גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ותודה לטסלה: ענף האוטו-טק מתחיל להתאושש משנה קשה, והמשקיעים מתעוררים

ענף האוטו-טק הישראלי מתאושש משנה קשה, שהכניסה חברות רבות לקרב הישרדות ● עם זאת, בחודשיים האחרונים נרשמת בעולם התעוררות מחודשת בתחום הנהיגה האוטונומית, לא מעט בזכות הזינוק במניית טסלה וממשלת סין ● האם חדי-הקרן יחזרו להתרבות?

מכונית אוטונומית ניסויית של מובילאיי / צילום: רויטרס
מכונית אוטונומית ניסויית של מובילאיי / צילום: רויטרס

בשלהי אוקטובר אשתקד נערך בתל אביב כנס "תחליפי דלקים ותחבורה חכמה", שמארגנת מדי שנה מינהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה. כבר אז ניתן היה להבחין בבירור בירידה בהתלהבות של תעשיית הרכב והמשקיעים מתחום הרכב האוטונומי ומהנגזרות שלו, בשל התארכות לוח הזמנים ליישום ולייצור הכנסות.

למרות זאת, הכנס עדיין הצליח למשוך אליו כ-5,000 משתתפים מ-40 מדינות, שנפגשו עם מאות חברות סטארט-אפ ישראליות שפועלות בתחום. השנה ההתקררות כבר הפכה לקיפאון. בצל הקורונה והסגר בוטל הכנס המסורתי, וגם הכנס הווירטואלי, שהיה אמור להחליף אותו, בוטל מחוסר עניין ותקציב.

המגמה הזו השתקפה היטב גם בהיקף גיוסי ההון שהוכרזו השנה בענף האוטו-טק הישראלי, והסתכמו בפחות מ-120 מיליון דולר בשלושת הרבעונים הראשונים, כולל גיוסים שהחלו ב-2019. זאת לעומת ממוצע של כ-350 מיליון דולר לשנה בענף בשנים 2017-2019.

כאמור, ההתקררות החלה עוד לפני משבר הקורונה, אולם אין ספק שהמשבר העניק לה עוד דחיפה שלילית. חברות האוטו-טק הישראליות נתקלות כיום במגבלות של ניידות, לא עניין של מה בכך כאשר מדובר בטכנולוגיות שצריכות להיות מוצגות פיזית למשקיעים וללקוחות פוטניציאלים, ובמקביל כל הענף סבל מהקשיים הפיננסיים של תעשיית הרכב הגלובלית.

הסקר האחרון שערכה חברת הייעוץ HIS Markit בקרב 140 יצרניות רכב וספקיות ברחבי העולם, גילה שתעשיית הרכב הקטינה השנה את תקציב המו"פ שלה בממוצע בכ-13%, ומתוך זה המחקר של טכנולוגיות מתקדמות קוצץ בכ-17%.

המשמעות היא שחלק גדול מיצרניות הרכב התמקדו השנה בטכנולוגיות שחיוניות לתוכניות פיתוח קונקרטיות, רכשו מוצרים בשלים וזולים, ונמנעו מהגישה המסורתית בנוסח "נפזר כסף לכל כיוון, ונראה מה יצמח".

אבל לא הכול שחור, ויש גם אור בקצה המנהרה. בחודשים האחרונים, ובמיוחד בספטמבר-אוקטובר, התעורר שוב העניין של המשקיעים ויצרני הרכב בתחום הנהיגה האוטונומית.

אילון מאסק, מייסד טסלה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

מאמצע ספטמבר בלבד נרשמו בעולם כ-30 גיוסים משמעותיים של חברות אוטו-טק, כמחציתם בסין, כאשר חלקם בוצעו בהיקפים של מאות מיליוני דולרים על פי הערכות שווי של יוניקורן. המגמה הזו קשורה לשלושה מנועים: הכרה בפוטנציאל הבלתי מנוצל עדיין של מערכות סיוע לנהיגה ברמות אוטונומיה נמוכות; הזינוק במניית טסלה; והמהלכים האחרונים של ממשלת סין.

יצרני הפרימיום נדחפים למעלה

תעשיית הרכב והמשקיעים הרבה יותר מפוכחים כיום בכל הנוגע ללוחות הזמנים ליישום החזון של "רכב ללא נהג". סביר גם להניח שמשבר הקורונה יגרום לעיכוב של שנה או שנתיים ביישום השירותים המסחריים של כלי רכב לא מאוישים.

אבל בינתיים, תקני הבטיחות הגלובליים האחרונים, שמעניקים משקל גבוה לאימוץ מערכות סיוע לנהיגה, במקביל לחידושים ברגולציה ולעלייה במודעות של הלקוחות, מגדילים משמעותית את הפוטנציאל העסקי של מערכות סיוע לנהג (ADAS) ברמת אוטונומיה נמוכה עד בינונית (כלומר, שדורשות את התערבות הנהג).

אחת הסיבות להאצת השוק ולעניין המחודש בטכנולוגיות רכב חדשות היא ההכרה בכך ששוק הרכב פועל בשיטת הכלים השלובים. כלומר, ככל שיותר יצרנים מדרג נמוך מאמצים מערכות בטיחות מתקדמות, ומטמיעים אותם במכוניות עממיות, יצרני הפרימיום "נדחפים" כלפי מעלה במטרה ליצור בידול ומאמצים פיצ'רים חדשים, שיכולים להוות מנוע שיווקי.

למשל, הגנה היקפית ב-360 מעלות, מערכות עם יכולות משופרות בתנאים קשים, חיישני נוחות ובטיחות מתקדמים שמותקנים בתוך הרכב, חנייה אוטונומית או יכולת להפקיד את ההיגוי בידי המחשב לפרקי זמן ממושכים יותר.

לכך אפשר להוסיף את השוק הסיני הענק, שבו החדירה של מערכות סיוע לנהיגה (ADAS) בדגמי רכב חדשים עדיין מזערית ביחס למערב - פחות מ-30% על פי הערכות. זהו שוק ענק ולא מנוצל, שהפוטנציאל שלו מושך לא רק שחקנים חיצוניים אלא גם שחקנים ומשקיעים פנימיים, שמחפשים טכנולוגיות משלימות.

גם הרגולטורים, שעדיין קופאים על השמרים בכל הנוגע ללגליזציה של כלי רכב ללא נהג, פותחים מסלולים חדשים לענף האוטו-טק. למשל, הרגולציה של האו"מ לחייב את יצרני הרכב והספקים לאמץ מערכות סייבר-סקיוריטי לרכב.

מאסק מתניע את השוק

מוקד ההתעוררות השני הוא טסלה של אילון מאסק, שהנסיקה ההזויה במניה שלה מנערת לא רק את שוק הרכב החשמלי, אלא גם את נושא הרכב האוטונומי. בחודש החולף ביצעה טסלה "השקה נסיונית", אבל עתירת כיסוי תקשורתי ורעש כדרכה, לדור החדש של מערכת ה"אוטו-פיילוט" שלה, שמאפשר לטענתה נהיגה מלאה ובלתי מוגבלת ללא התערבות הנהג (FSD). כלומר, קפיצה ישירה לרמת אוטונומיה 5.

אומנם מדובר בטכנולוגיה בשלב הבטא בלבד, וקלושים הסיכויים שהרגולטורים בעולם יאפשרו לחברה לשווק את הפיצ'ר הזה בצורה מסחרית וחוקית בעתיד הנראה לעין. אבל שוק ההון כבר תגמל את הבשורה בתוספת של עוד כמה עשרות מיליארדים לשווי החברה, והמסר הזה נקלט היטב בקרב המשקיעים ובקרב יצרני הרכב. הדבר נכון במיוחד בקרב יצרני הפרימיום, שלא מעוניינים למצוא את עצמם בשנים הקרובות מפגרים אחרי טסלה - שוב.

כך, למשל, בחודשים הקרובים צפויים יצרנים כמו אאודי, טויוטה ומרצדס לסגור "תכנונים הנדסיים" של דגמים עתידיים אסטרטגיים, שיושקו בשנתיים-שלוש הבאות עם מערכות בעלות פוטנציאל של נהיגה אוטונומית בדומה למערכת ה-FSD של טסלה.

לא מעט חברות אוטו-טק ישראליות מתמודדות כיום על השתלבות בפרויקטים הללו, בתחומים כמו רדאר לייזר (ליידאר), רדארים מתקדמים עם צ'יפים ואלגוריתמים של בינה מלאכותית להבנת הסביבה, תקשורת בין כלי רכב וכו'. המשמעות של זכייה בחוזים הללו, מה שמכונה בתעשייה Design Win, עשויה להיות קפיצת דרך עסקית משמעותית - והמשקיעים מפנימים את זה.

סין על הנתיב המהיר

מנוע הצמיחה השלישי הוא שוק הרכב הסיני הענק, ובו מתחלקת הצמיחה הנוכחית לשתי זרועות. הראשונה, כאמור, היא מאמץ של יצרני הרכב המקומיים "ליישר קו" עם המערב בכל הנוגע למערכות בטיחות אקטיביות (ADAS) ברמה אוטונומיה נמוכה.

נציין שהעדכונים האחרונים במבחני הבטיחות התקניים בסין מעניקים ניקוד גבוה לכלי רכב עם מערכות בלימה אוטונומיות וסיוע להיגוי, ואף יצרן לא רוצה להישאר מאחור בשוק המקומי התחרותי. כל היצרנים והספקים שפועלים בתחום, כולל מובילאיי הישראלית, עושים כיום "קופה" רצינית מהשוק הזה.

הזרוע השנייה היא תוכנית החומש החדשה של כלכלת סין, שמתגבשת בימים אלה, וצפויה להטמיע בתוכה יעד שאפתני מאוד של שימוש נרחב בכלי רכב עם יכולת מתקדמת של נהיגה אוטונומית (דרגה 4) על כבישים ציבוריים בסין עד 2025. המהלך הזה דוחף הרבה יצרנים וחברות סטארט-אפ מקומיות וגלובליות למרוץ יוקרתי בנוסח "מי יגיע קודם".

למרוץ הזה יש גם משמעות פוליטית. "מלחמת הצ'יפים" הנוכחית בין ארה"ב לסין, הביאה ליצירת מחסור משמעותי בצ'יפים מערביים מתקדמים בתעשיית האלקטרוניקה הסינית, וגם בתעשיית הרכב. המצוקה דוחפת כיום את ממשלת סין להשקעות כבדות במו"פ עצמאי של צ'יפים מתקדמים, כולל בתחום הנהיגה האוטונומית, וברכש משלים גלובלי של זכויות רעיוניות (IP) מכל העולם. זו אחת הסיבות שמאחורי הגיוסים האחרונים של חברות אוטו-טק סיניות ניצבות לעיתים קרובות קרנות ממשלתיות.

זו, כמובן, הזדמנות רצינית לגיוסי הון של חברות אוטו-טק ישראליות צעירות, שראו בשנה החולפת כיצד מקורות המימון המסורתיים שלהן "התייבשו". מנגד, מדובר בסיכון לא קטן להיכנס ל"רשימה השחורה" של הממשל האמריקאי ואף אחד לא רוצה להיות ברשימה הזו. במיוחד לא חברות ישראליות.

כך או כך, לא נופתע אם בחודשים הקרובים נראה עוד גיוסים רב-ספרתיים של חברות אוטו-טק ישראליות. אולי אפילו נחזה באקזיטים אסטרטגיים של חברות שמבינות שטכנולוגיה מבריקה בלבד לא יכולה להבטיח הישרדות בשוק הסוער והבלתי יציב של ימינו. 

מובילאיי שטה על מים סוערים

קשה להתייחס להתעוררות המחודשת בענף האוטו-טק מבלי להזכיר את מובילאיי, ספינת הדגל של האוטו-טק הישראלי, שרכישתה על ידי אינטל בעשור הקודם הניעה את הראלי המסחרר בענף האוטו-טק המקומי.

גם ספינת הדגל המקומית הזו, שמחזיקה בכ-70% משוק ה-ADAS בעולם, נאלצה לשוט השנה על גלים סוערים מאוד בשל השיתוק של תעשיית הרכב הגלובלית, עקב משבר הקורונה, אובדן של כמעט שני חודשי ייצור רכב ומיתון גלובלי.

הנתונים של החברה האם אינטל מגלים שברבעון השני של השנה נתקלה הצמיחה העקבית של החברה מירושלים בקיר, והיא רשמה עם ירידה של 27% בהכנסות (146 מיליון דולר) לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

ברבעון השלישי היא התאוששה, אבל עם עלייה סמלית של 2% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, קצב צמיחה נמוך משמעותית ממה שהחברה הרגילה את המשקיעים.

משבר הקורונה הוא אמנם מהמורה חולפת, ושוק הרכב העולמי נמצא במגמת התאוששות שצפויה להחזיר את הצמיחה בהכנסות החברה לתלם בטווח הקצר, לא מעט בזכות השוק הסיני.

יתר על כן, מובילאיי גם הוכיחה שהיא יודעת לשחק קשוח, ועל כך יכול להעיד ההסכם האסטרטגי האחרון לשיתוף פעולה שחתמה עם קבוצת Geely הסינית. ההסכם מעניק לה בונוסים לא רק בשוק הסיני, אלא גם מול חברת הבת האירופית וולבו.

נזכיר שוולבו הכריזה לפני כשנתיים "מרד" על מובילאיי, פנתה לספקים אחרים בתחום ה-ADAS ולאחרונה גם חתמה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם WAYMO, הארכי יריבה של מובילאיי/אינטל בתחום פיתוח כלי רכב ללא נהג ותחבורה כשירות (MAAS).

אבל ההסכם החדש מעניק לה דריסת רגל בתוכנית הפיתוח העתידית של כל כלי הרכב של הקבוצה, מה שאומר שוולבו תיאלץ לקבל את מובילאיי בחזרה בדלת האחורית - וכנראה לזרוק את WAYMO - בין אם תרצה או לאו.

זה עדיין לא פותר למובילאיי את מכשול הרגולציה של הרכב האוטונומי, שממשיכה להתנהל בעצלתיים ברוב העולם. אירופה וארה"ב נכנסות לשנה רביעית של דיונים על הסדרת הנסיעה האוטונומית בחוק, ובינתיים אין אפילו הסכמה על רגולציה שתאפשר נסיעת כלי רכב בדרגת אוטונומיה מוגבלת (דרגה 3 ו-4) על כבישים ציבוריים, כל שכן רכב ללא נהג.

נהפוך הוא: בשבועות האחרונים מתבשלת באיחוד האירופי מגמה להחלת רגולציה על כל נושא הבינה המלאכותית, שהיא נדבך חשוב בדרך להשגת יכולות נהיגה עצמאיות. המשמעות היא עיכוב פוטנציאלי של שנים.

אפילו בישראל, שאמורה הייתה להיות שדה הניסויים הפרטי של מובילאיי, העניינים מתקדמים בעצלתיים. נראה שלוח הזמנים למימוש הפרויקט של מובילאיי ופולקסווגן לכינון שירותי מוניות ללא נהג בגוש דן (2023) יידחה בצורה משמעותית.

אם נחזור לסין, כמה וכמה חברות סיניות מקומיות שנהנות מהמשאבים והתמיכה של הממשל הסיני, מפתחות כיום עצמאית חבילות של חומרה (צ'יפים) ותוכנה לנהיגה אוטונומית בדרגות שונות, שמשלבות בינה מלאכותית. חלקן כבר מתחילות להתמודד על חוזים של יצרניות רכב מערביות, וכולן שמות על הכוונת את מובילאיי.

הוסיפו לכך את המהלך האסטרטגי האחרון של הארכי-יריבה NVIDIA, שרכישת ARM הבריטית הקיץ מציבה אותה כיום ישירות מול מובילאיי-אינטל בתחום המעבדים החכמים לרכב, וקיבלתם תחזית סוערת. 

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

לפחות 3 מטרות חשודות יורטו בשמי הצפון

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס