גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקורונה הנפשית: הדיכאון מתחיל להתפרץ - מה ניתן לעשות עם זה

מחקר חדש מארה"ב מראה כי 22%-35% מהעובדים חווים בימים אלו דיכאון בעקבות משבר הקורונה ● גם החברות וגם העובדים יכולים להקל על המצב אם יכירו בו ויאמצו מספר פעולות

דיכאון/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
דיכאון/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

קשיי ריכוז, תחושת כישלון וחוסר תקווה, מעט עניין או הנאה להתמיד בפעילות, תשישות, דאגנות רבה, ובמילים אחרות: דיכאון. מחקר חדש מראה כי בימים אלה חווים 22%-35% מהעובדים בארה"ב תסמיני דיכאון לעיתים קרובות.

הדיכאון יוצא מהארון

אפשר להבין את העובדים. אלה שעובדים עדיין במקום העבודה שלהם חוששים להיחשף לנגיף, אחרים צריכים לעשות זאת במקביל להכרח לטפל בצרכים האישיים והמשפחתיים תוך כדי עבודה, וחשים קושי לנהל את העומס.

לעובדים רבים מרחוק קשה להסתדר בהיעדר הציוד והכלים הנדרשים לביצוע עבודתם, חלקם מצופים ללמוד לשלוט בכלי תקשורת חדשים ונאלצים להתמודד עם קשיים טכניים. העובדים מרחוק חשים גם שהם מחוץ לטווח הראייה, ובהתאם לכך מחוץ לתודעת מנהליהם והקולגות שלהם. חסר להם הפידבק שהם זקוקים לו, ובמקביל לכך רבים מהם מרגישים שמסירותם לארגון נחקרת, ושעוקבים אחריהם מרחוק.

עובדים כאלה עשויים להרגיש הכרח לעבוד קשה פי שניים כדי להוכיח את עצמם וכדי שיכירו בתוצריהם ובמאמציהם, ואז הם חווים פי כמה מצבים של טשטוש הגבולות בין העבודה לבית, וכמובן, מתח רב ותשישות כרונית.

וכמובן, לכולם כאחד יש תחושה קשה מנשוא של אי-וודאות לגבי עתיד מקום עבודתם בפרט או התעסוקה שלהם בכלל.

האם אתם בדיכאון?

עובד שחש דיכאון חווה קשת של תסמינים, ביניהם תחושה של דכדוך, פסימיות, חוסר תקווה, חוסר מוטיבציה ללכת לעבודה או לבצעה, וחוסר עניין בפעילויות שבדרך כלל מסבות לו הנאה או מעניקות לו תחושת הישג וסיפוק.

תסמינים נוספים הם רמות גבוהות של כעס ועצבנות, שגורמות בתורן לעימותים תכופים עם בני המשפחה, החברים או העמיתים; תחושת בדידות; צורך להתרחק מאחרים; שינוי ניכר באיכות השינה; ריבוי מחשבות שליליות וביקורתיות; כאבי ראש ובעיות עיכול ועוד.

חוקרים מצביעים גם על שימוש לרעה באלכוהול ובחומרים אחרים, ותחושה מוגברת של חרדה, וכל אלה יחד משפיעים לרעה על השורה התחתונה של העסק, שהרי עובדים חולים משמע ירידה בתפוקה.

אחריות המעסיקים

את הירידה בתפוקה יכולים מעסיקים למנוע, או לפחות לצמצם. זוהי אחריותם בתקופה זו לכלול בתוכנית ההטבות שלהם משאבי בריאות הנפש כאימון אישי, מתן טיפים לבריאות פיזית ונפשית, קורסים מקוונים בנושאי האתגרים הבריאותיים, ושאר שירותים שיכולים לסייע לעובדים שחשים בדידות, חרדה או דיכאון. סטארבאקס, למשל, הציעה לעובדיה ולבני משפחותיהם 20 מפגשים עם מטפל או יועץ בחינם.

מעסיקים צריכים גם להתאמץ יותר מתמיד בשמירה על קשר עם עובדיהם, במיוחד כשאלה עובדים במרוחק. עובדיהם צריכים לשמוע מהם לעתים קרובות, ולהרגיש מטופלים ונתמכים באופן שוטף ותדיר. למשל, על ידי סקרים קצרים שבהם הם מתבקשים לתאר את מצבם הרגשי יכול מעסיק לאמוד את תחושות עובדיו, ולהתאים את תוכניות הטיפול לתמונת המצב.

יתרה מזו, שמירה על קשר עם העובדים תקנה להם תחושת ביטחון רבה יותר במשרתם ובתפקידם, ובכך מפחיתה את אי הוודאות ואת החרדה סביב ההיבט התעסוקתי.

חשים או חוששים שהעבודה נפגעת? טפלו בעצמכם

הכירו בכך שתחושת דיכאון אינה חולשה או כישלון אלא תגובה נפוצה לקשיים נסיבתיים ואובייקטיביים כשם שאתם חווים כעת. כך גם דיכאון שמערב שיבוש ביוכימי בהולכת סרוטונין, נוראדרנלין ודופמין במוח.

לכו לייעוץ. נסו ייעוץ רגשי (כיום פסיכולוגיים מציעים את שירותיהם גם מרחוק), או פגשו את רופא המשפחה או רופא אחר שנוח לכם לדבר איתו, ונסו לתכנן עמו תוכנית פעולה שתסייע לכם. אפשר, כמובן, להיעזר בתמיכה גם בקבוצות ברשת.

כדאי גם לנסות ליצור שינוי רלוונטי באורח החיים שלכם, ככל שההגבלות הנוכחיות מאפשרות. למשל, נסו לפנות זמן לפעילות גופנית ולעיסוק בתחביבים שלכם, שלבו עיסוק בפעילויות מרגיעות (יוגה, מדיטציה, קריאה), אכלו היטב, התאמצו להשיג מספיק שעות שינה טובה ואיכותית, ועוד.

דבר נוסף שיכול לעזור הוא להתחבר לעמיתים שאתם סומכים עליהם, שתפו אותם בתחושות שלכם, ואולי תגלו שאינכם לבד, ושגם הם חווים זאת. אולי תוכלו אתם בעצמכם לסייע להם, ובכך תשפרו את תחושת השליטה שלכם, ואת ההערכה העצמית שלכם. אפשר גם לבקש סיוע מקולגה תומך או בכיר שאתם חשים נוח בקרבתם וסומכים על כך שישמרו על הפרטיות שלכם.

נסו לזהות מה הדברים הספציפיים שמעוררים בכם תחושת לחץ, חרדה ודכדוך. ביניהם, סמנו את אלה שיש לכם שליטה עליהם, או שאתם יכולים להשיג שליטה עליהם. למשל, תוכלו להגדיל את תחושת השליטה שלכם על ידי פיתוח שגרת יום שדומה, במידת האפשר, לשגרה שקדמה לתקופת המשבר. תוכלו לעשות זאת על ידי שמירה על לוח זמנים קבוע לעבודה (דוגמת עבודה בשעות היום, שעת סיום קבועה לביצוע משימות העבודה, שינה בשעות הלילה).

התוודעו לעובדות ולנתונים על אודות הנגיף, ודעו בדיוק כיצד תוכלו להגן על עצמכם ועל אחרים. הבנת הסיכון ושיתוף מידע מדויק עם אנשים שאכפת לכם מהם יכולה להפחית את הלחץ, ולעזור לכם ביצירת קשר עם אחרים. במקביל לכך, הזכירו לעצמכם שרבים מצויים במצב דומה.

אם אתם מרגישים שאתם עשויים להשתמש לרעה באלכוהול או בסמים אחרים (כולל תרופות מרשם) כאמצעי להתמודדות, פנו לעזרה, ואם אתם מטופלים של בריאות הנפש, המשיכו בטיפול השגרתי שלכם, והיו מודעים לסימפטומים חדשים או לסימפטומים קיימים שמחריפים.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית, מומחית לניהול ולקריירה , וכותבת הספר "המועמד הנבחר" והספר בערבית "העתיד הנבחר"

עוד כתבות

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

"נאמנות גבוהה של לקוחות": באופנהיימר מעריכים שמניית האיפור מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-15%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5%

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת