גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגיע העת לנוע ממנצור עבאס גם למחמוד עבאס

שעת הכושר של מדינת ישראל לנקוט בפעילות מדינית מקדימה הגיעה ועלינו לפעול בהתאם

אבו מאזן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
אבו מאזן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בעוד מספר ימים ייכנס נשיא אמריקאי דמוקרטי לבית הלבן, נשיא מחוזק ובעל חופש תמרון פועל יוצא לשליטה בקונגרס והיחלשות המפלגה הרפובליקאית. לא יהיה זה ניחוש פרוע להניח כי ממשל זה יאוורר תוכניות מדיניות הנוגעות לישראל והפלסטינים, ישנה את היחס לרשות הפלסטינית ובסבירות גבוהה יניח את "תוכנית המאה" של הממשל הקודם בשולי שולחן העבודה. משמע קרוב יומן של יוזמות מדיניות, הידוק הפיקוח על הבניה וההתיישבות היהודית מעבר לקו הירוק והטיית אוזן בלתי אמצעית וקשובה לצרכים ההומניטריים והכלכליים של תושבי הגדה הפלסטינים תוך קיום דו-שיח ער עם הנהגת הרשות הפלסטינית.

מדינת ישראל שקועה במשבר בריאותי, כלכלי ופוליטי לרבות מערכת בחירות רביעית במהלך שנתיים. בהינתן מצב זה, נשאלת השאלה, האם אין מדינת ישראל נדרשת להיות קשובה גם לשינוי שחל בארצות הברית ולמדיניות הצפויה של הממשל הדמוקרטי. קרי, למרות הנסיבות המאתגרות במישורים האחרים, האם אין על ישראל להקדים ולנקוט ביוזמה ולהיערך לקשרי עבודה מעודכנים עם הממשל החדש.

ניסיון העבר מלמד כי הגישה של הממשלה הנוכחית, בדומה לממשלות קודמות של מר בנימין נתניהו, אינה מכילה בחובה התלהבות יתר לקיום דו שיח עם הרשות הפלסטינית, גישה עקבית זה למעלה מעשור. אחת העדויות הראשונות אשר אותתה על כיוון זה היא דחיית דוח שהוכן בוועדת חוץ וביטחון בראשות היו"ר דאז, ח"כ שאול מופז, בקיץ 2011. מעבר לדיונים בוועדה לא עסקה הממשלה באותו דוח והמלצותיו ויתרה מכך נבלם פרסומו בגרסה בלתי מסווגת, זאת על מנת למנוע דיון ציבורי בנושא.

הפעיל בהכשלת הפצת הדוח, באותה עת, היה חבר הוועדה ח"כ זאב אלקין אשר לימים נתן ביטוי לתפיסה כי ימיה של הרשות הפלסטינית נמדדים בשבועות ספורים או לכל היותר חודשים. משמעות הדבר היא כי גורלה של הרשות אחד הוא: להתפורר ולקיים איים של רשויות מקומיות אוטונומיות תחת שלטון ישראלי. חוות דעת זו ניתנה בידי אלקין לפני כחמש שנים בפברואר 2016. לגישה זו, המבטאת זרם מרכזי בימין הישראלי, נלווה יחס של ניכור, השמעת ביקורת אישית ונוקבת על ראש הרשות הפלסטינית אבו-מאזן והצגתו כמוביל מסע שטנה נגד מדינת ישראל בגופים בינלאומיים, בקשר עם מנהיגים בעולם ובמערכות החינוך הפלסטיניות. ממשל הנשיא טראמפ אימץ חלקים מגישה זו ואף נקט בצעדים מעשיים כהקפאת הסיוע הכלכלי לרשות הפלסטינית, סגירת הנציגות הפלסטינית בוושינגטון והקונסוליה האמריקאית בירושלים.

הגעה להסדר עם הרשות הפלסטינית היא אינטרס לאומי-ישראלי 

קורת רוח רבה הובעה בישראל עם ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל והעברת שגרירותה לשם, כמו גם מהיחס האוהד להתיישבות ביהודה ושומרון אשר גולם גם בדמותו ונוהגיו של דוד פרידמן השגריר האמריקאי בישראל. בתוכנית המאה אמנם מוזכר מספר פעמים דבר הקמתה של מדינה פלסטינית וכן הבטחה לפריחה ושגשוג כלכליים רחבי היקף בתמורה לשימור ההתיישבות היהודית בריבונות ישראלית. אולם, הפלסטינים לא הסכימו כלל לדון בה למרות הלחץ הכלכלי והדיפלומטי שהופעל בידי ארצות הברית. הייתה זו דווקא ישראל, אשר מחשש לפגיעה ביציבות הפנימית ברשות ועליה במפלס האלימות, אשר העבירה כספים שאפשרו את המשך תפקודה השוטף. ישראל היא זו אשר נמנעה מלהכריז על החלת החוק הישראלי בשטחים בהם יישובים ישראלים ביהודה ושומרון ואף נמנעה מבניה רחבת היקף מעבר לשטחים בהם ריכוזי ההתיישבות היהודית.

במהלך העשור האחרון ראו גופי המודיעין וההערכה של מדינת ישראל בקיום הקשר המשולב, מדיני וביטחוני, עם הפלסטינים כדרך המועדפת לשמירה על היציבות. בנייתם של יחסי אמון לאורך זמן, לצד שמירה על הביטחון והסדר, יש בהם כדי להוביל מעימות והתפרצויות אלימות להבנות מדיניות ובעתיד להסדר מדיני קבוע. דוגמה לגישה זו היא האמירה הברורה של רה"ש הקודם, יורם כהן, לפיה על ישראל לשאוף לכינון הסדר מדיני עם הפלסטינים, הסדר שיאפשר את שמירת צביונה של המדינה כיהודית ודמוקרטית. מסקנתו אחת: הגעה להסדר עם הרשות הפלסטינית היא אינטרס לאומי-ישראלי והמלצתו כי יש לפעול לכך. הפלסטינים אולי אינם מעצמה אזורית אבל הם כולם כאן לא רחוק בהרבה מכפר קאסם, טירה ואום אל-פחם.

ההנחה כי בחודשים הקרובים, עד סיום הליך הבחירות והרכבת הממשלה החדשה בישראל והתארגנות הממשל הדמוקרטי בוושינגטון, אין לצפות לפריצות דרך מדיניות. באין תוכנית מדינית זמינה, השאלה היא: האם הדרך המועדפת היא לנקוט בגישה של שב ואל תעשה או שמא לנקוט בפעילות מדינית מקדימה. נראה כי החלופה השנייה, יוזמה ישראלית, עדיפה. חלק מהיוזמה הישראלית ראוי כי תכלול: חידוש הקשר ברמה המדינית, תחילת קיום דו-שיח ברמה של שר הביטחון ויו"ר הרשות הפלסטינית, ערוץ קשר זה והמפגשים האישיים ראוי כי יכללו גיבוש תוכנית לצעדים בוני אימון. במרכזם שחל צעדים אלו פעולה משותפת למאבק במגפת הקורונה לרבות סיוע במבצעי חיסון בהן מדינת ישראל כה מצטיינת. לישראל אינטרס להדביר את המגיפה בשטחה ובשטחים הפלסטיניים חיסון האוכלוסייה בישראל ובמקביל האוכלוסייה הפלסטינית תסייע בהדברת המגיפה ומעבר לפן הבריאותי וההומניטארי זהו בסיס קונקרטי וחיוני לשיתוף פעולה. משרד החוץ הישראלי יכול להתגייס ולהוביל עידוד השקעות ויוזמות פיתוח אשר מקורן במדינות המפרץ. בחירת פרויקטים בהם שותפים הצד הישראלי והפלסטיני עשויים לסייע לפריחה כלכלית אשר תתרום הן למשק הישראלי והן זה הפלסטיני. המדובר ביוזמות אשר שתיהן בסמכות משרדי החוץ והביטחון לא מחייבות היערכות יוצאת דופן אלא עבודת מטה והתנעת הפעילות אשר לבטח תקבל את ברכת משרד ראש הממשלה.

מעבר לתועלת הדדית שתצמח לישראל ולפלסטינים תחילת דו שיח והידברות ברמה המדינית, אשר תקדים יוזמות אמריקאיות, תאפשר דו שיח ישראלי אמריקאי באווירה חיובית הן בנושא הפלסטיני והן בנושאים מדיניים וביטחוניים אסטרטגיים אחרים המטרידים את הנהגת מדינת ישראל. 

הכותב חוקר ומרצה בתחום האסטרטגיה, לוחמה בטרור והיבטי המזרח התיכון

עוד כתבות

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה