גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מוצדק לגזור עונש קל יותר על רוצח קטין. המוח מסתיים להתפתח רק בגיל 24"

נשיאת בתי המשפט לנוער בדימוס, גלית ויגוצקי-מור, הממונה כיום על ועדות השחרורים בהנהלת בתי המשפט, מציינת כי אחוזי החזרה לפשע של קטינים גבוהים מאצל בגירים ● בראיון לגלובס היא מספרת על הפיילוט לשילוב נוער עברייני בצה"ל וגם על הקשר שנוצר עם נער ששפטה

השופטת בדימוס גלית ויגוצקי-מור / צילום: איל יצהר
השופטת בדימוס גלית ויגוצקי-מור / צילום: איל יצהר

"הקושי הגדול ביותר של שופטי נוער הוא לדייק את ההחלטות שלהם למקום שגם יגן על האינטרסים של הציבור וגם יסייע לנערים להשתקם. זה המקום שהוא הכי קשה לכל שופט נוער. קשה מאוד למצוא את האיזון הנכון הזה" - כך אומרת השופטת בדימוס גלית ויגוצקי-מור, שפרשה בנובמבר האחרון מכס השיפוט. זאת, לאחר 25 שנה כשופטת נוער, מהן 13 שנה כנשיאת בתי המשפט לנוער. כיום ויגוצקי-מור היא הממונה על ועדות השחרורים בהנהלת בתי משפט, תפקיד שאליו מונתה לפני כחצי שנה.

בראיון ראשון מאז פרישתה מכס השיפוט מספרת ויגוצקי-מור על המורכבות בעבודתו של שופט נוער, על ההבדל בין היחס לעבריינים בוגרים לבין היחס לעבריינים קטינים, על הנער ששפטה ושנותר עימה בקשר ועל הקשר בין תפקידה הנוכחי לתפקידה הקודם.
"ב-30 השנים האחרונות מדברים על כיצד החברה מאפשרת לאנשים שמעדו, להאמין ביכולתם להשתנות ולחזור למעגל הנורמטיבי", היא פותחת ואומרת. "הגיל שהכי קל לבצע בו שינוי אצל עבריינים הוא גיל נוער. אצל צעירים עוד יש קרקע פורייה לשינוי. אחוזי הרצידיבזם (חזרה לפשע) אצל קטינים יותר גבוהים מאצל בגירים. הנתון הזה הוא מטורף, והדליק אצלי אור אדום גדול".

ויגוצקי-מור מוסיפה כי "חייבים גורמים חיצוניים כדי למשוך את האסיר החוצה ממעגל הפשע, להעניק לו כלים ועזרה עד שיוכל לעמוד על הרגליים וללכת. זה תהליך ארוך ודורש משאבים מהמדינה".

הכנה לשירות בצבא

מינואר 2018 האחריות על ועדות שחרורים של קטינים, בהם גם אסירים ביטחוניים, הועברה לטיפולם של שופטי נוער מכהנים. הוקמה ועדת היגוי בראשות עו"ד מיכל גולד ממשרד המשפטים בשיתוף משרדי ממשלה שונים, והוחלט על פיילוט לאסירים הקטינים. הפיילוט שיצא לדרך בפברואר 2020, נועד לבחון את הצרכים והבעיות של האסיר הקטין ולבנות לו תוכנית המותאמת לצרכיו. זאת, תוך שיתוף של גורמי הטיפול, של גורמי אכיפת החוק ושל גורמים בקהילה המסייעים בשילוב הקטין בה לאחר שחרורו.

ויגוצקי-מור קידמה את הפיילוט בהיותה נשיאת בתי משפט לנוער ודאגה לשלב את שופטי הנוער המכהנים בוועדות השחרורים של אסירים קטינים. בתפקידה הנוכחי, כממונה על ועדות השחרורים בהנהלת בתי המשפט, היא ממשיכה לקדם נמרצות את הפרויקט ואת הרעיון שבבסיסו.

במסגרת הפיילוט משלבים אסירים קטינים במכינה קדם-צבאית "אחד משלנו", שמכינה נערים כלואים לשירות הצבאי. הנערים המתאימים משולבים במכינה ולאחר מכן מתגייסים לצה"ל, לבסיסים המשלבים אוכלוסיות מיוחדות, חוות השומר או מחווה אלון. "צה"ל תופס את עצמו כצבא העם, ותומך בשילוב אוכלוסיות עם קשיים", מציינת ויגוצקי-מור. "חלק מאותן אוכלוסיות בסיכון הן הקטינים - מושיטים להם יד והם יכולים להיות משולבים בצה"ל".

להתניע מוטיבציה

ויגוצקי-מור מציינת כי המעבר מבתי המשפט לנוער לתפקיד הנוכחי היה טבעי עבורה. "זה מתחבר לעשייה שלי כנשיאת בתי משפט לנוער", היא אומרת. "ראשי המערכת של הפרקליטות, משטרת ישראל, גורמי חינוך ורווחה מבינים שיש צורך בראייה חדשה שונה ורחבה של מניעת הרצידיביזם. זאת הסיבה שנשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, הציעה לי את התפקיד של הממונה על ועדות השחרורים בהנהלת בתי המשפט, כדי להביא את ראיית העולם שלי".

ועדות השחרורים מחליטות אם אסיר ראוי להשתחרר על-תנאי, לאחר שריצה שני שלישים מתקופת מאסרו. בין שיקולי הוועדה הוא התנהגות האסיר בכלא ומידת שיתוף-הפעולה שלו בתהליכי השיקום.

מדוע לקצר את המאסר בשליש? שופט שקל את כל השיקולים וקבע את העונש. מדוע חייבים לתת לאסירים "צ’ופר" כדי שישתפו פעולה עם השיקום?
"איך את מגייסת אדם לשתף פעולה עם תוכנית שיקום? המדינה צריכה להראות לו איך ניתן לסייע לו. המועד המתאים הוא שהאסיר עדיין נמצא במשמורת המדינה וניתן להשפיע עליו. צריך להתניע הליך של מוטיבציה בגלל גורמים חיצוניים. זה משרת את מניעת הרצידיביזם ואת האינטרס הציבורי".

לדבריה, "המדינה בעלת הכוח צריכה לדאוג לאוכלוסיות המוחלשות. חברה צריכה לדעת לשקם - זהו אינטרס של החברה.

"כל אדם שנמצא בכלא עולה כסף למדינה, גם מבחינת הפגיעה בביטחון וגם בעצם ההחזקה שלו וניהול המשפטים שלו - הרבה יותר מכל תוכנית שיקום. אם התוכנית תצליח, הרווחת בגדול. אם האסיר ייצא בלי רשת תמיכה ותכנים טיפוליים, הוא יחזור למקום הרבה יותר גרוע".

שאלות מוסר ואתיקה

ויגוצקי-מור מתייחסת להבדל בין ענישת קטינים לענישת בגירים וטוענת כי מוצדק להטיל על קטינים עונשים קלים יותר מבגירים. "בעיניי, העונש חייב להיות שונה בגלל שהם קטינים", היא קובעת. "יש, למשל, מקום להתייחסות שונה לקטינים שהורשעו ברצח מאשר לאנשים בוגרים שרצחו. מחקרים מראים שמוח של אדם מסיים להתפתח בגיל 23-24. עד אז המוח עדיין לא בשל. החלק האחרון שמבשיל הוא אותו חלק שאחראי על תהליכי קבלת החלטות וויסות רגשי. זה המקום שמנחה אדם איך לפעול נכון. מוצדק מאוד שיש התייחסות שונה לתהליכים של גזירת העונש גם ברצח".

ויגוצקי-מור מציינת כי החוק לא קובע עונשי מינימום או חובה לקטינים וכי "חשוב שיהיה לשופט שיקול-דעת איזה עונש לגזור על הקטין, גם אם זו העבירה החמורה ביותר בקודקס הפלילי".

מה היה הכי קשה כשופטת נוער?
"ההתערבות באוטונומיה המשפחתית. בכל החלטת מעצר או בהוצאת הקטין להוסטל, יש פגיעה בזכות של ההורים לקבוע איפה הילדים שלהם יהיו, איפה ילמדו, מתי ייצאו מהבית. זו החלטה מאוד משמעותית. הקושי של השופט הוא לטפל בקטין בתוך בית הגידול שלו, במשפחה הגרעינית והמורחבת. אתה חייב להשפיע על הסביבה של הקטין".

ואכן, המקרים שויגוצקי-מור זוכרת היטב מכהונתה כשופטת, הם מקרים של הוצאת תינוקות וילדים מאוד צעירים מביתם. "אתה צריך להיות מאוד בטוח שהאינטרס של הקטין הוא הוצאה מהבית", היא אומרת. "בית משפט לנוער הוא כמו חדר מיון בבית חולים. למשל, יש מקרים של ילדים שהוריהם נהרגו בתאונת דרכים, ושופט הנוער צריך לקבוע מי יטפל בהם".

ויגוצקי-מור מתארת תיקים קשים של גילוי עריות ופגיעה בתוך המשפחה, שבהם טיפלה. "השאלות ששופטים מתמודדים עימן במקרים כאלה הן, למשל, אם לנתק קשר בין אב פוגע לקטין הנפגע". היא מספרת על הדילמות של שופטת בטיפול בתיק שבו הורה פוגע בילד. "אלו תיקים מאוד מורכבים, כי הם מעוררים שאלות רבות של משפט, מוסר ואתיקה, ובסוף אתה שופט שצריך לשפוט לפי הדין. הדברים מורכבים".

ד"ש מסיירת גולני

בתשובה לשאלה מתי היא חשה סיפוק מעבודתה כשופטת נוער, אומרת ויגוצקי-מור, כי "כל מקרה של ילד או נער שהצליח התגבר על קשיים וסלל את דרכו, בכוחותיו יחד עם גורמי הטיפול, לחיים בוגרים ונורמטיביים, נתן לי תחושה של מילוי מצברים, הרבה מעבר למאה אחוז סוללה. זו הרוח הגבית של השופטים".

השופטת בדימוס מספרת על נער ששפטה לאחר שביצע עבירות רכוש רבות. הנער לא שיתף פעולה עם טיפול בשירות המבחן. כשהגיע הרגע לגזור את עונשו, פנתה ויגוצקי-מור לנער והסבירה לו כי לפי הנתונים היא צריכה להרשיעו. בשלב זה החליטה לתת לקטין דף ועט וביקשה ממנו לכתוב בעצמו את גזר הדין שלו. היא רצתה שהנער יבין את ההתלבטות של השופט וישפיע על גזר דינו.

הנער התלבט מה לכתוב. ויגוצקי-מור הציעה לו עוד הזדמנות - לגור בכפר הנוער "נירים" ולהמתין עם סיום ההליך הפלילי נגדו. באופן מפתיע ושונה מהתנהלותו עד אותו רגע, הנער הסכים. "אני חושבת שזה שהוא התקרב לדוכן שלי, שנתתי לו דף ועט לכתוב את גזר הדין של עצמו ושהוא היה צריך לקחת אחריות על העונש שלו, עשה את השינוי", היא מספרת.

כפר "נירים" הוא מסגרת פנימייתית עם שגרת חיים תובענית, הכוללת לימודים, עבודה ופעילות חינוכית וטיפולית. ויגוצקי-מור מספרת כי הנער השתלב בהצלחה בכפר הנוער, וכי ההליך המשפטי שלו הסתיים ללא הרשעה. "בהמשך הוא התגייס לסיירת גולני. הוא ביקר אותי בביהמ"ש כדי שאראה אותו במדים. לא הייתי, והוא השאיר לי פתק ללא טלפון.
"הצלחתי להשיג את הטלפון שלו ואנחנו בקשר עד היום. הוא למד במכללת רייכמן, והיום הוא בתפקיד שיווק בכיר בחברה גדולה, התחתן ויש לו שלושה ילדים. הייתי בטקס הברית של הבן השלישי". 

גלית ויגוצקי-מור

שופטת (בדימוס) הממונה על ועדות השחרורים בהנהלת בתי המשפט ● לשעבר נשיאת בתי המשפט לנוער (2006-2019) ● כיהנה כשופטת נוער כ-25 שנה (1996-2020) ● בשנים 1979-1994 שימשה כפרקליטה בפרקליטות הפלילית של מחוז תל אביב ● זכתה ב-2019 ב"אות החיוך" הבינלאומי ע"ש מורשתו של יאנוש קורצ'אק עבור עשייתה למען ילדים ונוער ● שיחקה בצעירותה בתפקיד קטן בסרט "הלהקה"

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? יכול להיות שאתם מתחת לקו העוני של הזמן

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד