גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפלא האיסלנדי: לא רק שיטחה את העקומה, אלא ריסקה לגמרי את הקורונה

המדינה הסקנדינבית נמנעה מהכרזה על סגר כללי, אך כן סגרה בהדרגה את מקומות הבילוי והמספרות, אסרה על התקהלויות של יותר מ-20 איש והשעתה את הלימודים ● במקביל היא הפעילה מערך חקירות אפידמיולוגי מוצלח והציעה לכל האזרחים להיבדק בחינם, גם ללא סימפטומים

אנשים שוחים ברקע בירת איסלנד, ברייקיאוויק, אוגוסט. "הפוליטיקאים לא התערבו ולא הצליחו לקלקל" / צילום: ?rni Torfason, Associated Press
אנשים שוחים ברקע בירת איסלנד, ברייקיאוויק, אוגוסט. "הפוליטיקאים לא התערבו ולא הצליחו לקלקל" / צילום: ?rni Torfason, Associated Press

לאיסלנד היו את כל הסיבות להצליח במאבק נגד מגפת הקורונה. מדובר באי מבודד, מיושב בדלילות, עשיר יחסית ובעל מקורות אנרגיה בלתי נדלים, שבנוסף לכל הפך בשנים האחרונות לסוג של מעבדה גלובלית רפואית בגלל הקרבה הגנטית של תושביו ומחקרים עליהם.

מדובר במדינת רווחה הומוגנית, שחושלה יחדיו אחרי הקריסה הכלכלית של 2008, ושהצליחה להיחלץ מפשיטת הרגל אליה הובילו אותה אז כמה אנשי עסקים ופוליטיקאים. אבל בימים הראשונים של מגפת הקורונה באירופה, בתחילת מרץ, זה לא היה נראה טוב.

כמו יתר מדינות אירופה, ולמרות הריחוק הגאוגרפי, גם איסלנד חוותה התפרצות קורונה משמעותית בתחילת האביב, שמקורה היה בתיירים מהיבשת או באיסלנדים ששבו הביתה אחרי חופשת סקי באיטליה ובאוסטריה. הממשלה הודיעה על שתי המדינות כאזורי סיכון, ועל סגירת הגבולות לתושבים מחוץ לאיחוד (המדינה חתומה על אמנת שנגן) - אבל לא מספיק מהר.

האיסלנדים לא נוהגים לחבוש מסיכות, רייקיאוויק, החודש   / צילום: John Sibley, רויטרס

ב-1 במרץ נרשמו באיסלנד שני המקרים הראשונים, ומשם המספר הלך והאמיר. תיירים ומבקרים אחרים הביאו את הנגיף ממערב ארה"ב, שם הוא התפשט באותה תקופה מתחת לרדאר, וגם מבריטניה, שלה קשרי תעופה וסחר ענפים עם האי. החולים החלו להפיץ את הקורונה באיסלנד וגרמו להידבקויות בתוך הקהילה.

שבועיים לאחר שני המקרים הראשונים כבר נרשמו 30 מקרים ביום, חודש לאחר מכן 85, והמספר עלה עד ל-100 חולים ביום, מה שהפך את איסלנד למדינה הסקנדינבית עם שיעור התחלואה הגדול דאז ביותר ביחס לגודל האוכלוסייה (באיסלנד חיים כ-350 אלף בני אדם בלבד).

הרשויות נאלצו להתעשת במהירות

אבל שיעור העלייה והחשש מהקורונה הביאו לכך שגם הרשויות התעשתו במהירות, ונקטו שורת צעדים שהפכו את איסלנד לסיפור הצלחה עד כה במלחמה בנגיף. כמו ניו זילנד בצד השני של הכדור הארץ, איסלנד שמה לה למטרה לא רק לשטח את עקומת התחלואה בקורונה, אלא לרסק אותה. גרמניה או איטליה אינן יכולות לקוות לתוצאה כזו, בגלל הגבולות היבשתיים והפתוחים יחסית שלהן. איסלנד וניו זילנד, ובמידה רבה גם ישראל של הגל הראשון - מדינות שניתן לסגור בבת-אחת את הכניסה אליהן - יכולות לנסות.

איסלנד התנהלה על פי תוכנית סדורה של מערכת הבריאות שלה. היא לא התפתתה לאמץ את המודל השבדי, ואף שנמנעה מהכרזה על סגר כולל - הממשלה נקטה צעדים שקולים לו. היא סגרה בהדרגה את מועדוני הלילה ואז את המספרות. היא אסרה על התקהלויות של יותר מ-20 בני אדם, השעתה את הלימודים בבתי הספר התיכוניים והאוניברסיטאות וצמצמה את הלימודים בבתי הספר היסודיים ובגנים.

במקביל, המדינה הפעילה מערך חקירות אפידמיולוגיות ובידודים שהסתייע בשפע היחסי של בדיקות שניתן היה לבצע מבחינה טכנית. איסלנד השקיעה רבות בתחום הרפואה בשנים האחרונות, וחברות שונות מבצעות מחקרים גנטיים על תושביה, במיוחד בגלל ההיסטוריה הייחודית שלהם כצאצאי ויקינגים ואירופים שחיפשו מקום חדש להתיישב בו, ונשארו מבודדים יחסית במשך מאות שנים. אחת החברות הגדולות, DeCode שמה, חברה לממשלה והחלה לבצע בדיקות מטעמה בתחילת המשבר.

וכך, כבר בסוף חודש מרץ בדקו הרשויות ביחד עם החברה הפרטית כ-3.5% מאוכלוסיית האי, שהיה אז השיעור הגבוה ביותר בעולם. בנוסף לחקירות, הממשלה הציעה לתושבים בדיקות קורונה חינמיות גם אם אינם מפגינים תסמינים חשודים, ואפילו אם לא היו בקרבת חולים מאומתים. באותה תקופה, מתוך כ-1,000 מקרים שנרשמו במדינה, 30% היו כתוצאה מהדבקה מחוץ למדינה, ו-70% כתוצאה מהדבקה מקומית.

הצעדים האפידמיולוגיים עבדו, ולוו גם בקמפיינים ציבוריים לגבי שמירת מרחק. באחת המודעות, שהפכה לוויראלית באירופה, המחישה הממשלה כי המרחק הדרוש בין שני אנשים הוא שתי כבשים העומדות אחת אחרי השנייה - בערך שני מטר. "הפוליטיקאים לא התערבו ולא הצליחו לקלקל את התגובה הרפואית האיסלנדית", סיפר מומחה ל"ניו יורקר", שהקדיש כתבה בקיץ לסיפור ההצלחה האיסלנדי.

מודעה ממשלתית: "שמרו על 2 מטר" / צילום: Associated Press

גל שני צנוע ביחס למדינות אחרות

מאז אוגוסט חווה גם איסלנד "גל שני", אך צנוע מאוד בהשוואה למקומות אחרים. בדומה לנעשה בניו זילנד, חלק גדול מהמקרים הן שרשראות הדבקה מקומיות הנובעות ממקרי קורונה המגיעים מחו"ל.

הממשלה מנסה ככל יכולתה להילחם בתופעה, שמשותפת למדינות שהצליחו לרסק את העקומה, כמו סין למשל, ודורשת כעת ממי שמגיעים אליה מחו"ל לבצע שתי בדיקות קורונה - אחת עם הנחיתה, והשנייה לאחר בידוד של חמישה ימים - ואת האפשרות להסתובב באופן חופשי במדינה רק לאחר תוצאה שלילית.

העלות (בערך 150 דולר לשתי הבדיקות) מוטלת על המבקר. לחילופין, הרשויות מאפשרות בחירה בבידוד של 14 יום כאמצעי זהירות. הקורונה עדיין קיימת באיסלנד, אבל המגפה נשמרת על אש קטנה מאוד. אתמול נרשמו בה שלושה מקרים חדשים.

הנתונים מספקים הצצה להיקף המאמץ באיסלנד. עד כה, בוצעו במדינה כ-250 אלף בדיקות קורונה, שאיתרו כ-2,200 מקרים של המחלה. 25 אלף בני אדם הושמו בבידוד מאז התפרצותה. מספר המתים הכולל באיסלנד עומד על 10. בשבועיים האחרונים עמד שיעור ההדבקה בתוך הקהילה על 11 מקרים ל-100 אלף תושבים, ועל חמישה מקרים ל-100 אלף בקרב מי שנכנסים למדינה. גבולותיה פתוחים אך ורק לתושבי האיחוד ואזור שנגן. ישנם אפס חולים מאושפזים.

ניצחון-מוחץ

נתוני התחלואה, אגב, עשויים להיות הקרובים ביותר ל"אמיתיים", משום שלפי ההנחות כמעט כל החולים - כולל חסרי סימפטומים - מאובחנים באיסלנד. לפי הנתונים, שיעור התמותה הכללי מנגיף הקורונה עומד על כ-0.45%, אבל יש לקחת בחשבון כי האוכלוסייה באיסלנד צעירה יחסית (גיל ממוצע 38, לעומת 43 באירופה) והשפעות אחרות כמו מקורות ההדבקה.

המלחמה בקורונה דרשה צעדים דרסטיים

השאלה החשובה כעת עמה מתמודדת המדינה היא לגבי עתידה הכלכלי. ריסוק העקומה האיסלנדי דרש צעדים דרסטיים, ולפי הערכות יורוסטאט (המקבילה האירופית ללמ"ס), התמ"ג האיסלנדי נפגע ברבעון השני ב-9.1% לעומת הרבעון שלפניו - הצניחה הגבוהה ביותר בכל המדינות הסקנדינביות.

מומחים מסבירים את הפגיעה בעיקר בקריסת התיירות למדינה, שהפכה למקור לקרוב ל-25% מהתמ"ג האיסלנדי בשנים האחרונות. הם מזהירים כי הקיץ אמור היה להיות תקופת התיירות המכניסה ביותר וכי בגלל איסור הכניסה על תיירים מארה"ב (איסלנד מרוחקת רק כמה שעות טיסה מהחוף המזרחי) - המגמה עלולה להירשם גם ברבעון השלישי, ואחריו.

לכן, לצד ההנחיות הציבוריות לגבי שמירת מרחק (אך לא שימוש במסכות, שאינו מקובל במדינה) הממשלה יצאה בקמפיינים לעודד את תיירות הפנים, וגם לנסות ולמשוך תיירים אירופיים שאינם נרתעים מהצורך לבצע שתי בדיקות קורונה ולהתחיל את חופשתם בשבוע של בידוד.

הממשלה ברייקיאוויק מקווה כי האיסלנדים יעדיפו השנה אתרי סקי בתוך המדינה, גם מחשש להידבקות בקורונה באירופה. לאכזבת מגזר התיירות, הממשלה לא הקלה בחודש האחרון את תנאי הכניסה לתיירים, והבהירה כי העלויות של ריסוק-מחדש של העקומה יהיו גבוהות יותר מאלה של צמצום התיירות על ידי בדיקות קפדניות ותנאים מחמירים לכניסה למדינה.

איסלנד
רק 350 אלף תושבים מתגוררים באי הצפוני • מחציתם ממוקמים בעיר הבירה רייקאוויק • שטח: 100 קמ"ר (פי 5 מישראל) • תמ"ג: 18.2 מיליארד דולר (153 בעולם) • תמ"ג לנפש: 53.3 אלף דולר (21 בעולם) • עוד משהו: אלת'ינגי, הפרלמנט של איסלנד, הוא הקדום ביותר בעולם

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לישראל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • משפחות חטופים חסמו את משאיות הסיוע לרצועה: "רק עצירת הסיוע לחמאס תמנע ממנו לשלוט ברצועה" • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט