גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הציבור מעדיף שפה פרסומית ברורה על פני טרנדים חולפים

סיכום מדד הזכורות והאהובות של גיאוקרטוגרפיה וגלובס מראה כי פרסומות של משרד הפרסום אדלר חומסקי כיכבו הכי הרבה בדירוג הפרסומות הזכורות, ואחריהן פרסומות של ראובני פרידן ● את דירוג הפרסומות האהובות מוביל אדלר חומסקי יחד עם משרד גליקמן שמיר סמסונוב

מדד הפרסומות הזכורות ואהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה זוכה לעיתים לתגובות אמביוולנטיות בענף הפרסום. מצד אחד משרדי הפרסום אוהבים להתהדר בפרסומות שמתברגות בצמרתו ומצד שני יש שמשווים זאת לנטייה לצפות בתוכניות ריאליטי. כך או כך, נתוני המדד השנתי הבוחנים את הישגי המשרדים והמפרסמים על פני 48 שבועות משקפים היטב את כללי השיווק הבסיסיים לפיהם הדרך הטובה ביותר לזכות בזכירות ובאהדה (פרט להשקעה גדולה במדיה) היא למצוא שפה פרסומית מזוהה ולדבוק בה גם מול טרנדים חולפים.

דווקא בשנה שבה הטרנד הבולט (עד בלתי נסבל) ששטף את עולם הפרסום היה פרסומות מסוג "מחזות הזמר" שכללו כמות אינסופית של שירים מוכרים להם הותאמו מילים חדשות, עם קריצה הומוריסטית ומדי פעם גם שילוב של אנגלית ועברית, מתברר שהפרסומות שזכו בסופו של דבר לזכירות והאהדה הגבוה ביותר הן אלו שיש להן שפה פרסומית ברורה, מזוהה, וקונסיסטנטית. כאשר השפה הפרסומית מורכבת מראש משירים, אז מחזה הזמר גם מניב תוצאות באהדה. אך רוב הפרסומות מהסוג הזה - והיו המון מהן - נותרו מחוץ לדירוג השנתי. 

המשותף למפרסמים כמו ביטוח ישיר, מכבי שירותי בריאות, מזרחי טפחות, סופר פארם, טורנדו וליברה, שנהנו מהנוכחות הגבוהה ביותר, זו שפה פרסומית ברורה. לכול המפרסמים הללו יש פרזנטור מזוהה (היונים לביטוח ישיר, אדיר מילר למכבי, דביר בנדק למזרחי טפחות, רותם סלע לטורנדו) וברובם משולבת בקריאטיב גם קריצה הומוריסטית. חברת ביטוח ישיר היא המפרסם עם הנוכחות המשמעותית ביותר במדד, כאשר היא הצליחה להיכנס לדירוג ב-43 מתוך 48 שבועות במהלך השנה החולפת, מתוכם הובילה את המדד הפרסומות הזכורות ב-5 שבועות שונים לאורך השנה, ובשבוע אחד גם הובילה את מדד הפרסומות האהובות.  

 

המגפה חיזקה את משרד הבריאות

שנת הקורונה הפכה את משרד הבריאות למפרסם גדול בהרבה משיעורו בימים רגילים. אמנם לזכות המשרד ולפ"מ שמייצר עבורו את הקמפיינים, עומד תקציב גדול, אולם השקעה גדולה במדיה איננה ערובה בלעדית לכניסה לדירוג; במהלך השנה קורה שקמפיינים מושקעים לא מצליחים להתברג בדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות. אבל עבודה פרסומית מדויקת עם שימוש דו ראשי - מצד אחד ישראל קטורזה שהעביר בהרבה הומור מסרים שיכלו להיתפס "יבשים", ומנגד רופאים ומומחים שהעבירו מידע מקצועי, הביאו את הפרסומות של משרד הבריאות לנוכחות מרשימה.

ליברה משתלבת בדירוג ובמקום גבוה יחסית מבחינת ההופעות בזכות שיתוף הפעולה עם קשת שמעניק לחברה נוכחות בלתי פוסקת במדיה, מה שהופך את היכולת לזכור את המותג לפשוטה. הקמפיינים של ליברה נעשים על ידי צוות מאקו, והטון ההומוריסטי שלהם עם השפה השונה ממותגי ביטוח אחרים מסייעת למותג להישאר בתודעה.

כאמור, כל המשרדים שמשתלבים בכמות המופעים הם משרדים גדולים. יוצא הדופן הוא משרד הפרסום בורודה קפלן שמשתלב תודות למפרסם אחד גדול שמפרסם בעקביות (בעיקר בקיץ) - תדיראן. האינטנסיביות של הפרסום מקפיצה את בורודה קפלן על פני משרדים שכמכלול העבודות שלהם משתלב מדי פעם בדירוג כמו מנצ' ו-no no no yes.

המשרד שנכנס השנה הכי הרבה למדד הוא באומן בר ריבנאי עם 91 כניסות, תודות למפרסמים כמו סופר פארם, ביטוח ישיר ושטראוס. אחריו מקאן ת"א עם 88 כניסות שנזקפות לזכות מפרסמים כמו תנובה, טורנדו ופרטנר. נושף בעורפו אדלר חומסקי עם 85 פרסומות, בהן לבזק, yes, שופרסל ונוספים.

חמישה מפרסמים עמדו השנה בראש דירוג הפרסומות הזכורות: yes, משרד הבריאות, מזרחי טפחות, 9 מיליון, ובזק אינטרנט. אדלר חומסקי הוא משרד הפרסום שהפרסומות שלו כיכבו הכי הרבה בדירוג הזכורות - 13 פעמים - כולן של חבורת מקבוצת בזק (yes, בזק אינטרנט ופלאפון). לדברי אלי משולם, סמנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה: "הפרסומת של yes, בכיכובה של נועה קירל כמתגייסת לצבא, זכתה לשיעור הזכירה הגבוה ביותר בשנה החולפת העומד על 18.8%, בעוד ששיעור הזכירה השנתי הממוצע של הפרסומות הזכורות ביותר עומד על 8.3%, הפרסומת למכבי שירותי בריאות באמצעות יהושע TBWA הצליחה להשיג את שיעור האהדה השנתי הגבוה ביותר העומד על 32.8%, בעוד ששיעור האהדה השנתי הממוצע של הזכורות ביותר עומד על 21.4%".
במקום השני ממוקם ראובני פרידן שעבודות שלו הובילו 9 פעמים את מדד הזכורות (6 פעמים מזרחי טפחות ו-3 פעמים הוט). עבודות של מקאן הובילו את דירוג הזכורות 8 פעמים, וגליקמן שמיר סמסונוב ולפ"מ הובילו 6 פעמים לכל משרד. מעניין לציין שדווקא משרד הפרסום באומן בר ריבנאי שזכה במספר הכי גבוה של כניסות לדירוג, לא הוביל בזכירה. 

 

הדרך להתחבב היא להצחיק

המדד השנתי מוכיח שאין קורלציה הדוקה בין הפרסומות הזכורות לפרסומות האהובות. הסקר בוחן את הזכירות לפרסומת בשאלת מודעות בלתי נעזרת ולכן להשקעה במדיה יש משמעות, אבל בדיקת האהדה מתבססת על מודעות נעזרת ולעיתים פרסומת שלא בהכרח קופצת לראש כבחירה ראשונה מתקבלת באהדה רבה כשנזכרים בה. גם השנה המפרסם שזכה למספר ההופעות הגבוה ביותר בדירוג האהובות היה 9 מיליון של ביטוח ישיר. קו הפרסום בכיכובה של הקומיקאית שני כהן, שייצר משרד גליקמן-שמיר-סמסונוב, מככב שנים בראש הדירוג, וגם אם בשנתיים האחרונות נדמה היה שכבר יש עוד משרדים ועבודות ש"פיצחו את השיטה" וזכו לדירוגים גבוהים במדד, עם הזמן, אין קו פרסום שכל כך הצליח ובכזאת עקביות. יש להניח שזו השנה האחרונה שפרסומות בכיכובה של כהן ישתלבו בדירוג: לאחרונה הוחלט להיפרד מכהן, מה שישאיר למשרד הפרסום נעליים גדולות (שהם בעצמם יצרו) למלא.

בפער גדול מאחור מדורגים מכבי שירותי בריאות, משרד הבריאות ותנובה שכל אחד מהם הוביל את הדירוג 5 פעמים. גם הפרסומות האלו מוכיחות שהדרך להתחבב על הצופה הישראלי הממוצע אינה בהכרח להתיש אותו בשירים, אלא דווקא להצחיק אותו, ולראייה גם מכבי וגם משרד הבריאות עשו שימוש בקומיקאים (מכבי באדיר מילר, משרד הבריאות בישראל קטורזה).

שני משרדי פרסום מובילים במספר הפעמים שעבודות שלהם הובילו את דירוג הפרסומות האהובות: גליקמן שמיר סמסונוב שכל 12 הפעמים שלו נזקפות ל-9 מיליון, ואדלר חומסקי שנכנס עם מספר מגוון יחסית של מפרסמים: yes, בזק אינטרנט, פלאפון, תמי 4 ואייס. מקאן במקום השלישי תודות לפרסומות של תנובה, פרטנר ובנק לאומי ואחריהם - יהושע TBWA עם חמישה מופעים של פרסומות למכבי, ולפ"מ עם חמישה מופעים של פרסומות למשרד הבריאות.  

 

*** גילוי מלא: החל מינואר 2021, בודק דירוג הפרסומות הזכורות והאהובות את כלל האוכלוסייה במדינת ישראל לרבות החברה הערבית. הסיכום השנתי המצורף כאן בוצע עדיין במתודולוגיה הקודמת וזאת הפעם האחרונה שאנחנו עושים בה שימוש.

עוד כתבות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

פתיחת מסחר אדומה באירופה; השקל מתייצב מול הדולר

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן