גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"החלטה שגויה המהווה אפליה צורמת בין הנוסעים": סוכני הנסיעות זועמים על מתווה סגירת נתב"ג

המתווה שקובע שמי שרכש כרטיס טיסה עד ה-25 בספטמבר בשעה 14:00 יוכל לצאת מהארץ מוציא תגובות קשות מענף הטיסות: סוכני נסיעות מדברים על אפליה בין נוסעים, חברות התעופה מדברות על פגיעה רגע אחרי שסוף סוף חידשו טיסות ואף אחד לא מבין למה בכלל הוא טוב

המתווה שאושר לפתיחת נתב"ג בימי הסגר מתיר יותר מדי חורים ובעיות בלתי פתורות והוא מעורר את זעם העוסקים בענף התיירות והנסיעות, ולא במקרה.

המתווה קובע כי מי שרכש כרטיס טיסה עד ה-25 בספטמבר בשעה 14:00 יוכל לצאת מהארץ כאשר יידרש להציג אסמכתא למועד רכישת הכרטיס במידה וייעצר בדרך לשדה התעופה או בכניסה לשדה. 

החור הראשון שטמון במתווה הזו הוא שלא ברור מדוע יש סכנה ביציאה של ישראלים לחו"ל אם רכשו כרטיס לאחר מכן ובכלל - במה הפעולה הזו בולמת את התפשטות התחלואה, כאשר בנתב"ג אפשר למנוע התקהלות בקלות ובעיקר בשעה שיש ישראלים שהרי מותר להם לטוס, אלה שהזדרזו ורכשו, כולל אלפי המתנפלים על כרטיסים שנמכרו בשעות הספורות שנותרו ב-25 בספטמבר מרגע ההודעה על המתווה ועד השעה 14:00, הדדליין שנקבע יחד עם כניסת הסגר לתוקף.

"מציאות בלתי אפשרית בעליל: אי אפשר לבטל את הטיסות ולא ניתן לקיים אותן כמתוכנן"

מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות טלי לאופר שיגרה פנייה דחופה לשרת התחבורה ולשר האוצר ובה היא פורטת את בעייתית נוספת שעולה מן המתווה והעלולה להסב נזק של עשרות מיליוני שקלים למארגני התיירות ולחברות התעופה.

"בהסתמך על החלטות הממשלה הנוגעות לפתיחת השמיים ולקראת תקופת החגים חידשו מארגני הטיסות והתיירות את פעילותם, חכרו מטוסים, התחייבו לחדרים בבתי מלון, שילמו את סידורי הקרקע בנתב"ג ובמדינות היעד, ונשאו בעלויות כ"א, שיווק ופרסום אשר נדרשו לצורך חידוש הפעילות כאמור. בהתאם, גם חברות התעופה הוסיפו טיסות בתקופת החגים ומכרו עליהן מושבים, וסוכני נסיעות רכשו הקצאות של מושבים על טיסות אלו. 

"ככל שקרבו החגים נמכרו חלק מהמושבים על הטיסות והחלק הנותר של המושבים צפוי היה להימכר בתוך תקופת החגים. אציין, שהשנה במיוחד, בשל אי הוודאות ששררה סביב נושא פתיחת נתב"ג בתקופת הסגר, המתינו נוסעים רבים עם תוכניותיהם והתעתדו לרכוש את הכרטיסים מיד לאחר אישור על קיום טיסות יוצאות. כעת, כתוצאה מההגבלה על מכירת הכרטיסים בתקופת הסגר, נוצר בן כלאיים שהשלכותיו הרסניות לכל העוסקים בדבר: עשרות טיסות מתוכננות אשר אושרו, נשארו עם מאות מושבים ריקים אשר חל איסור למכור.

"הדבר יוצר מציאות בלתי אפשרית בעליל - מצד אחד, לא ניתן לקיים את הטיסות כמתוכנן שכן אין כל הצדקה או כדאיות כלכלית להוציא את הטיסות כשהן חצי ריקות, אך מאידך, ביטולן כרוך גם הוא בנזק עצום, שכן טיסות אלו אמורות להשיב את הישראלים הנמצאים כעת בחו"ל. משמעות ביטול הטיסות, מעבר לעלויות הכבדות הכרוכות בביטול כל ההזמנות הקיימות, הינה שהמדינה, שהחלטתה על איסור מכירת הכרטיסים הביאה לביטולן, תאלץ לשאת בהוצאה של עשרות מיליוני שקלים בגין טיסות החילוץ או כיסוי עלויות הטיסות היוצאות ריקות בחלקן". 

ל"גלובס" אומרת לאופר: "מישהו פספס את המשמעות של המתווה הזה. באווירה שקיימת אני מבינה שניסו להראות הגבלה וצמצום, אבל יש עניין של תועלת מול נזק, התועלת היא אפסית לעומת הפגיעה הכלכלית שהיא עצומה בכל הענף המדמם הזה שנמצא כבר שבעה חודשים במשבר החמור בתולדותיו, וכעת טיפה מרימים את הראש. שמונת הספקים הגדולים בענף הם שמשלמים את המחיר הכבד ביותר, אותן חברות שמגלגלות מחזור של יותר מ-400 מיליון שקל ושלא קיבלו שקל של תמיכה, כעת הם התכוננו לחפות ולו במעט עם חגי תשרי ונוחתת עליהם מכה נוספת".

"אין שום סיבה לעצור מכירת כרטיסים לטיסות קיימות"

בעיה אחרת העולה מן המתווה היא האם מצופה שאתרים בינלאומיים של חברות תעופה ובכלל יעצרו מכירת כרטיסים לישראלים שנתונים בהגבלות, האם ניתנה הנחיה לסוכנים הישראלים למשל שלא למכור כרטיסים לנוסעים אחרי ה-25.9 בשעה 14:00?

הנחיה רשמית לא ניתנה והיא ככל הנראה גם לא יכולה להינתן. אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס אמר כי "בעוד שהדרישה לאסור אישור טיסות חדשות היא מובנת אין שום סיבה לעצור מכירת כרטיסים לטיסות קיימות שתגרום להפסדים כבדים למארגני התיירות והתעופה, ממילא אין דרך לפקח על תהליך המכירה שמתנהל בדיגיטל וללא צורך בקבלת קהל". סוכנים וגורמים אחרים בענף סבורים שהחורים במתווה משרתים אותם: "למה להעיר את הפיל הלבן שבחדר? איש לא יכול לפקח על מכירת הכרטיסים ועל התאריך שמוטבע על הכרטיסים ומבחינתו השאירו את נתב"ג פתוח וזה מה שמשנה".

לאופר מגדירה את המצב כ"כאוס" וככזה שהיא תעדיף שיוסדר מבלי שהסוכנים יצטרכו למצוא דרכים עקלקלות: "יוצרים חובה לפיה נטל ההוכחה על הנוסע לגבי מתי הוא קנה את הכרטיס. על כרטיסים דיגיטליים אין תאריך רכישה ובכלל יש עניין של מועד קנייה ומועד כרטוס. השאיפה היא שזה יתוקן מהמקום של האבסורד. אני כבר כעת שומעת על עימותים מול נוסעים שהגיעו לנתב"ג ושלא הורשו לטוס. מצפים ששוטרים שעומדים בכביש יעצרו לפרשן כל הזמנה וכרטיס טיסה מתי הם נרכשו?".

"החלטה שגויה המהווה אפליה צורמת בין הנוסעים"

חור נוסף שכולל המתווה מתייחס או למען הדיוק לא מתייחס לבעלי דרכונים זרים. כחמישית מהציבור בישראל מחזיק בדרכון נוסף. בהנחיות שהועלו לדף הבית של נתב"ג כבר הספיק להיעלם הסעיף שנגע לציבור הזה. בתחילה פורסם כי "נוסעים בעלי אזרחות זרה המחזיקים בידם דרכון זר רשאים לצאת ממדינת ישראל גם אם רכשו כרטיס בתקופת הסגר", הסעיף הזה נעלם והתחושה היא שמשאירים את הנושא מעורפל. 

במשרד התחבורה נאמר בנוגע לסוגיית הנוסעים בעלי דרכון זר: "הם כמו כולם.
גם בהגדרת "נוסע" הנוסח הוא "כל אדם" לא החריגו זרים וגם לא דיפלומטים".

גם בכירים בענף יצאו בקריאה נגד המתווה. יעקב אמסלם מנכ"ל ובעלים של קבוצת אמסלם תיירות כינה את ההחלטה כ"אפלייה", לדבריו "העובדה שמי שיוכל לצאת מהארץ הם רק אלו שרכשו כרטיסים עד ה-25.9 הינה החלטה שגויה המהווה אפליה צורמת בין הנוסעים. אם הוחלט להוציא את הטיסות במהלך ימי הסגר חשוב לאפשר לכל מי שבריא ועבר בדיקות לטוס ולא לייצר איפה ואיפה בין אלה שהספיקו לקנות כרטיסים במועד האמור לבין אלו שלא הספיקו להזמין כרטיסים בזמן, זה שיקול זר שאינו קשור למהות העניין. לצערנו אין בהחלטה זו איזון ומידתיות עניינית והיא אינה הוגנת כלפי הציבור".

עוד לפני שהתקבלה ההחלטה שיגר מנכ"ל יאטא ישראל קובי זוסמן אזהרה כי המתווה שלכאורה מאלץ את חברות התעופה לטוס ריקות לכיוון אחד (מישראל) יבריח מפה את החברות הזרות. לכך נוסיף שגם החברות הישראליות נפגעות מהמתווה: כך למשל ארקיע שאחרי חצי שנה של הדממה הודיעה רק לאחרונה כי היא מחדשת את טיסותיה בתחילת חודש אוקטובר.

ההודעה הגיעה בתזמון אומלל, יום לפני "סגירת" מועד ההזמנות ויש להניח שהחברה לא מכרה כרטיסים בהיקף שיצדיק את קיומן של הטיסות - כך גם לגבי אל על שהודיעה על חידוש טיסות הנוסעים בתחילת אוקטובר - בהינתן מצב שבו המציאות החדשה מובילה את הנוסעים לחכות לרגע האחרון בצל אי הוודאות - יש להניח ששיעור מכירת הכרטיסים על הטיסות המתוכננות של אל על אינו גבוה.

ישראייר מבחינתה מילאה את לוח הטיסות העתידי שלה בעשרות טיסות ליעדים שאליהם היא כבר טסה וגם היא תכננה מן הסתם למכור את חלקן במהלך החגים. באתר שלה פרסמה לנוסעים הודעה כי היא תמשיך להיאבק לשינוי ולהתאמה של ההחלטה למנוע מנוסעים לטוס במידה שרכשו כרטיסי טיסה אחרי ה-25.9 "לפיכך רוכשי כרטיסים לחו"ל החל משעה זו ולא יוכלו לטוס בשל הגדרה זו, כספם יושב להם ללא דמי ביטול". והמבין יבין.

חברות התעופה שוקלות להגיש בג"ץ בעקבות ההחלטה של הממשלה למנוע יציאת נוסעים. "מדובר במגבלה אשר אינה מקיימת את השגת המטרה של מניעת התחלואה (שכן יציאת נוסעים דווקא תדלל את כמות האנשים במרחב בישראל) ואף פוגעת באופן אנוש בזכות יסוד של חופש התנועה במידה שאינה ראויה", כך מסבירה עורכת הדין שירלי קציר מנהלת תחום התעופה ממשרד פישר בכר.

מישראייר נמסר כי "ישראייר סגרה את הטיסות בזמן הסגר במערכת ההזמנות בכדי למנוע מלקוחות לרכוש כרטיסים ולהתקל בחסמים בכניסה לנתב"ג. ההחלטה על אי מכירת כרטיסים למבקשים לצאת בימי הסגר תעלה לחברה כ 10 מליון שקל ובדעתה לתבוע הנזקים מהממשלה. נמשיך להאבק למען שינוי ההחחלטה מיד לאחר יום הכיפורים".

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק