גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקרה מבחן: כשהמנכ"ל הופך לשק החבטות של הדירקטוריון

גיא חשש לפנות אל מועצת המנהלים עם בעיות, נועם הרגיש שהיו"ר עוקף את סמכותו ואבנר התקשה להפגין קושי ● היחסים בין מנהלים לדירקטוריון שמעליהם אינם פשוטים. איך הופכים אותם לבסיס תמיכה ולא מקור למתח?

איך יוצרים קשרים אפקטיביים בין מנכ"ל למועצת מנהלים / צילום: Shutterstock
איך יוצרים קשרים אפקטיביים בין מנכ"ל למועצת מנהלים / צילום: Shutterstock

מתוך כ-220 מנכ"ליות ומנכ"לים שהשתתפו בסקר שערכנו, רק 6% ענו כי במהלך משבר הקורונה ראו בהתייעצות עם דירקטוריון החברה כלי יעיל. הסקר, שנערך באוקטובר האחרון ע"י קבוצת נירם-גיתן NGG, מתודה סקרים וחברת גישה שונה, הפתיע אותנו. שהרי דירקטוריון החברה מכונה גם מועצת מנהלים, תפקידיו מפורטים בחוק החברות (1999) והם כוללים קביעת אסטרטגיה, התוויית מדיניות ופיקוח על פעילות החברה. על פניו, הוא מהווה גוף מייעץ שרואה את טובת החברה. אבל החיים מורכבים הרבה יותר מזה.

It’s all about trust, אמר לי גיא (כל השמות בדויים, המקרים אמיתיים), מנכ"ל חברה פרטית הנמצאת בבעלות תאגיד שיתופי. "בזמן משבר, המנכ"ל צריך לשמור על עצמו. רק אם הוא ידע בביטחון שהדירקטוריון רוצה בטובתו הוא ירגיש בטוח לפנות אליהם. התייעצות שמה אותך לפעמים במקום הנתפס כחולשה. דווקא מול משבר אתה רוצה להראות מסוגלות ויכולת".

גם אבנר, מנכ"ל חברה תעשייתית, טוען כי הסיבה העיקרית לכך קשורה לאגו. "זה בעיקר מאפיין התנהלות גברית", הוא אומר, "לחלוק עם מישהו קושי, נתפס כחולשה. באותה מידה קשה לחלוק את ההצלחה שנובעת מההתייעצות עם אחרים. ומצד שני, גם קשה לפרגן".

שאלתי את יעל, בעברה מנכ"לית של חברת שירותים גדולה וכיום דירקטורית במספר רב של חברות ציבוריות ופרטיות, איך היא רואה את הנושא. "כשדירקטור מגיע מהשטח ומכיר את העולם המקצועי של הארגון, קל יותר למנכ"ל לפנות אליו להתייעצות". אבל לדבריה, זה לא תמיד כך. "לא פעם, מצאתי את עצמי למרות הקורונה נוסעת להיפגש אישית עם המנכ"לים שלי", היא מספרת, "אין כמו להסתכל בעיניים, להרגיע ופשוט להגיד: אני פה איתך, אתה לא לבד".

מדורת זקני השבט?

אין כמו משבר מטלטל כדי להעמיד במבחן מערכות יחסים. אם בשגרה, יחסים טובים עם מועצת המנהלים הכרחיים להצלחת החברה, הרי שהקורונה הפכה אותם לקריטיים. כדי לצלוח את המשבר, נדרשת יותר מתמיד תחושה של שותפות גורל והתכנסות סביב האינטרס המשותף. "כשמתקיימת זהות אינטרסים עם הדירקטוריון, קל יותר לקבל החלטות ענייניות, בעיקר מול אתגרים קשים מאוד", אומר אבנר.

בימים כתיקונם, תפקיד הדירקטוריון הוא להתוות מדיניות ואסטרטגיה, ולוודא שאלו מיושמות. אבל בעת משבר, הוא חייב לשמש כוח מניע ולוודא שכל המשאבים מנותבים נכון, להביא מניסיון משברים קודמים ולנסות לצאת מפרדיגמות החשיבה המקבעות את הארגון.

אבל לא בכל המקרים זה כך. למשל אצל נועם, מנכ"ל צעיר בחברה העוסקת בתחום הצריכה. מערכת היחסים העכורה שלו עם הדירקטוריון, שהם גם בעלי השליטה, ערערה לחלוטין את יכולת התגובה שלו למצבי קיצון. היו"ר לא גילה כל מעורבות בפעילות השוטפת למעט הביצועים הכספיים, נמנע מפגישות שוטפות עם נועם והתעלם מפניותיו החוזרות.

בעל שליטה אחר לעומתו היה מעורב יתר על המידה. נפגש עם הסמנכ"לים ללא ידיעתו של נועם, הצטרף לפגישות עם הלקוחות והתערב בכל פרט, מגיוס עובדים ועד בניית התמחיר. יחסו אל נועם היה קר ומתנשא, מה שהשפיע על הערכת הצוות הניהולי כלפיו וכרסם ביכולת מנהיגותו.

בדירקטוריון ישבו עוד כמה דירקטורים, אך מידת העניין וההבנה שלהם בחברה הייתה מזערית. "למדתי ללכת בין הטיפות ולנסות להוציא את המיטב מכל אחד. הבנתי שעם היו"ר אני צריך לדבר רק דרך אקסלים ועם השותף השני דרך הערך ללקוחות. זה דרש ממני הרבה תמרון, ושחק אותי מאוד. כשהגיע משבר הקורונה, הרגשתי שאני הופך לשק החבטות של הדירקטוריון. בסופו של יום, העדפתי לסיים את תפקידי ולחפש מקום אחר", שיתף נועם.

כדי לבנות אמון, נדרשת מהמנכ"ל מידה רבה של שקיפות, שיתוף, פתיחות ובעיקר נכונות להודות בטעויות או בקושי. מצד שני, הדירקטוריון צריך להימנע מביקורתיות יתר ושיפוטיות, ולגלות סבלנות ואורך רוח וגם גמישות חשיבתית, תעוזה ואומץ. כדי שזה יקרה צריך לבסס מערכת יחסים אישית עם כל אחד מהדירקטורים. להיפגש עם כל אחד מהם באופן אישי ולעודד אותם להגיע לשטח. זה מחזק את המחויבות ההדדית ומייצר אמון וביטחון.

מועצת מנהלים טובה מורכבת מדירקטורים עם זיקה והבנה בתחום המקצועי של הארגון, בענף שבו הוא פועל או לפחות בניהול מערכות דומות. ניסיון רב-שנים שמביא פרספקטיבות ממשברי עבר, אבל יותר מהכול יש חשיבות קריטית ליחסי האנוש שלהם.

על אמון ושותפות לדרך

גורם המפתח בבניית היחסים עם הדירקטוריון הוא היו"ר. הוא זה שמנהל את הקשר השוטף עם המנכ"ל. הוא בוחר אותו ובפועל, הוא השותף המרכזי שלו בניהול החברה. מכאן, שעליו לתת לו את כל הכלים להצליח: חופש פעולה, גיבוי, אמון והכוונה.
במקרים רבים, כשהמנכ"ל מביא ניסיון בתחום משלים זה עשוי לעבוד מצוין. היו"ר צריך ללמוד לשחרר ולסמוך והמנכ"ל צריך להיות רגיש לאחריות שמוטלת על היו"ר ולתת לו תחושת ביטחון. לבוא מוכן לפגישות, להביא נתונים ולחשוף אותו כמה שיותר לתהליכים שקורים בארגון.

"הכי חשוב זה שהמנכ"ל והיו"ר יציגו חזית אחת מול הדירקטוריון", טוען גיא. "לפני כל פגישת דירקטוריון, נעשית עבודת הכנה מדוקדקת עם היו"ר. אני מציג לו את כל הנתונים, התחזיות והסכנות שראיתי. אסור שהיו"ר יופתע בפגישת הדירקטוריון. אנחנו חושבים יחד איך הכי נכון להציג את זה לכולם, מי יהיו המתנגדים ומאילו בורות להימנע. לעיתים נדרשת גם עבודת הכנה עם דירקטורים מסוימים, שיש להם יכולת השפעה לכאן או לכאן.

דוגמה לכך הייתה ב-2011 כשמחירי חומרי הגלם בעולם עלו ב-80%. כדי לשמור על רווחיות היה צריך להעלות את המחירים ב-40%. אנחנו עובדים עם לקוחות גדולים שרוכשים מאיתנו כמויות ענק, ורגישים למתח הרווחים. התעורר בדירקטוריון ויכוח ענק, כשהם דרשו ממני להעלות מחירים ואני רציתי לשמר את הלקוחות. הצגתי ליו"ר תוכנית מפורטת, שכללה שינוי סל הלקוחות, תהליכי התייעלות והעלאה חלקית של המחיר. היו"ר נתן בי אמון והבין שנדרש זמן לתקן את הנזק. הגיבוי שלו נתן לי רוח גבית ושכנענו את הדירקטוריון לתמוך".

אז איך בכל זאת מגיעים למצב שבו כן מתייעצים עם הדירקטוריון בעת משבר? משקיעים בבניית היחסים. אז הנה כמה טיפים שנתנו מנכ"לים לבניית יחסים מיטיבים עם מועצת המנהלים:

1. תיאום ציפיות מדויק: להגדיר מהם תחומי האחריות, מה דפוס התקשורת, מה אופי הבקרה ומה תכיפותה. מה הם רוצים לדעת ומה לא.

2. להשקיע במערכת היחסים: ביקורים, אירוחים, שיחות טלפון, שי לחג, התעניינות אישית. להזמין לקפה או לפגישות א-פורמליות, להזמין אותם לאירועי חברה כשמתאים.

3. לשתף, לשתף, לשתף: פגישות קבועות של עדכון לצד פגישות ייעודיות להיוועצות ולמידה. להכין את היו"ר מראש, שלא יופתע.

4. לחשוף את הדירקטוריון אל מאחורי הקלעים: להזמין את הסמנכ"לים לישיבות דירקטוריון, בכל פעם סמנכ"ל אחר. זה גם מחזק אותם וגם מאפשר היכרות עמוקה יותר עם פעילות החברה והמנהיגות שלה.

5. לצרף את הדירקטורים לצוותי חשיבה: מספק תחושת ערך, חיבור והשפעה.

6. לגייס את האנשים הנכונים: לבחור חברי דירקטוריון בעלי תחומי ידע מגוונים, שיהוו גורם שניתן להתיעץ איתו ולא חותמת גומי. מצד שני, לבחור את המנכ"ל המתאים להם.

7. לפתח גישה של שותפות שרואה בדירקטורים מנטורים ולא אויבים.

סמדר תדמור היא יועצת ארגונית בכירה, מנכ"לית ConnAction HR, מומחית בפיתוח מנהיגים וארגונים

עוד כתבות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק