גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המודל המעוות שגורם לעובדי המדינה להתמכר לרכב, ולכולנו לעמוד בפקק

בעיית הפקקים הנוכחית מציגה אבסורד שמתנהל בחסות המדינה: מודל השכר ההיסטורי במגזר הציבורי מתמרץ עובדים להחזיק רכבים שהם לא בהכרח צריכים ● אחרי שנים של דוחות ודיונים, משבר הקורונה והמעבר לעבודה מהבית היו אמורים לקדם בחינה מחדש של מודל "החזקת הרכב" - אבל אין מי שירים את הכפפה ● גלובס בעקבות המשבר בכבישים - כתבה ראשונה בסדרה

היציאה מחניון קריית הממשלה בתל אביב. פקק שנשפך לפקק אחר / צילום: כדיה לוי
היציאה מחניון קריית הממשלה בתל אביב. פקק שנשפך לפקק אחר / צילום: כדיה לוי

זה כבר הפך לריטואל - יום אחרי יום ישראל תקועה בפקק. בכל דוח חדש שיוצא בנושא, על ידי בנק ישראל, האוצר, ה-OECD, קובעים כל הגופים כי אם נמשיך להעלות רכבים פרטיים על הכביש, התשתיות לא יוכלו להכיל את העומס והישראלים יעמדו בפקקים שיילכו ויתארכו.

המדינה, שמבינה את הבעיה, דווקא פועלת בכיוון ההפוך: היא מתמרצת ואפילו מאלצת את עובדיה להחזיק רכב פרטי ולהשתמש בו - זאת במסגרת מרכיב שכר הידוע בשם "החזקת רכב". ההטבה הזאת עולה לנו בפקקים, בזיהום אוויר, ובתכנון תשתיות לוקה עמו נשאר עשרות שנים קדימה.

 

סוגיית החזקת הרכב של עובדי המדינה היא עניין נפיץ. מודל מיושן שעם השנים הפך לכזה שמעודד את עובדי המדינה להחזיק רכב - אפילו אם הם גרים במרחק הליכה ממקום עבודתם. ועדות התכנסו, דוחות נכתבו אך המצב לא השתנה. שווי הרכב בתלוש הפך להכנסה נוספת נאה.

משבר הקורונה יצר הזדמנות היסטורית לבצע שינוי. בעל כורחם עובדי המגזר הציבורי עברו לעבוד מהבית ולא נזקקו לרכב, אלא שאפילו אז התברר כי אין מי שירים את הכפפה וינצל את שעת הכושר שיצרה המגפה. עם פתיחת המשק חזרו גם עשרות אלפי הרכבים של עובדי המגזר הציבורי לכבישי המדינה, וסייעו לפקוק אותם לרמת שיא.

לא רק רכב: גם חניה על חשבון המעסיק

בישראל ישנם יותר מ-600 אלף עובדים במגזר הציבורי, כגון משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, רשויות ממשלתיות, חברות ממשלתיות. מרביתם כפופים להסכמי שכר שבפועל מעודדים שימוש ברכב פרטי. במסגרת הסכמי השכר, עובדים זכאים להחזר הוצאות החזקת רכב פרטי גם אם הרכב אינו נדרש לצרכי עבודה. בנוסף, העובדים מקבלים חניה על חשבון המעסיק, ומאידך אין פעולות מספקות לעידוד הגעה בדרכים חלופיות לעבודה.

ההטבה ניתנת לעתים כהטבת שכר. למשרד האוצר אין נתונים על כלל המגזר הציבורי, אבל אם לוקחים את "עובדי משרדי הממשלה" (כ-38,000 עובדים), הרי ש-80% מהם זכאים להחזר בגין הוצאות רכב, כאשר הממוצע בתלוש עומד על 2,520 שקל לחודש, נכון לשנת 2019. בנוסף אליהם, כ-40% מהעובדים ברשויות המקומיות זכאים להוצאות רכב.
עם הזמן ההטבה ניתנה לעוד ועוד עובדים: בין 2004 ל-2017, חל גידול של 37% במספר תקני הרכב שאליו זכאים עובדי המגזר הציבורי. בדיקה של בנק ישראל מצאה שכתוצאה מכך שיעור ההחזקה של מכונית פרטית על ידי עובדי ציבור גבוה ב-10% משאר האוכלוסייה.

מה עוד מראים הנתונים? שלא בטוח שיש לעניין הזה הצדקה - 34% מעובדי המגזר הציבורי עובדים בעיר שבה הם גרים; ובסך-הכול המרחק הממוצע שהם עושים עם הרכב כדי להגיע לעבודה הוא 24 ק"מ בלבד.

התרגיל ההיסטורי: שכר ללא הפרשות לפנסיה

קשה להאשים את עובדי המדינה בעניין. עובד מדינה מקבל בין 500 ל-4,000 שקל כהחזר הוצאות רכב, כאשר עובד "רגיל" זוכה להטבת רכב בסכומים של 500-1,500 שקל בחודש. בדיקה שבוצעה באגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר העלתה כי ההטבה גם מגדילה את הסבירות שמשק בית שבו אחד מבני הזוג הינו עובד מדינה יחזיק שני רכבים, וכי תשלום בגין החזקת רכב עלולה לקבע עובדים לתפקיד מסוים בשל חשש שמעבר לתפקיד או משרד אחר יגרמו להקטנה בהחזר הוצאות הרכב שלהם.

זה לא נגמר ברכב, כאמור. העובדים מקבלים גם מקום חניה שעולה למדינה כסף. בעיריית תל אביב מצאו, כי ב-2015 עלויות החניה לעובדים הסתכמו ב-8 מיליון שקל. לעניין יש כמובן משמעות ברמת התשתיות המוקצות לטובת חניה לעובדים ולא לשימושים אחרים שונים.

מדוע מלכתחילה מעודדת המדינה את עובדיה לרכוש רכב ולהשתמש בו בנוחות יתרה? במקור ניתנה ההטבה כרכיב שכר נוסף, שעליו לא צריך המעסיק לשלם הפרשות פנסיה. מעין ישראבלוף. אך לאחר שהמדינה נתבעה על ידי עובד על כך שלא הופרשה פנסיה על התוספת המקורית לשכרו, קבע בית המשפט שהמדינה מחויבת לבקש מהעובדים להציג רישיון רכב בתוקף כדי לקבל את ההטבה. מאז, התלות של עובדי המגזר הציבורי ברכב גברה.

דוחות ומחקרים של בנק ישראל, משרד האוצר וגורמים נוספים קבעו שמתן החזר הוצאות רכב לעובדים גורם לנזק חמור למשק. לפי עבודת מחקר של המשרד להגנת הסביבה - הטבת הרכב והחניה לעובדי המדינה גורמת לנזק של חצי מיליארד שקל בשנה, ולבזבוז של 5 מיליארד שקל בשנה. בדוח מבקר המדינה מלפני כשנתיים נמתחה ביקורת חריפה על האוצר שלא נקט צעדים כדי לשנות את המצב, למרות החלטת ממשלה מ-2013 לבחינת שינוי מודל התגמול.

כאשר הגיע משבר הקורונה נקרתה הזדמנות היסטורית לבצע את השינוי. אלא שכאמור, העובדים שעברו לעבוד מהבית המשיכו לקבל את הטבת הרכב בשכרם, למעט רכיב ההטבה שנקבע לפי מספר הקילומטרים.

מה נעשה מתחת לפני השטח כדי לתקן את העיוות? מעט מאוד. בעשור האחרון מתגלגלת מכנסת לכנסת הצעת חוק בשם "הגעה ירוקה לעבודה". בשנים האחרונות טיפל בנושא אורי מקלב, סגן שרת התחבורה - ההצעה קובעת כי ניתן יהיה לשלם לעובד "החזר הוצאות נסיעה" גם אם לעובד אין רכב בפועל. עוד מוצע להגביל את הסכום שאותו יהיה ניתן לשלם בעבור רכיב זה על אחת מהחלופות הבאות: 3,500 שקל בחודש או 20% משכרו החודשי של העובד, הנמוך מביניהם.

בלשכתו של מקלב מסבירים כי מדובר בהצעת חוק שכולם רואים בנחיצותה, אבל במשך עשור היא תקועה. בשיחה עם גלובס מסביר מקלב, כי "דווקא עכשיו כאשר חוזרים לשגרה יש לפעול לכך. המהלך יעודד אנשים לשוב לתחבורה הציבורית ולא לרכוש רכבים לחינם. זו תוספת הכנסה ותגמול על העבודה של העובד".

מקלב מצביע על המקום שבו טמון הקושי: משרד האוצר. לדבריו, "המורכבות בעניין הזה הם הסכמי השכר הקיימים. הדבר המעכב כעת הם אנשי האוצר אשר חוששים מהגדלת התשלום לעובדים, היות שרבים יותר יקבלו דמי אחזקת רכב. אך זו הסתכלות צרה, מאחר שמעבר לתחבורה ציבורית יצמצם גם את זיהום האוויר ויסייע במיגור הפקקים, איבוד שעות עבודה והעייפות בעבודה לאחר השעות במכונית. זה משליך ישירות על התוצר הלאומי".

כדי לצמצם את הגודש בכבישים, החליטו לאחרונה באגף השכר לאפשר לראשונה מודל של עבודה מהבית, במסגרתו יעבדו עובדי המדינה יום אחד מרחוק. למרות זאת, הטבת הרכב נותרה כפי שהיא. באגף השכר באוצר טוענים כי מדובר בבעיה לא פשוטה, אך "שנמצאת במגמת שינוי". צוות מיוחד במשרד האוצר אמור לפרסם מסקנותיו בנושא במהלך השנה. למה רק עכשיו? שאלה טובה. בשנת 2007 הטילה הממשלה על הממונה על התקציבים להקים צוות לבחינת הנהגת הסדר נסיעה בתחבורה הציבורית וזאת כנגד ביטול חלקי או מלא של החזרי הוצאות הנסיעה הנהוגים כיום. הצוות אמור היה להגיש את מסקנותיו ב-2008. אנחנו ב-2021.

שינוי: "ישנה שאיפה" לנתק את הרכב מהשכר

איפה בכל זאת ניתן לראות ניצנים של שינוי? במסגרת הסכמי שכר חדשים (דוגמת תאגיד השידור), פתרון חלקי כבר מיושם - תוספת התשלום איננה כללית על אחזקת רכב אלא לפי קילומטראז’. העובדים לא צריכים להציג רישיון רכב, ומקבלים החזר הוצאות במודל משולב המבוסס על תעריף נסיעה בפועל. ההחזר שניתן להם הוא גבוה יותר מהעלות של התחבורה הציבורית פר קילומטר, ויותר נמוך מרכב.

לפי גורמים באוצר, השאיפה היא אכן לנתק את התגמול בגין רכב משכר העובדים, כאשר כעת הנושא מצוי במסגרת משאים ומתנים הנוגעים לכ-45 אלף עובדים במשק. לא כולם ישאו פרי כמובן, אך באוצר אומרים כי "החלטנו להתלבש על עולם הרכב".

גם בהסתדרות מתייחסים באופן חיובי לניתוק התגמול בין רכיב השכר לבין החזקת הרכב בפועל. "ההסתדרות לא מתנגדת להחלפת שיטת הפיצוי. צריך לתת לעובד את האופציה ולהפוך את ההגעה ללא רכב לכדאית - והעובד ישתמש בכסף הזה למה שהוא רוצה", אומר עו"ד גיל בר טל - יו"ר הסתדרות המעוף. 

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד ניקיי עלה ב-2.3%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים