גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלוש חברות אוטוטק יצאו ל-SPAC: איך אפשר להסביר את הפער האדיר בין הביצועים לשווי

הראלי במניית טסלה הצית עניין מחודש בענף האוטוטק הישראלי, שעד לא מזמן ניצב בפני השקעות מצטמצמות לאור עיכובים בתחום הרכב האוטונומי • "אפקט טסלה" שולח חברות רבות לניסיונות גיוס, אך האם יצדיק את הפער בין הביצועים העסקיים להערכות השווי האסטרונומיות?

עומר כילף, מנכ"ל אינוויז / צילום: Reuters, NIR ELIAS
עומר כילף, מנכ"ל אינוויז / צילום: Reuters, NIR ELIAS

במזל טוב ובאיחור של שנה ביחס לתוכנית המקורית החלה טסלה לשווק כלי רכב בישראל בשבוע שעבר. המחירים מפתיעים לטובה ולא פחות מפתיעה היא בהלת הקניות של לקוחות, שרק לפני כמה שבועות כלל לא כללו מכוניות חשמליות ברשימת האופציות. הסיפור רק בתחילתו, אבל אפשר להמר שטסלה עוד תשבש כמה סדרי עולם בשוק הרכב המבודד שלנו.

כבר בשלב זה אפשר לקבוע, שלטסלה תהיה תרומה משמעותית, אם כי עקיפה, לכלכלה הישראלית ובאופן ספציפי לענף האוטוטק. בשבועות ובחודשים הקרובים צפוי גל הנפקות של חברות אוטוטק ישראליות בארצות הברית, רובן "בדלת האחורית" באמצעות מיזוג עם חברות SPAC, חברה ציבורית שמטרתה היחידה היא מציאת פעילות לרכישה או למיזוג לתוכה. שלוש חברות אוטוטק ישראליות ותיקות יחסית כבר הודיעו על כוונתן להיכנס למהלך כזה והערכת השווי המצרפית שלהן היא לא פחות מ-6 מיליארד דולר.

הפלטפורמה של REE לרכב חשמלי / צילום: Reuters

הן מגיעות מתחומים שונים: אינוויז מפתחת מערכות חיישני לייזר (ליידאר) לרכב אוטונומי; אוטונומו עוסקת ב"מסחור מידע" (מונטיזציה) ממעבדי הנתונים בכלי רכב; וחברת REE, שקמה מתוך יצרנית הגלגלים החכמים "סופטוויל", מפתחת פלטפורמה אחודה לרכב חשמלי ("סקייטבורד"). המשותף לכולן, ולעוד כמה חברות מקומיות ש"מחממות מנועים" לקראת מהלך דומה, הוא רצון לנצל את חלון ההזדמנויות שפתחה טסלה בשוקי ההון בעולם עבור הענף.

טסלה מחיה את השוק

ענף האוטוטק הישראלי "נבנה" במידה רבה בזכות ה"באזז", שיצרה רכישת הענק של מובילאיי על ידי אינטל לפני כארבע שנים. משקיעים מכל העולם הגיעו עם פנקסי צ’קים פתוחים וצמחו עשרות חברות הזנק, שמכסות אספקטים שנים באקו-סיסטם של הרכב "החכם, האוטונומי והמקושר". רובן מילאו את הקופות בשנים הללו בגיוסים בהיקף עשרות עד מאות מיליוני דולרים.

בשלהי 2018 ההחלה התפכחות הכואבת. יצרני הרכב וספקים גדולים החלו להפנים, שהטכנולוגיה האוטונומית היא "פאזל" מורכב, ששואב משאבי מו"פ עצומים ועדיין אינה בשלה לייצור המוני. הרגולטורים גררו רגליים, הציבור הרחב איבד עניין והמשקיעים הבינו שהחזר ההשקעה התרחק בשלוש עד חמש שנים, אם לא בעשור. במקביל הרכב החשמלי החל להסתמן בתור "הבאזז החדש", וסדרי העדיפויות של הענף השתנו.

אבל החל מאפריל 2020 שוב השתנה המצב בזכות הנסיקה המסחררת במניית טסלה, בעיצומו של משבר הקורונה, שהובילה אותה לשווי שוק, שמתקרב לטריליון דולר. משקיעי שוק ההון עטו בהמוניהם על כל טכנולוגיה, שקשורה בעקיפין לחזון הטכנולוגי של טסלה ועשויה להיות זירת ההתמודדות שלה מול תעשיית הרכב הממוסדת.

אחת מהטכנולוגיות הללו היא המודל של "רכב חכם, מקושר ואוטונומי", שמקדמת טסלה באמצעות מערכת ה"אוטו-פיילוט" החדש שלה על כל הנגזרים: שבבים של בינה מלאכותית, ליידאר, חיישני רדאר ואפילו פלטפורמות מודולריות לרכב חשמלי, שיכולות לשמש כבסיס לפיתוח רכב אוטונומי "מהמדף".

סוג שונה של משקיעים

ראוי להדגיש, שגל ההשקעה הנוכחי בחברות האוטוטק שונה מאד באופיו מהגל של 2017 עד 2019. בגל הקודם עיקר ההשקעות באוטוטק הישראלי הגיעו מיצרני רכב, ספקים גדולים של תעשיית הרכב (טיר 1) וקרנות ממוסדות, שמתמחות בתעשיית הרכב. רובם שחקנים לטווח ארוך.

הגל הנוכחי ניזון במידה רבה מהגאות הספקולטיבית פוסט-משבר הקורונה בשווקי ההון, שבבסיסה ניצבים מאות מיליוני "משקיעי כורסה", שניזונים מניתוחים יזומים של אנליסטים מטעם עצמם. הגל הזה מתמקד במידה רבה בניסיון לעשות "סיבוב פיננסי מהיר" והמשקיעים לא בררניים במיוחד בכל הנוגע לפוטנציאל הרווחיות האמיתי של החברות המושקעות ומצבן הכספי.

זו כמובן ברכה עבור המשקיעים "הוותיקים" של ענף האוטוטק הישראלי, שחלקם כבר התייאשו מלראות בעתיד הקרוב תשואה על השקעתם. זו גם ברכה עבור חברות אוטוטק, שבשנה האחרונה ראו כיצד קופת המזומנים שלהן הולכת ומתאיידת ובאר הגיוסים יבשה. לפיכך כולם ממהרים לנצל את חלון ההזדמנויות הנדיר כדי גייס הון משמעותי עבור לפיתוח עסקי ולגרוף הון לכיסם. לא בהכרח לפי הסדר הזה.

לכמה זמן החלון פתוח?

השאלה הגדולה, שמעסיקה כיום רבים בענף האוטוטק בישראל, היא עוד כמה זמן יישאר פתוח חלון ההזדמנויות שיצרה טסלה והאם שוק ההון מספיק "חם" כדי לבלוע הערכות שווי מוצהרות של חברות, שהקשר בינן לבין ביצועיהן העסקיים בשנים הקרובות הוא רופף למדי.

שלוש החברות, שעתידות לצאת בקרוב להנפקה באמצעות SPAC, ממחישות את הדילמה. אינוויז ערכה את סבב הגיוס האחרון שלה ביוני 2019, לפי שווי של 550 מיליון דולר. מאז היא אמנם השיקה דור חדש מוצר מתקדם וזול משמעותית של המוצר המרכזי שלה אך נתוניה הכספיים, שפורסמו לקראת הפיכתה לציבורית, היו מתקשים להרשים את וולסטריט "המסורתית". היא עוד לא הציגה חוזה אספקה משמעותי מלבד החוזה עם ב.מ.וו, שהוכרז לפני שנתיים, ובינתיים תחום הליידארים הפך להיות צפוף מאד, עם עוד ועוד מתחרי Low-Cost שנכנסים לשוק. השווי לפיו היא מנסה להנפיק כעת הוא 1.4 מיליארד דולר.

אוטונומו היא חברה די ותיקה שיש לה הסכמים עם כ-15 יצרני רכב ל"כרייה" של המידע מעשרות מיליוני כלי רכב שנמצאים על הכביש. אבל ההכנסות מהתחום די צנועות, לפחות כרגע, והשווי המוערך שלה לצורך ה-SPAC הוא 1.4 מיליארד דולר.

הפלטפורמה של REE יכולה להעניק ליצרני רכב צעירים ולחברות IT בסיס לכניסה מהירה לשוק הרכב החשמלי ללא עלויות מו"פ כבדות. אבל גם היא הציגה עד כה חוזה חתום אחד עם יצרנית הודית (מהינדרה) לצד כמה חוזים לשיתוף פעולה טכני. אמנם התחום מרכז עניין של ענקיות טכנולוגיה דוגמת "אמזון" אבל לרוב תעשיית הרכב יש משאבים לפיתוח עצמי. השווי לפיו היא מנסה לבצע את ה-SPAC הוא 3.3 מיליארד דולר.

שוק צפוף ותחרותי

לשלושתן מחכה שוק סופר תחרותי. בתחום הליידארים של אינוויז צצו בשנתיים האחרונות עשרות חברות, חלקן הגדול בסין. לאחרונה נכנסו לתחום גם ענקים עם משאבי מו"פ רציניים כמו אינטל-מובילאיי.

תחום כריית המידע בו פועלת אוטונומו ממוסחר היטב על ידי טסלה ובעקבותיה הולכים עוד ועוד יצרנים, שמתייחסים למכוניות "המקושרות" שהן מוכרים ולמידע שזורם מהן לענן כאל נכס פרטי ורב ערך, שאותו אין להן עניין לשתף עם צד ג’.

בתחום בו פועלת REE כבר יש כמה מתחרים צמודים שלא לדבר על יצרני רכב גדולים ומבוססים, שמפתחים "סקייטבורדים" חשמליים מודולריים משלהם ונהנים ממשאבי ייצור.

אם מורידים מהסיפור את מרכיב ה"באזז", הדרך היחידה לגשר בין הביצועים העסקיים הדלילים והתחרות הקשה שניצבת בפניהן לבין הערכות השווי האסטרונומיות הוא ליישם לגביהן את מודל "הביצה והתרנגולת": "אנחנו מפסידים, יש לנו בעיות ותחרות קשה אבל אם שווי השוק יהיה גדול מספיק, בסיוע שוק ההון, יהיה לנו מספיק כסף כדי לצמוח ולאורך הדרך להרוויח". המודל עבד יפה אצל טסלה אבל תלוי בסופו של דבר בגחמות שוק ההון. האם הוא יביא את פריצת הדרך המיוחלת שלה ממתין האוטוטק, אם או בלי קשר ללוח הזמנים של הרכב האוטונומי? הרבה חברות אוטוטק מקומיות, שמחממות כרגע מנועים לקראת הנפקה, בונות על כך.

שאלת אינטל ומובילאיי

האם אינטל תנצל את השוק כדי לעשות ספין-אוף למובילאיי? אנליסטים בארצות הברית לא פוסלים את האפשרות הזאת.

שוק הבועה הנוכחי טומן בחובו הזדמנויות לא רק לחברות סטארט-אפ אלא גם לחברות ענק מבוססות דוגמת אינטל. בשבועות האחרונים פורסמו אנליסטים בארצות הברית הערכות ולפיהן אינטל עשויה לבצע מהלך אסטרטגי של "ספין-אוף" לחברת מובילאיי שאותה רכשה ב-2017 תמורות כ-15 מיליארד דולר.

הטיעון הוא שהשוק כיום מעניק הערכות שווי של מיליארדי דולרים לחברות סטארט-אפ עם הכנסות שוליות, אם בכלל, ולפיכך הוא "חם" מספיק כדי לתמחר את מובילאיי, אם תונפק (בשנית), בסכום גבוה משמעותית מהסכום אותו שילמה אינטל.

במיוחד לאור העובדה שמובילאיי מפגינה צמיחה חיובית עקבית ויש לה חוזים עתידיים מהותיים עם כל תעשיית הרכב. האנליסט מיטץ' סטיבס מבית ההשקעות "RBC קפיטל" העריך לאחרונה בסקירה, שצוטטה ב"בארונס", כי השווי נטו של מובילאיי לצורך הנפקה גדול מ-16 מיליארד דולר - כמעט פי שניים משוויה כחברה ציבורית בעת שנרכשה על ידי אינטל - וכי הנפקתה עשויה להיות מהלך הגיוני עבור אינטל, שמחפשת מקורות חדשים ליצירה משמעותית של הון.

יצוין כי מאז רכישתה שמרה מובילאיי על עצמאות ונהנתה ממעמד של חברה בת, כך שהנפקתה יכולה להיות פשוטה יחסית. עם זאת אין לכך שום אינדיקציות מהחברות עצמן.

עוד כתבות

פז אסרף / צילום: איל יצהר

הצעיר שמשקיע בבאר שבע ובדרום קרוליינה: “אחזיק בנכס עד הפנסיה”

פז אסרף החל את דרכו כמשקיע עם דירה קטנה בבאר שבע, ובשנתיים האחרונות משקיע רק בארה"ב: "יש שם יציבות, שקיפות ותשואות שאי אפשר למצוא כאן" האזינו לפודקאסט

נגיף הקורונה / צילום: שאטרסטוק

יעיל אבל פחות: יותר מחוסנים חלו בווריאנט הקורונה הזה

מחקר של הכללית ואוניברסיטת תל אביב בחן לראשונה במציאות את היעילות של חיסון הקורונה של פייזר נגד הזן הדרום אפריקאי ● במחקר נבדקו מטופלים שחלו 14 יום אחרי מנת החיסון הראשונה, ועדין לא ברור האם היעילות נגד הזן פחותה גם אחרי המנה השנייה

פרופ' נדב כץ במעבדת הקוונטים / צילום: יצחק וולף

בדרך למחשב-העל הראשון של ישראל? שיתוף פעולה בין אמזון לאוני' העברית בתחום המחשוב הקוונטי

במסגרת התחרות מול ענקיות הטכנולוגיה חתמה אמזון הסכם עם האוניברסיטה העברית, במטרה לפתח מחשב קוונטים שמעבד נתונים ביעילות ובמהירות גבוהה ● הפרויקט ינוהל בין היתר על ידי פרופ' אלכס רצקר, מומחה בעל שם עולמי בתחום, וייקחו בו חלק סטודנטים לפיזיקה מהאוניברסיטה

סניף של OTHER STORIES של H&M בברצלונה / צילום: שאטרסטוק

מותג האופנה Other Stories & מגיע לארץ; אלה החנויות הראשונות שייפתחו

לאחר דחייה בשל מגפת הקורונה, הכניסה לישראל של המותג מקבוצת H&M צפויה במהלך סתיו 2021 ● שתי החנויות הראשונות של המותג צפויות להיפתח בקניון עזריאלי בת"א ובקניון מלחה בירושלים

הבניין בהדר יוסף בתל אביב / צילום: אקרמן בית מכירות נדל"ן

שלוש דירות נמכרו בתוך שנה בבניין אחד בהדר יוסף בתל אביב. איך נראו המחירים

שתיים מהדירות נמכרו בתוך חודש אחד. מדובר בבניין בשכונת הדר יוסף שעבר תמ"א 38 מסוג חיזוק ותוספת ● בכמה נמכר פנטהאוז באם המושבות ועוד עסקאות יד שנייה

מה נמכר לאחרונה ב-1.1 מיליון שקל בדרום / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה אפשר לקנות ב-1.1 מיליון שקל בדרום הארץ

שטח למשרד בקריית גת, מגרש לבנייה עצמית באילת, דירת גן בערד ודירת 3 חדרים באשקלון

בריאן ארמסטרונג, מייסד ומנכ"ל קוינבייס / צילום: מתוך סרטון יוטיוב של Coinbase

הערכת השווי הגבוהה של קוינבייס עשויה להישחק כששווקי הקריפטו יבשילו

ענקית המטבעות הדיגיטליים, המנהלת את בורסת הביטקוין הגדולה בארה"ב, מתכוונת להיות מונפקת בנאסד"ק ביום רביעי הקרוב

עובדי זאפ נוקטים בצעדים ארגוניים בשל מכירת החברה / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

עובדי זאפ דורשים הסכם קיבוצי לפני המכירה מאייפקס לפורמולה

במסגרת מאבקם התאספו העובדים בלובי בניין החברה ומחוץ למשרדו של המנכ"ל רמי חזן, בדרישה לחתום מיידית על הסכם קיבוצי ● "לא נאפשר מעבר שקט של מכירת החברה לקבוצת פורמולה ללא הסכם קיבוצי חתום ומענק רכישה לעובדים"

מטוס אמריקן איירליינס / צילום: יח"צ

מלחמת מחירים: כמה תעלה לכם טיסה לארה"ב בקיץ הקרוב?

שלוש החברות שמפעילות נכון לעכשיו טיסות לארה"ב - אל על, יונייטד איירליינס ודלתא - הכריזו על מבצעי הוזלה, כאשר אצל חלק מהסוכנים אפשר למצוא טיסה לניו יורק גם ב-600 דולר ● בעורפן של השלוש נושפת חברת התעופה הגדולה בעולם, אמריקן איירליינס, שב-8 במאי תחזור לישראל

בית + שלט להשכרה / צילום: איל יצהר

מתכננים להשכיר את הדירה שלכם? 3 דברים שכדאי לדעת

חודשי הקיץ, שמאופיינים גם במעברי דירות רבים, כבר כמעט כאן ● בעלים של דירה ומתכננים להשכיר אותה? אספנו עבורכם שלוש עצות שימושיות שיעזרו לכם לשמור על הנכס ולצמצם את הסיכונים

רות דוד , בית משפט עליון / צילום: יוסי זמיר

בג"ץ: על רוזן לערוך שימוע לרות דוד לאחר שקיבל החלטה בעניינה מבלי לעשות כן

נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, קיבל היום את המלצת שופטי בג"ץ לאפשר לפרקליטת מחוז ת"א לשעבר, עו"ד רות דוד, להשמיע את טענותיה בתלונה בה דן רוזן וביקר את דוד מבלי לקבל את עמדתה ● מדובר בתלונה שהגיש עובד רשות המסים לשעבר רפי רותם, העוסקת בסגירת תיק שנחקר בחשד לשחיתות ברשות

אפליקציית קלאבהאוס / צילום: Shutterstock, Boumen Japet

קלאבהאוס מצטרפת למועדון: מידע על 1.3 מיליון משתמשים הודלף לרשת

כמה ימים לאחר אירועי דליפת המידע של פייסבוק ולינקדאין, גם הרשת החברתית הצעירה חוטפת ● חוששים שנפגעתם? כך תוכלו לבדוק

הסיפורים הבולטים של סוף השבוע / צילום: גלובס

ההונאה של ברמלי והתעלומה של לבייב: הכותרות הבולטות של הסופ"ש בגלובס

פרטים חדשים על הונאת הענק של אמיר ברמלי ● האם לב לבייב יגיע בקרוב לישראל ובאילו תנאים ● כך ייראו החופשות שלנו בזמן הקרוב ● איך ז'אנר ה"דוקו-פשע" משפיע על הליכים משפטיים ועוד סיפורים בולטים מהסופ"ש

חזי בצלאל, בעלי אקספון / צילום: רמי זרנגר

צו מניעה זמני אוסר על אקספון להתקשר עם חברות מתחרות

בעקבות כישלון הגישור בין החברות פנתה סלקום לבית המשפט בבקשה לצו שיאסור על אקספון להתקשר עם חברה סלולרית ולנטוש את הסכם שיתוף הרשתות בין החברות, וזאת עד לבירור התביעה העיקרית

אנטנה סלולרית / צילום: Shutterstock

בעלי נכסים מבקשים להשכיר שטחים לציוד סלולרי

עורך הדין יו אודום מייצג בעלי נכסים שמחפשים לעשות רווח מהיר ● הוא מנסה לגרום להם לחשוב לטווח ארוך

דן גרטלר / צילום: שלומי יוסף

העליון הכריע: סכסוך המיליונים בין דן גרטלר לאחים גרטנר יתברר בפני הבורר אורנשטיין

המיליארדר דן גרטלר ביקש לערער על החלטת המחוזי שלא להעביר את הדיון בסכסוך עם האחים משה ומנדי גרטנר להליך בפני בית המשפט ● העליון דחה את בקשת הערעור וקבע כי המחלוקת תתברר בפני הבורר איתן אורנשטיין, כפי שנקבע

דניאל בירנבאום / צילום: איל יצהר

המנכ"ל, המקורבת ופקיד הבנק החשדן שהוביל לחקירה בסודהסטרים

מנכ"ל סודהסטרים לשעבר דניאל בירנבאום ומקורבתו ועובדת החברה לשעבר איילה שרח-כהן מואשמים, בכפוף לשימוע, בשימוש במידע פנים ● גלובס חושף כיצד פקיד הבנק שבו ניהלה שרח-כהן את חשבונה, החליט לדווח עליה לרשויות

בר 51 / צילום: בר 51

ביקורת מסעדה: בר 51 - יש מקומות ששווה להוריד בשבילם את המסכה

חיליק גורפינקל חוגג עשור כמבקר המסעדות שלנו, ואיזה עשור זה היה ● ולמרות שכבר פחות בא לו לצאת (כי הגיל וקורונה), ב"בר 51" היה לו כיף וטעים (ויקר)

נדב טנא, שחר גרשון, נעם פישר / צילום: אורן בירן, יח"צ

ה"הפתעה" של נופר: תגמול בהיקף של 286 מיליון שקל לשלושה מנהלים

הסכום הפנטסטי שקיבלו שלושת בכירי חברת האנרגיה המתחדשת - עיקרו הוני - מהווה כרבע מהתגמולים המצרפיים של 100 שיאני השכר בתל אביב אשתקד ● התגמול, אשר ניתן לו גילוי בתשקיף ההנפקה, עלה לחברת האנרגיה בהפסד עתק של 252 מיליון שקל בשנה החולפת

יוסי וייס / צילום: תעשיה אוירית

יוסי וייס ותמיר פרדו הצטרפו לוועדה המייעצת של חברת סקיילוק

וייס, לשעבר מנכ"ל התעשייה האוויריתף מונה ליו"ר הוועדה שמייעצת לחברה שמייצרת ומייצאת מערכות לנטרול רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים ● תמיר פרדו, שהיה ראש המוסד, מונה לחבר בוועדה