גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המהומות בגבעת הקפיטול הבליטו שוב: האנטישמיות החדשה שונאת יהודים ואוהבת את ישראל

לכל מי שהציונות חשובה לו, וזוכר את הטראומה בעקבות החלטת האו"ם המזהה את הציונות עם הגזענות, קשה לחשוב על חיבור מזעזע כל כך כפי שצפינו במהומות בוושינגטון

מפגינים מטפסים על קירות הקפיטול בניסיון לפרוץ לבניין / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana
מפגינים מטפסים על קירות הקפיטול בניסיון לפרוץ לבניין / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana

העולם החופשי כולו צפה בזעזוע ובפחד בהתקפה של המון מוסת על קודשי הדמוקרטיה האמריקאית - הסנאט ובית הנבחרים - במהלך אישור נשיאותו של ג'ו ביידן. אולם לאלו מאתנו שהבחינו בדגלי ישראל מונפים לצד החולצות הנאו-נאציות החוויה הייתה קשה אף יותר.

לכל מי שהציונות חשובה לו, וזוכר את הטראומה בעקבות החלטת האו"ם המזהה את הציונות עם הגזענות, קשה לחשוב על חיבור מזעזע כל כך כפי שצפינו בקפיטול.

היה זה אירוע היסטורי מבחינות רבות שהחזיר אותנו למראות של ארה"ב בתקופת מלחמת האזרחים. המחזה הנורא הדגים לכל מי שעדיין לא הבין - דונלד טראמפ פעל בכל כוחו להפוך את ארה"ב ממנהיגת העולם החופשי למדינת עולם שלישי. אילו זכה בקדנציה נוספת היה גם מצליח בכך בשל הטיפול המזעזע שלו וההתעלמות ממדע גם בסוגיית הקורונה וגם בכל מה שנוגע לשינויי האקלים, ההתקפה על התקשורת ועל כל מי שחושב אחרת ממנו ולבסוף גם הסתה חסרת תקדים נגד התהליך הדמוקרטי בארה"ב.

טראמפ הפך למודל לרשת שלמה של לאומנים, גזענים, נרקיסיסטים, שכוללת למרבה הצער לא רק את ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן באירופה, את ז'איר בולסונרו בברזיל ואחרים ברחבי העולם, אלא גם את הימין הישראלי. יתרה מכך, דגל ישראל הפך לחלק מסמלי המאבק של אותם פופוליסטים סמכותנים. רובם שונאים יהודים, כפי שהם שונאים כל מי ששונה בצבע עורו, בדתו ובערכיו. אבל הם ממש אוהבים את ישראל של נתניהו, שמייצגת מבחינתם את המצ'ואיזם האנטי מוסלמי ואת הסימביוזה המופלאה עם אלילם דונאלד טראמפ.

הגזענות היא תופעה שבעיקרה ימנית

פרשני הימין ממשיכים להסביר לכם שהשמאל הביקורתי כלפי מדיניות ישראל הוא אנטישמי, טענה מגוחכת מסיבות רבות כל כך, שקצרה היריעה מלפרט אותן כאן. לאחרונה, למשל, פרשני הימין בתקשורת שלנו מציגים את אלו שמבקרים את העובדה שישראל אינה לוקחת אחריות על חיסון האוכלוסייה ברשות הפלסטינית ועזה כסימן לאנטישמיות של השמאל. אירונית במיוחד טענתם של פרשני הימין לפיה אין לישראל מחוייבות כזאת למרות שהחוק הבינלאומי מחייב את הכובש לדאוג לצרכים של הנכבש, בשל העברת הסמכויות לפלסטינים בהסכמי אוסלו. פתאום הם תומכים בהסכמי אוסלו. הם אינם מוטרדים מההשלכות המוסריות והרפואיות של העובדה שהפלסטינים אינם באמת נפרדים מישראל גם בשל מספרם של הפלסטינים שעובדים בישראל וגם בשל מספרם של המתנחלים בקרבם.

כמי שמתנגד ל-BDS ולניסיון להאשים את ישראל לפני בחינה של העובדות, אני יכול להעיד שלא חסרה לעיתים בורות, נאיביות ואפילו רשעות בשמאל הרדיקלי, אבל אנטישמיות? הרי בשמאל הרדיקלי יש והיו תמיד יהודים רבים, ושנים רבות היו החרדים אנטי ציונים וגם כיום חלקם עדיין מחזיקים בדעה זאת - האם זה הופך אותם לאנטישמים?

רבים מהאנטישמים המודרניים הם דווקא אוהבי ישראל. האנטישמיות הקתולית הקלאסית שהאשימה אותנו בצליבתו של ישו נעלמה בשל השינוי שחל בוותיקן, וכיום האפיפיור הוא אוהב יהודים מושבע. לעומת זאת האנטישמיות החדשה שונאת יהודים ואוהבת את ישראל.

האנטישמיות היא תופעה גזענית והגזענות היא תופעה שבעיקרה היא ימנית, בדיוק כפי שאנחנו רואים בקרב תומכי טראמפ שמאמינים בעליונות נוצרית לבנה ומהווים מקבילה של הארגנונים "לה-פמיליה" ו"להבה" בישראל, שמאמינים בעליונות יהודית ובבית"ר ירושלים "טהורה לעד".

לכל מי שמתפלא מדוע אנחנו הולכים ומאבדים את תמיכתם של ליברלים ופרוגרסיביים, שהם הגורם הגדל מבחינה דמוגרפית בארה"ב. לכל מי שחרד מכך שאנחנו מאבדים את הרוב הגדול של הקהילה היהודית החשובה והגדולה בעולם. לכל מי שאינו מבין מדוע רבים באירופה מתקשים להתחבר לישראל בשנים האחרונות - הדגל הזה שהונף במהומות בגבעת הקפיטול חייב להבהיר את התופעה.

אולם, כתלמידו של הנשיא שמעון פרס, אני אופטימיסט חסר תקנה, ולכן אסיים בתרחיש חיובי. למרות האירועים הנוראים בגבעת הקפיטול, היינו עדים באותו יום מר ונמהר גם למספר סימנים למגמה הפוכה: מנהיגי המפלגה הרפובליקנית, כולל סגן הנשיא פנס ומנהיג הרוב לשעבר בסנאט מיץ' מקונל, הרחיקו עצמם סוף סוף מטראמפ. בג'ורג’יה נבחרו לראשונה בהיסטוריה סנטור שחור וסנטור יהודי, והברית המרגשת ביניהם החזירה אותנו לימי הברית בין הכומר מרתין לותר קינג לרב אברהם יהושוע השל. עם בחירתם, זכו הדמוקרטים ברוב בשני בתי הקונגרס בנוסף לרוב בבית הלבן, כך שיש סיכוי לשקם את ההריסות שהשאיר אחריו טראמפ.

ייתכן שדווקא המראות הקשים מגבעת הקפיטול ידגימו לרבים בארה"ב ובעולם את סכנות הפופוליזם והגזענות, והדיאלקטיקה ההיסטורית תשיב את המטוטלת למגמה הליברלית שראינו בשמונה השנים של ממשל אובמה ובאירופה מאז מלחמת העולם השנייה.

גם אצלנו יש סימנים לכך שאפילו בימין מתחילים להבין שיש להתרחק מפולחן האישיות וה"ביביזם" שהפך את הליכוד למפלגה שכל קשר בינה לבין הליברליזם של ז'בוטינסקי ובגין הוא מקרי בהחלט. ישנה גם מגמה חדשה ומעודדת במחוזותינו של חיזור אחרי מועמדים ערבים בקרב מפלגות שבעבר הרחיקו את עצמם מכל קשר עם המגזר הערבי.

אולי הקלישאה "שתמיד הכי חשוך לפני עלות השחר" תתגשם במציאות ומחנה הפופוליסטים הגזענים יאבד את שליטתו בפוליטיקה, לא רק בארה"ב אלא גם אצלנו - במהרה בימינו. 

הכותב הוא מנכ"ל J Street בישראל וחבר בועד המנהל של מכון המחקר מתווים, היה דיפלומט ויועץ מדיני לנשיא שמעון פרס, שירת בשגרירות בוושינגטון וכקונסול כללי למדינות ניו אינגלנד.וכיום יועץ לנושאים בינלאומיים למרכז פרס לשלום

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה