גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיוח וציפוף שורות במשטרה ובפרקליטות: שוב נשבר שיא בשערוריות של מערכת אכיפת החוק

עמית סגל חשף: קצין משטרה נחשף לתיק 2000, בשעה שניהל יחסים אינטימיים עם ג'ודי ניר–מוזס, אחותו של החשוד בתיק, מו"ל "ידיעות אחרונות" • ומה עשו במשטרה ובפרקליטות? לא בדקו לעומק, לא חקרו את הקצין ואחרי הכל גם עקצו את העיתונאי

שי ניצן / צילום: איל יצהר
שי ניצן / צילום: איל יצהר

1. רפ"ק אבי רוטנברג

בואו נתחיל מהעובדות. רפ"ק (בדימוס) אבי רוטנברג השתתף בצוות החקירה שחקר את הבן של ג’ודי ניר-מוזס בתיק שחיתות בעיריית ר"ג, והוא בעצמו גבה ממנה עדות בפרשה. התיק נסגר מחוסר אשמה. בהמשך, רוטנברג החל לנהל איתה קשר אינטימי ודיסקרטי. תוך כדי הקשר הזוגי ביניהם - רוטנברג הופקד על חקירת "תיק המעונות" נגד רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, בעיצומה של מערכת הבחירות לכנסת ה-20. ב-2016, הוא היה "שותף סוד" לתיק 2000 - פרשת רה"מ בנימין נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, אחיה של ניר-מוזס.

מפקדו של רוטנברג שמע רינונים על קשריו של רוטנברג עם ניר-מוזס ושאל אותו על כך. רוטנברג הסתיר את קשריו עם ניר-מוזס ממפקדו, ואמר כי מתגורר עם אשתו וכי אין לו מניעה לטפל בתיק של נתניהו. נזכיר כי לניר-מוזס אינטרס ישיר ומובהק בתיק 2000 כבעלת מניות ב"ידיעות אחרונות". זאת, בנוסף לעובדה כי אחיה הוא חשוד מרכזי.

מהר מאוד רוטנברג מנע את עצמו מעיסוק בתיק, ובנימוק שקרי ודי מוזר. רוטנברג אמר שלא נכון שיחקור עוד תיק של רה"מ, אחרי שניהל את חקירת תיק המעונות. זמן רב לאחר מכן, מפקדיו של רוטנברג גילו את האמת, והוא נאלץ להודות בקשר הרומנטי. רוטנברג קיבל הערה פיקודית שנשמרה בחשאיות, ושלא מנעה ממנו להתקדם. בהמשך רוטנברג פרש, לכאורה ללא קשר, מהמשטרה. כך נחשף על ידי כתב "חדשות 12" עמית סגל.
קשה להיות מופתע מהשערוריות של מערכת אכיפת החוק, ובכל זאת נדמה שנשבר כאן שיא. קצין לא זוטר ביחידת העילית של המשטרה, מנהל מערכת יחסים אינטימית עם אישה, שאך לפני זמן קצר הוא חקר את בנה וגבה ממנה עדות. הוא מנהל את חקירת תיק המעונות, ללא שום גילוי נאות.

האם זה פלילי? לא יודע, יכול באמת להיות שלא. ראש מח"ש אורי כרמל חשב שכן, המשנה לפרקליט המדינה שלמה (מומי) למברגר, חשב שלא. אבל לא הכל בחיים זה שאלה של פלילי או לא פלילי. כמה היבריס יש לחוקרי העילית של משטרת ישראל, זה פשוט לא ייאמן. אם לא די בכך, רוטנברג נחשף לחשדות בתיק 2000, הרגיש ביותר במדינת ישראל באותו זמן, כאשר הוא נשאל לפני כן אם יש לו מניעה, על רקע החשד של מפקדו. הוא משקר, ונחשף למידע בתיק 2000 למרות ניגוד העניינים הברור. אם זו לא הפרת אמונים בעלת פן מחמיר המצדיק העמדה לדין, אינני יודע הפרת אמונים מהי.

2. צמרת המשטרה

בואו שוב נתחיל מהעובדות. כאשר ההתנהלות הפגומה נחשפת למפקדיו, ראש יאח"ה, כורש בר נור, קורא לרוטנברג. במזכר שהוא כותב לאחר מכן, הוא מציין כי קרא "היום לנדון למשרדי. שאלתי אותו אם יש לו היכרות וקשר לניר-מוזס, והנדון השיב בחיוב. בהמשך שוחחתי עימו ארוכות על ההיבטים הפסולים בהתנהגותו ועל הנורמות המצופות מקצין משטרה".

מפקד יחידת להב במשטרה, ניצב רוני ריטמן, סוגר, לדברי עמית סגל, בתוך יממה את הפרשה בלי לדווח למח"ש. "סיכמתי שכורש ישוחח בדיסקרטיות עם רוטנברג ויציע לו לעבור בהסכמתו לתפקיד אחר. בנוסף, תירשם לנדון הערת מפקד". רק לאחר שצמרת המשטרה מקבלת "התראה" מאשתו של רוטנברג שהפרשה עומדת להיחשף, שנה וחצי לאחר שהתיק כבר הסתיים בהערה פיקודית, מחליט ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה (אח"מ), ניצב מני יצחקי, להעביר את הפרשה לבדיקת מח"ש.

ההתרשמות שלי היא טיוח ברור. קשה להכיל שהתנהלות כל כך פסולה מסתיימת בתוך 24 שעות, בלי שום חקירה, בלי שום קבלת חוות דעת של גורם חיצוני, בלי עדכון של פרקליט המדינה. ואפילו בלי שום סנקציה של ממש. להערה הפיקודית אין שום משמעות, שהרי רגע אחר כך מוצע לרוטנברג (בהסכמתו האדיבה) לעבור לתפקיד נחשב אף יותר.
ואם באמת הכל היה כדת וכדין, מדוע אחרי שנה וחצי לפתע התיק כן מועבר לבדיקת מח"ש? מה בדיוק התחדש? ריח הטיוח וציפוף השורות מתפזר ומיתמר. איני חושב שיש אזרח מן השורה, וכל שכן לא נבחר ציבור שהיה מקבל את "הנחת הסלב" המופלגת הזו. אבל המערכת גוננה על עצמה, והעדיפה לא לכבס את הכביסה בחוץ. בעצם היא החליטה לא לכבס את הכביסה בכלל, אלא להעביר אותה לחדר אחר בבית, ללא חלונות ואוורור.

3. הפרקליטות

התיק בעניינו של רוטנברג מועבר למח"ש בשלהי 2017, שמערבת בעניין את פרקליט המדינה דאז, שי ניצן, ואת המשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר. ראש מח"ש דאז, אורי כרמל, מחזיק בדעה כי יש חשדות לפלילים מצד רוטנברג, ואף חשד ראשוני לשיבוש מהלכי משפט מצד הניצבים רוני ריטמן ומני יצחקי.

למברגר סבר להיפך. לדעתו, החשד נגד ריטמן ויצחקי הוא מופרך. גם בנוגע לרוטנברג, לא השתכנע כי מדובר ב"קייס" שיחזיק כתב אישום בבימ"ש. זאת, מאחר שרוטנברג לא ביצע פעולות של ממש בתיק 2000. למברגר שולח את כרמל לעשות שיעורי בית על טיב זיקתו של רוטנברג לתיק 2000. אולם גם מציין בפניו בשולי המכתב, שנכתב על דעת ניצן, כי "אני לא רואה מצב בו בעת הזאת מח"ש נכנסים לבדיקת חומרים בתיק 2000. מסיבות מובנות".

עו"ד שלמה (מומי) למברגר / צילום: דוברות משרד המשפטים

עמית סגל פירש כי "מסיבות מובנות הכוונה לרה"מ נתניהו, ושהמשנה לפרקליט המדינה לא רצה "להעניק נשק רב עוצמה בידיו של נתניהו", בכך שיורה למח"ש לחקור את החשדות.

לדעתי, זו פרשנות שגויה, וכל שכן איננה הכרחית. האמירה על "מסיבות מובנות", להערכתי, וכך טוען גם עו"ד למברגר עצמו, היא חוסר רצון של המשנה לפרקליט המדינה לנהל חקירה נגד החוקרים במקביל, דבר שיצריך כניסה לבדיקת החומרים בתיק 2000 עצמו. למברגר הדגיש בדבריו כי הסייג הוא "בעת הזו". הוא לא התנגד שהנושא ייבדק בהמשך על ידי מח"ש, אך לא תוך כדי החקירה עצמה. זאת לטענתו, כדי שבפרשה כה רגישה לא יהיו מעורבים שני גופי חקירה, והדבר יגדיל את חשש זליגת החומרים.

לא מדובר בהחלטה מופרכת מיסודה או מושחתת במהותה. מאחר שהגורם החשוד (רוטנברג) הורחק מהתיק, רמת הדחיפות יורדת, ואפשר לטפל בעניין לאחר מיצוי חקירת המשטרה. אולם כוכבי הפרשה הרוויחו מההחלטה, עד שהנושא הועבר שוב לטיפול למברגר - רוטנברג, ריטמן ויצחקי כבר פשטו את המדים. פרט זה היה בין שיקולי מח"ש לגנוז את התיק, החלטה שאומצה שוב על ידי למברגר.

לדעתי, הקישור שעשה סגל בין הטיוח לבין חקירות נתניהו, היה שגוי. ייתכן מאוד שזה מה שעמד בסוד הטיוח של ריטמן ויצחקי, אך הדבר לא הוכח. הטענה ל"נשק רב עוצמה" לא גובתה בהוכחה, לטעמי. סגל התעקש לעשות את האקסטרה-מייל עם הקישור הלא מוכרח לחקירות נתניהו, ובכך שימש את יריביו להגחיך את הסיפור המדהים ולהציגו שלא בצדק כסיפורי מעשיות.

4. תגובת הפרקליטות

בחצות הליל הגיבה הפרקליטות לחשיפה של סגל. אלא שהיא העלתה טענה שבכלל לא נטענה, ואז הפריכה אותה בבוז. "בניגוד גמור לנטען בכתבה, רוטנברג כלל לא היה מעורב בחקירת תיק 2000. למעשה, הוא עזב את היחידה החוקרת ביוני 2016, כחצי שנה טרם החלה חקירת הפרשה... יצוין, כי עניינו של רוטנברג פורסם עוד ב-2017 על ידי רביב דרוקר".

אלא מה? סגל לא טען לרגע כי רוטנברג היה חלק מהחקירה. גם ציון העובדה שעניינו של רוטנברג פורסם עוד ב-2017 ע"י דרוקר, לחלוטין איננו רלוונטי לחשיפה של סגל (סגל בפירוש התייחס לפרסום מ-2017). נראה כי הפרקליטות התאמצה לפגוע באמינות של סגל ולעקוץ אותו, במקום להתמקד בביקורת עניינית על חשיפתו. חבל. 


חזקת חפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום נגד רה"מ בנימין נתניהו וארנון (נוני) מוזס הם בגדר נאשמים, לא הורשעו בביצוע עבירה ועומדת להם חזקת החפות. אבי רוטנברג אינו חשוד בדבר.

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-11%

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה