גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים - רנו קפצ'ור 2021: הפתרון (החלקי) של רנו לקיפאון

הדגם החדש של הקפצ'ור מציג מנוע מהחזקים בפלח, והוא ינסה לסייע לחברה לממן את הטעויות שעשתה בשוק החשמליות ובאתגר של משבר הקורונה

רנו קפצ’ור 2021 / צילום: יח"צ
רנו קפצ’ור 2021 / צילום: יח"צ

באמצע פברואר הציגה קבוצת רנו את ההפסד השנתי הגדול בתולדותיה, 9.7 מיליארד דולר. החברה ניצבת כיום בפני תוכנית הבראה כואבת בכל האגפים ובעקבות הירידות החדות במנייה שלה גם צצו ועלו ספקולציות כי היא עשויה להוות מטרה למיזוג/רכישה.

ואם לא די בכך, רנו גם ניצבת כיום בפני פוטנציאל לאובדן ייצור של כ-100 אלף מכוניות בשל מחסור קריטי בצ'יפים בתעשיית הרכב, שצפוי להימשך לתוך הרבעון השני. לבוס החדש של החברה, לוקה דה מיאו, לא היו החודש הרבה בשורות אופטימיות למשקיעים לגבי העתיד המיידי: "2021 צפויה להיות שנה קשה בשל אי הוודאות שיוצר משבר הקורונה והמחסור ברכיבים אלקטרוניים".

ומעל כל אלו מרחפת ההחמצה הגדולה של רנו: בתחילת העשור הקודם היא הייתה היצרנית הגדולה הראשונה שפיתחה וייצרה רכב חשמלי עממי בייצור סדרתי (זואי), מכרה כמויות משמעותיות של משפחתיות חשמליות בעולם (ניסן ליף) ושהקימה מערך ייצור עצמאי של סוללות עבורן.

אבל החלטה אסטרטגית שהתקבלה לדחוק את הפיתוחים הללו "למקרר" גורמת לה לפגר כיום אחרי שחקניות צעירות דוגמת טסלה ואפילו ניו, שכל מצמוץ פומבי שלהן על רכב חשמלי מגדיל את שוויין בעשרות מיליארדים.

אז עד שתדביק רנו את הפער בחזית החשמלית, היא צריכה להסתמך על להיטי מכירות מונעי בנזין ומייצרי מזומנים דוגמת הג'יפון "קפצ'ור", שאפילו בשנה הלא פשוטה של 2020 מכר באירופה מעל 178 אלף יחידות.

עיצוב בוגר יותר

חיצונית, הקפצ'ור מאמץ עיצוב יותר בוגר מקודמו. יש לו יציבה רחבה על הכביש, חרטום מאסיבי שמחצין את "הפרצוף" של רכבי הדור החדש של החברה, פרופיל צד שרירי ודינמי עם משטחי שמשות גדולים בדלתות וזנב נאה. ברמת הגימור הגבוהה, עם חישוקים גדולים וצביעה בשני גוונים, הקפצ'ור מצליח להתבלט גם באחת הנישות הצפופות והרוויות בשוק הרכב.

תא הנוסעים מייצג כבר קפיצת מדרגה משמעותית בזכות מערך פיקוד עדכני על טהרת הצגים הדיגיטליים, לפחות בגרסאות האבזור הבכירות. לוח המחוונים דיגיטלי, חד, שופע מידע וניתן להתאמה אישית. במרכז הקונסול ניצב מסך מגע אנכי גדול, אולי כמחווה לטסלה. המסך הזה בהיר ועשיר יותר מהמקביל שלו ברנו מגאן, אם כי נתקלנו במערכות הפעלה עם תגובה זריזה יותר ללחיצה. גרסאות האבזור הבסיסיות מציעות מסך קטן ובסיסי יותר.

שמחנו לגלות שרנו לא נכנעה לתכתיבי האופנה והותירה את השליטה במערכת האקלים בידי מתגים מסורתיים ולא בתפריטי מגע מגושמים, והנדסת האנוש בכללה טובה. פה ושם אפשר למצוא גם ניסיונות לייצר אמירה עיצובית מקורית כמו מכלול ידית ההילוכים שניצב על קונסול "מרחף" שמגיח מתוך עמדת הפיקוד.

איכות החומרים ואיכות הגימור שודרגה, ובגרסה הבכירה מצאנו הרבה משטחי פלסטיק בצבעים תואמים למרכב מסביב לנהג ולנוסעים. המשטחים שרחוקים מטווח המגע המיידי מרגישים יותר נוקשים וזולים.

הנהג והנוסע שלצידו נהנים ממרחב ראש מכובד וראות טובה לפנים, אם כי הראות לאחור מוגבלת ונסמכת על המצלמות והחיישנים. המושב האחורי מתוכנן לאכלס בעיקר שני מבוגרים בקומה ממוצעת. הוא נע על מסילה, וכאשר מסיטים אותו קדימה הבונוס הוא הגדלה משמעותית של נפח תא המטען.

האבזור התקני בגרסאות הבכירות מקיף ונדיב וכולל סט של מערכות בטיחות חכמות, בהן מערכת סיוע להיגוי בעת סטיה מהנתיב, שאותה מיהרנו לכבות בשל נטייתה להטריד ללא הרף על הכבישים הישראלים בעלי הסימונים המעורפלים. יש גם תאורת אווירה, מערכת קול איכותית ועוד.

פלח שוק תחרותי

להנעת הקפצ'ור אחראי מנוע ה-1.3 ליטר טורבו המשותף לרנו ומרצדס (ומופיע בין השאר במרצדס A קלאס, ניסאן קשקאי ושלל דגמים אחרים). הגרסה הבכירה שלו מייצרת הספק של 154 כ"ס ומומנט של 27.5 קג"מ, נתונים שמציבים אותו קרוב לקצה העליון של הקבוצה. ביחד עם משקל עצמי צנוע יחסית של כ-1.26 טון ותיבת הילוכים כפולת מצמדים הוא מייצר ביצועים מכובדים לקבוצה - אפס ל-100 ב-8.6 שניות, יכולת "לבעוט" את הרכב קדימה גם בעליות תלולות עם ארבעה נוסעים ומטען.

השיוט על הכביש במהירויות גבוהות רגוע ושקט, ומי שיבחר במצב התכנות החסכוני של מחשב המנוע ייהנה מצריכת דלק ריאלית של כ-15 ק"מ לליטר במחיר של תגובת דוושה עצלה. מנגד המצב הספורטיבי משחרר את המנוע לחופשי ומחדד את התגובה, אם כי העברת ההילוכים קופצנית בתנאי עצור-סע במהירויות עירוניות.

הגרסה שבה נסענו, עם חישוקי 18 אינץ' וצמיגים בחתך ספורטיבי, הפגינה נוחות נסיעה די קופצנית בעיר וטלטולי מרכב מוחשיים בעת מפגש עם מהמורות קלות ומעלה. ייתכן שבחירה בסט מתון יותר של חישוקים/צמיגים תשפר את המצב.

בשורה התחתונה: הקפצ'ור הוא כלי פנאי עירוני מודרני, מרווח במידה וגרסת הביניים שעולה 133 אלף שקל כוללת רשימת אבזור עדכנית ומכובדת. יש לו מערכת הנעה חזקה וביצועים טובים משמעותית מהממוצע, אם כי הוא לא מספק את נוחות הנסיעה שרבים מצפים ממכוניות צרפתיות. ומעבר לפינה גם ממתין לו פלח שוק סופר תחרותי ואגרסיבי, שכולל כ-14 מתחרות ישרות באותו טווח מחירים. בהחלט אתגר לא פשוט. 

חלק מהמתחרות

יונדאי קונה

בטווח מחיר של 127 עד 134 אלף שקל, הקונה ממשיכה להציע יחס כוח-סוס לשקל הגבוה ביותר בפלח בזכות מנוע 1.6 טורבו עם 177 כ"ס. הממדים קטנים יותר משל הקפצ'ור, בסיס הגלגלים מסתפק ב-2.6 מ' ותא המטען ב-361 ליטר. אבל התא מאובזר ובנוי היטב והביצועים הם בליגה של כלי רכב ספורטיביים

יונדאי קונה / צילום: יח"צ

סקודה קאמיק 1.5

במחיר שנע בין 131 ל-141 אלף שקל מציעה גרסת ה-1.5 ליטר טורבו של הקאמיק עיצוב פחות אופנתי, אבל ממדים חיצוניים מכובדים, תא נוסעים מרווח ואיזון טוב בין התנהגות לנוחות. המנוע מייצר 150 כ"ס ו-25 קג"מ ובסיוע תיבה כפולת מצמדים מאיץ את הרכב הקל ל-100 קמ"ש ב-8.4 שניות

סקודה קאמיק 1.5 / צילום: יח"צ

פיז'ו 2008

בטווח מחירים של 128 עד 144 אלף שקל ל-2008 יש עיצוב חיצוני ייחודי, מערך פיקוד עתידני ושופע היי-טק ואיכות ייצור גבוהה. השלדה נעימה לנהיגה נמרצת, ומנוע 3 צילינדרים 1.2 טורבו מייצר 130 כ"ס ומאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-10.3 שניות. המרחב הפנימי סביר ותא המטען מכובד

פיז’ו 2008 / צילום: יח"צ

עוד כתבות

נגיף הקורונה / צילום: שאטרסטוק

יעיל אבל פחות: יותר מחוסנים חלו בווריאנט הקורונה הזה

מחקר של הכללית ואוניברסיטת תל אביב בחן לראשונה במציאות את היעילות של חיסון הקורונה של פייזר נגד הזן הדרום אפריקאי ● במחקר נבדקו מטופלים שחלו 14 יום אחרי מנת החיסון הראשונה, ועדין לא ברור האם היעילות נגד הזן פחותה גם אחרי המנה השנייה

בר 51 / צילום: בר 51

ביקורת מסעדה: בר 51 - יש מקומות ששווה להוריד בשבילם את המסכה

חיליק גורפינקל חוגג עשור כמבקר המסעדות שלנו, ואיזה עשור זה היה ● ולמרות שכבר פחות בא לו לצאת (כי הגיל וקורונה), ב"בר 51" היה לו כיף וטעים (ויקר)

בית + שלט להשכרה / צילום: איל יצהר

מתכננים להשכיר את הדירה שלכם? 3 דברים שכדאי לדעת

חודשי הקיץ, שמאופיינים גם במעברי דירות רבים, כבר כמעט כאן ● בעלים של דירה ומתכננים להשכיר אותה? אספנו עבורכם שלוש עצות שימושיות שיעזרו לכם לשמור על הנכס ולצמצם את הסיכונים

מה נמכר לאחרונה ב-1.1 מיליון שקל בדרום / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה אפשר לקנות ב-1.1 מיליון שקל בדרום הארץ

שטח למשרד בקריית גת, מגרש לבנייה עצמית באילת, דירת גן בערד ודירת 3 חדרים באשקלון

דניאל בירנבאום / צילום: איל יצהר

המנכ"ל, המקורבת ופקיד הבנק החשדן שהוביל לחקירה בסודהסטרים

מנכ"ל סודהסטרים לשעבר דניאל בירנבאום ומקורבתו ועובדת החברה לשעבר איילה שרח-כהן מואשמים, בכפוף לשימוע, בשימוש במידע פנים ● גלובס חושף כיצד פקיד הבנק שבו ניהלה שרח-כהן את חשבונה, החליט לדווח עליה לרשויות

מתקן להעשרת אורניום בנתנז / צילום: Reuters, Raheb Homavandi

איראן: תקלה ברשת החשמל במתקן העשרת האורניום בנתנז

בראיון אמר דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן כי לא היו נפגעים ולא נגרם נזק כתוצאה מהתקלה, וכי האירוע נמצא בחקירה ● בעבר יוחסו "תקלות" כאלה במתקנים אחרים של איראן למתקפות סייבר חיצוניות, ויתכן כי כך גם הפעם

רשת פליינג טייגר בקופנהגן / צילום: שני מוזס

בחסות פוקס: הרשת הדנית Flying Tiger עושה עלייה לישראל

קבוצת האופנה שבשליטת הראל ויזל מרחיבה את הפורטפוליו שלה, וחתמה על הסכם עקרונות עם בעלי המותג, חברת זברה, במסגרתו היא תקבל זיכיון בלעדי להפעלת רשת חנויות של המותג בישראל ואתר אונליין

פרופ' נדב כץ במעבדת הקוונטים / צילום: יצחק וולף

בדרך למחשב-העל הראשון של ישראל? שיתוף פעולה בין אמזון לאוני' העברית בתחום המחשוב הקוונטי

במסגרת התחרות מול ענקיות הטכנולוגיה חתמה אמזון הסכם עם האוניברסיטה העברית, במטרה לפתח מחשב קוונטים שמעבד נתונים ביעילות ובמהירות גבוהה ● הפרויקט ינוהל בין היתר על ידי פרופ' אלכס רצקר, מומחה בעל שם עולמי בתחום, וייקחו בו חלק סטודנטים לפיזיקה מהאוניברסיטה

ולדימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office

רוסיה מזהירה ממלחמה כוללת במזרח אוקראינה ומאשימה את קייב בהסלמה

עלייה במספר החיילים הרוסים בגבול ורטוריקה של איומים עשויים להכשיל ניסיונות להגיע להסדר בין המדינות

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ארגו פרופרטיז יוצאת להנפקה: תנסה לגייס כ-300 מיליון שקל

ההנפקה - לפי שווי של כ-1 מיליארד שקל לפני הכסף ● ארגו, שהחלה את פעילותה בשנת 2018, עוסקת ברכישה, השכרה, ניהול והשבחה של מבני מגורים בערים לייפציג, דרזדן ומגדבורג שבמזרח גרמניה

סניף של קרדיט סוויס. הבנק ייבדק על ידי הרגולטור השווייצרי / צילום: Shutterstock

קרדיט סוויס מסתבכת, והרעות החולות של 2008 חוזרות לתיקי המשקיעים

הבנק פושט הרגל הבטיח תשואה למשקיעים, שרצו לחמוק מהריבית השלילית באירופה ● קרדיט סוויס מצידו ביצע מהלך שנשמע מוכר מהמשבר הפיננסי הגדול, שהוא היה אחד מכוכביו: מכר ללקוחות אג”ח בסיכון נמוך, שלמעשה נשען על אריזה מחדש של הלוואות בסיכון גבוה של גרינסיל

איתי בן זאב. עזב את לאומי לבורסה / צילום: איל יצהר

הותירו את הפיננסים מאחור: "הבריחה" ממגבלת השכר משתלמת

בשנים האחרונות עזבו לא מעט בכירים את הבנקים וקבוצת הביטוח לטובת גופים שבהם השכר איננו מוגבל ● מי הרוויח מהמהלך

פרויקט פינוי בינוי בקרית חיים. ההתחדשות העירונית תקועה / צילום: בר - אל

"להפסיק להיות בני ערובה של השכנים": מה צריך לדעת על התקנות שמשנות מהיסוד את המונח "פינוי-בינוי"

בסוף מרץ פרסם משרד המשפטים תיקון לחוק התכנון והבנייה, המציע שינויים קטנים לכאורה שיהפכו את קידום ההתחדשות העירונית ליותר פשוט ● מה התקנות אומרות לגבי הרחבת דירה או מרפסת, ומה הקושי שהתיקון ביקש לפתור לגבי קידום תוכניות פינוי-בינוי? ● גלובס עושה סדר

יוסי וייס / צילום: תעשיה אוירית

יוסי וייס ותמיר פרדו הצטרפו לוועדה המייעצת של חברת סקיילוק

וייס, לשעבר מנכ"ל התעשייה האוויריתף מונה ליו"ר הוועדה שמייעצת לחברה שמייצרת ומייצאת מערכות לנטרול רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים ● תמיר פרדו, שהיה ראש המוסד, מונה לחבר בוועדה

תלמידות חטיבת ביניים בארה"ב / צילום: Reuters, Seth Harrison

ברוכים הבאים לגיהנום: מחקרים מגלים למה לילדים שלכם קשה כל כך בחטיבת הביניים

בשנה האחרונה דובר הרבה על מצוקת תלמידי חטיבת הביניים שהושארו בבית, אבל האם האלטרנטיבה הבית ספרית עדיפה? • ספר חדש שיצא בארה"ב מציג מומחים שמסבירים מדוע החטיבה היא זיכרון שלילי לרובנו • שאלנו גם חוקרי חינוך ישראלים איך בכל זאת עוברים את התקופה הזו בשלום

אחריות תאגידית / צילום: Shutterstock

הרגולטור נרדם? כשדיווחי אחריות תאגידית הם וולונטריים, החברות לא ממהרות לשתף מידע

אימוץ סטנדרטים של אחריות תאגידית משפיע לטובה על מוניטין של חברות, וגם על ביצועיהן ● אמנם כיום הדיווחים סלקטיביים ולא אחידים, אך ייתכן כי העניין הגובר של משקיעים בחברות אתיות ישפר את המצב בעולם, וגם יגרום סוף-סוף לישראלים להיכנס לתמונה ולאמץ את הגישה האחראית

הדמיית התוכנית בין קיסריה לג'סר א זרקא / הדמיה: LUMO  ורד שמאי

על חוף הים בג'סר א זרקא תיבנה השכונה הכי משתלמת של מחיר למשתכן: כמה תעלה דירה ומי (כנראה) יישאר בחוץ?

תוכנית חדשה לבניית מאות יחידות דיור ביישוב ג’סר א זרקא, על חוף הים, כוללת אמנם דירות מוזלות במסגרת מחיר למשתכן, אולם רוב הדירות יימכרו במחירי שוק חופשי, ורוב הסיכויים שיהפכו לבתי נופש ליהודים

רות דוד , בית משפט עליון / צילום: יוסי זמיר

בג"ץ: על רוזן לערוך שימוע לרות דוד לאחר שקיבל החלטה בעניינה מבלי לעשות כן

נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, קיבל היום את המלצת שופטי בג"ץ לאפשר לפרקליטת מחוז ת"א לשעבר, עו"ד רות דוד, להשמיע את טענותיה בתלונה בה דן רוזן וביקר את דוד מבלי לקבל את עמדתה ● מדובר בתלונה שהגיש עובד רשות המסים לשעבר רפי רותם, העוסקת בסגירת תיק שנחקר בחשד לשחיתות ברשות

חזי בצלאל, בעלי אקספון / צילום: רמי זרנגר

צו מניעה זמני אוסר על אקספון להתקשר עם חברות מתחרות

בעקבות כישלון הגישור בין החברות פנתה סלקום לבית המשפט בבקשה לצו שיאסור על אקספון להתקשר עם חברה סלולרית ולנטוש את הסכם שיתוף הרשתות בין החברות, וזאת עד לבירור התביעה העיקרית

נדב טנא, שחר גרשון, נעם פישר / צילום: אורן בירן, יח"צ

ה"הפתעה" של נופר: תגמול בהיקף של 286 מיליון שקל לשלושה מנהלים

הסכום הפנטסטי שקיבלו שלושת בכירי חברת האנרגיה המתחדשת - עיקרו הוני - מהווה כרבע מהתגמולים המצרפיים של 100 שיאני השכר בתל אביב אשתקד ● התגמול, אשר ניתן לו גילוי בתשקיף ההנפקה, עלה לחברת האנרגיה בהפסד עתק של 252 מיליון שקל בשנה החולפת