גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באוצר שוב מדברים על מס נסועה ואגרת גודש, אבל בינתיים נישאר תקועים בפקק

לאחרונה אמר מנהל רשות המסים ערן יעקב כי "שיטת מיסוי הרכב תהיה חייבת להתבסס על נסועה בפועל" ● עם זאת, אחרי עשור של עיכובים פוליטיים בהחלת מיסוי הנסועה והגודש, ללא מועד ברור להפעלת "הקו האדום" בגוש דן - נראה שמס הנסועה לא נוסע לשום מקום

פקקים / צילום: בר לביא
פקקים / צילום: בר לביא

ב-2020 שמרו משרד האוצר ורשות המסים על דממה בחזית רפורמות מיסוי הרכב, ומסיבה טובה. המיסוי על רכב ועל השימוש בו היה מנקודות האור הבודדות בגביית המסים ב"שנת הקורונה", עם הכנסות מצרפיות שמוערכות בכ-37-38 מיליארד שקל ממסים על רכישת רכב (מס קנייה, מע"מ) ועל השימוש - בלו דלק, אגרות ומס שווי שימוש. אמנם מדובר בירידה של 8%-9% לעומת 2019 אבל עדיין זה הישג פיסקאלי מכובד בהתחשב בנסיבות החיצוניות.

את הדממה שבר בשבוע שעבר מנהל רשות המסים ערן יעקב בפורום התחבורה והרכב של duns100. יעקב אמר כי "כל תפישת המס של כלי הרכב צריכה להשתנות. בהסתכלות על האורך הכולל של הכבישים, שהוא הקצר בעולם, ורמת הצפיפות הגבוהה צריך לשנות את תפיסת מיסוי הרכב למיסוי נסועה מבוסס טכנולוגיה".

זו אמירה משמעותית, אבל הנושא אינו חדש. למעלה מעשור מנסים באוצר לקדם מס נסועה ו/או אגרת גודש בישראל. חל מ-2017 נערכו בגוש דן ניסויים מתקדמים לבחינת הישימות של מיסוי גודש/נסועה וב-2019 נערך האוצר ליישום אופרטיבי של מס נסועה על בסיס נתוני טכנולוגיית מיקום בכלי הרכב. הפרויקט היה אמור להתחיל להתממש ב-2022 לאחר פרסום מכרזי הצטיידות במערכות מחשוב וגבייה מתאימות ב-2020, אבל בפועל לא קרה כלום בחזית ולא בגלל "שנת הקורונה".

 

הפקקים מחייבים מס נסועה

העניין המחודש שמביע האוצר בסוגיית מס הנסועה ו/או אגרת הגודש אינו מקרי. המסים חיוניים לכיבוי שתי "שריפות": סגירת הגירעון העמוק וניסיון להקל על עומסי התנועה הכבדים, שצפויים לחזור בצורה משמעותית, במיוחד במרכז הארץ, בתקופת הפוסט-קורונה.

"מס נסועה" מבוסס על גביית מיסוי בהתאם להיקף הנסועה בפועל של כלי הרכב וגובהו משתנה לפי שעת הנסיעה, מקום הנסיעה, עומס התנועה וכדומה; "אגרת הגודש" אמורה להיות מוטלת רק על כלי רכב שנכנסים לכבישים ואזורים מוגדרים בשעות העומס, כמו למשל לתל אביב בשעות הבוקר.

לשני סוג המס השונים הללו יש שני מכנים משותפים. הראשון הוא הקטנת המוטיבציה לתנועה ברכב פרטי ועל הדרך גם גביית מס הוגנת יותר בשיטת "נסעת-שילמת", כתחליף למיסוי הקבוע אותו משלמים כיום נהגים רבים בלי קשר להיקף נסיעתם בפועל. את המילה "תחליף" צריך לקחת בערבון מוגבל. קשה לנו לראות את המדינה מוותרת על ההכנסות היציבות והחזויות ממס קנייה, מע"מ ואגרות על רכב, ובוודאי לא על הכנסות מבלו דלק. לפיכך סביר להניח, שבתחילה המיסוי יהיה בשיטת "גם וגם".

המכנה המשותף השני הוא, שאת שני סוגי המס הללו ניתן לחשב ולגבות באמצעות אותה תשתית טכנולוגית, שבשנים האחרונות הטכנולוגיה הנדרשת ליישום המס הפכה להיות זמינה בזכות הוזלה משמעותית של הרכיבים האלקטרוניים הנדרשים ובזכות פרישה של רשתות 5G ואלגוריתמים מתקדמים של בינה מלאכותית.

המומחים ממליצים

גם בנק ישראל וגם ה-OECD פרסמו בשנתיים האחרונות המלצות חד-משמעתיות לכונן בישראל לאלתר מיסוי רכב מבוסס נסועה. ב-2019 פרסם ה-OECD דו"ח מיוחד שעסק בבעיית עומסי התנועה החריגים בישראל וקבע שאגרת גודש בגוש דן היא כורח ולא ברירה. הדו"ח ביצע ניתוח היתכנות ועלויות והעריך כי אגרת גודש בהיקף של 1.5 שקל לקילומטר, שמתורגמת לעלות של כ-32 שקל לנסיעת בוקר ממוצעת מהפרברים לתל אביב בשעות העומס, תהיה מספיק אפקטיבית כדי לעודד מעבר לתחבורה ציבורית בשעות העומס. אפילו אם יתבצע במקביל קיצוץ במיסי הקנייה ובאגרות הרכב.

ביולי 2020 פרסמה חטיבת המחקר של בנק ישראל ניתוח תחת הכותרת "שיפור השירות של התחבורה הציבורית וייקור הנסיעה ברכב פרטי ככלים להתמודדות עם הגודש בכבישים". בניתוח הזהיר הבנק כי הירידה בעומסי התנועה בתקופת הקורונה היא רק הפוגה זמנית.

כלכלני הבנק כתבו כי "כתוצאה מהעלייה ברמת החיים במקביל לגידול בתעסוקה ופיזור האוכלוסייה, קצב הגידול של הנסועה ברכב פרטי בשני העשורים האחרונים מהיר - כ-4% לשנה. כ-65% מהעובדים נוסעים לעבודה במכונית פרטית".

הניתוח קובע כי "משבר הקורונה עשוי להביא לירידה מסוימת בהיקף הנסועה הודות להרחבת היקף העבודה מהבית, אך סביר כי לאחר התאמה חד-פעמית בהיקפה, קצב הגידול בשימוש בתחבורה שמקורו בגידול האוכלוסייה ובעלייה ברמת החיים ימשיך להיות מהיר". ההמלצה של בנק ישראל הייתה ברורה: "כעת, כאשר הטכנולוגיה מאפשרת זאת, גביית תשלום על פי השימוש במשאב הציבורי תוך התייחסות להשפעה החיצונית של הנסיעה ברכב פרטי נראית נכונה יותר מבעבר".

המומחים מציינים, שהמעבר למס נסועה מבוסס קילומטרים עשוי לפתור לאוצר גם את הבעיות שעתידות לצוץ כתוצאה מהמעבר המואץ לכלי רכב חשמליים בישראל. בראשן הירידה באפקטיביות של בלו הדלק בתור "מגביל נסועה" והירידה מהכנסות הבלו על דלק. כרגע ההשפעה אמנם מינורית אך בשנים הקרובות היא עשויה להיות יותר משמעותית כשינועו על כבישי הארץ עשרות ומאות אלפי כלי רכב חשמליים, שאינם צורכים דלק באופן ישיר אבל תרומתם לגודש ולעומסים תמשיך להיות משמעותית.

אין מס, יש נסועה

מהאמור לעיל די ברור שמס נסועה הוא הכרחי במאבק בעומסי התנועה, שעולים למדינה עשרות מיליארדי שקלים בשנה. אבל כדי ליישם אותו נדרשים שלושה תנאים: "גב" של המערכת הפוליטית; קיומן של אלטרנטיבות לנסיעה ברכב הפרטי ובראשן מערכת יעילה של הסעה ציבורית המונית; ויכולת "לשווק" את המס לציבור בצורה אפקטיבית.

"הגב" של המערכת הפוליטית למס הזה אינו קיים, נהפוך הוא. כל ניסיון לקדם מס גודש/נסועה טורפד בעשור החולף על ידי השר ישראל כ"ץ. בתחילה כשר תחבורה, שאמר בינואר 2015, "כמי שמוביל את מדיניות הממשלה בנושאי התחבורה אני מודיע באופן נחרץ וחד-משמעי כי לא יגבה שום 'מס נסועה' על כלי רכב, בהווה או בעתיד ואין שום כוונה לגבות או לאשר תשלום אגרות כלשהן מנהגים עבור השימוש בכביש". ועד לאחרונה כשר האוצר, שאחד ממהלכיו הראשונים היה לגנוז ביעילות את התוכניות המתקדמות בנושא, שקידמו באותה עת רשות המסים ואגף התקציבים.

גם התנאי השני, קיומה של תחבורה ציבורית המונית יעילה, לא מתקיים. בתוכנית המקורית של האוצר הטלת אגרת הגודש בגוש דן אמורה הייתה להיות "מסונכרנת" עם תחילת ההפעלה של הקו האדום של תל אביב, "פרויקט הדגל" של השר כ"ץ. אולם לוח הזמנים להשלמת הפרויקט לוט בערפל.

בשנה שעברה הודיעה נת"ע על דחייה של שנה שלמה, לאוקטובר 2022, במועד ההפעלה של הקו האדום ובמקביל נדרשה המדינה להוסיף עוד 1.1 מיליארד שקל, בעיצומו של משבר הקורונה, כתוספת תקציב ל"הוצאות בלתי צפויות" בפרויקט. בינתיים העלות הכוללת נסקה לאזור ה-18 מיליארד שקל והחודש לא הצלחנו למצוא אף גורם שמוכן להתחייב, אפילו אוף רקורד, מה יהיה מועד ההפעלה בפועל של הקו האדום.

בהעדר אלטרנטיבות של תחבורה ציבורית יעילה ו"גב" פוליטי די ברור שגם היכולת "לשווק" את המס לציבור מוגבלת, במיוחד לאור ההתנגדות הצפויה מ"צרכני הנסועה" הכבדים ביותר שהם מקבלי הרכב הצמוד, שכוחם הפוליטי רב. בשורה התחתונה נראה, שמס הנסועה לא עומד להתקדם לשום מקום. ממש כמו הנהגים בפקקים. 

ברשות המסים אמרו בתגובה כי "בנושא אין חדש". ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה ובאוצר העדיפו לא להתייחס.

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם