גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחדל בשער הכניסה לישראל חוזר? התיירים בדרך, אבל אין מי שיבדוק אותם

בחצות ה-22 במאי תפסיק את פעילותה החברה המפעילה את מערך בדיקות הקורונה בנתב"ג, ועדיין לא הוחלט מי יחליף אותה ● במשרד הבריאות מעוניינים לקיים מכרז, ועשויים להיקלע לקרב משפטי ● בינתיים לא ברור איך פיילוט התיירות יצא לדרך וכמה כל בדיקה תעלה

עמדות בדיקת קורונה של אומגה ורמב"ם בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
עמדות בדיקת קורונה של אומגה ורמב"ם בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

נתב"ג אמור להיפתח בעוד שלושה שבועות לתיירים מחוסנים, אלא שקיים ספק לגבי האופן שבו זה יוכל לקרות. הסיבה: קרב סביב הפעלת מערך הבדיקות בכניסה לישראל. בנוסף, בכל הנוגע לבדיקות היוצאות, עם פסילת המכרז והחלפת הזכיין - הנוסעים ישלמו יותר עבור כל בדיקה.

כדי להבין את הסוגיה, צריך לחזור קצת לאחור. לאחר פרוץ משבר הקורונה והביקורת הרבה על כניסת נדבקים, רשות שדות התעופה הוציאה באוגוסט מכרז להפעלת מערך בדיקות קורונה בשער הכניסה לישראל. מי שזכתה היא חברה בשם אומגה שפועלת בשיתוף פעולה עם בית החולים רמב"ם. אומגה "שברה את השוק", עם מחיר שנמוך פי 3 מהמחיר של החברה הבאה אחריה - 45 שקל לבדיקה רגילה (תוצאות עד 14 שעות) ו-135 שקל לבדיקה מהירה (תוצאות תוך 4 שעות).

אלא שהחברה שהגיעה למקום השני, פנגיה, עתרה נגד הזכייה, ובינואר האחרון בג"ץ אכן קבע כי נפל פגם בזכייה. כעת, פנגיה תידרש להקים מערך הכולל עמדות בדיקות ומעבדות לפענוח הדגימות ואומגה תקפל את המערך שהיא הקימה. החלפת הזכיינים תתרחש באופן שייצר רצף תפקודי אל מול הנוסעים. בנוסף, המחיר צפוי לזנק והוא עשוי להגיע לכ-149 שקל לבדיקה רגילה.

המאבק על מסלול הנכנסים לישראל

פיילוט התיירות הנכנסת יחל ב-23 במאי. מדובר בכ-30 קבוצות מאורגנות שימנו כ-600 תיירים מחוסנים. כיום נכנסים לנתב"ג כ-5,000 נוסעים ביום, מספר שצפוי להכפיל את עצמו בחודש יוני וביולי אף להגיע לכ-15 אלף נוחתים ביום.  

התקווה היא שהפיילוט יסתיים באופן מוצלח ויאפשר הכנסת תיירים נוספים במנגנון מפוקח. אומגה כאמור כבר קיבלה הודעה כי לא תמשיך להפעיל את מערך הבדיקות לנכנסים כולל מערך הבדיקות הסרולוגי (בדיקות דם לרמת הנוגדנים) בחצות ה-22 במאי וכי ייערך תיחור בין מועמדות אחרות. על השירות שהעניקה מה-24 במרץ ועד ה-22 במאי תשלם המדינה לאומגה כ-43 מיליון שקל.

מי יבדוק את הנוסעים הנכנסים אחרי שאומגה תעזוב? פה הסוגיה מסתעפת: בשעה שמשרד הבריאות מתכנן לבחון ספקים משלו, בפנגיה, הזוכה העדכנית במכרז, מתעקשים בתוקף כי הזכייה במכרז משמעה ביצוע בדיקות לנוסעים היוצאים והנכנסים. מדובר במערך שמהווה נתח גדול מזה של היוצאים משום שהוא גורף את כלל הנוסעים בשעה שקיימות אלטרנטיבות לביצוע בדיקות לפני המראה מישראל (מכונים פרטיים וכדומה).

במכתב ששיגר בא-כוחה של פנגיה, עו"ד ערן בצלאל, שותף במשרד ש.הורביץ' ושות', למנכ"ל וליועמ"ש משרד הבריאות הוא מבהיר כי על משרד הבריאות לחזור בו מכוונתו לבחון ספקים אחרים. טענת בצלאל היא שבמקרה שמשרד הבריאות יצא בהליך מכרזי לבדיקות קורונה לנוסעים הנכנסים, מדובר בניגוד מוחלט למכרז שבו זכתה פנגיה "ובניגוד מוחלט למושכלות יסוד בדיני המכרזים ולכללי מינהל תקין".

לטענתו, בשעה שפנגיה נערכת להקים מערך לנוסעים נכנסים ויוצאים, משרד הבריאות מתכוון להתקשר עם ספקים מטעמו בניגוד למכרז שבו היא זכתה. למעשה, נטען כי התנהלות משרד הבריאות מרוקנת את המכרז מתוכן. פנגיה דורשת כי משרד הבריאות יכריז בתוך שלושה ימי עבודה על הסרת הכוונה לצאת בהליך מכרזי חדש ועל ביטול הכוונה לבצע הליך תיחור לתקופת הביניים כאשר החברה שומרת לעצמה את החוק למיצוי ההליכים על פי דין.

עו"ד בצלאל אמר לגלובס כי "ועדת המכרזים העליונה של רשות שדות התעופה החליטה ביום 27.4.2021 על זכיית פנגיה במכרז לקבלת הרשאה להקמה, לניהול והפעלה של מערך לביצוע בדיקות קורונה לנוסעים נכנסים לנתב"ג וליוצאים ממנו. זכייה זו מגיעה שלושה חודשים לאחר פסק דינו של בית המשפט העליון, שהורה על פסילת המפעילה הנוכחית - אומגה, עקב אי עמידתה בתנאי הסף. פנגיה השקיעה ומשקיעה משאבים עצומים, בין היתר, באמצעות קבלן המשנה מטעמה, פרונטו, על מנת להשלים את הקמת מערך ההפעלה וניהול הבדיקות, סמוך לנתב"ג, בתוך שבועות ספורים".

הסבך הזה משפיע כצפוי על הצרכנים - ראשית, מחיר הבדיקה לנוסעים היוצאים יזנק - אם המחיר של פנגיה יישאר כפי שהוא הוצע במכרז הרי שמדובר ב-149 שקל לבדיקה במקום כ-45 שקל כיום.

אם לא די בכך ככל שעולה תנועת הנוסעים גובר הסיכוי שהנוסעים יחויבו לשלם גם על בדיקות הקורונה שנעשות לאחר הנחיתה. משרד הבריאות אישר בפני גלובס כי נבחנת אפשרות כזו.

בצלאל התייחס לסוגיית המחיר באומרו: "זכייתה של פנגיה במכרז היא לפי 149 שקל לבדיקה רגילה. מיד לאחר זכייתה, פנגיה החלה לקיים דין ודברים עם הרשות, על מנת להבטיח כי קהל הנוסעים יצא נשכר, ויקבל שירות איכותי ואמין, במחיר אטרקטיבי (ההערכה היא, כי מחיר הבדיקה הסופי יהיה דו ספרתי)".

עו"ד ערן בצלאל / צילום: מושיק ברין

בצלאל אף ציין כי פנגיה תוכל לעמוד בלוח הזמן הצפוף שנוצר. "פנגיה נערכת לבצע את מלוא הבדיקות, כפי שהוגדרו במסמכי המכרז, ובתוכנית התפעולית המדויקת שהוגדרה בו, כלומר מסלול בדיקות של 'נוסעים נכנסים' וכן מסלול של 'נוסעים יוצאים'. כך נוסחו מסמכי המכרז, כך נוסח ההסכם, וכך תומחרה הצעת פנגיה. במהלך הימים האחרונים, פנגיה נדהמה לשמוע על 'כוונת' משרד הבריאות לצאת בהליך מכרזי לגבי קבלת שירותים של בדיקות נוסעים נכנסים בשדה, ולא פחות נדהמה לשמוע על 'כוונת' המשרד לפעול בתקופת הביניים עד לבחירת זוכה בהליך שכזה ב'פטור ממכרז', באמצעות ספקים מטעמה, ולא באמצעות מי שזכה כדת וכדין במכרז הייעודי לכך. תמוה מאד. פנגיה לא תשלים עם מהלך שכזה, ככל שיצא לפועל, ותפעל למיצוי זכויותיה, באמצעות פניה לערכאות שיפוטיות".

תגובת משרד הבריאות: "משרד הבריאות בוחן חלופות למתן השירות לבדיקות PCR לנכנסים לנתב"ג ונערך בהתאם". לשאלות נוספות שהועברו לתגובה לא הועברה התייחסות לרבות בנוגע למכתב האמור.

תגובת רש"ת: "אנו ממתינים להחלטת משרד הבריאות ונפעל על פיה".

מאומגה העדיפו שלא להגיב לידיעה.

עוד כתבות

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה