גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלוש חברות אוטוטק יצאו ל-SPAC: איך אפשר להסביר את הפער האדיר בין הביצועים לשווי

הראלי במניית טסלה הצית עניין מחודש בענף האוטוטק הישראלי, שעד לא מזמן ניצב בפני השקעות מצטמצמות לאור עיכובים בתחום הרכב האוטונומי • "אפקט טסלה" שולח חברות רבות לניסיונות גיוס, אך האם יצדיק את הפער בין הביצועים העסקיים להערכות השווי האסטרונומיות?

עומר כילף, מנכ"ל אינוויז / צילום: Reuters, NIR ELIAS
עומר כילף, מנכ"ל אינוויז / צילום: Reuters, NIR ELIAS

במזל טוב ובאיחור של שנה ביחס לתוכנית המקורית החלה טסלה לשווק כלי רכב בישראל בשבוע שעבר. המחירים מפתיעים לטובה ולא פחות מפתיעה היא בהלת הקניות של לקוחות, שרק לפני כמה שבועות כלל לא כללו מכוניות חשמליות ברשימת האופציות. הסיפור רק בתחילתו, אבל אפשר להמר שטסלה עוד תשבש כמה סדרי עולם בשוק הרכב המבודד שלנו.

כבר בשלב זה אפשר לקבוע, שלטסלה תהיה תרומה משמעותית, אם כי עקיפה, לכלכלה הישראלית ובאופן ספציפי לענף האוטוטק. בשבועות ובחודשים הקרובים צפוי גל הנפקות של חברות אוטוטק ישראליות בארצות הברית, רובן "בדלת האחורית" באמצעות מיזוג עם חברות SPAC, חברה ציבורית שמטרתה היחידה היא מציאת פעילות לרכישה או למיזוג לתוכה. שלוש חברות אוטוטק ישראליות ותיקות יחסית כבר הודיעו על כוונתן להיכנס למהלך כזה והערכת השווי המצרפית שלהן היא לא פחות מ-6 מיליארד דולר.

הפלטפורמה של REE לרכב חשמלי / צילום: Reuters

הן מגיעות מתחומים שונים: אינוויז מפתחת מערכות חיישני לייזר (ליידאר) לרכב אוטונומי; אוטונומו עוסקת ב"מסחור מידע" (מונטיזציה) ממעבדי הנתונים בכלי רכב; וחברת REE, שקמה מתוך יצרנית הגלגלים החכמים "סופטוויל", מפתחת פלטפורמה אחודה לרכב חשמלי ("סקייטבורד"). המשותף לכולן, ולעוד כמה חברות מקומיות ש"מחממות מנועים" לקראת מהלך דומה, הוא רצון לנצל את חלון ההזדמנויות שפתחה טסלה בשוקי ההון בעולם עבור הענף.

טסלה מחיה את השוק

ענף האוטוטק הישראלי "נבנה" במידה רבה בזכות ה"באזז", שיצרה רכישת הענק של מובילאיי על ידי אינטל לפני כארבע שנים. משקיעים מכל העולם הגיעו עם פנקסי צ’קים פתוחים וצמחו עשרות חברות הזנק, שמכסות אספקטים שנים באקו-סיסטם של הרכב "החכם, האוטונומי והמקושר". רובן מילאו את הקופות בשנים הללו בגיוסים בהיקף עשרות עד מאות מיליוני דולרים.

בשלהי 2018 ההחלה התפכחות הכואבת. יצרני הרכב וספקים גדולים החלו להפנים, שהטכנולוגיה האוטונומית היא "פאזל" מורכב, ששואב משאבי מו"פ עצומים ועדיין אינה בשלה לייצור המוני. הרגולטורים גררו רגליים, הציבור הרחב איבד עניין והמשקיעים הבינו שהחזר ההשקעה התרחק בשלוש עד חמש שנים, אם לא בעשור. במקביל הרכב החשמלי החל להסתמן בתור "הבאזז החדש", וסדרי העדיפויות של הענף השתנו.

אבל החל מאפריל 2020 שוב השתנה המצב בזכות הנסיקה המסחררת במניית טסלה, בעיצומו של משבר הקורונה, שהובילה אותה לשווי שוק, שמתקרב לטריליון דולר. משקיעי שוק ההון עטו בהמוניהם על כל טכנולוגיה, שקשורה בעקיפין לחזון הטכנולוגי של טסלה ועשויה להיות זירת ההתמודדות שלה מול תעשיית הרכב הממוסדת.

אחת מהטכנולוגיות הללו היא המודל של "רכב חכם, מקושר ואוטונומי", שמקדמת טסלה באמצעות מערכת ה"אוטו-פיילוט" החדש שלה על כל הנגזרים: שבבים של בינה מלאכותית, ליידאר, חיישני רדאר ואפילו פלטפורמות מודולריות לרכב חשמלי, שיכולות לשמש כבסיס לפיתוח רכב אוטונומי "מהמדף".

סוג שונה של משקיעים

ראוי להדגיש, שגל ההשקעה הנוכחי בחברות האוטוטק שונה מאד באופיו מהגל של 2017 עד 2019. בגל הקודם עיקר ההשקעות באוטוטק הישראלי הגיעו מיצרני רכב, ספקים גדולים של תעשיית הרכב (טיר 1) וקרנות ממוסדות, שמתמחות בתעשיית הרכב. רובם שחקנים לטווח ארוך.

הגל הנוכחי ניזון במידה רבה מהגאות הספקולטיבית פוסט-משבר הקורונה בשווקי ההון, שבבסיסה ניצבים מאות מיליוני "משקיעי כורסה", שניזונים מניתוחים יזומים של אנליסטים מטעם עצמם. הגל הזה מתמקד במידה רבה בניסיון לעשות "סיבוב פיננסי מהיר" והמשקיעים לא בררניים במיוחד בכל הנוגע לפוטנציאל הרווחיות האמיתי של החברות המושקעות ומצבן הכספי.

זו כמובן ברכה עבור המשקיעים "הוותיקים" של ענף האוטוטק הישראלי, שחלקם כבר התייאשו מלראות בעתיד הקרוב תשואה על השקעתם. זו גם ברכה עבור חברות אוטוטק, שבשנה האחרונה ראו כיצד קופת המזומנים שלהן הולכת ומתאיידת ובאר הגיוסים יבשה. לפיכך כולם ממהרים לנצל את חלון ההזדמנויות הנדיר כדי גייס הון משמעותי עבור לפיתוח עסקי ולגרוף הון לכיסם. לא בהכרח לפי הסדר הזה.

לכמה זמן החלון פתוח?

השאלה הגדולה, שמעסיקה כיום רבים בענף האוטוטק בישראל, היא עוד כמה זמן יישאר פתוח חלון ההזדמנויות שיצרה טסלה והאם שוק ההון מספיק "חם" כדי לבלוע הערכות שווי מוצהרות של חברות, שהקשר בינן לבין ביצועיהן העסקיים בשנים הקרובות הוא רופף למדי.

שלוש החברות, שעתידות לצאת בקרוב להנפקה באמצעות SPAC, ממחישות את הדילמה. אינוויז ערכה את סבב הגיוס האחרון שלה ביוני 2019, לפי שווי של 550 מיליון דולר. מאז היא אמנם השיקה דור חדש מוצר מתקדם וזול משמעותית של המוצר המרכזי שלה אך נתוניה הכספיים, שפורסמו לקראת הפיכתה לציבורית, היו מתקשים להרשים את וולסטריט "המסורתית". היא עוד לא הציגה חוזה אספקה משמעותי מלבד החוזה עם ב.מ.וו, שהוכרז לפני שנתיים, ובינתיים תחום הליידארים הפך להיות צפוף מאד, עם עוד ועוד מתחרי Low-Cost שנכנסים לשוק. השווי לפיו היא מנסה להנפיק כעת הוא 1.4 מיליארד דולר.

אוטונומו היא חברה די ותיקה שיש לה הסכמים עם כ-15 יצרני רכב ל"כרייה" של המידע מעשרות מיליוני כלי רכב שנמצאים על הכביש. אבל ההכנסות מהתחום די צנועות, לפחות כרגע, והשווי המוערך שלה לצורך ה-SPAC הוא 1.4 מיליארד דולר.

הפלטפורמה של REE יכולה להעניק ליצרני רכב צעירים ולחברות IT בסיס לכניסה מהירה לשוק הרכב החשמלי ללא עלויות מו"פ כבדות. אבל גם היא הציגה עד כה חוזה חתום אחד עם יצרנית הודית (מהינדרה) לצד כמה חוזים לשיתוף פעולה טכני. אמנם התחום מרכז עניין של ענקיות טכנולוגיה דוגמת "אמזון" אבל לרוב תעשיית הרכב יש משאבים לפיתוח עצמי. השווי לפיו היא מנסה לבצע את ה-SPAC הוא 3.3 מיליארד דולר.

שוק צפוף ותחרותי

לשלושתן מחכה שוק סופר תחרותי. בתחום הליידארים של אינוויז צצו בשנתיים האחרונות עשרות חברות, חלקן הגדול בסין. לאחרונה נכנסו לתחום גם ענקים עם משאבי מו"פ רציניים כמו אינטל-מובילאיי.

תחום כריית המידע בו פועלת אוטונומו ממוסחר היטב על ידי טסלה ובעקבותיה הולכים עוד ועוד יצרנים, שמתייחסים למכוניות "המקושרות" שהן מוכרים ולמידע שזורם מהן לענן כאל נכס פרטי ורב ערך, שאותו אין להן עניין לשתף עם צד ג’.

בתחום בו פועלת REE כבר יש כמה מתחרים צמודים שלא לדבר על יצרני רכב גדולים ומבוססים, שמפתחים "סקייטבורדים" חשמליים מודולריים משלהם ונהנים ממשאבי ייצור.

אם מורידים מהסיפור את מרכיב ה"באזז", הדרך היחידה לגשר בין הביצועים העסקיים הדלילים והתחרות הקשה שניצבת בפניהן לבין הערכות השווי האסטרונומיות הוא ליישם לגביהן את מודל "הביצה והתרנגולת": "אנחנו מפסידים, יש לנו בעיות ותחרות קשה אבל אם שווי השוק יהיה גדול מספיק, בסיוע שוק ההון, יהיה לנו מספיק כסף כדי לצמוח ולאורך הדרך להרוויח". המודל עבד יפה אצל טסלה אבל תלוי בסופו של דבר בגחמות שוק ההון. האם הוא יביא את פריצת הדרך המיוחלת שלה ממתין האוטוטק, אם או בלי קשר ללוח הזמנים של הרכב האוטונומי? הרבה חברות אוטוטק מקומיות, שמחממות כרגע מנועים לקראת הנפקה, בונות על כך.

שאלת אינטל ומובילאיי

האם אינטל תנצל את השוק כדי לעשות ספין-אוף למובילאיי? אנליסטים בארצות הברית לא פוסלים את האפשרות הזאת.

שוק הבועה הנוכחי טומן בחובו הזדמנויות לא רק לחברות סטארט-אפ אלא גם לחברות ענק מבוססות דוגמת אינטל. בשבועות האחרונים פורסמו אנליסטים בארצות הברית הערכות ולפיהן אינטל עשויה לבצע מהלך אסטרטגי של "ספין-אוף" לחברת מובילאיי שאותה רכשה ב-2017 תמורות כ-15 מיליארד דולר.

הטיעון הוא שהשוק כיום מעניק הערכות שווי של מיליארדי דולרים לחברות סטארט-אפ עם הכנסות שוליות, אם בכלל, ולפיכך הוא "חם" מספיק כדי לתמחר את מובילאיי, אם תונפק (בשנית), בסכום גבוה משמעותית מהסכום אותו שילמה אינטל.

במיוחד לאור העובדה שמובילאיי מפגינה צמיחה חיובית עקבית ויש לה חוזים עתידיים מהותיים עם כל תעשיית הרכב. האנליסט מיטץ' סטיבס מבית ההשקעות "RBC קפיטל" העריך לאחרונה בסקירה, שצוטטה ב"בארונס", כי השווי נטו של מובילאיי לצורך הנפקה גדול מ-16 מיליארד דולר - כמעט פי שניים משוויה כחברה ציבורית בעת שנרכשה על ידי אינטל - וכי הנפקתה עשויה להיות מהלך הגיוני עבור אינטל, שמחפשת מקורות חדשים ליצירה משמעותית של הון.

יצוין כי מאז רכישתה שמרה מובילאיי על עצמאות ונהנתה ממעמד של חברה בת, כך שהנפקתה יכולה להיות פשוטה יחסית. עם זאת אין לכך שום אינדיקציות מהחברות עצמן.

עוד כתבות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים