גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וליועמ"ש מותר? כשהאזהרה של מנדלבליט לנתניהו התגלגלה חזרה לפתחו

שימוש בכוח שלטוני להשגת מטרות אישיות הוא פסול, בוודאי כשהמטרה האישית היא קידום עניינו הפלילי של נושא המשרה ● אך מה קורה כשלא מדובר בפוליטיקאי אלא ביועץ המשפטי? על המשפט שהסתתר בהקלטות מנדלבליט והופך את ניבולי הפה לדבר הפחות מעניין שבהן

שי ניצן ואביחי מנדלבליט/ צילום: איל יצהר
שי ניצן ואביחי מנדלבליט/ צילום: איל יצהר

בתוך הדיונים האינסופיים בעניין הקלטות סגל ופלג יש כמה מילים בעלות חשיבות שנאמרו בשיחה בין אביחי מנדבליט לאפי נוה וחמקו איכשהו מהדיון הציבורי. מנדלבליט המשוכנע, על פי דבריו בשיחה, ששי ניצן וסגניתו דינה זילבר "תפרו" לו תיק, סבור היה שסירובו של פרקליט המדינה לסגור את התיק נגדו אינו תמים ("הוא עושה לי את זה בכוונה"), והסביר לנוה כיצד בכוונתו להתמודד עם ניצן. "בסוף בסוף בסוף", משתף מנדלבליט את חברו, "אני אתפוצץ ואני אעשה לו בלגן אימים על זה. אני לא יודע אני... אלחץ את זה יותר". למה בדיוק התכוון מנדבליט במילים האלה?

"זה לא אותו דבר"

המשפט הזה נאמר לנוה בשיחה שהתקיימה לפני ארבע שנים, לאחר תחילת כהונתו של מנדלבליט כיועץ המשפטי לממשלה, אך נחשף לציבור רק עתה. בצירוף מקרים, שאיש לא יכול היה לחזות מראש, אזרחי ישראל נחשפו אליו שבועיים לאחר פרסום הקלטה אחרת של מנדלבליט, מתוך ראיון שהעניק לעיתון "משפחה". במסגרת הקלטה זו הסביר מנדלבליט מדוע ייתכן שלא יהיה מנוס מבחינתו מלקבוע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מנוע מלהמשיך ולכהן כראש ממשלה.

קביעה דרמטית וחסרת תקדים שכזו, מצד יועץ משפטי לממשלה, דורשת הצדקה משמעותית ועמוקה, ומנדלבליט אכן סיפק אותה. "אני אומר" הסביר היועץ המשפטי לממשלה לכתב, "יש נאשם, מר בנימין נתניהו, ויש ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו. זה לא אותו דבר. אם אתה מערבב את הדברים ומשתמש בכוח השלטוני שלך כראש ממשלה, כדי להשפיע עליך פלילית, פה מתחילה להיות בעיה קשה".

אלא שההקלטה הטרייה, זו שסגל ופלג חשפו השבוע, מבהירה לכאורה שמנדלבליט עצמו תכנן, לפני ארבע שנים, לפעול באופן זהה לזה הפסול בו הוא מזהיר ציבורית את נתניהו מלנקוט בו. נשתמש בחלוקה שמנדלבליט עשה בה שימוש בעניינו של ראש הממשלה ונשאל באילו כלים התכוון מנדלבליט ל"התפוצץ" ולעשות לניצן "בלגן אימים"? כחשוד או כבעל משרה ציבורית בכירה? כיצד בדיוק התכוון "ללחוץ יותר"?

האם הוא התכוון לשלוח לניצן מכתב אישי כאזרח פרטי החשוד בפלילים? ניצן לא ממש מתרגש מחשודים השולחים לו מכתבים אישיים. האם התכוון מנדלבליט לעשות לניצן בלגן כקולגה במשרד? איך? לגנוב לו דיו מהמדפסת המשרדית? אולי לרוקן לו את חבילת הדפים במכונת הצילום שבחדרו?

פירושם הסביר של הדברים הוא כמובן אחר. מנדלבליט שביקש לפני ארבע שנים, בכל מאודו, לסגור את התיק הפתוח בעניינו הפרטי, בו שימש כחשוד, הודיע לנוה כי הוא מתכוון לעשות שימוש, כנגד שי ניצן, בכלים העומדים לרשותו - כיועץ משפטי לממשלה. הוא התכוון, ואולי אף ניסה בפועל, ללחוץ, להתפוצץ, לעשות בלגן אימים, לניצן, הכפוף לו.

ולאיזו תכלית? השגת התוצאה הרצויה למנדלבליט כאזרח פרטי. על פי הטרמינולוגיה שהוא עצמו יצר, הרי שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע, לפחות במשתמע, כי בכוונתו לעשות שימוש בכוח השלטוני, בו הוא מחזיק, על מנת להשיג תוצאה בתיקו הפלילי של מר אביחי מנדלבליט, החשוד בפלילים. ופה, כפי שהעיר על כך אדם חכם רק לפני שבועיים, "מתחילה להיות בעיה קשה". השחלוף בין נתניהו של היום למנדלבליט של אז מעולם לא היה נראה מושלם יותר.

בעידנא דקרירותא

אין לדעת עד כמה, ובאיזו עוצמה, מימש עורך הדין מנדלבליט (היועמ"ש) את תכניתו המקורית "להתפוצץ", "ללחוץ" ולעשות לשי ניצן "בלגן אימים", על מנת לשפר את מצבו של מר מנדלבליט (החשוד בפלילים). אבל דבר אחד ברור - הוא אכן פנה לשי ניצן על מנת שזה יסגור את תיקו בעילה של חוסר אשמה. על פי פרסומה של איילה חסון, הוא פנה אליו בעניין זה, באמצעות עורך דינו, וזאת בהיותו יועמ"ש שפרקליט המדינה כפוף לו.

וכאן זרעי חטאו של מנדלבליט נטמנים עמוק באדמה. זו כבר לא רק שיחה בין חברים. אלה גם לא דיבורים בעידנא דריתחא. אלה מעשים בעידנא דקרירותא. זהו חשוד בפלילים, שתיקו נותר ללא עילת סגירה, הפונה לפרקליט המדינה הכפוף לו בעניינו הפרטי. לא בכדי נעשו המעשים האלה במחשכים ומבלי לאפשר לכל גורם ציבורי לבחון אותם ולמתוח עליהם ביקורת.

אלא שכאן עשוי הבן לשאול - מה היינו מצפים מחשוד בפלילים שבמקביל לכהונתו כיועץ משפטי לממשלה מבקש לסגור את התיק הפלילי כנגדו? הלא הבקשה שלו כאזרח לגיטימית לחלוטין. האם כהונתו הציבורית אמורה לחסום אותו מלטפל בענייניו האישיים במקביל לכהונתו? לכאורה לא הייתה כל דרך אחרת. הרי בכל מקרה מי שיקבל את ההחלטה בעניין סגירת תיקו הפרטי, הוא פרקליט המדינה הכפוף לו, או כל דמות אחרת במערך התביעה, זוטרה יותר, אך כפופה לו אף היא.

להחליף את ניצן בגרסטל

אלא שלמנדלבליט היו מספר אפשרויות אחרות. הוא יכול היה להמתין לסיום כהונתו. גם אם בכוונתו היה להתמודד על תפקיד שופט בעליון, עניין שחסום בפני מי שתיקו נסגר מחוסר ראיות בלבד, ממילא החוק קובע לו תקופת צינון של שנה וחצי בטרם יוכל לעבור לתפקיד זה. זו תקופה שהייתה מספיקה לגמרי לנהל את ענייניו הפרטיים כחשוד מבלי לערב, גם אם לא באופן מופגן, את כוח משרתו.

הוא יכול היה גם להודיע ציבורית כי פנה בבקשה לפרקליט לקבוע עילת סגירה בתיקו הפלילי. ייתכן מאוד ומהלך שקוף שכזה היה מרפא את הפגמים שהתקיימו בשליחת בקשה במחשכים, רחוק מעיני הציבור, למי שכפוף לו.

והוא יכול היה גם לבקש משר המשפטים לפעול על פי סעיף 23א(ד) לחוק המינויים הקובע כי במקרה בו "נושא משרה מנוע מלעסוק בעניין מסוים במסגרת תפקידו, רשאי השר, לאחר התייעצות עם נציב השירות, להטיל על עובד מדינה אחר למלא את התפקיד באותו עניין עד שתוסר המניעה". הוא היה צריך לבקש משרי המשפטים לשעבר, איילת שקד או אמיר אוחנה, להעביר את סמכות ההחלטה בתיקו הפרטי, משי ניצן המצוי בו בניגוד עניינים מובהק, לעובד ציבור אחר. נגיד - הילה גרסטל, או דוד רוזן, מנציבות הביקורת על הפרקליטות. הם ודאי אינם כפופים לניצן או למנדלבליט כראש התביעה הכללית.

במקום זאת, בחר מנדלבליט לנהוג אחרת. לפנות לכפוף לו ישירות, בעניינו הפרטי, תחת מעטה של חשאיות וללא כל ביקורת ציבורית, כשהכפוף בניגוד עניינים חמור. כאדם אני מבין את מצוקתו של היועמ"ש. את הניסיון להסתיר מאזרחי ישראל את מצבו המשפטי. את הניסיון להשיג קיצור דרך מהכפוף לו. את אי רצונו לבקש משר המשפטים ליטול סמכויות סגירת תיק מהפרקליטות בשל ניגוד עניינים. התקדים הזה, מן הסתם, הטריד אותו. אבל התוצאה - מרגע שהדברים נחשפו לציבור - נוראה. נוראה מדי. ציבורית ופרטית.

שופט עליון, ניתן רק להניח, הוא כבר לא יהיה.

הכותב לומד לתואר שלישי במשפטים באוניברסיטה העברית, מעניק ייעוץ לגופים שונים, לרבות בתחום הבנקאות, ושימש בעברו כיועץ לענייני חקיקה של שרת המשפטים לשעבר איילת שקד

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם