גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משק במשבר? הישראלים חזרו לקנות מכוניות כאילו אנחנו ב-2019

ענף הרכב נפגע קשה בתחילת משבר הקורונה, אבל בחודשים האחרונים נראית התאוששות בשוק • הקורונה מקצינה את הפערים בין אלה שנפגעו לבין אלה שממשיכים לחיות כרגיל - כמה זמן זה יימשך? תשאלו את האוצר ובנק ישראל

חניון רכבים מיובאים בנמל אילת. היבואנים והצרכנים נהנים מהשקל החזק / צילום: איל יצהר, גלובס
חניון רכבים מיובאים בנמל אילת. היבואנים והצרכנים נהנים מהשקל החזק / צילום: איל יצהר, גלובס

נתוני מכירות הרכב החדש של אוקטובר, שפורסמו בשבוע שעבר, הם סוג של "נס שיווקי". ענף הרכב הצליח להעלות על כבישי הארץ כ-14.5 אלף כלי רכב חדשים, עלייה של 4.1% לעומת אוקטובר אשתקד - למרות שאולמות התצוגה היו סגורים (ועדיין סגורים נכון להיום) ולמרות שוק ליסינג שעדיין משותק ברובו, ולמרות אבטלה שמטפסת לשיא דו-ספרתי.

את הצד התפעולי של "הנס" הזה קל להסביר. לקברניטי הענף היה די זמן להפיק לקחים מהסגר הראשון ולהיערך עם מערכים משוכללים של מכירה מקוונת, מערכות סליקה משודרגות, לוגיסטיקה למסירת רכב שמותאמת למצב, מבצעי קידום מכירות ממוקדי רשת ובעיקר - הרבה "תושייה ישראלית", שמנצלת כל תחום אפור בתקנות. כלומר, באולמות התצוגה לא קיבלו קהל, אבל כלי הרכב הוצגו פיזית ללקוחות מתעניינים במגרשי החנייה של הסוכנויות, בחניונים תת-קרקעיים, במוסכים או אפילו בבית הלקוח בליווי "נציגי מכירות שטח".

קשה יותר להסביר את הביקוש לרכב חדש, שנותר ער ופעיל באוקטובר - למרות האווירה הכללית ונתוני המאקרו, שמלמדים על סערה באופק. לפיכך אין זה מפתיע, שכל מכיני התוכניות העסקיות בענף מתבלטים בשאלה האם הביקוש הער יימשך גם ב-2021 ובמיוחד ברבעון הראשון, שהוא התקופה הקריטית בשנה מבחינת הענף, עם קרוב ל-40% מהמכירות השנתיות. המפתח לתחזית נמצא בשיווי המשקל בין הכוחות החיוביים (יחסית), שמעניקים כיום למכירות הרכב יציבות, לבין הכוחות השליליים, שמאיימים לדרדר את המשק מהצוק

הביקוש לרכב שומר על קשיחות

אנחנו אופטימיסטיים מטבענו ונפתח את התחזית בגורמי הרקע החיוביים. הגורם הראשון במעלה הוא העלייה המשמעותית בקשיחות הביקוש לרכב.

התחבורה הציבורית הישראלית, ששאבה ומשיכה לשאוב ללא הרף מיליארדים מתקציב המדינה המתרוקן, מתפקדת בצורה חלקית כבר חודשים ארוכים. לא זו בלבד שהשירות בה לא עונה על שום קריטריון של "תפקוד יעיל", אלא היא נתפסת כלא בטוחה בריאותית.

האלטרנטיבה היא רכב פרטי. לקוחות, שידם אינה משגת לקנות רכב חדש, קונים רכב משומש זול ויוצרים ביקוש בתחתית סולם הערך. מוכרי הרכב המשומש משדרגים לרכב חדש יותר וכך מטפס השוק בסולם - עד שהוא מגיע לקצה העליון, שבו נמצאים רוכשי הרכב החדש.

אם מוסיפים לכך את מחירי הדלק, שנמצאים בשפל חסר תקדים והופכים את העלות השולית של קילומטר נסיעה לזניחה, מקבלים "מנוע" רציני שדוחף את הביקוש לרכב.

יש לציין, שהקשיחות בביקוש לרכב פרטי בעידן הפוסט-קורונה מורגשת כיום במקומות רבים בעולם, כולל מקומות בהם התחבורה הציבורית הרבה יותר מתוחכמת ויעילה משלנו.

מכה-קלה-בפח---הישראלים-ממשיכים-לקנות-מכוניות

גם המחירים הריאליים של כלי הרכב החדשים (כלומר אחרי ההנחות) ממשיכים להיות אטרקטיביים, יחסית לשוק הישראלי כמובן, בעיקר בזכות החוזק יוצא הדופן של השקל ביחס למטבעות ייבוא הרכב הנפוצים, דולר ואירו בעיקר. אמנם לא ברור ומדוע השקל ממשיך להיות כה חזק לאור נתוני המאקרו העגומים, אבל כרגע המצב הזה מעניק ליבואנים יכולת משופרת להעמיק את ההנחות הלא רשמיות ולצאת במבצעי מכירות.

האינפלציה עדיין זניחה והמדיניות העקבית של בנק ישראל לתמוך בשוק האשראי (עד להודעה חדשה), לצד המקורות העצמיים של היבואנים, מסייעת בינתיים לשמור על היציבות והזמינות בשוק האשראי לרכב.

חברות הליסינג מחפשות אשראי?

סביר להניח, שבתחילת 2021 נתחיל לראות נוכחות גוברת של חברות הליסינג העצמאיות הגדולות בצבר ההזמנות. הקיפאון בגיוסי אג"ח וההקשחה במדיניות האשראי של הבנקים הביאה לא מעט שחקני ליסינג לנקוט טקטיקות שונות להארכת משך השימוש בכלי הרכב של לקוחותיהם מעבר לשלוש השנים שבחוזה.

אבל, לחלקן לא תהיה ברירה, אלא לחדש בחודשים הקרובים לפחות חלק מהציים או להסתכן באיבוד לקוחות ליסינג טובים למתחרים עם מקורות מימון עצמיים חזקים, כמו חברות הליסינג בבעלות יבואני הרכב. מה יהיו מקורות המימון שלהן? התשובה על השאלה הזו עוד לא ברורה.

עוד גורם מייצב-שוק הוא העובדה שמשבר הקורונה היה ונותר סלקטיבי, בינתיים, ויוצר שני מעמדות כלכליים ברורים. בעוד שסקטורים רבים במגזר הפרטי ומאות אלפי בתי אב נמצאים כיום במשבר כלכלי חמור, המגזר הציבורי הענק למשל, כמעט 850 אלף איש, כולל עובדי החברות הממשלתיות, יצאו עד כה מהמשבר ללא שריטה. גם מגזר ההיי-טק הפגין עד כה חסינות ובמידה רבה גם מגזר השירותים הפיננסיים.

לא ברור כמה זמן השבר הסוציו-אקונומי הזה יוכל להתרחב מבלי ליצור קרע בלתי הפיך במארג החברה, אבל בינתיים לכמה שכבות באוכלוסייה עדיין יש כוח קנייה משמעותי לרכב חדש.

בשורה התחתונה, אם להתבסס על תמונת המיקרו, אפשר לצפות לכל הפחות לשמירה על היקף השוק הנוכחי בתחילת 2021, בכפוף כמובן להתפתחויות בזירה הבריאותית.

תחזית מאקרו קודרת שנמשכת ל-2021

ברמה המאקרו-כלכלית התמונה שונה. נתונים עדכניים לאוקטובר, שפרסם האוצר ביום ו' האחרון, קשים לעיכול. הגירעון המצטבר בינואר-אוקטובר הסתכם ב-122.7 מיליארד שקל, יותר מפי שלושה מהגירעון המקביל בתקופה המקבילה אשתקד.

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים כבר עומד על כ-137 מיליארד שקל, שהם כ-10.1% מהתוצר וכל זה אחרי "מכבסת הנתונים" המקובלת. לא נופתע אם הגירעון האמיתי כבר נושק ל-15%. הכנסות המדינה ממסים נמצאות בשפל, האבטלה שוב בשיא ויחס החוב תוצר מתקרב במהירות לשיעור תלת-ספרתי, קרוב לנתונים של מדינות בעולם השלישי.

כמובן, שזו אינה שנה שגרתית ומדינות רבות ברחבי העולם סובלות מהשלכות המאקרו של משבר הקורונה. לפיכך יהיה מי שיטען, שאי אפשר להתייחס לערכים הללו באמצעות מדדים השוואתיים "רגילים".

על כך יש לנו שתי הערות. הראשונה היא, שהמשק הישראלי נכנס מלכתחילה למשבר עם צליעה קשה. בלי תקציב מסודר, בלי צעדי חירום להידוק החגורה, בלי יציבות פוליטית ועם גירעון שהחל לנסוק כבר ב-2019. כיום האוצר פועל תקציבית ומנהלתית על "טייס אוטומטי", כאשר אפילו שומרי הסף של הקופה הציבורית מנוטרלים.

ההערה השנייה היא, שלמרבה הצער חובות, פרטיים ולאומיים, צריך להחזיר. לאור עומק הבור התקציבי ולנוכח הר האשראי התופח אפילו אם מחר יחולק חיסון הפלאים לקורונה לכל תושבי ישראל, השמיים יפתחו והמשק יחזור לפעילות מלאה, המשק עדיין יסבול ממיתן ומצוקת אשראי מתמשכים. אלה בהחלט לא תנאי רקע אידיאלים לשוק של מוצרים עתירי הון כמו כלי רכב.

אפילו התחזית האחרונה (סוף אוקטובר) והמאופקת יחסית של בנק ישראל לשנה הבאה, שמביאה בחשבון אימוץ סוג של "שגרת קורונה", לא מבטיחה טובות. התרחיש האופטימי של הבנק צופה ב-2021 צמיחה חיובית חזקה בתוצר וזינוק של 9.9% בצריכה הפרטית, אבל גם בתרחיש הזה האבטלה תעמוד על כ-7.8%. בתרחיש הפסימי האבטלה תגיע בשנה הבאה לכ-14% והתוצר המקומי יצמח בשיעור זניח.

כל זה בהנחה כמובן שיהיה תקציב, שדירוג האשראי של ישראל יישאר יציב, שבנק ישראל ירצה ויוכל להמשיך ולתמוך בשוק האג"ח ועוד. אם הדברים הללו לא יתממשו, כפי שרמז נגיד בנק ישראל בנאומו האחרון שעלול לקרות, השנה הנוכחית עשויה להיות טיול בפארק לעומת 2021.

היבואנים עומדים בפני קזינו כלכלי

בשורה התחתונה בתחילת 2021 יעמוד ענף הרכב הישראלי בפני הסביבה החיצונית המאתגרת ביותרת, שניצבה מולו בשלושת העשורים האחרונים.

מצד אחד הרכב הופך להיות מוצר חיוני יותר משהיה אי פעם והשוק טומן בחובו הזדמנות משמעותית ל"ריבאונד". מצד שני כאשר קוראים את נתוני המאקרו האחרונים לא ברור כלל עוד כמה זמן יוכלו הלקוחות הישראלים לעצמם לרכוש רכב, האם ומתי יופיע "מבוגר אחראי", שייקח את המדיניות הכלכלית לידיו וכמה זמן עוד ימשיך הר האשראי להיות יציב בטרם יתרופפו העצבים של המלווים.

חוסר הוודאות משתקף היטב בטווח הרחב של הערכות מצב, ששמענו השבוע מהשוק, כאשר חלק מהיבואנים מאמצים פסימיות זהירה ואחרים סבורים כי הרבעון הראשון של 2021 היה החזק ביותר אי פעם. בקיצור, קזינו. 

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?