גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגיע הזמן לדבר על שפה שוויונית

על אף הסרת המחסומים הרגולטוריים והרשמיים בפני נשים, בפועל אין שינוי דרמטי במציאות בשטח • השינוי יגיע מהשפה, והעולם העסקי הוא סוכן השינוי

פגישת עובדים / צילום: שאטרסטוק
פגישת עובדים / צילום: שאטרסטוק

לקראת יום האישה הבינלאומי מתקיים, מדי שנה, דיון על הגורמים להעדרן של נשים במרחב מקבלי ההחלטות. נשים מהוות 51% מהציבור, אבל במרחב מקבלי ההחלטות ובתפקידי מפתח, המספרים עגומים: 3 מנכ"ליות בלבד מבין 125 החברות הציבוריות ומתוך 36 משרדי ממשלה רק 2 מנכ"ליות כיהנו, וגם זה לזמן קצר יחסית. בכל מה שנוגע לתפקידים ציבוריים, בכנסת, בקבינט הקורונה, בדירקטוריונים של חברות ציבוריות, בסגל הבכיר באוניברסיטאות, בצה"ל ובמרבית המרחבים המעצבים את חיינו, אנחנו רחוקות מאוד מייצוג נשי הולם ושוויוני. חשוב לציין, כי עצם הדיון סביב הנושא, מוביל לאורך השנים להישגים משמעותיים בהסרת מרבית המחסומים הרשמיים והרגולטוריים, אולם המציאות מלמדת אותנו שאין בכך די.

על אף הסרת המחסומים הרגולטוריים והרשמיים בפני נשים, כגון חוק שכר שווה ושלל חוקים המונעים אפליה על רקע מגדר, בפועל אין שינוי דרמטי במציאות בשטח, כלומר עדיין קיימים מגוון מחסומים סמויים שמונעים מנשים להתפתח, להתקדם לתרום לעיצוב החברה והכלכלה. יש לא מעט מחקרים המצביעים על כך שמבין המחסומים הסמויים מעינינו, לשפה העברית יש משקל משמעותי בעיצוב החברה והכלכלה. גם מבלי להתמקד במחקרים, התמונה ברורה - אימוץ שפה שוויונית מכריח אותנו לחשוב מי בחדר, עם מי אנחנו מדברות ואל מי הפנייה. מודעות וחשיבה, עשויים לקדם אותנו כחברה ולסייע לנו למקד מאמצים נוספים להשגת גיוון ושוויון באופן פרודוקטיבי יותר.

שפה דורשת דיון רציני, אבל בין האלטרנטיבות העומדות בפנינו: לחכות דור, לאפשר לממצאים האקדמיים בנושא לחלחל לתודעה הציבורית, או להכיר באפשרות שהעדר הפנייה לנשים מייצרת הדרה גם בלי מיצוי תהליכי המחקר, אנו מעדיפות לפעול. כמו במרחבים נוספים של חיינו יש היגיון בהובלה של קידום שוויון מגדרי על-ידי הסקטור העסקי. בהקשר הספציפי של שפה שוויונית ההיגיון בקידום באפיק זה ברור - זה קל ליישום וזה טוב לעסקים.

על אף שזה הגיוני, ויחסית לא מורכב, עומדים בפני המגזר העסקי שלל טיעונים שיכולים לפתור אותו מהצורך לפעול לשינוי השפה: השתייכות פוליטית, לדוגמה, השימוש של מרב מיכאלי בשפה שוויונית; חיבור לפמיניזם קיצוני, רחוק מהמיינסטרים; או פגיעה בדת. אולם השפה העברית אינה נחלתה של מפלגה מסוימת או פוליטיקאית מחוננת, ככל שתהיה. יש מקום להבחנה בין שפת קודש לחול, ולראייה, שפת היומיום של רבים בחברה החרדית היא יידיש. בפי כל שאר האוכלוסייה, העברית מחודשת ומתחדשת והולכת ונבדלת מהשפה המשמשת לתפילה. יש מקום להניח שיש הסכמה נרחבת שטוב שיש הבחנה בין קודש לחול.

למרות הטיעונים הללו, המרחב העסקי מהווה קרקע פורייה לשינויים מהסוג הזה, משום שניתן לבחון בו את השפעותיהם. לא צריך לגרום לאלפי א.נשים לחשוב ולהתאמץ בכדי לייצר שינוי בשיח, אפשר להתחיל מלרתום את אלו ששפה היא כלי עבודתם והם ינווטו את כולנו. מהלכים שיווקיים בחברות גדולות מלווים תמיד במחקר הבוחן את כדאיותם, לכן, לפחות במרחב הזה, ארגונים יכולים לצבור מידע וידע שיסייע להם עסקית אבל גם יקדם את הדיון העתידי בנושא השיח.

את השינויים בשפה אפשר גם לראות בתכנים שיווקיים שונים, בהם השפה השוויונית מחלחלת, ממודעות הדרושים/ות ועד לשלטי ברוכים/ות הבאים/ות בפונט הרב-מגדרי, שפיתחה מיכל שומר ומככב ביותר ויותר מרחבים פיזיים.

חשוב להבין כי כפי שמעיד מחקרן של ד"ר תמר קריכלי-כץ ושל ד"ר טלי רגב, אימוץ שפה שוויונית תשפר את הציונים של בנות במתמטיקה וכנראה במקצועות נוספים ובכך תתרום להגדלת מבחר הכישרונות הנכנסים לשוק התעסוקה. שפה מכלילה, המעוררת חשיבה מגדרית, תתרום להסרת חלק מהחסמים הסמויים, בדרך לגיוון מגדרי ובכך גם לשיפור ה--S באחריות התאגידית בחברות, לטובת שיפור קשרי החברות עם לקוחות וספקים, לצד שיפור האקלים הארגוני. כמו כן, שפה שוויונית" מפרגנת ונותנת פריבילגיות" מבדלת את ישראל מהגלות ומחזקת עבור כולנו את תחושת השייכות .

לכבוד יום האישה הבינלאומי, ובעקבות ההכרה בחשיבות הנושא עשרות מנהלים ומנהלות ורשימה מרשימה של חברות עסקיות, רשויות, אוניברסיטאות וארגונים חברתיים מקבוצת המנהלים והמנהלות לאחריות חברתית בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת ת"א, חברו לפרסום פעילותם ומחויבותם לשילוב שפה שוויונית.

הכותבת היא יו"ר IBI קרנות נאמנות

עוד כתבות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות בוול סטריט; קוואלקום ונובוקיור מזנקות לאחר הדוחות

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים