גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בול פגיעה: איך משפיעה ההצבעה בדואר על הכלכלה האמריקאית?

כ-70 מיליון אמריקאים הצביעו בבחירות באמצעות הדואר, עם שיעור ההצבעה הגבוה אי-פעם בארה"ב ● אם הצבעה בדואר תהפוך לתו תקן, ייתכן כי הקטר הקפיטליסטי שמוביל את העולם ישנה את פניו

עובדים בקלפי סופרים הצבעות שנעשו דרך הדואר בבחירות בארה"ב / צילום: Associated Press, Julio Cortez
עובדים בקלפי סופרים הצבעות שנעשו דרך הדואר בבחירות בארה"ב / צילום: Associated Press, Julio Cortez

הבחירות האחרונות בארה"ב הוכרעו על ידי ההצבעה בדואר. לא מדובר בזיופים חלילה, אלא בעיקר בשינוי של מהות ההצבעה הדמוקרטית כפי שהכרנו אותה, ממהלך של הצבעה אקטיבית, שבו מי שרוצה להשפיע צריך להגיע פיזית לקלפי ולשלשל פתק לתיבת ההצבעה - להצבעה פסיבית. 

תהליך ההצבעה באמצעות הדואר הופך את המצביעים האמריקאים מאקטיביים לפסיביים. כל שנדרש הוא למלא את טופס ההצבעה שנשלח לביתם, בין אם הוא ממולא לבד ובין אם מסייעים למלא אותו, ולשלוח את הטופס המלא. המהלך הזה פוגע בחשאיות של הבחירות: כיצד אמור להצביע, למשל, מי שתומך במפלגה הרפובליקנית, אם בת זוגו תומכת דווקא בדמוקרטים? בעוד שבקלפי המצביע נמצא לבדו, בבית ייתכן כי בת הזוג רוצה לדעת למי הוא מצביע.

כ-80 מיליון אמריקאים הצביעו עבור המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן. ייתכן שלא כל אלה היו יוצאים להצביע עבור ביידן באופן אקטיבי, אבל עובדה היא שדונלד טראמפ הוא הנשיא האמריקאי היחיד אי-פעם שקיבל יותר קולות בהתמודדות השנייה שלו, ועדיין הפסיד את הבחירות. ג'ורג' בוש האב, שנתפס כנשיא כושל, איבד כ-7 מיליון מצביעים בין ההתמודדות הראשונה שלו ב-1988 (אז רץ על המומנטום של הנשיא רונלד רייגן) לבין התמודדות השנייה ב-1992 (שבה הפסיד מול ביל קלינטון). טראמפ, לעומת זאת, קיבל בהתמודדות השנייה כ-11 מיליון קולות יותר מאשר בהתמודדות הראשונה שלו.

סוגיית ההצבעה בדואר נוגעת בלא מעט נושאים, אבל בטור זה אתייחס בעיקר לאופן שבו היא משפיעה על ההתנהלות העתידית של פוליטיקאים. בעידן הנוכחי, עם שוק הון שנסמך על תמיכות ממשלתיות - מה זה אומר לגבי מהלכים פופוליסטיים בעתיד, ואיך תיראה הכלכלה האמריקאית בעולם שבו הצבעה באמצעות הדואר נהפכת לתו תקן.

הזינוק-בשיעור-ההצבעה-בבחירות-האחרונות-בארהב

האוכלוסיות החלשות ישפיעו יותר

בשנת 2000 התחילו בארה"ב להתיר באופן הדרגתי הצבעה באמצעות הדואר, במקרים שבהם יש לכך הצדקה. כך למשל, אדם שמאושפז בבית חולים ואינו יכול להגיע פיזית להצביע בקלפי, לאחר שהעביר את האישורים הנדרשים, רשאי להצביע בדואר. אגב, מאז שהותרה הצבעה באמצעות הדואר, הדמוקרטים תמיד מנצחים בהצבעת הפופולריות (מספרם הכולל של המצביעים בכל מדינות ארה"ב, אף שהבחירות הן אזוריות).

בבחירות האחרונות, לעומת זאת, הותרה הצבעה בדואר גם ללא סיבה וללא אימות של אישורים. הספיקה הגשת בקשה להצביע דרך הדואר - ובכך תם ונשלם העניין. התוצאה היא שכ-70 מיליון אמריקאים הצביעו באמצעות הדואר, עם שיעור ההצבעה הגבוה אי-פעם בבחירות בארה"ב (אם מתעלמים מתקופות שבהן רק לקבוצות מסוימות באוכלוסייה מותר היה להצביע).

מאז 1920 שיעור ההצבעה בארה"ב נע בטווח של 50%-60%, ואילו בבחירות האחרונות חצה את רף ה-70% (ראו תרשים). זו לא האהדה או הדחייה ביחס לנשיא טראמפ שהובילה לכך, אלא קלות ההצבעה והפיכת המצביעים מאקטיביים לפסיביים.

כשמנתחים את המצב לאור זאת, מגלים כי כ-15 מיליון מצביעים חדשים בארה"ב הם כאלה שזו הפעם הראשונה שבה הצביעו (שלא הצביעו בבחירות הקודמות, אבל הצביעו הפעם). נוסף על כך, נמצא כי רוב המצביעים החדשים מגיעים מאזורים חלשים כלכלית, שהמסר ששיכנע אותם להצביע הוא "יותר תמיכה ממשלתית". בארה"ב, הקונגרס נבחר אחת לשנתיים - ולכן חברי הקונגרס חייבים להיות תמיד עם יד על הדופק.

מבחינה זו, הצבעה בדואר מובילה לכך שחייבים להתייחס לאוכלוסיות בארה"ב שבעבר כלל לא הצביעו, משום שבכל מקרה הן הרגישו שאף מפלגה לא מתייחסת לצרכים שלהן. זה מוביל לכך שהאוכלוסייה שרוצה פתרון עכשיו, בדמות "תמיכה ממשלתית גבוהה יותר", הופכת להיות משפיעה יותר על הפוליטיקה. הבעיה עם הפתרון של תמיכה ממשלתית גבוהה יותר היא שמדובר בפתרון פופוליסטי - זה לא עובד לאורך זמן בחברות שאינן הומוגניות, כמו החברה האמריקאית.

העיר ניו יורק כמקרה מבחן

כדאי יהיה לבחון את התנהלותה של העיר ניו יורק בתקופה הקרובה כדי לנסות ולהסיק מכך על הקו הכלכלי שתנקוט ארה"ב כולה. ניו יורק ספגה הפסדים כבדים מהקורונה, וגירעון ניו יורק מתקרב בצעדי ענק לכ-10 מיליארד דולר. המשמעות היא שיהיה צורך בקיצוץ של שירותים חברתיים, פגיעה בפנסיות של עובדים שהפנסיה שלהם משולמת מתקציב העיר, ועוד מהלכים קשים.

הדרך להגדיל הכנסות היא לרוב פגיעה בבעלי דירות באמצעות מסים המוטלים על בעלי הדירות. אבל מעבר להגדלת המיסוי, יש קולות שקוראים ל"עזרה לאוכלוסייה" שנפגעה מהקורונה באמצעות "בקרה על שכר הדירה". הצעד הזה נסמך על מהלך דומה שנקטה עיריית ברלין בגרמניה. מעניין יהיה לראות אם בניו יורק אכן יישמו את המהלך הזה, בין אם תחת אנדרו קומו כמושל מדינת ניו יורק ובין אם, למשל, תחת מושלת כמו אלכסנדריה אוקסיו-קורטז (שבסביבתה נשמעו באחרונה קולות שהיא לא שוללת ריצה לתפקיד מושלת בעתיד), שעשויה לנקוט גישה שמאל-כלכלית מובהקת.

שלושה חודשים לפני הבחירות בארה"ב הגיעו עתירות לבית המשפט העליון בבקשה להתערב מראש בכל סוגיית ההצבעה באמצעות הדואר. החלטתו של בית המשפט, בהובלת נשיא העליון, השופט ג'ון רוברטס, הייתה שלא להחליט, בתיקו של 4:4 (העליון לאחר פטירתה של השופטת רות ביידר גינסבורג, הורכב מארבעה שופטים שמרנים, שלושה ליברלים ואחד מתנדנד - רוברטס).

בית המשפט טען שהשפעת המעטפות שולית, ולכל היותר מדובר במאות אלפי מעטפות - ולכן אם יהיה חשד לפגיעה בטוהר הבחירות, ניתן יהיה לטפל בכך לאחר הבחירות. הרפובליקנים מצדם טענו שאם יש בעיה בגלל הקורונה, אז הקלפיות יהיו פתוחות 24/7 כדי לאפשר לאנשים להצביע בשעות שבהן התור בקלפיות מצומצם. החלטתו של בית המשפט הייתה שלא להתערב, והוא הורה להפריד בין ספירת הקלפיות לספירת מעטפות הדואר, כך שיהיו חדרי ספירה שונים להצבעות שהגיעו דרך קלפיות ולאלה שהגיעו בדואר (בפועל זה לא יושם, וכל מעטפות ההצבעה הושלכו ל"קופה משותפת").

לקראת הבחירות החוזרות למושבי הסנאט במדינת ג'ורג'יה (כדי לזכות במועמדות לסנאט צריך יותר מ-50% מקולות המצביעים הכשרים), הועלו כבר עתירות שביקשו להקטין את ההשפעה של הצבעה באמצעות הדואר. אם אלה יתקבלו (כיום יש רוב שמרני בבית המשפט העליון לאחר מינוייה של השופטת איימי קוני בארט), תוצאות הבחירות לסנאט שיתקיימו ב-5 בינואר, יהיו ידועות כבר במועד החלטת בית המשפט בדצמבר.

ברקע לכל זה נמצאת השאלה המוסרית מדוע לא לאפשר לאוכלוסיות הכי חלשות להשתתף בבחירות, ולמה זה רע אם זה קורה? אני לא טוען שזה רע, זה אפילו מבורך - אבל רק אם זה קורה באופן אקטיבי. הצבעה פסיבית באמצעות הבטחות לתמיכה ממשלתית והגדלת קצבאות, זו בדיוק המלכודת הסוציאליסטית שמדינות אמריקה הלטינית נכנסו אליה. הדבר הכי טוב שאפשר לעשות למען מי שנמצא במצוקה, הוא לבצע פעולות ממשלתיות שיעודדו יצירת מקומות עבודה - לייצר למי שצריך פרנסה בכבוד, ולא תמיכה ממשלתית. אם הצבעה בדואר תהפוך לתו תקן בארה"ב, ייתכן מאוד שהמדינה שהכרנו בתור הקטר הקפיטליסטי שמוביל את העולם, תשנה את פניה. 

הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS ומשמש כמנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בטור זה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות