גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוגרים את סוגור: פרויקט המטבע הדיגיטלי של עידו שדה מן מסיים את דרכו

חברת הבלוקצ'יין שפיתחה מטבע דיגיטלי "מיוצב", ובשנה שעברה שינתה את שמה מסאגה ל-Sogur, הודיעה על הפסקת פעילותה - ותפטר את 18 עובדיה הנותרים בישראל ובבריטניה ● סוגור מתחייבת כי המטבעות שהנפיקה ניתנים לפירעון מלא

עידו שדה מן, מייסד ויו"ר Sogur (לשעבר Saga)  / צילום: יונתן בלום, גלובס
עידו שדה מן, מייסד ויו"ר Sogur (לשעבר Saga) / צילום: יונתן בלום, גלובס

שמות של חברות עלולים לעתים להיות בעלי קארמה שלילית: חברת הבלוקצ'יין של עידו שדה מן, שהתחילה לפני ארבע שנים בשם סאגה (Saga) והחליפה בשנה שעברה את שמה ל-Sögur (סוגור), הודיעה היום (יום ג') על סיום דרכה. בשיחה עם גלובס היום אמר היו"ר והמייסד, שדה מן, כי 18 עובדי סוגור הנותרים בישראל ובבריטניה קיבלו הודעה על סיום פעילותה של החברה ויסיימו את עבודתם באופן מסודר.

"יש לנו עדיין ברזרבה 2 מיליון דולר של רוכשי מטבעות סוגור, שעכשיו יכולים לשלוח את המטבעות שלהם ולקבל את כספם בחזרה", אמר שדה מן. "אנחנו עושים את התהליך בצורה מסודרת, והכל מתואם עם ארבע בורסות הקריפטו שבהן נרשמו למסחר מטבעות סוגור".

סגירתה של סוגור (לשעבר סאגה) מגיעה אחרי שנה מאתגרת לעסקים רבים בכל רחבי העולם, על רקע משבר הקורונה, אבל דווקא בשעה ששוק מטבעות הקריפטו נמצא בשיאו - אחרי שערכו של המטבע המוביל בשוק, ביטקוין, הגיע בתחילת השבוע לשיא כל הזמנים שלו, מעל ל-34,600 דולר. אחר הצהריים היום נסחר הביטקוין בבורסות הקריפטו במחיר של כ-31,700 דולר - גבוה ב-9% מהמחיר שבו סיים את שנת 2020. לעומתו, המטבע הדיגיטלי "המיוצב" של סוגור (סימול: SGR) נסחר בבורסות קריפטו ספורות במחיר נוכחי של 1.44 דולרים.

"התחלנו את דרכנו עם חזון ליצור מטבע גלובלי אמיתי לכל אזרחי העולם, שאינו מוגבל על ידי גבולות של מדינות או בנקים מרכזיים. עם לא מעט מאמצים ודמיון יצרנו את Sögur (בשמו הקודם Saga), מטבע דיגיטלי שנמשל על ידי המחזיקים בו, מיוצב על ידי שכפול של הרכב ה-SDR, סל המטבעות של קרן המטבע הבינלאומית, ועושה שימוש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין הטובה ביותר שקיימת", כתבה היום סוגור בבלוג החברה.

"למרות זאת, עם צער גדול ואחרי שיקול דעת ממושך, אנו מודיעים על סגירתה של סוגור. אנו מאמינים כי זאת האחריות שלנו לעשות זאת כעת, כאשר איננו יכולים לראות עתיד בר קיימא לפרויקט שלנו. אנו מקבלים את ההחלטה הזאת מתוך מקום של עוצמה, בחינה ריאליסטית של העתיד, ולא מתוך צורך דחוף. כל מחזיקי מטבעות Sögur (סימול: SGR) יוכלו לפנות אל החוזה החכם ולהמיר אותם אל מטבעות את'ריום (ETH).

"כדי למנוע כל ספק, הקמנו את סוגור תחת כללים קפדניים ללא מטרת רווח, ואף אחד מהמייסדים, העובדים או היועצים שלנו יחזיק באף הון של הפרויקט. מטבעות SGR ניתנים לפירעון באופן מלא", מוסרת החברה בהודעתה.

"המוצר אינו מתקבל על ידי השוק והרגולטורים"

סוגור (לשעבר סאגה) הוקמה ב-2017 על ידי שדה-מן, שהיה אותה תקופה שותף מייסד בקבוצת סינגולריטים, חברת ההשקעות של משה חוגג, בעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, ועד 2016 נמנה עם מנהלי הסטארט-אפ Mobli של חוגג. צוות היועצים של חברת הבלוקצ'יין כלל רשימה מכובדת של כלכלנים בעלי שם, ובהם פרופ' מיירון שולס הקנדי, חתן פרס נובל לכלכלה; פרופ' יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר; ופרופ' דן גלאי, מהכלכלנים הראשונים שהציעו את הרעיון של מדד "פחד" (VIX) לתנודתיות בשוק ההון. בתחילת 2018 גייסה סאגה 30 מיליון דולר בסבב השקעות ראשוני, שבו השתתפו, בין השאר, קרנות ההון סיכון ורטקס, מנגרוב ולייטספיד, לצד קרן סינגולריטים של חוגג.

בשיחה עם גלובס היום אמר יו"ר ומייסד סוגור, שדה מן: "זה יום עצוב עבורנו, אחרי כמעט 4 שנים. מצד שני, אנחנו חושבים שזה הדבר הנכון לעשות. השילוב בין רגולציה, שלא עושה חיים קלים - ובגללה החברה נאלצה לנדוד משווייץ לבריטניה - לבין זה שהשוק כנראה לא מחפש פתרונות מתונים של מעבר אטי בין כסף ישן לכסף חדש, כל זה הוביל להחלטה לסגור. המודל של סוגור היה מודל של להפחית את התנודתיות ולייצר מעבר אטי והדרגתי בין מטבע יציב שמגובה בסל מטבעות ה-SDR (המורכב מדולר ארה"ב, אירו, יואן סיני, ין יפני וליש"ט) לבין מטבע שיש בו תנודתיות. אבל נראה שהעולם דווקא נהנה מהתנודתיות כרגע.

"ניסינו לבנות סוג של גשר בין העולם הישן לעולם החדש - וכשאתה על גשר, או שאתה מצליח לגשר בין שתי עולמות או שאתה מתפצל לשני הצדדים - ונראה לי שזה מה שקרה לנו. לשמחתי, בחרנו בדרך המלך, לטוב ולרע, בכל מה שעשינו בפרויקט הזה - וגם בסגירה שלו. כל מי שקנה את המטבע, בין אם זה דרך החוזה החכם או דרך הבורסות, מקבל את כל כספו בחזרה - והמטבע כולו מגובה ברזרבה. כל כסף שיישאר בקופת החברה אחרי הסגירה - יילך למשקיעים בחברה. אנחנו לא סוגרים כי נגמר לנו הכסף, אלא כי הגענו למסקנה שאחרי הרבה מאוד ניסיונות, התאמות ושינויים, המוצר אינו מתקבל על ידי השוק ועל ידי הרגולטורים", אמר שדה מן.

"מתמודדים עם ההשלכות לטוב ולרע"

בנובמבר האחרון סיפר שדה מן לגלובס על המיתוג מחדש של החברה ושל המטבע הדיגיטלי, עם שינוי שמה מסאגה לסוגור. הוא הסביר כי זמן קצר לאחר שסאגה עברה לפעול בבריטניה, בסוף 2019, אחרי שהתייאשה מהמתנה לקבלת אישור רגולטורי בשווייץ, חברת התיירות הבריטית Saga Leisure הוציאה לחברת הבלוקצ'יין צו מניעה, שבו דרשה כי תפסיק לפעול תחת השם סאגה. "בסופו של דבר, הגענו איתם להסכמה שבתוך פרק זמן מסוים נפסיק להשתמש במילה סאגה, גם בשם החברה וגם בשם המטבע. לקחנו החלטה לא פשוטה, לעבוד במקום שהוא בטוח מבחינה רגולטורית, ואנחנו מתמודדים עם ההשלכות של זה לטוב ולרע", אמר אז שדה מן. בדיעבד, החלטת החברה על סגירת פעילותה כיום מלמדת כי גם שינוי המיקום הגיאוגרפי וגם שינוי השם לא הועילו לה בעסקיה.

בשיחה היום עם גלובס אמר שדה מן, מייסד ויו"ר סוגור: "כשהלכנו לתהליך שבו שינינו את המודל המוניטרי של סוגור והכנסנו בו מעט יותר תנודתיות, הצבנו לעצמנו יעדים - וכשראינו שאנחנו לא עומדים בהם, נשאלה השאלה אם אנחנו רואים למקום לעוד שינויים במודל, ואם לא - האופציה של לסגור ולהחזיר כסף למשקיעים היא אופציה ראויה לכל סטארט-אפ. אני מודה שנכשלתי להביא את הסטארט-אפ הזה למצב של Product Market Fit (התאמת המוצר לשוק)".

בנוגע למסגרת הרגולטורית שתחתיה פעלה החברה, אמר שדה מן: "העובדה שיוצא פרויקט חקיקה אירופי, שבריטניה גם מתכוונת לאמץ אותו, שמצהיר כי בשנה הבאה פעילות של הנפקת מטבע דיגיטלי תדרוש רישיון הדומה לרישיון בנקאי, זה גם אחד מהשיקולים בסגירת הפרויקט. אין ספק שהדבר הזה הולך להפיל חרב על הרבה חברות קטנות בתחום. גם פרויקט המטבע הדיגיטלי של פייסבוק (שכיום נקרא דיאם) שינה לחלוטין את פניו, בין השאר, בגלל המורכבות הרגולטורית. בגלל רגולציה היינו צריכים, למשל, לוותר לחלוטין על השוק האמריקאי - וזאת היתה עוד משקולת על רגלי הפרויקט.

"הפרויקט שלי עכשיו זה לסגור את החברה בצורה הכי אחראית שיש, בצורה שמכבדת את ארבע שנות קיומה, ולהחזיר למשקיעים שלנו כמה שיותר כסף ממה שנשאר בקופה. אחרי כן, נשב ונעשה חושבים - וננתח גם את הסיבות לאי ההצלחה של הפרויקט", הוסיף שדה מן.

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח

שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-14%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה