גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות השילוט דורשות מיש עתיד להסיר שילוט זמני מגשרים ומתקני ציבור

חברת חוצות זהב עתרה לוועדת הבחירות נגד מפלגת יש עתיד, בבקשה לחייב אותה להסיר שלטים זמניים מעל גבי גשרים ומתקנים ציבוריים ברחבי הארץ ● טוענת כי הצבת השלטים מהווה הפרה של חוק הבחירות ודרכי תעמולה ● יש עתיד: "דרישה דרקונית היכולה לאפיין משטרים חשוכים"

קמפיין בחירות של מפלגת יש עתיד בשלטים של חוצות זהב / צילום: חוצות זהב
קמפיין בחירות של מפלגת יש עתיד בשלטים של חוצות זהב / צילום: חוצות זהב

שילוט החוצות מהווה אמצעי מדיה משמעותי במערכות בחירות, אך במערכת הבחירות הנוכחית הופך השילוט גם לסוגיה משפטית ופוליטית. לגלובס נודע כי חברת השילוט חוצות זהב הגישה עתירה לוועדת הבחירות המרכזית נגד מפלגת יש עתיד, בבקשה לקבל צו שיחייב אותה להסיר שלטים זמניים מעל גבי גשרים ומתקנים ציבוריים ברחבי הארץ.

החברה טוענת כי הצבת השלטים מהווה הפרה של חוק הבחירות ודרכי תעמולה, שמגדיר כיצד מותר להשתמש בשילוט לצורכי תעמולה. החוק אוסר על שימוש בגשרים, מתקני תשתית וכדומה לשם הצבת שילוט חוצות.

בנוסף קיים הסדר פרסום חוצות המסדיר את התנהלותם של משווקי פרסום החוצות בתקופת בחירות. למשל, החוק קובע כי אסור להפלות בין המפלגות במחירים, במיקומים ובמחירי השלטים. גם כמות השילוט ביחס למלאי שניתן למכור למפלגה אחת מוגבלת - כמו בעיתונות, זאת כדי לשמר את האפשרות לכל המפלגות לעשות שימוש בשילוט חוצות.

על-פי הנטען, מפלגת יש עתיד עושה שימוש לא חוקי בשילוט תוך שימוש בנכסים ציבוריים בניגוד לחוק התעמולה, השלטים אינם מותקנים בהתאם להוראות חוק הדרכים, והם מופנים במכוון ובניגוד לדין לצפייה אל דרכים בין עירוניות, זאת תוך פגיעה במקור הפרנסה של חברות שילוט החוצות.

בחברה טוענים כי מדובר בשימוש לא חוקי שמציב סיכון משמעותי למשתמשים בכבישים ובגשרים. למשל, בכך שהשלטים הלא חוקיים מסתירים סימני דרך ותמרורים, כמו סימון גובה של גשרים שמשמש את נהגי המשאיות כדי לדעת היכן לעבור עם המשאית.

עוד נודע לגלובס כי טרם הגשת העתירה הנוכחית הוגשה עתירה קודמת לוועדת הבחירות, שכללה בקשה לפעול גם נגד המפלגות ימינה ותקווה חדשה. אולם השופט עוזי פוגלמן , יו"ר ועדת הבחירות, דחה את העתירה על הסף, מהסיבה שחברות השילוט לא התריעו בפני המפלגות קודם להגשתה ולא המתינו לקבלת תגובתן.

בתגובה שלחו חברות השילוט מכתבים לשלוש המפלגות והתריעו בפניהן על כך שהן עוברות על החוק. מהעתירה שהגישה היום (ד') חברת חוצות זהב עולה כי תקווה חדשה וימינה לא השיבו לפניות, אולם הפסיקו את השימוש בשלטי ברזנט ושמשוניות.

בעתירה נטען כי מפלגת יש עתיד הגיבה בכתב וטענה כי השלטים הלא חוקיים הוסרו, וכי השלטים שנותרו הם שלטים שמוצבים כחלק מפעילות פעילים, ובמקביל המפלגה הגבירה בצורה משמעותית את השימוש בשלטים אלה גם על חשבון מיקומים שפונו על-ידי המפלגות האחרות.

ברור מאליו כי חברות השילוט רואות בשלטים שעולים לא על פני הפרסום שלהן פגיעה בפרנסתן. זה נכון לגבי כל המפלגות, אך יש עתיד מצליחה להרגיז אותן במיוחד, שכן בניגוד למפלגות אחרות שגם רוכשות שילוט בכסף, יש עתיד נמנעת כמעט לחלוטין משימוש בכלי זה. בענף השילוט מספרים כי כאשר מנהלי הקמפיינים נשאלו על כך, הם השיבו כי ביש עתיד לא מאמינים בשילוט רגיל ככלי שימוש אפקטיבי.

עתה, כאמור, הוגשה נגד יש עתיד עתירה מחודשת על-ידי חוצות זהב, ובמהלך היום יוגשו כפי הנראה עתירות נוספות. 

""דרישה דרקונית היכולה לאפיין משטרים חשוכים" 

ביש עתיד רואים כמובן את הדברים מנקודת מבט שונה. במכתב התשובה לחברות שילוט החוצות הובעה תמיהה מהמהלך שהוגדר על-ידי המפלגה כרצון עז להגיש עתירה בכל מחיר ללא פנייה מוקדמת. לטענת יש עתיד, לאחר הפנייה נבדק האם השלטים מצויים כנטען על גבי גשרים שפרטו על-ידי חוצות זהב, ונמצא כי "השלטים אינם שם. ואין מדובר במקריות".

כאמור, במפלגה אכן טוענים כי לא מדובר בשלטים המוצבים על הגשרים באופן קבוע, והם חלק מפעילות המתרחשת בסמוך להם, ולצורך העניין אין הבדל בינם לבין שלטים שמפגינים נושאים בהפגנות.

עוד מבהירים ביש עתיד כי כל השילוט מדווח למבקר המדינה באמצעות הדיווח השוטף על הוצאות המפלגה, לרבות דוגמאות של השלטים - גם כאלה שתמונותיהם נשלחו על-ידי חברות השילוט כדוגמה לשלטים בעייתיים.

עוד טוענת יש עתיד כי הניא אינה מפירה כל הוראה מחוק הבחירות, וכי הדרישה של חוצות זהב היא "דרישה דרקונית היכולה לאפיין משטרים חשוכים, ויש בה הלכה למנוע פעילות פוליטית בליווי דגלים ושלטים בכל רחבי המדיה (למעט על גבי השלטים של חוצות זהב)".

עוד נטען במכתב התגובה של יש עתיד כי "הטעם היחיד למשלוח המכתב של חוצות זהב הוא אינטרס כלכלי ביחס למתקני החוצות בהם היא מחזיקה, ויש להניח כי החברה סבורה כי שלטים זמניים המוחזקים כחלק מפעילות שטח הם תחליף לשילוט חוצות, ולכן גורמים לפגיעה כלכלית בה, אך זה לא המצב".

עוד כתבות

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מרגיע מפני החשש לעליות מחירים ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה-ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT ● בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"