גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדבקה בהפגנות: כמה אמין המאמר שהשר אוחנה מסתמך עליו?

מחקר שנשיאת העליון הזכירה בבג"ץ מפריך את הקשר בין הפגנות לתחלואה, אבל השר לביטחון פנים כתב ב"גלובס" על מחקר הפוך ● קראנו ולא השתכנענו ● "המשרוקית של גלובס"

אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ
אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

האם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה מצא סוף-סוף ראיית-זהב שתוכיח שהפגנות הן מדגרות קורונה? רבים חזרו על ההאשמה הזאת בחודשים האחרונים, אבל לא הצליחו לספק לה בסיס עובדתי. אפילו בדיון על חוק ההפגנות שהתקיים בבג"ץ הבוקר (ג') הודה נציג המדינה, עו"ד אודי איתן, שאין מידע על אדם אחד שנדבק בהפגנה. אדרבה, ענתה לו נשיאת העליון אסתר חיות, "אני מכירה את המחקר האמריקאי שקבע שלא הייתה עלייה ברמת התחלואה בערים בהן התקיימו הפגנות. סגר מוריד תחלואה לא בגלל הגבלת הפגנות אלא בגלל שזה סגר".

ובכן, השר אוחנה, במאמר שפרסם במדור הדעות ב"גלובס", סיפר שיש מחקר הפוך לחלוטין. "פרופ' שוקי שמר, מנכ"ל אסותא", הוא כתב, "שלח לי מאמר מפורט שפורסם לאחרונה במגזין של אוניברסיטת אוקספורד, המוכיח מחקרית שההפגנות שנערכו בארה"ב בחודשים האחרונים תחת מחאת Black lives matter הגדילו משמעותית את שיעורי ההדבקה בקורונה בערים שבהן נערכו". קשה לוודא שאדם ספציפי נדבק בהפגנה, אוחנה מודה, אבל עיניכם הרואות: הקשר הכללי הוא עובדה מדעית.

מבט מהיר במחקר שאוחנה מפנה אליו מערער את הביטחון הזה. "מהיר" היא המילה הנכונה, כי המאמר ה"מפורט" מסתכם ב-745 מילים (לא כולל הערות) - דומה לטקסט שאתם קוראים עכשיו. הוא פורסם ב-Journal of Public Health, שהוא אכן כתב עת מבית הוצאת אוקספורד אבל די שולי, והנתונים האמפיריים בו מתמצים בטבלה בת שני טורים. המחברים בחרו 8 ערים אמריקאיות שבהן התקיימו הקיץ הפגנות גדולות בעקבות ההריגה של ג'ורג' פלויד. בטור אחד הם רשמו את שיעור הגידול בהדבקה בחודש שאחרי פתיחת המשק (הקצב ה"רגיל"); ובטור שני את השיעור בחודש שאחרי תחילת ההפגנות (הקצב ה"חריג"). הם השוו בין שני המספרים, והגיעו למסקנה שבשש מהערים הנתון השני היה גבוה בהרבה מהראשון. וזהו. זה כל הטיעון.

"כמו נייר עמדה לא מבוסס"

נעם לויתן, דוקטור לביולוגיה וחבר עמותת "מדעת", קרא איתנו את המאמרון הזה. הוא מצביע על שורה של כשלים. דבר ראשון, אין שום קבוצת ביקורת. לדוגמה, מה קרה באותו זמן בערים שלא התקיימו בהן הפגנות? המחברים לא בדקו. המחברים לא ניסו לבדוק אם התחלואה הייתה קשורה לגורמים אחרים. הם מציינים שלא בדקו אפילו את הקשר בין היקף ההפגנות בכל עיר לבין העלייה בתחלואה.

דבר שני, קשה להבין מנין נלקחו המספרים המעטים שבטבלה. המחברים מציינים שלא הסתמכו על חקירות אפידמיולוגיות, אלא על נתונים ש"עלו מיד בחיפוש המשתנים ושמות הערים בגוגל". ניסינו לגגל. לא עבד. בכלל, במאמר הקצרצר אין פרטים שמאפשרים לשחזר את התרגיל: לא המקורות לנתוני ההדבקה, לא מועדי ההפגנות בכל עיר, שבהם התחילו לספור כביכול את הגידול במספר הנדבקים. "המחקר נראה יותר כמו נייר עמדה לא מבוסס", אמר לנו לויתן. "הוא פגום, ולא ברור לי איך הוא עבר ביקורת עמיתים ופורסם".

כך או אחרת, המחברים עצמם לא כותבים בשום מקום שהוכיחו שההפגנות גרמו לעלייה בהדבקות, אלא מציינים באופן כללי שהפרת ההנחיות לריחוק חברתי כנראה סייעה לכך.

מיהם בעצם המחברים של התרגיל הקטן הזה? שלושה אנשים חתומים על המאמר. שני הראשונים הם רנדל ודון ולנטיין - זוג מרצים למנהל עסקים מאוניברסיטת ויליאם קרי, מוסד נוצרי במדינת מיסיסיפי. השלישי מרצה לרפואת ילדים מאוניברסיטת ארקנסו למדעי הרפואה. באורח פלא, גם הוא ולנטיין - ג'ימי ולנטיין. קרוב לוודאי שזוג הכלכלנים הם הוגי הטיעון, כי המאמר מתאר את התחלואה החריגה בביטוי מהז'רגון של תורת המימון, abnormal return.

למאמר לא הייתה שום תהודה בעולם המדעי. כתב העת המארח הוא אמנם מבית אוקספורד, אבל דירוג ההשפעה שלו (אימפקט פקטור) נמוך למדי - מאמר ממוצע מצוטט פחות מפעמיים. המאמר שלנו אמנם מככב ברשימת המאמרים הנקראים באתר של כתב העת, אבל שום פרסום אחר לא מצטט אותו. האזכור היחיד בארצות הברית הוא באתר הימין הרפובליקאי "ברייטברט". מתוך 233 שיתופים של המאמר בטוויטר, שרובם ככל הידוע נעשו מישראל, רק שלושה מהמצייצים הם נשות מדע ורפואה.

מחקרים מקיפים יותר הראו אחרת

מחקרים מקיפים בהרבה על הקשר בין הפגנות לקורונה הגיעו למסקנות אחרות. לויתן הפנה אותנו לשניים. מחקר של מכון בשם "הלשכה הלאומית למחקר כלכלי" בחן 315 ערים, שב-281 מהן התקיימו הפגנות של BLM. החוקרים, אנשי כלכלה וכלכלה רפואית, לא מצאו שום קשר בין עלייה בתחלואה להפגנות. מנתונים סלולריים שאספו, עולה שבערים עם ההפגנות דווקא גבר הריחוק החברתי. ייתכן מאוד שזה המאמר שנשיאת העליון קראה.

מחקר אחר חוקרים מאוניברסיטאות נורת'איסטרן, הרווארד, נורת'ווסטרן וראטגרס זיהה קשר הפוך, אם כי נסיבתי בלבד: העלייה בתחלואה הייתה פחותה בערים עם הפגנות. שני המחקרים האלה לא עברו עדיין ביקורת עמיתים.

פרופ' שמר, שהעביר לאוחנה את המאמר של בני ולנטיין, הודה כי "ההסבר שלהם נסיבתי ולא סיבתי". מצד שני, הוא הדגיש שקשר כזה "קשה מאוד להוכיח אפידמיולוגית". שמר מסכים עם לויתן על שני דברים: צריך לאפשר הפגנות, וצריך להתאים אותן לקורונה. "לדעתי חייבים לקיים אותן בדומה להגבלות של התקהלויות אחרות, בגלל פוטנציאל ההדבקה", הוא אומר. לויתן מציע להשתמש בכלי הקשה ואמצעי הגברה במקום צפצפות וצעקות. "כל עוד המגפה בישראל לא בשליטה, אפשר לשקול לצמצם את מספר המשתתפים".

עוד כתבות

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; הדולר מזנק מעל 3.77 שקלים

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-1% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"