גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל על תצטרך לעבוד קשה כדי לעלות על מסלול ההתאוששות

אל על דוממה מנועים במשבר הקורונה, וההשלכות מורגשות גם ברבעון השלישי, שבו הכנסותיה צנחו ב-94% ● לצד חזרה הדרגתית לפעולה, אל על צריכה להתמודד גם קיצוץ הכרחי בכוח-האדם ועם עול החובות שלא הולך לשום מקום ● בינתיים היא לא מצליחה למצוא מממנים להלוואה

עובדי אל על מפגינים מול משרד האוצר / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
עובדי אל על מפגינים מול משרד האוצר / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

שתי דרכי התמודדות קיצוניות למדי הציגו חברות התעופה הישראליות בתקופת הקורונה - הדממה מול פעילות ואפילו מוגברת. הדממה היא הדרך שבה בחרו ארקיע ואל על במרבית חודשי הקורונה, ואילו ישראייר בחרה בפעילות למרות ועל אף המצב. וכיום, היא זו שאחריה מחזרים משקיעים, שמבקשים לרכוש את החברה במסגרת הליך כינוס הנכסים של אי.די.בי.

עד לפני כחודש, 45 המטוסים של אל על עמדו על הקרקע רוב הזמן (27 מהם בבעלותה ו-18 חכורים). מעת לעת המריא מטוס להובלת מטען או להטסת נוסעים, אבל רק לאחרונה חידשה אל על את הפעילות - לא בכול הכוח, בהתאם לביקוש הדל בימי קורונה, אבל החברה כבר מפעילה 15 טיסות ביום ליעדים שונים. בתקופה דומה לפני המשבר, הטיסה החברה כ-100 טיסות ביום.

לא מפתיע שהחברה חווה ירידה בהכנסות, שמסתכמת ברבעון השלישי של 2020 בצניחה של 94%. נתח השוק של החברה צנח בהתאם: ברבעון השלישי החזיקו אל על וסאן דור ב-0.1% מתנועת הנוסעים לעומת 24% ברבעון המקביל ב-2019. ברבעון השלישי השנה, חברות סדירות אחרות החזיקו בנתח של 76%, חברות הלואו קוסט בנתח של כ-20% ובשאר החזיקו חברות שכר. אל על מציינת בעצמה בדוחות כי חברות זרות המשיכו לפעול לאורך התקופה, לרבות יונייטד שלא עצרה טיסותיה כלל.

את הדוחות החמורים מייחסת אל על לצניחה בתנועת הנוסעים ולצניחה בתפוסות: מ-83.4% ברבעון השלישי של 2019 לממוצע של 23% ברבעון השלישי של 2020. שעות הטיסה בטיסות הנוסעים צנחו ב-99% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. התחום שבו פעלה אל על בעיקר בחודשי הקורונה היה של טיסות מטען, שבוצעו ברובן במטוסי נוסעים. עם זאת, גם בתחום הזה חל קיטון של 51% בכמות המטען ששונע בטונות כתוצאה מהפסקת טיסות הנוסעים היות שבימי השגרה רוב המטען משונע במטוסי נוסעים. במהלך הרבעון המדווח רוב פעילות המטען בוצעה במטוס חכור אליו הצטרפו מטוסי נוסעים ששינעו מטען שכלל ברובו ציוד רפואי.

הפיטורים בדרך

יותר מ-5,000 מעובדי החברה כבר התבשרו כי לא יחזרו לעבודה עד לסוף 2020, וכי החל"ת שהוצאו אליו לפני יותר מחצי שנה יימשך. רבים מהם אמורים לקבל מכתבי פיטורים כשייכנסו לתוקף הסכמים שנחתמו עם ארבעת ועדי העובדים בחברה. הסכמי ההתייעלות הם מחויבי המציאות החדשה ומחויבי דרישות האוצר ובמסגרתם תקצץ אל על כשליש מכוח-האדם שלה שמונה כיום כ-6,100 עובדים. בתום התהליך אמורה אל על להעסיק כ-4,300 עובדים ולצמצם את היקף הפעילות שלה ל-75%. ההסכמים עם העובדים גם כוללים קיצוץ בתנאי השכר וסעיף שקובע כי הם ייכנסו לתוקף רק כאשר אל על תשלים את הליך הסיוע באמצעות גיוס חוב.

עד כה החברה לא מצאה בנק מממן ובינתיים היא דוחה הוצאות משמעותיות שכרוכות בפיטורים המוניים. עם זאת החברה כבר הפרישה 30 מיליון דולר עבור הטבות בגין פיטורים בהמשך להסכמי ההתייעלות במגזרים השונים.

ועד אל על התפצל במהלך המשבר לארבעה ועדים על פי סקטורים העובדים. לאחרונה הגיש ועד הטייסים עתירה לבית הדין הארצי בדרישה לבטל את ההסכם עליו חתמה ההסתדרות מעל ראשם, הסכם הכולל קיצוץ קבוע של 29% בשכר השעתי לטייסים. בית הדין האיזורי דחה את עתירתם, ועוד לפני שהגישו ערעור הטייסים קיוו שבעל השליטה החדש הוא שישפר את ההסכם מולם ולו למראית עין. זה לא קרה. בינתיים, כמו שאר עובדי אל על, הם לא זכו אפילו לפגוש את אלי רוזנברג בן ה-26, שהשליטה בחברה עברה לידיו בחודש ספטמבר אחרי ההנפקה. רוזנברג מחזיק ב-43% מהחברה. כנפיים דוללה לשיעור אחזקה של 15% והמדינה מחזיקה בכ-14% אחרי שהיא רכשה את מניות אל על שהונפקו בחודש ספטמבר.

עדיין חייבת כסף לנוסעים

בתקופה שבה אין הכנסות, עול החובות מכביד. אל על מציינת כי הגיעה להסדרים עם ספקים לדחיית תשלומים כולל עם חברות החכרת מטוסים ומוסדות פיננסיים בהיקף של 90 מיליון דולר. אל על גם דחתה את קבלת מטוס הדרימליינר ה-16, במסגרת עסקת ההצטיידות שביצעה, למרץ 2021 והחברה ממשיכה לבחון חלופות מימון למטוס.

החובות של אל על נצברים גם ללקוחותיה. חוק התעופה קובע כי על החברה להשיב לנוסעים שטיסתם בוטלה את כספם בטווח של 90 ימים ממועד ביטול הטיסה. החוק שהותאם לימי קורונה, מאפשר לחברות להציע לנוסעים לקבל שובר בשיעור של 125% למימוש עתידי. לקוחות שלא יממשו את השובר אחרי שנה יוכלו לקבל את כספם בסכום המקורי ששילמו.

אל על בנתה על כך שהנוסעים יביעו אמון בחברה ויסכימו להשאיר את כספם אצלה ולפי דיווחיה מדובר בשיעור קטן ביחס לחוב. החברה מציינת כי יתרת ההתחייבות לנוסעים עד ל-30 בספטמבר עמדה על 251 מיליון דולר, מתוך זה הנפיקה החברה 12.4 מיליון דולר כשוברים. במועד פרסום הדוח יתרת החוב של אל על ללקוחות על כרטיסים שנמכרו מראש עומדת על 240 מיליון דולר, מתוכם סך של 39 מיליון דולר הם בגין שוברים.

החברה מודה שלא עלה בידיה להשלים את ביצוע ההחזרים בגין ביטולי הטיסות במועדים הרלוונטיים על פי החוק "לאור כמות הכרטיסים הגדולה הדורשת את טיפול החברה ובעיקר לנוכח המצב התזרימי שלה".

אל על מדגישה כי גיוס חוב יאפשר לה להחזיר את הכספים שהנוסעים מחכים לקבל, בתוך כך היא מפרטת כי לא השיגה הסכמות עם מממנים פוטנציאליים לקבלת הלוואה ועל כן היא תפנה להנפקת אג"ח לציבור בערבות מדינה בשיעור של 75%. במכתב ששלח מנכ"ל אל על גונן אוסישקין לעובדים עם פרסום הדוחות הוא ציין כי הסכום שאל על תשאף לגייס עומד על 400 מיליון דולר. במצב הנוכחי נדמה שגם זה לא יספיק לחברה על מנת לעלות על מסלול ההתאוששות. הבעלים החדשים יידרשו להכניס יד לכיס ולהזרים כסף לחברה שרק רכשו, אם ירצו לראות אותה במצב אחר.

אל על, לפחות כלפי חוץ ובעיני הלקוחות שלה, לא מצטיירת כמי שנמצאת בסיטואציה של מלחמת הישרדות או כמי שבקרבה רעב אדיר לכבוש את השוק ולהצליח. גם כעת רבים מהלקוחות מלינים על חוסר מענה מצד החברה, שצריכה אותם כדי להתאושש, ובכלל נדמה שאל על יוצאת מנקודת הנחה שראש הממשלה, שעוד בתחילת המשבר הבטיח שלא יאפשר את קריסת החברה, יעמוד במילתו, בוודאי ובוודאי כשהבחירות בפתח. כך שהיא משדרת, שאף בלי שנטלה הלוואה ומבלי שחזרה לגמרי לטוס - בסוף הרי "יהיה בסדר", בכל זאת מדובר בחברה ישראלית.

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, העיר הדרומית בארץ פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"