גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סלאק לא רכבה על הגל של זום בתקופת המגפה, כעת היא פגיעה יותר

מגפת הקורונה העבירה עובדים רבים לעבוד מהבית, אך סלאק, חלוצה בתחום הצ'ט המשרדי, לא הצליחה ליהנות מכך בגלל היעדר יכולות וידאו חזקות ● האם סיילספורס, שמנהלת מגעים לרכישת סלאק, מתכננת לשפר את היכולות הללו וכך גם את מעמדה מול זום ומיקרוסופט?

מנהלי חברת סלאק, בתחילת המסחר במניית החברה, יוני 2019 / צילום: Reuters, Brendan McDermid
מנהלי חברת סלאק, בתחילת המסחר במניית החברה, יוני 2019 / צילום: Reuters, Brendan McDermid

חברת סלאק (Slack Technologies) הייתה אחת החלוצות בפיתוח כלים העוזרים לעובדי משרדים לתקשר ביניהם באינטרנט. כאשר מגפת הקורונה שלחה מיליוני אנשים לבתיהם לעבוד מרחוק, חברות אחרות קפצו על ההזדמנות, והשאירו את סלאק מאחור, כחברה פוטנציאלית לרכישה.

בעוד סלאק זזה לאט בנושא הווידאו, חברת זום (Zoom Video Communications) וחברת מיקרוסופט היו בין הראשונות שקצרו פירות מהמעבר מפגישות פנים אל פנים לשיחות וועידה בווידאו בחברות רבות.

כעת, חברת התוכנות לעסקים "סיילספורס" (Salesforce.com) נמצאת במגעים לרכוש את סלאק, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל". מניותיה של סיילספורס עלו ביותר מ־50% זאת, מאז שהקורונה דחפה חברות להעסקה מרחוק ומאז שלקוחות סיילספורס החלו לאמץ יותר ויותר תוכנות לניהול העסק, מה שנותן לה את הכוח הכלכלי לבצע רכישות.

זום מזנקת, סלאק עומדת במקום

המניה עלתה ב-37%

במהלך הקיץ אמר מנכ"ל סיילספורס מארק בניוף כי הערכות השווי הגבוהות של כמה חברות טכנולוגיה הופכות אותן ללא-אטרקטיביות לרכישה. סלאק לא הייתה בין החברות האלה. מאז פברואר עלו מניותיה של סלאק בכ־10%, לפני שעלו ביותר מ־37% ביום רביעי בעקבות הדיווח של ה"ג'ורנל". לעומת זאת, מניותיה של מיקרוסופט עלו ב־30% והמניות של זום עלו בערכן פי ארבעה בתקופה המקבילה.

זום צמחה ליותר מ־300 מיליון משתתפים בשיחות ביום - נתון גדול יותר ממספר המשתמשים הרשומים לתוכנה - לעומת כ־10 מיליון משתתפים ביום לפני המגפה. תוכנת Teams של מיקרוסופט, המציעה חווית תוכנה דומה של סלאק ושל זום ומגיעה בחינם כחלק מסוויטת התוכנות "אופיס 365", עלתה מ־32 מיליון משתמשים יומיים בתחילת המגפה במרץ ליותר מ־115 מיליון משתמשים בסוף החודש שעבר. סלאק הפסיקה לדווח על מספר המשתמשים היומי שלה בסוף שנה שעברה כשהגיעה ל־12 מיליון ביום.

מיקרוסופט הפכה לאיום על סלאק גדול ממה שהיה ניתן לצפות, כך אמר רישי ג'לוריה, אנליסט בחברת מחקר ההשקעות D.A. Davidson & Co. "סלאק", אמר, "עשויה להיות יותר פגיעה ממה שחשבנו מאז תחילת המגפה".

הוספת מאפייני וידאו

זה לא חייב היה להיות כך. סלאק עבדה להוסיף מאפייני וידאו לכלי הצ'טינג המשרדי שלה במשך שנים, ורכשה ב-2015 "את Screenhero", חברת סטארט-אפ המפתחת תוכנה לשיתוף מסכים.

הוספת רכיבי וידאו לתוכנה של סלאק התגלתה כמורכבת, אמר ג'האנזב שרוואני, המנכ"ל לשעבר של "Screenhero", שעזב את סלאק ב-2018. לצוות הקטן לקח יותר משנה להריץ את מאפייני ההקלטה הקולית והווידאו, הרבה יותר זמן ממה שהעריכו בתחילה, אמר.

סלאק החלה לכלול שיחות וידאו לקראת סוף 2016, ושיתוף מסכים הפך למאפיין של התוכנה באמצע 2017, שני מאפיינים שהרכיבו "שיחות סלאק". שיחות ווידאו בסלאק הן עדיין פשוטות יותר ממה שמציעה המתחרה זום, ומוגבלות לשיחות בתוך הארגון. זאת, לעומת האפשרות (הקיימת בזום) לאפשר למגוון משתמשים להיכנס בזמן אמת לשיחה מקוונת.

"זה לא שנוי במחלוקת לומר ש'שיחות סלאק' לא היו בעדיפות עליונה", אמר שרוואני, שכיום מנהל סטארטאפ חדש הקשור לשיתוף פעולה משרדי, "Screen".

כמו סטוריז באינסטגרם

השוק העניק בחזרה לחברות שהיו זריזות להגיב להפרעה בשגרה היומיומית שגרמה המגפה. חברת שיתוף הנסיעות הענקית אובר (Uber) הסתמכה על שירות משלוחי המזון שלה; אמזון נכנסה לסבב גיוסי עובדים על מנת לעמוד בעומס הזמנות אוכל מצרכנים הספונים בבתיהם; ומיקרוסופט מיהרה לשלב יכולות וידאו בתוכנת הצ'ט המשרדית שלה Teams.

סלאק הוסיפה מאפיינים חדשים על מנת להרחיב את האטרקטיביות שלה, כגון "Slack Connect". המאפיין, שנחשף לראשונה ביוני, מאפשר לשלוח הודעות וידאו וטקסט בין חברות שונות. מנכ"ל סלאק סטיוארט באטרפילד אמר כי המאפיין החדש הביא לצמיחה במספר המנויים המשלמים על התוכנה וצפוי למשוך מנויים חדשים נוספים.

גם נושא הווידאו זוכה להרחבה. ביוני, החברה אמרה שתשנה את פונקציית השיחות שלה כך שתישען על הטכנולוגיה של אמזון. ייתכן שהכוונה הייתה למנף עבודה שכבר עושים באמזון בכיוון זה. בחודש שעבר סלאק הציגה תוכניות לאפשר למשתמשים להדביק סרטוני ווידאו בתוך הצ'ט של סלאק, מאפיין שבאטרפילד השווה לסטוריז באינסטגרם. ניתן יהיה לראות סרטונים כאלה שלא בזמן אמת, והם יוכלו לשמש חלופה לפגישות זום ארוכות, אמר באטרפילד.

אף אחד מהצעדים הללו לא הביא משקיעים להתלהבות שהפגינו לגבי זום ומיקרוסופט. חברות טכנולוגיה. אלה "זכו בחלק לא פרופורציונלי מבהלת ההוצאות שהביאה הקורונה", אמר קית' וייס, אנליסט בבנק מורגן סטנלי בחודש שעבר. הוא חתך את הדירוג של סלאק ל"משקל חסר" - מה שמהווה בפועל המלצה למחזיקי המניות של החברה למכור אותן.

היום שאחרי המגפה

למרות שבסלאק עובדים על טכנולוגיית וידאו, החברה אומרת שזה מעולם לא היה מטרה אסטרטגית שלה. "איני חושב שמישהו הולך לשלם לנו יותר על מנוי על מנת לכלול שיחות וידאו", אמר באטרפילד בריאיון מהעת האחרונה, לפני שדווח על שיחות בנושא רכישת החברה.

באטרפילד אומר כי בחברה ישנה חשיבה לטווח ארוך ליום שאחרי המגפה, ואין לו כוונות להפוך את התוכנה שלו לזום. "אם היינו מחליטים פשוט שכל החברה הזו עוסקת בווידאו ב-2015, אני חושב שהיינו רואים עלייה גדולה יותר בשימוש במהלך תקופה זו", אמר, והוסיף: "אני לא חושב שזה מייצג את מה שאנחנו הולכים לראות בעתיד, וזום לא הולכת להמשיך לגדול ב־300% שנה אחרי שנה במשך שנים רבות. זאת, מפני שפשוט אין מספיק אנשים בעולם".

זום לא פרסמה תחזיות על גידול במספר המשתמשים, אך צופה שמשתמשים רבים שרשומים לשירות החינמי שלה יהפכו למנויים משלמים. ג'לוריה, האנליסט מחברת דיווידסון, אמר שסביר להניח שחברת סיילספורס תשקיע יותר בפונקציונליות הווידאו של סלאק.

הפופולריות של שיחות וועידה בווידאו בטווח הארוך, יחד עם הפופולריות של זום, תלויים במספר העובדים הצפויים להמשיך להישאר מחוץ למשרדים. המניה של זום ירדה ב־14% אחרי שחברת התרופות פייזר הכריזה שהייתה לה פריצת דרך בפיתוח חיסון לקורונה, ובמקביל לפרסום על כך שזום ומועצת המסחר הפדרלית הגיעו להסדר לגבי הצגה לא מהימנה מצד זום של נוהלי הפרטיות והאבטחה שלה.

למרות שאין לדעת בשלב זה מה יהיה עתיד מקומות העבודה וכמה זמן תימשך המגפה, מנהלים בזום, במיקרוסופט ובסלאק אומרים שהם צופים שהשינויים שהחלו בעקבות המשבר הבריאותי יעלו את התחזיות של החברות גם בטווח הארוך.

באטרפילד מוכן להמר על כך שלאורך תקופה, הרווחים של סלאק יהיו טובים. "אני לא חושב שמישהו שהחל להשתמש בסלאק במהלך המגפה יפסיק להשתמש בתוכנה כשהמגפה כבר לא תהיה כאן", אמר. 

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ