גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת סוף עידן ההיברידיות? הטבות המס עומדות להיעלם, והשוק נערך בהתאם

בעוד כעשרה חודשים נגיע לשלב השלישי במתווה המס הירוק, שבו צפויות ההטבות על מכוניות היברידיות להתבטל כליל ● השאלה היא מה יקרה לפלח הפופולרי, שתפס ב-2020 נתח של 16% מהשוק, לאחר שיסתיימו המלאים שמתוכננים להגיע ברבעון הרביעי של 2021

תכנון לטווח ארוך הוא מותרות בימים שבהם המציאות הכלכלית והפוליטית משתנה על בסיס כמעט שבועי. אבל בענף הרכב כבר מביטים כיום רבים לעבר ינואר 2022, התאריך בו תבוטל הטבת מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות.

מדובר בשינוי מהותי, שצפוי להשפיע על פלח שוק שרשם בעשור החולף צמיחה מסחררת ותפס בשנה החולפת כמעט 16% ממכירות הרכב החדש. המשמעות של השוואת מס הקנייה על היברידיות לזה של רכבי בנזין רגילים הוא קפיצה מרף מיסוי 30% לפני שנתיים ל-50% כיום ולמס קנייה אפקטיבי של כ-65% בתחילת 2022.

הביטול המתוכנן של הטבת המס על כלי הרכב ההיברידיים הוא השלב השלישי במתווה המס הירוק, שפרסם האוצר בדצמבר 2019 במטרה, לא מוצהרת רשמית, לבלום את הנהירה ההמונית של שוק הרכב לעבר הפלח ההיברידי מוטב המס, שמקטין את הכנסות המדינה ממיסוי רכב.

במסגרת אותו מתווה עלה בתחילת 2020 מס הקנייה על ההיברידיות מ-30% ל-45% ובינואר 2021 הוא טיפס ל-50%. בעוד עשרה חודשים הוא יחזור כאמור לנקודת המוצא בה היה לפני כעשר שנים, כלומר מס קנייה בגובה 83% בניכוי הטבת המס הירוק בגובה 15 אלף שקל, שהיא ההטבה המקסימלית על כל סוגי הרכב הרגילים. מונחים אפקטיביים מדובר על מס קנייה של כ-65%, כמו זה של מכוניות בנזין מקבוצת זיהום 2. במונחי מחיר המשמעות עשויה להיות התייקרות של 10-12 אלף שקל במשפחתיות וברכבי פנאי היברידיים פופולריים.

השאלה הגדולה שמעסיקה את הענף היא מה יקרה לשוק "ביום שאחרי". האם מדובר ב"מכה קלה בכנף" לפלח הצומח או שמא סוף פסוק והאם ו/או אילו סגמנטים ודגמים ליהנות מהוואקום המשמעותי שייווצר.

האם השוק יספוג את המכה?

הדעות בענף ביחס להשפעת ביטול הטבת המס נעות בין שני תרחישים קוטביים. חסידי "תרחיש המצב היציב" טוענים, ששוק הרכב הישראלי כבר ספג את שתי העליות הקודמות במס הקנייה על ההיברידיות באדישות מרשימה. עובדה: למרות עלייה משמעותית של 15% במס הקנייה על ההיברידיות ב-2020, בשנה שעברה שמרו מכירות הדגמים "העממיים", שמחירם עד כ-145 אלף שקל, על נתח של כ-16% מהשוק - ירידה של כ-1% בלבד מנתח השוק ב-2019, ערב הרפורמה. עם זאת, במספרי מכירות - כל השוק התכווץ.

האוצר יכול לראות בכך הישג מרשים והוכחה ש"אפשר לאכול את העוגה ולהותיר אותה שלמה": למרות שמס הקנייה על ההיברידיות עלה בשיעור משמעותי וכך גם הכנסות המדינה ממס קנייה, מחיר ההיברידיות לצרכן עלו בצורה שולית ולא נפגעה הסטטיסטיקה המרשימה של "צמיחה במכירת מכוניות ירוקות", שאותה נוהגת המדינה להציג בגאווה במוסדות בינלאומיים.

עם זאת,  המציאות מורכבת יותר. אותה "קשיחות ביקוש" של רכב היברידי נובעת משילוב של כמה גורמים נקודתיים וזמניים. למשל, הפרסום המוקדם של מתווה העלאת המס אפשר ליבואני הרכב להיערך בשלהי 2019 עם ייבוא של מלאים גדולים של דגמים היברידיים, ששוחררו במיסוי של 30% בלבד ואלה היוו חלק לא מבוטל מהמכירות בשנה שעברה.

 

גם השנה התמונה חזרה על עצמה ובדצמבר 2020 נחתו כאן עשרות אלפי היברידיות חדשות, ששוחררו עם מס מופחת. המלאים הללו צפויים למתן את עליית המחירים בפלח לפחות עד סוף הרבעון השני ואולי מעבר לכך.

כבר היום מנסים היבואנים הרלוונטיים לשריין לעצמם מול היצרנים הקצאות ייצור מאסיביות לאספקה ברבעון הרביעי של השנה לקראת "הפעימה השלישית" בינואר 2022. אלה אמורות לכסות את הביקוש לפחות במחצית הראשונה של 2022.

סיבה נוספת ליציבות המחירים והביקוש בפלח ההיברידיות עד כה היא החוזק יוצא הדופן של השקל ביחס למטבעות הייבוא, שסייע על פי הערכות לספוג 5%-8% מההתייקרות, שאמורה הייתה להתרחש במחיריהן לאחר עליית מס הקנייה. גם זה אינו "גורם קבוע" וברור, שאם מגמת שערי החליפין תשתנה עשויה להתפרץ "התייקרות רדומה" של ההיברידיות.

הגורם הממתן השלישי הוא שולי הרווח הרציניים של היבואנים, שמקובלים בפלח הזה. על היקף הרווחיות ניתן ללמוד מהנחות הענק, עד 15% ממחיר המחירון, שבהן מוצעים חלק מהדגמים ההיברידיים הפופולריים במסלול ה"אפס קילומטר" של חברות הליסינג.

אפילו בימים אלה אפשר למצוא במודעות של חברות הליסינג הצעות לרכישת משפחתיות היברידיות פופולריות בהנחה של 8%-14% ממחירי המחירון הרשמיים. לפיכך סביר להניח, שלפחות חלק מעליית המחירים הצפויה בפלח ב-2022 "תיספג" באמצעות הקטנת שולי הרווח של היבואנים.

ולבסוף ההיברידיות עדיין נהנות משווי שימוש חודשי מופחת ב-500 שקל לעומת רכבי בנזין רגילים וזו מוטיבציה חיובית למקבלי הרכב הצמוד. עם זאת מדובר בהטבה זמנית: ביטול ההטבה הזו נבחן כיום כחלק מביטול "המעמד המיוחד" של ההיברידיות בישראל.

פסימיות והגברת התלות ביצרנים 

התרחיש השני לגבי השפעת ביטול הטבת המס הוא "חזרה לנקודת המוצא". כלומר חזרה להיקפי המכירות של תחילת העשור הקודם, לפני הטבת המס שיצבו אז על פחות מ-5% מכלל השוק. התרחיש הזה מבוסס על כך שמכוניות היברידיות "אמיתיות" הן עדיין יקרות יותר לייצור ולשיווק ממקבילותיהן עם מנועי בנזין. לפיכך, אם הן יעלו 10%-15% יותר מגרסאות הבנזין המקבילות, הביקוש להן יקטן משמעותית וכך גם היכולת של היבואנים לתת עליהן הנחות אפקטיביות לחברות הליסינג, שהן עדיין הלקוחות הגדולים ביותר של היברידיות בישראל.

כרגע נראה, שתגובת השוק לשינוי צפויה להשתנות בין היבואנים והמותגים השונים. המותגים הקוריאנים יונדאי וקיה, למשל, שמובילים (במצטבר) את המכירות בפלח ההיברידי עם דגמים כמו איוניק ונירו, עשויים "להינצל", לפחות חלקית, בסיוע החתימה המתקרבת על הסכם הסחר החופשי (FTA) בין ישראל לדרום קוריאה, שתביא לביטול המכס בגובה 7% המוטל על הדגמים הללו ותמתן חלק ניכר מעליית מס הקנייה. מטבע הדברים גם שער דולר נמוך יסייע למגמה הזו.

מנגד בטויוטה, שהיא החלוצה ושחקנית אסטרטגית בשוק ההיברידיות העממיות בישראל (קורולה, פריוס, CH-R, יאריס), בונים ככל הנראה על תמיכה של היצרן. טויוטה העולמית מציב כיום את החדרת ההיברידיות לאירופה כיעד אסטרטגי, תוך צמצום היצע דגמי הבנזין בתקינה אירופאית, כך שהיברידיות עתידות להיות ברירת המחדל של החברה. כנ"ל לגבי הונדה, שכבר הודיעה רשמית כי תפסיק לשווק באירופה דגמים שאינם היברידיים. במקרה כזה היצרנים יהיו חייבים להגיש סיוע תחרותי ליבואנים שאם לא כן עצם נוכחותם בשוק הישראלי תיפגע מהותית.

מלחמת ירושה על הנתח שוק

בענף כבר יש מי שערך למילוי "הוואקום" שעשוי להיווצר עקב דעיכת מכירות ההיברידיות. אחד הפלחים שמועמדים למלא את החלל הוא פלח רכבי הפלאג-אין, שישמרו על הטבת מס קנייה לפחות בשלוש השנים הקרובות. הבעיה היא, שלמעט שני דגמים - קיה נירו פלאג-אין ו-MG HS החדש, ששיווקו החל כאן לאחרונה, רוב דגמי הפלאג-אין נמצאים בשוליים הגבוהים של שוק ובעיקר בפלח הפרמיום. ההיצע צפוי להתרחב בשנתיים הקרובות, אך קשה לצפות למחירים עממיים.

לפיכך, סביר להניח, שנראה "קאמבק" של גרסאות בנזין/דיזל מקובלות של דגמים פופולריים, שרובם מצוידים כיום במערכות מיקרו-היברידיות. אלה לא באמת היברידיות אלה מכוניות עם מנוע עזר זעיר וסוללה קטנה שלא מאפשר למכונית לנוע על חשמל בלבד, אבל אפשר להניח שהם ימותגו בתור היברידיות.

גם החשמליות "נטו" עשויות לנגוס מנתח השוק שיתפנה אם כי גם כאן המגבלה העיקרית היא יחס מחיר/טווח. ואולי בכלל עוד תופיע ברבע האחרון החלטה פוליטית שתאריך את מועד הטבת המס על ההיברידיות. במציאות הנוכחית, הכל אפשרי.

עוד כתבות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"