גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קל לייבא, קשה לפקח: השלום עם האמירויות עשוי לשנות את כללי המשחק בשוק הרכב

ישראל היא מהמדינות הליברליות ביותר בעולם בתקינת כלי רכב ● העובדה הזו עשויה לאפשר יבוא כלי רכב חדשים מאיחוד האמירויות בקלות רבה יחסית ● ומה עם האיכות הסביבה? בשביל זה צריך לשנות את התקינה, וזו כבר החלטה פוליטית

אזור הסחר החופשי ג’בל עלי, בדובאי. מרכז יצוא רכב מקביל מהגדולים בעולם / צילום: רויטרס
אזור הסחר החופשי ג’בל עלי, בדובאי. מרכז יצוא רכב מקביל מהגדולים בעולם / צילום: רויטרס

דרישות התקינה של כלי רכב חדשים, במיוחד התקינה הסביבתית, הפכו זה מכבר לנשק אפקטיבי יעיל במלחמות סחר סמויות וגלויות. כמעט כל גוש סחר גדול בעולם מאמץ כיום תקינת רכב ייחודית משלו, או לפחות גרסאות ייחודיות, במטרה להגן על יצרני רכב מקומיים מפני גורמים חיצוניים, להגדיל הכנסות ממסים או לשרת מטרות פוליטיות.

אם תשאלו יצרני רכב סינים, למשל, הם יגידו לכם בלי היסוס, שתכליתה העיקרית של תקינת הרכב האירופית, שמתעדכנת לעיתים תכופות, היא להציב משוכת רגולציה בלתי עבירה כדי למנוע את כניסתם לשוק הרכב האירופי.

בישראל, הפוליטיזציה של תקינת הרכב פעילה יותר מאשר מקומות אחרים בעולם. רשמית, המדינה מאמצת את תקינת הרכב האירופית העדכנית ככתבה וכלשונה כברירת מחדל. אולם ישראל היא אחת המדינות היחידות בגוש הרכב האירופי שמכירות במקביל גם בתקינת הרכב האמריקנית, בעקבות לחץ שהפעיל הממשל האמריקני לפני כמה עשורים.

בנוסף, ישראל מאמצת גם את תקינת הרכב הקנדית, ובשלוש השנים האחרונות נוספה לסל גם "תקינת סדרות קטנות לכלי רכב חשמליים", שאותה ניתן לכנות תקינה סינית, שהדרישות בה מקלות משמעותיות בהשוואה לתקינה האירופית.

ריבוי התקינות במדינה עם שוק רכב קטן יחסית נראה קצת מוזר (במיוחד לאירופאים), והוא גם לא כל כך הגיוני מבחינה סביבתית. רשות המסים והמשרד לאיכות הסביבה, למשל, יוצאים מגדרם כדי לשכלל את המיסוי הירוק, ולעדכן אותו לחידושים בתקינה האירופית כדי להקטין את הכדאיות לייבא לישראל דגמי רכב עם זיהום מוגבר.

בו בזמן, הם מותירים במסננת הזו חורים גדולים ורשמיים, למעשה שערים, שדרכם יכולים להיכנס יצרנים ודגמים עם תקינה סביבתית מקלה משמעותית. כך, למשל, קורה עם התקינה האמריקנית, שמבוססת על נתוני היצרנים, ויכולת הפיקוח עליה הרבה יותר רופפת מאשר בתקינה האירופית.

לפחות עד לאחרונה, לריבוי התקינות הייתה משמעות זניחה בתמונה הכוללת, מכיוון שיבוא הרכב בתקינה אירופית תפס בעשור החולף למעלה מ-95% מכלל יבוא הרכב לישראל. אבל המצב עשוי להשתנות כבר בטווח הזמן הקרוב.

השפעת הדולר והקורונה

בשנים האחרונות הופכת תקינת הרכב האמריקנית בהדרגה למעין גלגל הצלה עבור יבואנים של מותגים ודגמים שהיצרנים שלהם החליטו לסגת מאירופה. שתי דוגמאות בולטות הן סובארו, שבעקבות צמצום נוכחותה באירופה מייצאת אלינו בהדרגה יותר ויותר דגמים בתקינה אמריקנית; ואינפיניטי, שקיבלה החלטה אסטרטגית לסגת מהשוק האירופי, ולפיכך גם היבוא שלה יהיה בקרוב על טהרת הדגמים בתקינה האמריקנית.

לאלה אפשר להוסיף את קרסו יבואנית ניסאן, שפתחה כבר לפני שנתיים ערוץ יבוא של רכב בתקינה אמריקנית, ואת טלקאר יבואנית קיה, שיוצרת כיום בהדרגה ראש גשר ליבוא כלי רכב שמיועדים שוק האמריקני, ואף החלה לייבא החודש את רכב הפנאי סלטוס בתקינה אמריקנית.

נציין בהערת אגב, שרוב כלי הרכב הללו ממשיכים להגיע אלינו מאותם מפעלים בארצות המקור שלהם (יפן וקוריאה), אבל בהעדר תקינה אירופית, מגיעים דגמים שמיוצרים עבור השוק האמריקני בתקינה אמריקנית.

זו רק ההתחלה. בעקבות משבר הקורונה החליטה לאחרונה גם מיצובישי לחסל "מעכשיו לעכשיו" את פעילותה באירופה, והיבואנית בישראל, כלמוביל, הודיעה שתעבור ליבוא רכב בתקינה אמריקנית. כאן כבר מדובר במותג מוביל, שנמצא בשנים האחרונות בחמישייה הפותחת של מכירות הרכב בישראל, עם נתח שוק של 5%-7% מכלל השוק.

אם מוסיפים לכך גם את התגברות פעילות היבוא המקביל והעקיף, שמייבא כלי רכב מצפון אמריקה, ואת חולשתו המתמשכת של הדולר ביחס לשקל, שיוצרת מוטיבציה מסחרית רצינית ליבוא רכב מארה"ב, לא נופתע אם היבוא הסדיר של רכב בתקינה אמריקנית לישראל יחצה תוך שנתיים את רף ה-10%-15%.

חציית רף כזה עשויה להחליש משמעותית את הנימוקים הסביבתיים שניצבים מאחורי שיטת המיסוי הירוק בישראל, ובו בזמן תעניק יתרון סחר משמעותי לכלי רכב בתקינה אמריקנית על פני כלי רכב שעונים לתקינה אירופית מחמירה ויקרה יותר. לא בטוח שהאיחוד האירופי, שאליו ישראל הייתה שמחה להצטרף או לכל הפחות ליהנות מתנאי סחר מועדפים עמו, יוכל לעבור לסדר היום על אפליה כזו.

להתגבר על מחסום התקינה

הליברליזציה של תקינת הרכב הישראלית עשויה להניב ליבואני הרכב בישראל פירות משמעותיים גם מכיוון חדש, בעקבות הפתיחה הרשמית של יחסי הסחר בין ישראל לאיחוד האמירויות.

דובאי, למשל, שנמצאת במרחק של פחות משעתיים טיסה מתל אביב, היא אחד המרכזים הגדולים בעולם לשיווק עקיף של כלי רכב חדשים, מה שמכונה בתעשייה גם ייצוא עקיף או Re-Export . מאז שנות ה-80 האמירויות משמשות בסיס למאות דילרים, שרוכשים "סטוקים" של כלי רכב חדשים מיצרני רכב בכל העולם, מייבאים אותם לאזורי סחר חופשי באיחוד האמירויות, דוגמת אזור הסחר החופשי ג'בל עלי במערב דובאי, ומייצאים אותם משם לכל העולם.

על פי ארגון הסחר העולמי, ב-2018 יוצאו מאיחוד האמירויות קרוב לחצי מיליון מכוניות חדשות, משאיות ואוטובוסים בערך כספי כולל של כ-7.87 מיליארד דולר, נתון שהציב את האמירויות במקום ה-20 בעולם ברשימת יצואניות הרכב. זאת למרות שבאמירויות עצמן כלל לא מיוצרים כלי רכב סדרתיים.

הייצוא העקיף מתבצע תחת שיתוף פעולה, או לכל הפחות עצימת עין, של יצרני רכב שרואים בו פתרון אפור לייצוא עודפי כלי רכב לאזורים שונים בעולם, שבהם ליצרנים עצמם קשה או לא כדאי למכור רכב בצורה רשמית.

כך, למשל, ברשימת הלקוחות הגדולים של סחר הרכב בדובאי נכללות מדינות עם משטרים בלתי יציבים באפריקה, או כאלה שמוטלות עליהן מגבלות סחר בינלאומיות. ב-2018 שני יעדי הייצוא הראשיים של כלי רכב חדשים מאיחוד האמירויות היו סין, עם 39.9% מכלל הייצוא, ואיראן עם 19.2% מכלל הייצוא, וזאת לצד מדינות רבות באפריקה ואפילו באמריקה הלטינית.

הפוטנציאל הטמון בשוק הרכב של איחוד האמירויות היה סוד גלוי עבור סוחרי רכב בישראל, שבשנים האחרונות ייבאו משם בצורה עקיפה עשרות כלי רכב, בעיקר רכבי יוקרה וספורט מיוחדים ביבוא אישי או זעיר. כעת מדובר בפתיחת חלון סחר רכב רחב וגלוי.

ליבוא רכב מאיחוד האמירויות לישראל יש יתרונות גדולים וברורים. מדובר במאגר גדול של כלי רכב מתוצרת מותגים כמו יונדאי, טויוטה וניסאן, ומותגי היוקרה הגרמנים הם המובילים בזמינות ליצוא "מעכשיו לעכשיו". כלי הרכב הללו נמצאים במרחק די קצר מישראל, במיוחד עם שילוח לנמל אילת, ועלויות ההובלה מקבילות לאלה של הובלה ימית מטורקיה. כלומר, עלות זניחה.

אבל, וכאן אנו חוזרים לסוגיית התקינה, החיסרון העיקרי ביבוא רכב מאיחוד האמירויות לשוק הישראלי הוא מיעוט כלי רכב בתקינת הרכב האירופית והאמריקנית. אמנם באיחוד האמירויות ניתן להשיג לעיתים "סטוקים" מזדמנים של דגמים חדשים בתקינה אירופית ואמריקנית, אולם אלו הם בעיקר דגמים של מותגי יוקרה, שמיוצאים למזרח התיכון עם הרבה חבילות אבזור ופאר, ולפיכך מחירם די יקר בהשוואה לדגמים מיבוא סדיר.

הרוב המוחלט של כלי רכב ה"עממיים" מגיעים לאמירויות ומיוצאים מהן בתקינה הייחודית למדינות המפרץ, שמכונה GCC . נכון להיום, ישראל לא מכירה רשמית בתקינה הזו, ולא בטוח שיש היגיון להכיר בה מבחינה סביבתית.

אולם כמו במקרה של התקינה האמריקנית, מדובר בסופו של יום בהחלטה פוליטית. על הדרך, מהלך כזה יכול גם לפתוח חלון רחב לייצוא לישראל של דגמי רכב סיניים, שכיום מתחילים להציף את האמירויות בתקינה הרלוונטית למדינות המפרץ, שהיא נוחה הרבה יותר מהרף הגבוה של התקינה האירופית.

בהערת אגב נציין שסוחרי הרכב באיחוד נערכים כיום גם ליבוא/יצוא מקביל של כלי רכב חשמליים מכל העולם, ומתקני אחסון ייחודיים עבורם כבר מוקמים כיום באזורי הסחר החופשי. לפיכך קיים פוטנציאל ליבוא כלי רכב מהאמירויות, שעונים לתקינת "סדרות קטנות" של משרד התחבורה.

בשורה התחתונה, בנקודת הזמן הנוכחית מדובר בערוץ יבוא חדש עם פוטנציאל לשינוי כללי המשחק בשוק הרכב הישראלי, בעיקר עבור רכבי נישה במסלול היבוא העקיף. בשלב מאוחר יותר היא יכולה לספק גם פתרון עבור יבואנים סדירים, בייחוד משוק היוקרה, שיכולים להשתמש בערוץ הזה לצורך השלמת חוסרים במלאי.

האם ישראל תגמיש מספיק את תקינת הרכב? לא נופתע אם לוביסטים זריזים כבר מושכים כיום בחוטים נסתרים במסדרונות השלטון, כדי לאפשר את אימוץ תקינת ה-GCC בתור מחווה מדינית, שתאיץ משמעותית את היקף הסחר בין ישראל לאיחוד ובו זמנית תפעל להוזלת כלי הרכב לצרכנים. 

עוד כתבות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית