גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי מוכן לשלם מאות אלפי דולרים על קטעי וידאו מה-NBA שזמינים לצפייה חופשית ברשת

בעוד שתקופת קורונה הביאה לאובדן הכנסות של כ־2 מיליארד דולר, בליגת הכדורסל המפורסמת בעולם מצאו דרך נוספת לעשות רווחים ● זירת מסחר מבוססת בלוקצ'יין משמשת פלטפורמה למכירת קטעי וידאו מעולם הספורט. ויש קונים

צילום מסך מאתר NBA top shot
צילום מסך מאתר NBA top shot

אין ילד או הורה שלא זוכר את הטירוף סביב איסוף הקלפים של שחקני כדורגל. אותם קלפים שהיו נמכרים במכולות השכונתיות, שמדי פעם אפשרו להם להחזיק "קלף נדיר" בתוך חוברת שכמעט ואין לאחרים. עכשיו נסו לדמיין, שבמקום לצעוד למכולת השכונתית, אתם יכולים לקנות ברגע זה קטע וידאו קצר של השחקן האהוב עליכם באמצעות טכנולוגיית בלוקצ'יין, ושמאותו הרגע אתם היחידים בעולם שיש להם את הזכויות עליו. כמה הייתם מוכנים לשלם?

בשבוע שעבר נמכר קטע וידאו קצר באורך של 6 שניות של כדורסלן ה־NBA לברון ג'יימס מטביע סל במהלך משחק מנובמבר 2019. הרוכש שילם עבורו 208 אלף דולר. חמישה "רגעים" נדירים אחרים - Moments, כפי שמכונים קטעי הווידאו הללו בזירת המסחר - מליגת הכדורסל האמריקאית נמכרו במהלך החודש האחרון תמורת 100 אלף דולר ומעלה לכל "רגע". זירת המסחר החדשה הזו שייכת למיזם האספנות הווירטואלי NBA Top Shot שמשגע בשבועות האחרונים את ארה"ב.

מה יוצא לרוכש מזה? בדיוק כמו החזקה של ביטקוין או את'ריום בארנק הדיגיטלי, גם במקרה הזה זירת המסחר הווירטואלית מייצרת ערך כספי אמיתי עבור הנכס. רק שבמקום כסף וירטואלי יש בידיו משהו ממשי - פריט וידאו וירטואלי.

הווידאו האייקוני של לברון ג'יימס, שמוחזק בארנק הדיגיטלי, כמו פרטים אחרים לא נמכר בגלל ערך סנטימנטלי או רצון להיכנס לשוק האספנות, אלא פשוט משום שהוא יכול להביא תשואה פנומנלית לרוכש, ועשוי להימכר הלאה תוך כמה ימים או שבועות בסכום גבוה הרבה יותר.

בשונה מביטקוין לדוגמה או מהבורסה בוול סטריט, בעלות על ה"רגע" הנכון מייצרת תשואה מטורפת למי שמצליח לשים עליו יד. נכן לעכשיו נמצאים בזירת המסחר שלNBA Top Shot רגעים וירטואליים המוצעים למכירה עבור יותר מ־200 אלף דולר לפריט, שבמקור הם נמכרו עבור דולרים בודדים.

הרעיון הוא תולדה של שיתוף־פעולה בין הסטארט־אפ Draper Labs לבין ליגת ה־NBA, שהבינו שייתכן ויש כאן פוטנציאל מסחרי נוסף לא רע. הם רק לא העריכו עד כמה שזה יצליח.

על פי האתר, מאז אוקטובר 2020, כאשר החלו לצאת לשוק קטעי וידאו של שחקני כדורסל, נמכרו "רגעים דיגיטליים" בסכום של 275 מיליון דולר (נכון ליום שלישי בצהריים). 81 מיליון דולר מתוכם, רק בשבוע האחרון. בסך הכל נמכרו מאז אוקטובר האחרון 1.8 מיליון רגעים.

איך מתמחרים "רגע"

איך נקבע השווי של "רגע דיגיטלי"? קודם כל לפי השחקן שמופיע בו. קטעים של לברון ג'יימס מן הסתם שווים יותר מאלו של דני אבדיה הישראלי. בנוסף, חלק מהרגעים ממותגים אוטומטית לפי סולם שמעניק להם ערך: הרגעים שמכוונים להיות היקרים ביותר נמכרים תחת השםCosmic - רגעים "קוסמיים", והם משוחררים לשוק במנות קטנות מאוד. הצלחת לרכוש לארנק הדיגיטלי שלך רגע קוסמי שיצא לשוק בכמה דולרים? יכול להיות שיש לך ביד משהו ששווה מיד עשרות או מאות אלפי דולרים.

המחיר שבו יוצאים הפריטים לשוק על ידי NBA Top Shot הם לא יקרים יחסית. מחיר של חבילת פריטי וידאו רשמית באתר עומדת על בין 9 ל־230 דולר, מה שייצר באזז עצום לקראת תאריך הנפקה של חבילות. למי שהצליח לרכוש אחת כזאת מחכים בפנים כמה פרטי וידאו שונים ממשחקי NBA.

מהרגע שמישהו הצליח לרכוש חבילה כזו, האפשרות הבאה היא לייצר ערך באמצעות זירות מסחר שונות - שם אין יותר מחיר רשמי ומה שמשחק תפקיד בקביעת המחיר אלה כוחות השוק. במילים אחרות, שוק ספסרות פרוע: הצלחת לרכוש משהו במחיר רשמי, ועכשיו בזירות המסחר אתה מוזמן להציע את הפריט שלך ללא הגבלת מחיר.

כך, "הרגע" המדובר של לברון ג'יימס, שנמכר עבור 208 אלף דולר בשוק החופשי בשבוע שעבר, היה במקור חלק מחבילת רגעים שכללה כמה קטעי וידאו ונמכרה בעת הפצתה באתר הרשמי ב־230 דולר בלבד.

ליגות הפוטבול והבייסבול מחכות בפינה

מה הלאה? לפי דיווחים בארה"ב, Dapper Labs, שמקום מושבה בוואנקובר שבקנדה, החלה במו"מ גם עם שחקני עבר של ה־NBA במטרה להוסיף רגעי וידאו אייקוניים גדולים של שחקנים כמו מייקל ג'ורדן או מג'יק ג'ונסון ואחרים. בנוסף, החברה מנהלת מו"מ ליצור שיתוף־פעולה דומה עם ליגת הבייסבול האמריקאית (MLB) וליגת הפוטבול (NFL). הפוטנציאל הוא ברור בהתחשב בכך שה־NBA היא רק הליגה השלישית מבחינת הפופולריות שלה בארה"ב, אחרי הפוטבול והבייסבול.

 

מבחינת המודל העסקי יש כאן שלושה צדדים שנהנים מהעסק. המיזם מכניס כסף חדש ל־NBA - עניין לא מבוטל בהתחשב בכך שהליגה ספגה מכה קשה מאוד בתקופת הקורונה. הערכות מדברות על אובדן הכנסה של 2 מיליארד דולר בעונה שעברה, כך שכל דולר חדש יכול לסייע.

גם ארגון השחקנים הוא צד בהסכם, מה שמאפשר לשחקנים עצמם לגזור הכנסות מהעסקאות שמבוצעות. וכמובן, Dapper Labs נהנית מהפעילות הענפה. על פי דיווח ב־marketwatch החברה מקבלת כ־5% מכל פעולת מסחר שנעשית עבור "רגע".

לא רק ספורט: גם זומבים וחתולים וירטואלים

ה-NBA Top Shot הוא המוצר המצליח ביותר נכון להיום בתחום ה"איסוף הווירטואלי". אבל קיימים לא מעט מוצרים אחרים המשמשים כפריטי אספנות או מסחר כאלו, מחפצי אומנות ועד ציורים של זומבים. חלקם הגדול ניתנים לרכישה רק באמצעות כסף וירטואלי.

למשל, CryptoPunks הוא מוצר וירטואלי המאפשר רכישה של דמויות מצוירות מפוקסלות, הכוללות זומבים וחייזרים. הפרויקט הזה פותח על ידי Larva Labs האמריקאית ויצא לשוק ב־2017 וניתן לרכישה במטבע האת'ריום בלבד. כמות הפריטים ששוחררה לשוק היא קטנה מאוד, כ-10,000 בלבד, ובשבוע האחרון נמכרו שם זומבים וחייזרים וירטואליים עבור 17 מיליון דולר.

CryptoKitties הוא מוצר ששייך גם הוא ל־Dapper Labs. בזירה זו נמכרו איורים וירטואליים של חתולים. גם שם המכירות הן רק באמצעות את'ריום ועד היום נעשו בו עסקאות בשווי של 30.8 מיליון דולר.

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00