גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מס על כל טעינה? מה יעשו באוצר כששוק הרכב החשמלי בישראל יתפוס נתח משמעותי

מכירות כלי הרכב החשמליים באיחוד האירופי שילשו את עצמן ב-2020 • ישראל ניצבת על סף שינוי בתחום, במיוחד לאור הזינוק במחירי הנפט, ובמשרד האוצר עשויים לשלוף "תוכניות מגירה" למיסוי רכב חשמלי: מס על חשמל לטעינה, אגרת רישוי מוגדלת ומס נסועה לפי ק"מ

רכב חשמלי. יותר מ־20 דגמים יהיו זמינים בישראל / צילום: Reuters, Patricia Huchot-Boissier
רכב חשמלי. יותר מ־20 דגמים יהיו זמינים בישראל / צילום: Reuters, Patricia Huchot-Boissier

שוק הרכב האירופי הוא אחד השמרנים והיציבים ביותר בעולם. שינויים משמעותיים מתרחשים בו על פני זמן ממושך, לעיתים עשורים שלמים. אבל ב-2020 עבר השוק הזה ניעור מהיר מהמסד עד לטפחות. לא רק שהוא איבד כמעט רבע מהמכירות שלו אלא שתמהיל המכירות המסורתי שלו השתנה בצורה קיצונית.

הדיזלים ירדו בחדות ואילו הנתח של כלי הרכב החשמליים נטו, לא כולל רכבי פלאג־אין, זינק מ-2% ב-2019 ל-6%. במדינות מובילות כמו גרמניה, בריטניה וצרפת אף הגיע לכ-9% מכלל המכירות.

השינוי נובע משני תהליכים. הראשון הוא הצבת תקרה נמוכה לממוצע פליטת הפחמן הדו חמצני של מותגי הרכב שמשווקים באירופה. בגללה נדרשים בימים אלה לא מעט יצרנים לשלם קנסות של עשרות עד מאות מיליוני אירו על חריגות. הדרך המהירה ביותר שעומדת לרשות כל היצרנים כדי להוריד את ממוצע הפליטה שלהם, היא "לחשמל" את צי הדגמים.

 

התהליך השני הוא משבר הקורונה, שאילץ את רוב המדינות הגדולות באיחוד לאמץ "תוכניות המרצה לתעשיית הרכב" ובראשן הגדלה משמעותית של הסובסידיות לכלי רכב חשמליים. התוצאה היא מבול של דגמים חשמליים חדשים, שכבר זורם לשוק ויגיעו גם אלינו. ב-12 עד 16 החודשים הקרובים צפוי היצע הדגמים החשמליים בשוק הרכב הישראלי לחצות את רף ה-20 דגמים - לעומת כשלושה לפני שנתיים - שיתחרו על פלחי שוק שונים.

למגמת "החשמול" של השוק המקומי תורם כמובן גם "אפקט טסלה". משלוח ראשון של מאות מכוניות מדגם טסלה 3 עושה בימים אלה את דרכו מארצות הברית לנמל אנטוורפן משם ישולחו לישראל. כמעט כולן כבר נמכרו מראש ללקוחות פרטיים, שרובם כלל עוד לא ראו טסלה 3 בעיניהם.

צבר ההזמנות של טסלה נמשך עד לרבעון השלישי ומעבר לו וזה עוד לפני תחילת השיווק לציי רכב, שמזרימים כיום מאסה של הזמנות. עיקר הביקוש מגיע ממגזר הייטק, אבל אפילו המגזר הממשלתי מגלה עניין.

השאלה הגדולה היא האם פלח הרכב החשמלי, שבשנה החולפת תפס סביב 0.8% משוק הרכב בישראל, עתיד ליישר קו עם המגמה האירופית ולהפוך לחלק משמעותי כולל שוק המיינסטרים. התשובה תלויה במידה רבה בהתפתחות של שני כוחות מנוגדים בחודשים הבאים - מחירי הדלק בעולם ותגובת המיסוי של משרד האוצר.

מחירי הנפט: רוח גבית לחשמול

הציבור הישראלי התרגל בשנה החולפת למחירי דלק אטרקטיביים בחסות משבר הקורונה, אבל נראה שהתקופה הזו היא כבר היסטוריה. בין נובמבר 2020 לפברואר 2021 עלו מחירי הנפט בקצב מואץ והתייצבו סביב 61 דולר לחבית נפט מסוג ברנט. בשבועיים האחרונים בלבד טיפס המחיר בכ-10% למרות הסגרים המתמשכים באירופה, הסגרים החוזרים בסין והמשך הקיפאון בתעופה הבינלאומית.

התחזיות הגלובליות העדכניות (ינואר 2021) ביחס למגמת מחירי הנפט בשנה הקרובה מצביעות על סבירות גבוהה להמשך העלייה במחירי הנפט הגולמי ותזקיקיו (בנזין בעיקר) ונעות סביב שלושה תרחישים:

בתרחיש האופטימי, שצופה התגברות מהירה על משבר הקורונה (חיסונים) וחזרה של הכלכלה הגלובלית לרמות קרובות לאלה של 2019, צפוי המחיר של חבית נפט מסוג "ברנט" להגיע לכ-70 דולר לקראת סוף השנה. רמה שבה מחיר ליטר בנזין בישראל ינוע סביב 6.2-6.5 שקלים לליטר.

בתרחיש הפסימי, שצופה התעצמות של הקורונה, צפוי מחיר חבית נפט להתייצב סביב 40 דולר, ולשקף מחירי דלק קרובים לאלה שהיו כאן בשיא המשבר, בסביבות 5 שקלים לליטר. התרחיש "האמצעי" צופה התייצבות סביב 60 דולר לחבית בסוף 2021.

בישראל אמנם מוטל על הבנזין והדיזל בלו גבוה וקבוע, שמתפקד בתור "בלם זעזועים פסיכולוגי" ומשכך חלק מהתנודות החדות במחירים העולמיים. אבל עדיין קיים קשר בין מחירי הבנזין לבין הביקוש לרכב חשמלי. דלק יקר שולח את הלקוחות לחפש תחבורה אישית חסכונית יותר או תחליפית לבנזין. לפיכך, הזינוק במחירי הנפט, אם אכן יימשך או יתייצב בחודשים הבאים על הרמה הנוכחית של 60-70 דולר לחבית ויותר, עשוי לספק "רוח גבית" עזה לקצב האימוץ של רכב חשמלי בישראל ב-16 החודשים הבאים.

הדחיפה תורגש במיוחד במגזר ציי הרכב, שאחראי לכ-40% מרכישות הרכב השנתיות בישראל. שם מגלים רגישות רבה להוצאות הדלק, בשל היקף הנסועה הגדול יותר משמעותית של רכבי הציים וכן בשל מספרם.

בהקשר זה צריך להוסיף שהמכוניות ההיברידיות, שהן כיום הפתרון הנפוץ של ציי הרכב בישראל להפחתת עלויות הדלק, עתידות לאבד במהירות את האפקטיביות שלהן. החל מינואר 2021 הן כבר נושאות מס קניה בשיעור של 50%, עלייה שכרגע עוד לא מורגשת בשל שער השקל הנמוך והמלאים הגדולים שנרכשו לפני עליית המס. אך היא תורגש בהמשך ותורגש שבעתיים ב-2022 כאשר מס הקנייה על רכב היברידי יהיה זהה לחלוטין לזה של רכבי בנזין. בקיצור, עוד דחיפה לכיוון רכב חשמלי.

האצבע של האוצר על מתג הכיבוי

מול הדחיפה העזה לעבר "חשמול" מצד הנפט, ניצב משרד האוצר. ההכנסה השנתית ממיסוי רכב עומדת על כ־40 מיליארד שקל, והאוצר מעריך שאובדן המיסים כתוצאה ממעבר לרכב חשמלי יעמוד על כ־1.3 מיליארד שקל בשנה בממוצע עד 2025.

מנקודת המבט של האוצר רכב חשמלי הוא "משמיד ערך פיסקאלי" מסוכן. הוא מגלם בתוכו הטבה של עשרות אחוזים במס הקנייה ביחס לרכב בנזין ומקטין את ההכנסות משווי השימוש החודשי (הנחה של אלף שקל).

בנוסף הוא מקטין דרמטית את ההכנסות מהאגרה השנתית, שכיום עומדת ברכב חשמלי על כ-540 שקל בלבד - אלפי שקלים פחות מרכבי בנזין/דיזל מקבילים. וכמובן, כלי רכב חשמליים גם מחסלים ביעילות את הכנסות המדינה מבלו על בנזין ודיזל, שנעו בשנים האחרונות סביב 18 מיליארד שקל לשנה בממוצע.

הנחת העבודה המקורית של האוצר, שגולמה במתווה המיסוי על רכב חשמלי עד 2025, שנכנס לתוקף בשלהי 2019, הייתה שמכירות החשמליות לא יצברו תאוצה משמעותית בישראל לפני 2023 - מועד שבו יעלה מס הקניה על רכב חשמלי מ-10% ל-20% (ושנה מאוחר יותר ל-30%).

אבל ספק אם המתווה הזה לקח בחשבון את האצת השוק הבלתי צפויה שהוזכרה לעיל. לפיכך אם נתח השוק של החשמליות בישראל יצמח כמו באירופה, כלומר ישלש את עצמו בתוך זמן קצר, ובהנחה שתושג יציבות פוליטית שבהיעדרה נבלמות כיום הרבה רפורמות מיסוי, אפשר להניח שהאוצר ישלוף "תוכניות מגירה" למיסוי רכב חשמלי.

אנחנו לא נוהגים לחטט במגירות של אחרים אבל קיומן של התוכניות הללו אינו סוד. הוא כבר נחשף לפני עשר שנים על רקע ההצהרות של בטר פלייס על כוונתה להפוך לגורם דומיננטי במכירות בשוק הרכב הישראלי.

וכך התבטאו אז (מרץ 2011) נציגי האוצר לנוכח "האיום" של התרחבות החדירה של הרכב החשמלי: "יש כוונות לחזור ולבחון בשיתוף עם משרדי התחבורה ואיכות הסביבה את היקפי השימוש ברכב חשמלי ותרומתם הסביבתית". ביחס לאובדן הכנסות מדלק אמר אז האוצר כי "נבחנת אפשרות להטיל מס על חשמל לטעינת רכב חשמלי אשר לא יעלה על סכום הבלו המשולם על סוגי דלק לתחבורה" או לחלופין "להטיל אגרת רישוי מוגדלת על כלי רכב חשמליים".

הנימוק העיקרי אז והיום להגבלת החדירה של הרכב החשמלי הוא תרומתם הפוטנציאלית של כלי הרכב החשמליים לגודש: "נסיעה ברכב יוצרת עלויות ציבוריות מלבדי הזיהום", אמרו אנשי האוצר ב-2011, "אי הטלת מס לכל קילומטר שולי עלול להוביל לנסועה עודפת". כלומר, נהגי רכב חשמלי יתרמו הרבה יותר לפקקים.

התוכניות הללו אמנם לא יצאו מהמגירה מזה עשר שנים, כי לא היה בהן צורך. אבל כיום הן עשויות להיות רלוונטיות לא פחות משהיו לפני עשור ואולי אפילו יותר, אם לוקחים בחשבון את הצורך הבוער של המדינה לכסות את הגירעון התקציבי התופח. אז אל תמהרו להיפרד לשלום מתחנת הדלק כל כך מהר.

עוד כתבות

אחריות תאגידית / צילום: Shutterstock

הרגולטור נרדם? כשדיווחי אחריות תאגידית הם וולונטריים, החברות לא ממהרות לשתף מידע

אימוץ סטנדרטים של אחריות תאגידית משפיע לטובה על מוניטין של חברות, וגם על ביצועיהן ● אמנם כיום הדיווחים סלקטיביים ולא אחידים, אך ייתכן כי העניין הגובר של משקיעים בחברות אתיות ישפר את המצב בעולם, וגם יגרום סוף-סוף לישראלים להיכנס לתמונה ולאמץ את הגישה האחראית

יוסי וייס / צילום: תעשיה אוירית

יוסי וייס ותמיר פרדו הצטרפו לוועדה המייעצת של חברת סקיילוק

וייס, לשעבר מנכ"ל התעשייה האוויריתף מונה ליו"ר הוועדה שמייעצת לחברה שמייצרת ומייצאת מערכות לנטרול רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים ● תמיר פרדו, שהיה ראש המוסד, מונה לחבר בוועדה

הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה: אייסקיור קפצה ב-7.8%, שיח מדיקל ב-7%

בלידר שוקי הון ממליצים "קנייה" על שיכון ובינוי ● עונת הדוחות בניו יורק נפתחת ● סייברוואן חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם יצרנית המשאיות איווקו

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ארגו פרופרטיז יוצאת להנפקה: תנסה לגייס כ-300 מיליון שקל

ההנפקה - לפי שווי של כ-1 מיליארד שקל לפני הכסף ● ארגו, שהחלה את פעילותה בשנת 2018, עוסקת ברכישה, השכרה, ניהול והשבחה של מבני מגורים בערים לייפציג, דרזדן ומגדבורג שבמזרח גרמניה

אמיר ברמלי - רוביקון ביזנס גרופ / צילום: תמר מצפי

הפרקליטות מערערת על עונשו של אמיר ברמלי: 10 שנות המאסר - "עונש מקל"

אמיר ברמלי הורשע בהונאת משקיעים ובגניבת כספים בהיקף של 340 מיליון שקל, ונידון ל-10 שנים בכלא ● הפרקליטות: "העבירות שביצע מצויות ברף החומרה העליון בסוג זה של עבריינות, והעונש שנגזר עליו הוא מקל על רקע הענישה הנוהגת בתיקים מסוג זה"

אלדד פרשר / צילום: שלומי יוסף

אלדד פרשר מונה ליו"ר ועדת השקעות עמיתים של הפניקס

פרשר עתיד להתחיל את תפקידו בתחילת חודש יוני ● הוא יחליף את יעקב רוזן שכיהן כיו"ר הוועדה בתשע השנים האחרונות

צעדת המחאה בדרך לבלפור. / צילום: התנועה לאיכות השלטון

חודשה מחאת בלפור: למנוע בחירות חמישיות - להקים ממשלת חירום

המפגינים נגד ראש הממשלה חזרו לבלפור, לגשרים, לכיכרות ולצמתים ברחבי הארץ לאחר הבחירות ובסיום השבוע הראשון לעדותו של מנכ"ל וואלה לשעבר במשפט נתניהו ● המפגינים נושאים דגלי ישראל, מייצגי צוללות ושלטים התומכים בממשלת השינוי

הרב אברהם מרדכי אלתר, האדמו"ר מגור (במרכז) / צילום: ויקיפדיה

לשרת את הנצח או את הרגע? הדרמה של מיעוט לאומי

מנצור עבאס אינו הראשון ● ציבורים שמצאו עצמם במדינת לאום לא-להם מבלי שזזו אף מילימטר כבר התחבטו בשאלה, ולרוב לא מצאו תשובה

עומרי רשף / צילום: שרה ליימן

"בסגרים המחזור נפגע ב-100%. נכון שחזרנו בבום ולעומס משמעותי, אבל זה לא מפצה על הזמן שהיינו סגורים"

עומרי רשף (33) נשוי ואב לשלושה, גבעתיים ● בעל מספרת "עומרי רשף" בת"א ● "אנשים ממש חיכו לפתיחת ענף הטיפוח והיופי, כי זה עושה להם טוב לנפש" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

ג'ו ביידן משתתף  בהפגנת איגוד עובדי שירותי המזון בלאס וגאס במהלך הקמפיין לנשיאות, פברואר 2020 / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

להתראות רייגן, שלום ביידן: מה עומד מאחורי תוכנית הענק של הממשל האמריקאי?

עוד לא עברו 100 ימים מאז שנכנס לבית הלבן, וג'ו ביידן כבר הציג תוכניות ענק בעלות חסרת תקדים של 4.2 טריליון דולר, ויש עוד בדרך ● מאחורי הגישה השאפתנית של הנשיא אפשר לזהות גם שינוי תפיסתי מהגישה שרייגן היה מייצגה הבולט: הממשלה יכולה לשחק תפקיד גדול יותר בכלכלה

בית + שלט להשכרה / צילום: איל יצהר

מתכננים להשכיר את הדירה שלכם? 3 דברים שכדאי לדעת

חודשי הקיץ, שמאופיינים גם במעברי דירות רבים, כבר כמעט כאן ● בעלים של דירה ומתכננים להשכיר אותה? אספנו עבורכם שלוש עצות שימושיות שיעזרו לכם לשמור על הנכס ולצמצם את הסיכונים

עופרה שטראוס ואהוד ברק / צילום: שי יחזקאל, כדיה לוי

קווים לדמותו של שיאן שכר בבורסה: גבר עם תגמול הוני גבוה שלא תמיד קשור לביצועים

גם משבר הקורונה לא עצר את עליית שכר המנהלים הבכירים בחברות הנסחרות בבורסה, שרשם ב-2020 עלייה בשיעור דו-ספרתי - לרמה של יותר ממיליארד שקל ל-100 מנהלים ● רק שתי מנהלות השתלבו ברשימה הגברית, שבה בולט היקף התגמולים ההוניים שניתן לבכירים

מתקן להעשרת אורניום בנתנז / צילום: Reuters, Raheb Homavandi

איראן: תקלה ברשת החשמל במתקן העשרת האורניום בנתנז

בראיון אמר דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן כי לא היו נפגעים ולא נגרם נזק כתוצאה מהתקלה, וכי האירוע נמצא בחקירה ● בעבר יוחסו "תקלות" כאלה במתקנים אחרים של איראן למתקפות סייבר חיצוניות, ויתכן כי כך גם הפעם

מטוס אמריקן איירליינס / צילום: יח"צ

מלחמת מחירים: כמה תעלה לכם טיסה לארה"ב בקיץ הקרוב?

שלוש החברות שמפעילות נכון לעכשיו טיסות לארה"ב - אל על, יונייטד איירליינס ודלתא - הכריזו על מבצעי הוזלה, כאשר אצל חלק מהסוכנים אפשר למצוא טיסה לניו יורק גם ב-600 דולר ● בעורפן של השלוש נושפת חברת התעופה הגדולה בעולם, אמריקן איירליינס, שב-8 במאי תחזור לישראל

מייסדי של טאלון, אוהד בוברוב ועופר בן-נון / צילום: שלומי יוסף

חברת טאלון הישראלית בגיוס הסיד הגדול ביותר בהייטק הישראלי

החברה שהוקמה לפני חודשיים מפתחת טכנולוגיית אבטחת סייבר משולבת שנועדה לתת מענה לסביבת העבודה החדשה עקב מגפת הקורונה ● כעת, מודיעה על סבב גיוס סיד מוצלח

דן גרטלר / צילום: שלומי יוסף

העליון הכריע: סכסוך המיליונים בין דן גרטלר לאחים גרטנר יתברר בפני הבורר אורנשטיין

המיליארדר דן גרטלר ביקש לערער על החלטת המחוזי שלא להעביר את הדיון בסכסוך עם האחים משה ומנדי גרטנר להליך בפני בית המשפט ● העליון דחה את בקשת הערעור וקבע כי המחלוקת תתברר בפני הבורר איתן אורנשטיין, כפי שנקבע

מתקן התפלה מקורות אשדוד / צילום: אלבטרוס צילומי אוויר

בדקה ה-90: ביהמ"ש עוצר את המכרז למכירת מתקן ההתפלה באשדוד

לפי הצו הארעי עליו החליטה השופטת צילה צפת, פתיחת המעטפות עם ההצעות שהגישו המתמודדים במכרז תיאסר זמנית ● הצו ניתן לבקשתה של אחת המתמודדות, שטענה כי לאחת ממתחרותיה נוצר יתרון במכרז, כיוון שהיא מספקת שירות למתקן ההתפלה וחשופה למידע רלוונטי

פרויקט פינוי בינוי בקרית חיים. ההתחדשות העירונית תקועה / צילום: בר - אל

"להפסיק להיות בני ערובה של השכנים": מה צריך לדעת על התקנות שמשנות מהיסוד את המונח "פינוי-בינוי"

בסוף מרץ פרסם משרד המשפטים תיקון לחוק התכנון והבנייה, המציע שינויים קטנים לכאורה שיהפכו את קידום ההתחדשות העירונית ליותר פשוט ● מה התקנות אומרות לגבי הרחבת דירה או מרפסת, ומה הקושי שהתיקון ביקש לפתור לגבי קידום תוכניות פינוי-בינוי? ● גלובס עושה סדר

חזי בצלאל, בעלי אקספון / צילום: רמי זרנגר

צו מניעה זמני אוסר על אקספון להתקשר עם חברות מתחרות

בעקבות כישלון הגישור בין החברות פנתה סלקום לבית המשפט בבקשה לצו שיאסור על אקספון להתקשר עם חברה סלולרית ולנטוש את הסכם שיתוף הרשתות בין החברות, וזאת עד לבירור התביעה העיקרית

אפליקציית קלאבהאוס / צילום: Shutterstock, Boumen Japet

קלאבהאוס מצטרפת למועדון: מידע על 1.3 מיליון משתמשים הודלף לרשת

כמה ימים לאחר אירועי דליפת המידע של פייסבוק ולינקדאין, גם הרשת החברתית הצעירה חוטפת ● חוששים שנפגעתם? כך תוכלו לבדוק