצעים תחקירים ומקדמים את פרסום התחקירים אולם להערכתו התופעה של תחקירנים מונעי אג'נדה או אידיאולוגיה ממוסדת ומאורגנת יותר בצד השמאלי של המפה הפוליטית כמו מיזם "שומרים" ופחות קיימת בצד הימני.

לדבריו, "ודאי שיש מצד ימין של המפה משבר אמון בתקשורת הכללית, שלתחושתי הולך ומעמיק. קיים משבר דומה גם בצד השמאלי, ובכל זאת להתרשמותי משבר האמון מצד ימין בתקשורת הקלאסית משמעותי בהרבה. ולכן התקשורת החדשה הולכת ותופסת מקום".

יוסי דורפמן

בן 45 ● יועץ אסטרטגי ודיגיטל לארגונים ולמאבקים ציבוריים ● חשף את סיפור דנה רון שנתניהו העלה למדיה החברתית שלו, את קמפיין הפרופילים המסיתים המזויפים שהתחזו לפעילי מחאה ואת מעורבות הליכוד בפנייה לבג"צ נגד ההפגנות מול מנדלבליט, כביכול בשם תושבי פ"ת ● מספר עוקבים בטוויטר: 4,600. בפייסבוק: 5,000 חברים ועוד 1,500 עוקבים ● ועוד משהו: מופיע עם ויז'ואל ארט לייב לצד מוזיקה

אור־לי ברלב

לשעבר עיתונאית ברשת ב' ועורכת בדסק ב"הארץ" ● הקימה את דף הפייסבוק 'צדק חברתי' עם תומכי המחאה החברתית 2011 כערוץ להפצת רעיונות המחאה, ממובילות המאבק נגד מתווה הגז, העיתונאית העצמאית הראשונה שאין מאחוריה כלי תקשורת שהתקבלה למועצת העיתונות ● מספר עוקבים בטוויטר: K 48.3. מספר עוקבים בפייסבוק: 69,281 ● השידורים הגדולים שלה מההפגנות נגד נתניהו עומדים על 250-300 אלף צפיות ● ועוד משהו: למדה תקשורת אבל לא השלימה את לימודי התואר הראשון כי לא הגישה שתי עבודות, לא התקבלה לגל"צ וגם לא ל"במחנה"

עוד כתבות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

לאחר התקיפה הישראלית באיראן: הדולר מזנק ל-3.82 שקלים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי מאבד כ-2.5% ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים