גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברת שיחות הווידיאו קלטורה רוכבת על הקורונה לנאסד"ק לפי שווי של יותר ממיליארד דולר

החברה הישראלית, שפועלת בתחום מערכות לניהול וידיאו, מציגה צמיחה של 24% בהכנסותיה אשתקד ל-120 מיליון דולר, אך עדיין רושמת הפסדים ● המנכ"ל רון יקותיאל אמר לאחרונה על המתחרה זום: "הם לא ייצרו אוטו ובוודאי לא חללית. אנחנו ניסינו לקפוץ לדור של החלליות"

מימין: ירון גרמזי, סיגל סרור, נונו סנשז, רון יקותיאל, ד"ר מיכל צור, יחיעם שינדר, סרגיי לחוביצקי / צילום: מיכה לובטון
מימין: ירון גרמזי, סיגל סרור, נונו סנשז, רון יקותיאל, ד"ר מיכל צור, יחיעם שינדר, סרגיי לחוביצקי / צילום: מיכה לובטון

חברות טכנולוגיה ישראליות ממשיכות להגיע לוול סטריט, ואם בשבועות האחרונים הדרך המרכזית הייתה במיזוג לחברות SPAC, מתברר שגם הדרך הישנה והטובה של הנפקה ראשונית (IPO) עדיין משמשת לצורך זה. חברת Kaltura הגישה תשקיף לקראת הנפקה בנאסד"ק, ובשלב זה השווי המבוקש והיקף הגיוס טרם דווחו, אך ניתן להעריך שהחברה תשאף לשווי גבוה ממיליארד דולר; בסבב הגיוס האחרון שלה בשנת 2016 השווי שנקבע לה עמד על 500 מיליון דולר.

קלטורה היא חברה ותיקה יחסית, שהוקמה בשנת 2006 על-ידי רון יקותיאל (מנכ"ל), ד"ר שי דוד, ד"ר מיכל צור וערן איטם, ולפי נתוני חברת המחקר IVC היא גייסה עד היום כ-156 מיליון דולר. החברה מעסיקה 584 עובדים.

החברה פועלת בתחום חם היום: היא מפתחת ומשווקת מערכות לניהול וידיאו עבור ארגונים עסקיים וחברות מדיה. בראיון לגלובס לפני מספר חודשים אמר יקותיאל, כי "ההיגיון אמר וידיאו, המחלה אמרה וידיאו והעולם בכל מקרה ממשיך לשם, אבל לא היה ברור לאיזה צונאמי אנחנו נכנסים... באפריל-מאי (2020) כל הלקוחות התחילו להשתמש במערכות שלנו בטירוף, והגדילו שימוש. זמן המכירה נחתך ברבע".

על אחת המתחרות הגדולות, חברת שיחות הווידיאו זום, אמר יקותיאל כי "היו שיחות וידיאו - סקייפ, Webex, בלו ג'ינס - והתחושה היא שזום ייצרה סוס מהיר יותר. הם לא ייצרו אוטו ובוודאי לא חללית. אנחנו ניסינו לקפוץ לדור של החלליות, ולשאול את עצמנו לאן וידיאו הולך עכשיו, מה ה-disruption הבא". זום נסחרת כיום בשווי של כ-120 מיליארד דולר.

הפסד של 38.7 מיליון דולר ב-2020

התשקיף מגלה כי בשנת 2020, הכנסות קלטורה צמחו ב-23.7% ל-120 מיליון דולר, כאשר בכל אחד מהרבעונים בשנה זו היא הציגה צמיחה ביחס לרבעון קודם. ההכנסות מחולקות להכנסות ממנויים והכנסות משירותים מקצועיים, והרווחיות הגולמית של המנויים גבוהה משמעותית - 72.6% לעומת הפסד גולמי בשירותים המקצועיים (אם כי ההפסד צומצם לעומת 2019). ההכנסות מתחום המנויים צמחו ב-2020 ב-22.8% ל-104 מיליון דולר, ושיעור הצמיחה בשירותים המקצועיים היה גבוה יותר, 29.7%, ל-16.4 מיליון דולר.

קלטורה אינה רווחית, וב-2020 ההפסד התפעולי שלה עמד על 8.1 מיליון דולר, עלייה מהפסד תפעולי של 2.8 מיליון דולר ב-2019, על רקע עלייה בהוצאות התפעוליות. בשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 38.7 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של 15.6 מיליון דולר ב-2019.

נתונים נוספים שהחברה מספקת הם ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) שצמח ב-6.7% ב-2020 ל-4.3 מיליון דולר, אך שיעורו מההכנסות ירד ל-3.6% לעומת 4.1% ב-2019. עד 2019, ה-EBITDA השנתי שלה היה שלילי. התזרים מפעילות שוטפת היה חיובי, בגובה 5.8 מיליון דולר. לפני ההנפקה יש לחברה מזומנים ושווי מזומנים בגובה 27.7 מיליון דולר, לעומת חוב של 48.2 מיליון דולר.

לפי התשקיף, בעקבות השפעת מגפת הקורונה, ברבעון השני של 2020 החברה חוותה עלייה בשימוש בפתרונות שלה, בשל העובדה שאנשים עברו לעבוד וללמוד מהבית. עם זאת היא מציינת שבחוזים מסוימים שלה, בפרט בתחום החינוך, אין הגבלה על השימוש או העלאת מחיר כשהשימוש גדל, והשימוש הגובר שחוותה החברה לא בא לידי ביטוי בעלייה דומה בהכנסות.

נוסף על כך, במטרה לענות על הביקושים של לקוחותיה ב-2020, החברה האיצה את התוכניות שלה לעבור מדאטה-סנטרים שלה לתשתית של ענן ציבורי, כדי להשיג יציבות, אמינות, גמישות ויכולת להגדיל את הפעילות. השילוב של הגדלת השימוש והמעבר לענן תרמו לדברי החברה לירידה בשולי הרווח הגולמי ב-2020, מ-63% ל-60%. הוצאות אלה צפויות להמשיך ולהעיק על הרווחיות הגולמית גם ב-2021.

מהתשקיף עולה כי ב-2020 התגמולים למנכ"ל יקותיאל הסתכמו ב-13.1 מיליון דולר, חלקם הגדול (12.3 מיליון דולר) כתגמול הוני. צור, המכהנת כנשיאה ומנהלת שיווק, קיבלה תגמולים בעלות של 3.6 מיליון דולר, וסמנכ"ל הכספים ירון גרמזי קיבל תגמולים בעלות של 1.8 מיליון דולר.

החתמים המלווים את קלטורה בהנפקה הם גולדמן זאקס, בנק אוף אמריקה, וולס פארגו, דויטשה בנק, Canaccord Genuity, JMP Securities, KeyBanc Capital Markets, נידהאם ואופנהיימר.

שעתה היפה של זום עדיין לא הגיעה לקיצה

מאת דן גלאגר, וול סטריט ג'ורנל

"הנורמלי החדש" עבור חברת שיחות הווידיאו זום עוד לא באופק, אבל קדימון שהחברה סיפקה בדוחותיה האחרונים מראה שהעתיד עשוי להיות לא רע בכלל, בניגוד לחששות מפני עתיד עסקיה לאחר שתסתיים מגפת הקורונה, שנתלו כעננה מעליה.

מחיר המניה של זום ירד בכ־18% מאז פורסמו לראשונה חדשות על פריצת דרך בתחום החיסונים לקורונה בתחילת נובמבר. חלק מזה הוא תיקון טבעי; מחיר המניה של זום זינק ב־635% מתחילת השנה ועד נובמבר. אבל הסיכוי שהחיים הנורמליים יחזרו למסלולם בחודשים הקרובים הוא עדיין גורם בעל השפעה לא ברורה על החברה שהפכה מסטארט-אפ בעמק הסיליקון לשם מוכר בכל העולם בפרק זמן של כמה שבועות.

תוצאות הרבעון הרביעי הפיסקאלי שהחברה הציגה ביום שני אמורות להשקיט חלק מהדאגות. הכנסות החברה גדלו ביותר מפי ארבעה והגיעו ל־882.5 מיליון דולר. זה הופך את הרבעון לרבעון השלישי ברציפות שבו הצמיחה עולה על 300% בחישוב על בסיס שנתי. זה גם הרבעון האחרון שבו העסקים של זום יכולים להיות מושווים לתקופה שלפני המגפה.

אבל החברה גם חזתה צמיחה של 175% ברבעון שנגמר באפריל, הרבה מעל תחזיות וול סטריט. זום מכוונת לצמיחה של 42% או 43% לשנה הפיסקאלית שתיגמר בינואר 2022 - הרבה מעל 35% שחזו לה אנליסטים. מחיר המניה של זום זינק ב־9% לאור הדיווח.

בהתחשב בכך שלא ידוע מספר המשתמשים שנרשמו לתוכנה רק כדי לחמוק ממגבלת 45 הדקות בחינם המובנית למשתמשים לא רשומים, היה חשש מסוים לגבי יציבות בסיס ההכנסות של זום אחרי המגפה. אבל העסקים של זום מצליחים גם בתחום התוכנה לעסקים וחברות; מספר הלקוחות המשלמים יותר מ־100 אלף דולר בשנה זינק ב־156% משנה לשנה ברבעון שנגמר בינואר - האצה לעומת התקופה הקודמת. ישנם לקוחות שסביר מאוד שיישארו, ואולי ירכשו מוצרים כמו Zoom Phone ו־Zoom Rooms שיעזרו לחברה לגוון את המוצרים שלה מתחום הליבה, שיחות ועידה בווידיאו.

זום אולי תיאלץ להתמודד עם קשיים מסוימים מרגע שהחיים יחזרו לנורמליות באופן מלא. והמניה יקרה פי 35 מהרווח העתידי הצפוי, אפילו כשכוללים את החולשה הנוכחית. אבל עולם שיש בו פחות שעות חינם של זום, עדיין עשוי להיות עולם טוב לחברה, כל עוד הלקוחות המוסדיים שלה ימשיכו לשלם.

עוד כתבות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה האחד מגיע משוק התקשורת, השני בנקאי ותיק ושניהם יעמדו בראש אפליקציות תשלום מובילות ● איך עמית דדוש ואריק פרישמן ישפיעו על התשלום הדיגיטלי?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס