גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אופס, חברת התעופה התבלבלה": מה עושים כשמוצאים טיסה ישירה לניו יורק ב-300 דולר?

מאות נוסעים הצליחו השבוע לסגור לעצמם טיסה לניו יורק במחיר חלומי, וזו ממש לא הפעם הראשונה שזה קורה ● מכרטיסים במחלקות ראשונות במחירי רצפה ועד טיסות ארוכות זולות להחריד, חברות התעופה מפרסמות לפעמים תעריפים שגויים ● האם מדובר בטעות או בתרגיל שיווקי מתוחכם?

כרטיסי טיסה זולים מאוד. טעות או טריק שיווקי? / צילום: Shutterstock, Damir Khabirov
כרטיסי טיסה זולים מאוד. טעות או טריק שיווקי? / צילום: Shutterstock, Damir Khabirov

"אתם יושבים?! טיסות ישירות!! לניו יורק ב-366 דולר בלבד! מחיר בלתי נתפס לטיסות ישירות עם אמריקן איירליינס!"' זעק פוסט של קבוצת טיסות סודיות בדרמתיות מוצדקת. מדובר במחיר נמוך מאוד ואף שובר שוק בטיסות ישירות מתל אביב לניו יורק. אך שעות בודדות לאחר מכן המחיר נעלם ממערכות ההזמנות של החברה.

עם היעלמותו, פרסמה אמריקן איירליינס הודעה: "אמריקן איירליינס מודיעה כי הייתה תקלה שתוקנה במחירי הטיסות מתל אביב לארה"ב. כרטיסי טיסה שנרכשו יכובדו על ידי החברה". ההערכות הן שמאות נוסעים הספיקו לרכוש כרטיסים, שנמכרו בתעריף בסיסי שלא ניתן לבטל.

צילום מסך טיסות סודיות

זו לא הפעם הראשונה ובטח לא היחידה, שבה כרטיס טיסה יקר מתפרסם במחיר אטרקטיבי במיוחד. כך, למשל, ב-1 בינואר 2019 גולשים זריזים הבחינו במחיר חריג אחר: טיסה במחלקה ראשונה בקתאי פסיפיק בקו ויאטנאם ניו-יורק במחיר של 675 דולר במקום ב-16 אלף דולר. זמן קצר לאחר מכן פרסמה קתאי כי מדובר בטעות במערכות שלה, עם זאת היא תכבד כרטיסים שנרכשו. הנוסעים ברי המזל שלא חיכו יותר מדי מרגע שראו את המחיר - זכו לטעום טיסה במחלקה ראשונה במחיר מבצע של מחלקת תיירים.

האם המחיר החריג לטיסות הארוכות והיקרות הוא בגדר תקלה או שבכלל מדובר בתרגיל שיווקי? טעויות במחיר מתרחשות לא מעט והשאלה שתמיד עולה היא לא רק כמה צרכנים הצליחו ללכוד את המחיר, אלא האם החברה תכבד את הטעות, שלפעמים נעשית באופן מכוון לטובת הבאזז והפרסום שילווה לטעות. יש לציין שברוב המקרים חברות התעופה יכבדו את ההזמנות, לאמריקן איירליינס וקתאי פסיפיק זה כנראה השתלם.

תקלה או טריק שיווקי?

יניב לניס, מייסד קבוצת הפייסבוק "טיסות סודיות", נהנה בעצמו ממחיר חריג כשמצא טיסה מברצלונה לניו יורק ב-400 דולר במחלקת עסקים. בלי לחשוב פעמיים הוא רכש כרטיס למקטע הטיסות מתל אביב ונהנה מן ההפקר.

המערכת של טיסות סודיות מקבלת התראה כשהמחירים יורדים והיא מפיצה את המידע לעוקביה. טיסות סודיות נהנו לא פחות מהבאזז בעקבות המחיר של אמריקן איירליינס, שנחשף בעמוד הפייסבוק של הקבוצה. "הצ'ט בוט שבנינו מגיע מאותו כאב של מי שפספס מחירים כאלה בעבר", מספר לניס.

לניס סבור שבמקרה של אמריקן איירליינס לא מדובר בתקלה מכוונת: "כרטיס טיסה בנוי מתחשיב שכולל היטלים ומסים כך שעל פי התחשיב הזה, בניכוי המסים, הכרטיס שהציעה אמריקן מכניס לה 7 דולר לערך. תמחור עד כדי כך נמוך כנראה נבע מטעות במערכות - ייתכן שרצו לעלות עם מבצע אבל בדרך קרתה טעות. אמריקן יכלה להוריד 100 דולר מהמחיר של המתחרות והבאזז היה אותו באזז והיא הייתה גם מרוויחה על הכרטיסים האלה".

טעות במחיר שמוצג לצרכן יכולה להיגרם מטעות אנוש תמימה, דוגמת הקלדת מחיר של 100 דולר במקום 1,000 דולר - גם זה קרה, וגם מטעות של מערכת שמשתגעת ומציעה טיסות מהוואי ליעדים שונים בארה"ב ב-7 דולר, כפי שקרה ב-2013.

את הטעויות שצצות מעת לעת לניס מכיר היטב. "בסוף ההחלטה אם לכבד את הטעות תלוי בהיקף החשיפה", הוא מסביר. "הייתה טעות בזמנו לאל על בכרטיס טיסה להודו בכ-100 דולר בכיוון אחד. זה לא זכה לבאזז ולא היה כזה דיל אטרקטיבי כי זה רק לכיוון אחד".

לפני שנה טעות אחרת במערכות של אל על הובילה למחיר של 300 דולר לטיסות לברזיל (עם קונקשן בארה"ב). מעט המזמינים, רובם מברזיל, התאכזבו כנראה כשההזמנה בוטלה בנימוק שמדובר בטעות, וכספם הוחזר להם. גם כאן כנראה שיקולי החשיפה לטעות, שאולי מעט מזמינים נהנו ממנה, לא היו שווים את העלות.

טעויות גם מתרחשות כשהמערכות של סוכני המכירות המקוונים או של חברות התעופה מפשלות בהמרת מטבעות לטובת אתרים שמשווקים במדינות מסוימות. כך, לפני כארבע שנים טיסה של יונייטד איירליינס הוצגה באתר בדנמרק במחיר של כ-79 דולר בתרגום לכתר הדני במקום המחיר המלא של הטיסה, 4,000 דולר.

יש להבחין בין שתי אינטראקציות שונות מול צרכנים בכל הנוגע למחירי מציאה. הראשונה, מקורה בתקלה או בטעות שבזכותה יש מי שיטוס במחלקה ראשונה ב-675 דולר במקום ב-16 אלף דולר. ואילו השנייה תוביל בעיקר לתסכול: הבטחה למחיר נמוך עד כדי מגוחך בסגנון חופשה ב-10 שקלים, עם היצע מוגבל שיוביל לקריסת האתר אליו מנסים להיכנס אלפי צרכנים בו זמנית, או אפילו למקרה שבו יצליחו להזמין ויקבלו הודעה שהזמנתם נקלטה בטעות. במקרה הזה מה שהחברה מקבלת הוא תסכול וכעס במקום באזז על המהלך המגניב.

ב-2016 הציעה גרופון באתר שלה חופשה ביוון ב-10 שקלים. 120 איש הספיקו לבצע הזמנה ועוד לפני שהספיקו לחגוג התבשרו כי חלה טעות שאפשרה להם לבצע הזמנות בשעה שהיו רק 10 חופשות במלאי - נתון שגרופון פרסמה מראש אגב. חלק מהמאוכזבים, שקיבלו אישור להזמנה שביצעו, אף תבעו את החברה ובמסגרת פשרות ופסקי דין קיבלו פיצוי של 200-450 שקל. המקרה הזה ממחיש שהכוונה לייצר באזז במובן מסוים "התהפכה" על החברה.

מה לעשות כשפוגשים מחירים מפתים?

לניס מספק כמה טיפים לטובת הגולשים שלוכדים טעות במחיר:

ראשית, תהיו מהירי החלטה. הטעות תתברר תוך פרק זמן קצר והמחיר השגוי יעלם מהר יותר מזמן ההתלבטות. שנית, יש לזכור שלרוב, הכרטיסים המאוד מוזלים לא ניתנים לביטול ועל כן, ההמלצה היא ששאר האלמנטים של החופשה, לרבות ההזמנות לבית המלון, יהיו ניתנים לביטול. באופן הזה, אם הכרטיס שנרכש במחיר הטעות יבוטל - לפחות לא תשלמו קנסות על ביטול המלון. בנוסף מציע לניס שעד שלא תקבלו כרטיס טיסה לתיבת המייל, אל תזמינו טיסות המשך במידה וצריך או כרטיסי כניסה לאתרי בילוי.

לניס מפציר בצרכנים לא למהר ולוודא מול חברת התעופה את המחיר הזול. "למרות הפיתוי לוודא שהמציאה אמיתית, מומלץ להמתין משום שככל שיעבור הזמן ויתקרב מועד הטיסה, יעלה הסיכוי שחברת התעופה תכבד את הכרטיס", הוא מסביר."במידה ותתקשרו כמה דקות אחרי הזמנת הכרטיס, ייתכן והמחיר השגוי יעלה שאלות רבות בחברת התעופה, וחלון הזמן הקצר, יאפשר לחברת התעופה לבטל".

עוד כתבות

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

עימותים אלימים גם באירופה: המחאה נגד ישראל מתרחבת לקמפוסים ביבשת

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית