גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אתם רואים פקקים? המדינה רואה הכנסות ממסים

ישראל שיאנית בגביית מסים על רכישת רכב ועל השימוש בו, כך חושפת השוואה לשנתון מיסוי הרכב של האיחוד האירופי • המכוניות הפרטיות, שנערמות בפקקים ושורפות דלק, הן עדיין מקור הכנסות אסטרטגי - 12% מכלל הכנסות המדינה ממסים

פקקים בכביש גהה / צילום: תמר מצפי
פקקים בכביש גהה / צילום: תמר מצפי

יש כמה דרכים להסתכל על פקקי התנועה, שממררים מדי יום את חייו של המעמד העובד בישראל. אפשר לראות בהם מחדל מתמשך, שנובע מהיעדר פיתוח חלופות ראויות של תחבורה ציבורית המונית. או כמקור מתמשך של נזק סביבתי. או סוג של "התמכרות צרכנית" ממומנת על ידי אשראי זול. אבל קרוב לוודאי שהדרך המדויקת ביותר היא להסתכל עליהם כעסק לכל דבר. הפקקים הם ביזנס עם תשומות ותפוקות, שמייצר למדינה כסף מכל רכב, שזוחל בפקק או אפילו חונה ב(אין) חניה ברחוב.

הכנסות המדינה ממיסי רכב הסתכמו ב-2020 בכ-37 מיליארד שקל בקירוב, כ-11.9% מתוך כלל ההכנסות מגביית מסים שהסתכמו ב-310.9 מיליארד שקל. בחישוב הזה (ראו בהמשך), לא נכלל "מס שווי השימוש" שמניב למדינה עוד 4 מיליארד שקל בשנה לפחות.

ישראל היא כמובן לא היחידה בעולם שמתייחסת לרכב כאל מקור הכנסות עשיר ממיסוי. למדינות האיחוד האירופי, למשל, הניב מיסוי כלי הרכב בשנה החולפת הכנסות מצרפיות של קרוב ל-400 מיליארד אירו. אבל אפילו בהשוואה לאירופה, "סמן קיצוני" בעולם בנוגע למדיניות מיסוי הרכב הסביבתית, ישראל היא שיאנית. אולי אפילו שיאנית עולמית. ואת ההוכחה אפשר למצוא ב"שנתון מיסוי הרכב והדלק" באיחוד האירופי, שפרסם בשבוע שעבר ארגון יצרני הרכב האירופיים (ACEA).

שיא במיסי רכב, שלא מרסן את הגידול

נקדים ונאמר, שגם בישראל וגם באירופה הנימוקים הרשמיים והמוצהרים למיסוי הרכב הם "סביבתיים". אבל קיימים שני הבדלים מהותיים. הראשון הוא, שברוב מדינות האיחוד מיסי הרכב מיועדים, ומצליחים, להוות גורם מרסן לגידול בלתי מבוקר במספר כלי הרכב ובנסועה ומתמרצים בהצלחה, פחות או יותר, את השימוש בתחבורה ציבורית ו/או שיתופית. בישראל, לעומת זאת, שבה אין תחבורה ציבורית יעילה בשגרה ובוודאי לא הייתה ב-2020, המיסוי איבד את אפקט הריסון שלו ולראיה היקף רכישות הרכב ומצב הכבישים.

ההבדל השני הוא בהיקף החמדנות של המדינה. המדד הבולט ביותר בשנתון החדש הוא "ההכנסה השנתית הממוצעת ממיסוי פר רכב". שיעור מיסוי הרכב ושיטת החישוב שלו שונים ממדינה למדינה אולם כמעט לכל המדינות באיחוד יש אותם מקורות מיסוי ובראשם המע"מ על רכישת רכב, שירות וחלפים, שמתחיל בכ-17% ומגיע עד כ-27% במקרים חריגים.

המרכיב השני בחשיבותו הוא "מס רכישה ורישום" על הרכב, שברוב מדינות האיחוד נגזר מרכיב סביבתי כזה או אחר כמו למשל פליטת CO2, סוג ההנעה וכו' (מקביל למס קנייה ולמס הירוק אצלנו). לאלה נוספים "מיסי בעלות שנתיים", בעיקר אגרות, מסים על דלק ועל שמנים ו"מסים אחרים".

בישראל "החבילה" של המיסוי העקיף על רכב כוללת את מס הקנייה, שמגיע עד 82% בניכוי הטבות המס הירוק; מכס על רכישת כלי רכב ועל חלקי חילוף ממדינות, שאין להן הסכמי סחר עם ישראל; אגרות רישוי שנתיות ו"אגרות אחרות" כמו העברת בעלות, הנפקת רישיון נהיגה ועוד; בלו על דלק; והכנסות ממע"מ על רכיב המס.

בנוסף קיים גם מרכיב לא קטן של "מיסוי רכב ישיר", שהוא מס ההכנסה הנגבה על שימוש ברכב צמוד, מה שמוכר גם בתור "מס שווי השימוש". אבל מכיוון, שפרופורציית רכבי הציים בישראל גדולה משמעותית מאשר באירופה, נשמיט הפעם מההשוואה את הרכיב הזה למרות, שהוא מניב למדינה 4 מיליארד שקל בשנה לפחות.

שליש יותר מהממוצע באיחוד

האוצר לא שש לפרסם נתוני פרטניים ועדכניים לגבי גביית מיסי הרכב אבל על בסיס דוח הכנסות המדינה ממסים ל-2020 ודוחות העבר אפשר להגיע לקירוב די מדויק. אז מה היה לנו שם ב-2020? בסביבות 10 מיליארד שקלים גביית מס קנייה, למרות הירידה במכירות הרכב ובזכות הקדמה מסיבית של שחרורי כלי רכב בדצמבר - שנועדה "להרוויח" את העלאת מס הקנייה בינואר, בעיקר על היברידיות.

ההכנסות מבלו דלק ירדו בשנה שעברה בכמעט מיליארד וחצי שקלים בשל הירידה בנסועה אבל עדיין הניבו למדינה כ-16.5 מיליארד שקלים; הגבייה מאגרות רכב קבועות, שלא הושפעה מהקורונה, מוערכת ב-5 מיליארד שקל, ואילו הכנסות המדינה ממע"מ על כלי רכב ודלק מוערכות בסביבות ה-5 מיליארד שקלים.

נעגל את הסכום בעוד כחצי מיליארד שקל על גביית מכס מכלי רכב ומס קנייה ומכס על חלפים וקיבלנו הכנסות שנתיות שנעות סביבות 37 מיליארד שקל. אמנם לא כמו ההכנסות בימי השיא של טרום הקורונה, שנשקו ל-42 מיליארד שקל, אבל כאשר מחלקים את הסכום המכובד במספר כלי הרכב הפרטיים שהיו פעילים בישראל בשנה שעברה על פי הנתונים העדכניים של הלמ"ס, 3.173 מיליון, לא כולל מסחריות שכמעט לא מניבות מס, מקבלים גביית מס שנתית מכובדת של כ-11,600 שקל לרכב, שהם בסביבות 3,000 אירו.

כאמור זהו חישוב מקורב, שאינו כולל את ההכנסות ממס שווי השימוש, אבל גם כך כאשר משווים אותו לנתוני ה-ACEA הוא מאיר עיניים. ממוצע גביית המס פר רכב ב-13 המדינות המרכזיות החברות בשוק הוא מעט יותר מ-2,000 אירו לרכב, כלומר כשליש פחות מאשר בישראל. רק מדינה אחת באיחוד גובה יותר מסים לרכב מישראל וזוהי בלגיה עם הכנסות של כ-3,187 אירו לרכב. אבל גם בלגיה הייתה זזה למקום השני אם היינו מחשבים את הכנסות של ישראל ממס שווי השימוש.

לשם פרופורציה: בגרמניה, שהיא אחד משווקי הרכב הגדולים והמפותחים באירופה ובעולם, ההכנסות ממיסוי רכב עמדו בשנה שעברה על קצת פחות מ-2,000 אירו לרכב. אפילו בדנמרק, שבה מוטל "מס קנייה סביבתי" בשיעור דומה לזה של ישראל - כ-85% על רכב שמחירו לפני מס עד סביבות 90 אלף שקל - גביית המס הממוצעת לרכב נעה סביב 2,200 אירו.

אז איך אפשר להסביר את הפערים? כאמור, ההסבר הראשון הוא כמובן נטל מיסוי הרכב ההיסטורי וההיסטרי שמוטל בישראל. היסטורי כי מקורו עוד בימי ראשית המדינה, שבה רכב פרטי היה סמל סטטוס מוחצן. היסטרי בגלל ששיעורי מס הקנייה והאגרות אצלנו גבוהים בעשרות אחוזים מהממוצע באיחוד האירופי וגם בשיעורי מיסי הדלק מתוך המחיר לצרכן אנחנו קרובים מאד לצמרת ונמצאים הרבה מעל הממוצע.

הטבת המס הירוק הולכת לאיבוד

כאמור, גם בישראל וגם במדינות האיחוד הנימוקים למיסוי הם סביבתיים. אבל באירופה הטבות המס לרכישת כלי רכב "ירוקים", שמעניקות רוב מדינות האיחוד, הן גבוהות משמעותית ובשנה החולפת הצליחו להטות בצורה יעילה מאד את תמהיל רכישות הרכב לכיוון כלי רכב חשמליים, שתפסו 5.7% מכלל המכירות באיחוד בשנה החולפת, ולכיוון רכבי פלאג-אין, שתפסו כ-8.2% מהמסירות. כל זה, כמובן, על חשבון הקטנת הכנסות האיחוד ממסי רכב ודלק.

באוצר בוודאי ימהרו לטעון, שגם "המס הירוק" על רכב בישראל הביא בעשור החולף לירידה משמעותית בשיעור מס הקנייה הריאלי הממוצע על רכב, מ-83% הרשמיים לכ-60%-70% "בלבד" והצליחה להטות את תמהיל המכירות לכיוון "הירוק".

אבל ההכרזה הזו תהיה ריקה מתוכן בגלל עוד הבדל מהותי בין ישראל לאירופה: רוב מדינות האיחוד מעבירות ישירות לצרכן את התמריצים ה"ירוקים" לרכב ובהן סובסידיות באלפי אירו לדגמים חשמליים ופלאג-אין. מה שמתבטא ישירות בהורדת מחיר הרכב במלוא גובה התמריצים. בישראל הטבת המס הירוק מוענקת ליבואנים על בסיס מחיר היצרן ליבואן ויש לה תקרה נמוכה מאד, עד כ-15 אלף שקל, שנשחקה מאד בעשור החולף. התוצאה: חלק נכבד מהטבות המס "הולכות לאיבוד בדרך לצרכן" ומגיעות לכיסי היבואנים, כלי הרכב "הירוקים" יקרים משהם אמורים להיות, חלק גדול מהציבור נותר אדיש להטבות ורוכש כלי רכב מזהמים ועתירי מיסוי וצריכת דלק והכנסות המדינה ממסים נותרות יציבות.

כאן אנחנו מגיעים לסוגיית ההתמכרות. משנתון מיסוי הרכב של האיחוד עולה, כי מיסוי הרכב והדלק תפס בשנה שעברה נתח של כ-2.6% מהתוצר. בישראל עמד היחס הזה בשנה שעברה על קרוב ל-3% מהתוצר אם משקללים גם את שווי השימוש. אמנם צריך לציין ש-2020 הייתה שנה חריגה, שבה התכווץ התוצר בעוד שהכנסות ממיסוי רכב ירדו בשיעור נמוך יותר. 

בשורה התחתונה, גם ב-2021 ישראל נמצאת בניגוד אינטרסים בכל הנוגע למלחמה ובפקקים ואימוץ רכב חשמלי. המכוניות הפרטיות, שנערמות בפקקים ושורפות דלק, הן עדיין מקור הכנסות אסטרטגי. היום אולי אפילו יותר משנים עברו אם לוקחים בחשבון את הצורך הדחוף בסגירת הגירעון. מנגד התחבורה הציבורית המסובסדת היא מקור להוצאות. אז תעשו את החשבון לבד.

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר