גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכירו את ג'נט ילן, שרת האוצר הראשונה של ארה"ב

ילן שזוכה להערכה משני צדי המפה הפוליטית, צפויה לקבל את אישור הסנאט ובכך להפוך לאישה הראשונה בתפקיד זה ● זאת אחרי שכבר שברה תקרת זכוכית אחרת - הנגידה הראשונה של הפד ● ילן יורשת את אחד התפקידים התובעניים ביותר בממשל ביידן, ותעמוד מול אתגרים ייחודים בשל הקורונה

ג'נט ילן צילום: רויטרס,
JONATHAN ERNS
ג'נט ילן צילום: רויטרס, JONATHAN ERNS

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן מתכוון למנות את נגידת הפדרל ריזרב לשעבר, ג'נט ילן, כלכלנית הנמצאת בחזית קבלת ההחלטות כבר שלושה עשורים, למזכירת האוצר הבאה שלו.

אם תאושר על ידי הסנאט, תהיה ילן האישה הראשונה המחזיקה בתפקיד. ביידן ממצב את ילן, כלכלנית שהתמחתה בתחום העבודה והתעסוקה, להובלה של מאמצי ממשלו לקדם את השיקום הכלכלי של ההרס, שנגרם עקב מגפת הקורונה והסגרים, שנכפו בעקבותיה.

אלחנדרו מיורקס. הלטיני הראשון שיכהן כשר לביטחון המולדת
צילום: AP

ילן, שהייתה האישה הראשונה שהובילה את הפדרל ריזרב, הייתה גם האישה הראשונה שעמדה בראש מועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן בתקופת ביל קלינטון, תהפוך כאמור גם לאישה הראשונה שתעמוד בראש האוצר.

היא לא המינוי החשוב היחיד שהוכרז השבוע. צוות המעבר של ביידן הודיע על כוונתו למנות את אלחנדרו מיורקס לראש המחלקה לביטחון המולדת ואת אבריל היינס כראשת המודיעין הלאומי של ארה"ב. שניהם כיהנו בתפקידים רשמיים בממשל אובמה. בנוסף להם, ביידן ממנה את ג'ון קרי, שהיה מזכיר המדינה תחת אובמה, לשליח מיוחד מטעם הבית הלבן לשינויי האקלים.

ג'ון קרי. יוביל את המאבק בשינויי האקלים צילום AP

הקורונה ממשיכה להכביד

הצוות הכלכלי של ביידן צפוי להתמודד עם תחזיות מאתגרות לעתיד, כאשר מיליוני אנשים עדיין לא עובדים וכשהעלייה בתעסוקה נמצאת בהאטה לאחר שהיא קפצה באופן חד כשעסקים חזרו לעבוד במאי, יוני ויולי. כלכלנים ב"גי' פי מורגן" אמרו בשבוע שעבר שהם מצפים שכלכלת ארה"ב תתכווץ מעט ברבעון הראשון של 2021 עקב העלייה בהידבקות בנגיף.

ממשל אובמה גם התמודד עם תחזיות לא קלות לפני שנכנס לתפקיד בינואר 2009, אבל אז היה לדמוקרטים רוב נוח גם בסנאט וגם בבית הנבחרים ובעקבות זאת היו הרבה פחות אילוצים פוליטיים, שהיה צריך להתחשב בהם בבואם לבחור דרכי פעולה - מה שלא יהיה לביידן אפילו אם הדמוקרטים יצליחו למנוע מהרפובליקאים שליטה בסנאט על ידי ניצחון בשני מרוצים בג'ורג'יה בתחילת ינואר.

אבריל היינס. ראשת המודיעין הלאומי הראשונה צילום AP

ילן אמרה לאחרונה שההתאוששות תהיה לא אחידה אם הקונגרס לא יוציא עוד כסף במסגרת המלחמה באבטלה ועל מנת שעסקים קטנים לא יתמוטטו. "יש כמות ענקית של סבל שם בחוץ. הכלכלה זקוקה להוצאות הללו", אמרה ילן בריאיון ב-28 לספטמבר.

בכירים בצוות המעבר של ביידן רואים בה דמות סמכותית בהקשר של הסכנות של נסיגה מוקדמת של הממשלה מתוכניות הסיוע, ומישהי שתוכל לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם הפדרל ריזרב ורשויות אחרות על מנת לרכז את התמיכה הנחוצה במידה והקונגרס יתמהמה בהכרעה על צעדים נוספים.

רפובליקאים בכירים תומכים

ילן היא "בחירה מצוינת למזכירת האוצר", אמר גארי קוהן, היועץ הכלכלי הראשי לשעבר של הנשיא היוצא דונלד טראמפ, בהודעה לאחר מינויה. "לאחר שהייתה לי האפשרות לעבוד עם ילן כשהייתה נגידה, אין לי ספק שהיא תהווה את היד הבוטחת שאנחנו צריכים על מנת לקדם כלכלה שעובדת בשביל כולם, בייחוד בזמנים קשים אלה".

הודעה רשמית על בחירתה של ילן אינה צפויה לקרות לפני ה-30 לנובמבר. ביום שני, בכיר בצוות המעבר של ביידן אמר שהמשרד יודיע על המינויים הכלכליים הראשונים שלו כבר בתחילת השבוע הבא.

אנתוני בלינקן. 
שר החוץ המיועד
צילום רויטרס, 
Kim Hong-Ji

הסנאטור פט טומי (רפובליקאי, פנסילבניה), חבר בוועדת הכספים של הסנאט, אמר ביום שני שהוא מצפה בכיליון עיניים לשקול את מינויה. "אמנם לד"ר ילן ולי היו חילוקי דעות בזמן כהונתה כיו"ר הפדרל ריזרב, אך אין לי ספק לגבי היושרה שלה או המומחיות שלה", אמר. בזמנו היה טומי סבור שהפדרל ריזרב תחת הנהגתה נקט במדיניות שמקבלת את המצב באופן סביל מדי.

ילן אושרה כראשת הפדרל ריזרב בתמיכת שתי המפלגות ב-2014 ולפני כן כסגנית יושב הראש בשנת 2010. באישור שלה על ידי הסנאט בשנת 2014 קיבלה תמיכה מאחד עשר רפובליקאים, כולל שלושה סנאטורים רפובליקאים שעדיין מכהנים כרגע: ריצ'רד בר מצפון קרוליינה, סוזן קולינס ממיין וליזה מורקובסקי מאלסקה.

כיום, כלכלנים רבים אומרים בדיעבד שהדחף של חברי שתי המפלגות לרסן את הוצאות הממשלה בגלל שיקולי חוב לאומי בשנים, שלאחר המשבר הכלכלי של 2008, עיכבו את ההתאוששות מהמשבר. "זה לא זמן טוב לגרום למדיניות הכלכלית לעבור מתמיכה ליצירת עיכובים", אמרה ילן. "זה מה שקרה בעשור הקודם וזה עיכב את ההתאוששות". לדבריה, האינפלציה הנמוכה הגדילה את הצורך במדיניות אגרסיבית יותר והורידה את הסיכונים הכרוכים בכך.

לילן היו יחסים נרחבים עם שרי חוץ ובנקים מרכזיים בעולם והם מתייחסים אליה בהערכה רבה, נכס חשוב לממשל ביידן, השואף לחזק קשרים עם בנות בריתו. ביידן העריך בשבוע שעבר שהבחירה שלו תתקבל גם על ידי האגפים הליברליים וגם המתונים במפלגה הדמוקרטית. רבים הניחו מהצהרתו שהוא בחר בילן.

לינדה תומאס גרינפלד. תמונה לשגרירה באו"ם
צילום: AP

חיזוק נשים בכוח העבודה

בתקופתה בפדרל ריזרב, ילן דחפה את הקולגות שלה להתמקד בתפקיד הבנק המרכזי לקדם שוק תעסוקה חזק; ולשמר את האינפלציה ברמה יציבה. בנאומיה, הסבה תשומת לב למחירים של צמיחה המפוזרת באופן לא אחיד ולמדיניות ממשלתית, שתחזק את השתתפותן של נשים בכוח העבודה.

הדגש האחרון גרם מדי פעם למחוקקים רפובליקאים להעביר עליה ביקורת שהיא חורגת מתחומי הסמכות של הבנק. אך היא גם הביאה לתמורה רחבה יותר בפדרל ריזרב, אשר תחת מחליפה, ג'רום פאוול, הדגיש אפילו יותר את הנושאים הללו והפך אותם באוגוסט לחלק מהמדיניות - פאוול לא קיבל ביקורת על ההתמקדות בנושאים אלה.

"היא מאמינה גדולה במטרות האלה. החדשות הרעות הן שיש מעט שהפד יכול לעשות לגביהן", אמר אלן בליינדר, סגן יו"ר לשעבר בפדרל ריזרב ששירת לצד ילן. "אך הזרוע המבצעת יכולה לעשות המון. כשרת האוצר, כיועצת הסמוכה אל אוזנו של הנשיא, יכולה להיות לה הרבה יותר השפעה על הנושאים האלה".

ילן שירתה כנגידת הפדרל ריזרב של סן פרנציסקו מ-2004 עד 2010 במהלך הבועה והקריסה של שוק הדיור, במשבר הכלכלי של 2008, ובמיתון החריף וההתאוששות האיטית. היא שירתה כסגנית נגידה של הפד מ-2010 עד 2014, לצד היושב ראש דאז בן ברננקי, כשהבנק המרכזי חילק הלוואות לטווח קצר כמעט ללא ריבית על מנת לעודד צמיחה בתעסוקה.

אובמה בחר בה להוביל את הפד משנת 2014 עד 2018, תקופה בה היא הובילה פשרות בין קולגות שרצו להעלות את שיעור הריבית לבין אלה, כמוה, שחששו לנוע באופן אגרסיבי על אף הצמיחה. היא בחרה להשאיר את שיעורי הריבית קרובים לאפס עד סוף 2015 ואז להעלות אותם לאט מאוד על מנת לעזור לקדם את העלייה בתעסוקה.

"כולם אוהבים אותה, אך היא בסוף משיגה מה שהיא רוצה", אמרה ג'וליה קורונדו, מייסדת חברת הייעוץ הכלכלי "פרספקטיבות מקרו-כלכליות". "אחד הכישרונות שלה שלא מעריכים מספיק הוא יכולתה להביא לקונצנזוס בדרכים משכנעות. היא גורמת לדברים לקרות".

טראמפ, הרפובליקאי, שקל להאריך את מינויה לקדנציה נוספת אך לבסוף מינה את פאוול, שהיה אז אחד המושלים בפד, ולפני כן יועץ השקעות פרטי.

ילן שירתה בעבר כמושלת בפדרל ריזרב בשנים 1994-1997. היא ישבה בראש מועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן בסוף שנות ה-90. קולגות לשעבר מתארים אותה כמישהי שמדקדקת בפרטים. בפגישות מדיניות של הפד, היא הייתה מנומסת, רצינית ותמיד מוכנה היטב מראש.

"אם היא תמונה למזכירת האוצר, כאשר היא תיכנס לחדר עם שרי אוצר ממדינות אחרות, היא תהיה האישה הכי מוכנה מראש בחדר - כנראה גם האישה הכי חכמה, אבל בטוח שהכי מוכנה מראש", אמר בליינדר, שנשאר מקורב לילן ומכהן כפרופסור לכלכלה באוניברסיטת פרינסטון.

תרמה 2,800 ד' לקמפיין של ביידן

משרת מזכיר האוצר, המשרה החמישית בסדר החשיבות מהנשיא, אחראית על הביורוקרטיה שנוגעת לכל נושא מגביית מיסים לניהול החוב הלאומי ולהטמעת סנקציות בינלאומית.

הנושא הדחוף ביותר לפתחה של ילן יהיה פיקוח על מאמצי ההתאוששות הכלכלית. ילן תהיה במרכז ההחלטות הגדולות של ביידן לגבי הוצאות הממשלה ומיסוי, יחסי ארה"ב-סין, עתיד ענקיות הלוואות המשכנתא "פני מיי" (Fanny Mae) ו"פרדי מאק" (Freddie Mac) והמאמצים לחזק את עמידות האוצר אחרי, שהמגפה טלטלה את השווקים במרץ.

מאז שעזבה את הפדרל ריזרב בשנת 2018, ילן תרמה למועמדים דמוקרטים לקונגרס ולוועידות שונות בסכום כולל של 44 אלף דולר, כולל 2,800 דולר לקמפיין של ביידן באוגוסט, על פי "המרכז לפוליטיקה קשובה".

ילן דיברה לעתים קרובות במהלך השנה שעברה על נושאים שיכולים להגדיר את הכהונה שלה כמזכירת האוצר. היא תמכה במס פחם בתור הדרך הטובה ביותר להפחית את פליטת גזי החממה ועל מנת להתמודד עם משבר האקלים.

בינואר, אמרה בהונג קונג שנקודות חיכוך ארוכות שנים בין ארה"ב לסין, שהשלב הראשון בעסקת הסחר של טראמפ התעלם מהם, כגון סובסידיות ליוזמות ממשלתיות ותחרות על טכנולוגיות חדשות בעלות השלכות ביטחון משמעותיות, עשויות לחלק את העולם לשתי ספירות המתחרות זו בזו.

לגבי רגולציה, היא הגנה באופן נחרץ על ניסיונות להגביר את הפיקוח על הבנקים, בזמן המשבר הכלכלי של 2008. מוקדם יותר השנה הביעה אכזבה מכך שחוק פרנק-דוד משת 2010 התרכז בבנקים הגדולים, ולא נתן לרגולטור כלים טובים יותר להתמודד עם סיכונים, המאיימים על המערכת הכלכלית באופן נרחב יותר, כמו החוב הגדל של תאגידים שאינם פיננסיים בהגדרה.

"אני מאוד מתוסכלת שלא עשינו יותר להתמודד עם הסיכון הזה", אמרה בריאיון במרץ. "החוק למעשה לא נתן לרגולטורים בסיס טוב לפעול ממנו".

"כלכלת טיפול שורש"

אחת מההחלטות הראשונות שתקבל עם כניסתה לתפקיד עשויה להיות האם להפעיל מחדש ואולי לשנות מעט, באישור פאוול, סדרה של תוכניות תמיכה להלוואות שהפד והאוצר הכריזו עליהן באביב כשהשווקים החלו להתאושש ממגפת הקורונה.

הפרמטרים של אחת מהתוכניות האלה - לקנות הלוואות שניתנו לעסקים קטנים ובינוניים - עשויה להיות "לא מספיק נדיבה", אמרה. תוכנית ההלוואות עליה הכריז הממשל האמריקאי במרץ, נתנה אשראי בסך כולל של 4 מיליארד דולר ליותר מ-400 חברות בארבעה החודשים הראשונים שלה.

שר האוצר, סטיב מנוצ'ין, החליט בשבוע שעבר שהתוכניות לא יימשכו מעבר לסוף השנה, ודחה את בקשת ההארכה שביקש הפד. צוות המעבר של ביידן אינו מרוצה מהחלטתו של מנוצ'ין. ילן טענה בתוקף בעבר שעל הממשלה להוציא יותר כסף על מנת להילחם במגפה גם במחיר הגדלת החוב הלאומי, אך מצד שני הזהירה שלא ניתן יהיה להגדיל את הגירעון בתקציב הפדרלי עוד זמן רב.

בנאום אחד לקבוצת סחר בנדל"ן בשנה שעברה, הזהירה שמיסים גבוהים יותר אולי לא יספיקו על מנת לייצב תוכניות כמו ביטוח לאומי וביטוח בריאות, והזהירה מפני המחירים שבעתיד ארה"ב תצטרך לשלם על כך. "זוהי כלכלת טיפול שורש", אמרה.

ילן כתבה בעבר על מגוון נושאים מקרו-כלכליים, והתמחתה בסיבות, במנגנונים ובהשלכות של האבטלה. "אלה לא רק סטטיסטיקות בשבילי", אמרה בפברואר 2013 לאיגוד העובדים AFL-CIO. "אנו יודעים שאבטלה במשך זמן רב היא הרסנית לעובדים ולמשפחותיהם".

רקורד של תחזיות מוצלחות

ילן נולדה בברוקלין, ניו יורק ולמדה באוניברסיטת בראון כלכלה. את הדוקטורט שלה בכלכלה עשתה באוניברסיטת ייל והיא פרופסור אמריטוס באוניברסיטאות קליפורניה וברקלי. היא נשואה לכלכלן זוכה פרס הנובל והסופר ג'ורג' אקרלוף, ויש להם בן אחד.

בייל, למדה עם זוכה פרס נובל ג'יימס טובין, שנחשב ליורש אינטלקטואלי של הכלכלן מתקופת השפל הגדול, ג'ון מיינרד קיינס, שראה בממשלה את הכלי המרכזי למניעת תקופת של שפל כלכלי.

ניתוח שנעשה בידי הוול סטריט ג'ורנל של יותר מ-700 תחזיות של בכירים פדרליים שנעשו בין 2009 ל-2012 הראה שלילן היה הרקורד הטוב ביותר. היא הזהירה את העמיתים שלה שההתאוששות תהיה איטית ולא התרגשה מהסיכון לאינפלציה.

ילן הייתה רוצה לראות יותר תמיכה מהממשלה בכלכלה בתקופה זו. בפגישה בדצמבר 2012, חלק מהקולגות שלה חששו שהפד מזמן לעצמו סיכונים פוליטיים ברכישות אג"ח משכנתאות ואג"ח ממשלתי, שנועדו להוריד את הריביות בטווח הארוך לאחר שהריביות בטווח הקצר נקבעו קרוב לאפס.

ילן אמרה לעמיתיה שהם צריכים לחשוש יותר מלחזור על טעויות שיפן עושה במשך עשור, כאשר נכנסה לאינפלציה לאחר שמשכה תוכניות סיוע מוקדם מדי. "כשלון מתמשך למלא אחר המנדט המרכזי של הבנק יכול להיות מזיק" כמו הפסדים על קניית נכסים, אמרה, על פי תמליל הפגישה.

ג'נט ילן (74)

כאישה היא שברה בעבר שתי תקרות זכוכית כשמונתה ליו"ר הפדרל ריזרב ב-2014 ויו"ר מועצת היועצים הכלכליים של הנשיא ביל קלינטון ● קיבלה דוקטורט בכלכלה מאוני' ייל ב-1971 ● ילן היא יהודייה ונשואה לחתן פרס נובל לכלכלה ג'ורג' אקרלוף, ולהם בן אחד

עוד כתבות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן