גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרן רמון ומשרד המדע מכריזים על הניסויים שאיתן סטיבה ייקח איתו לחלל

בחודש דצמבר, בקרן רמון פרסמו קול קורא לחוקרים ולמדענים שיגישו הצעות לניסויים שיבוצעו בחלל כחלק משליחתו של איתן סטיבה מחוץ לכדור הארץ ● היום, הוועדה המדעית-טכנולוגית שהוקמה בנושא מכריזה על 44 ניסויים שיצטרפו לחללית

איתן סטיבה / צילום: אלעד מלכה
איתן סטיבה / צילום: אלעד מלכה

משימת "רקיע" היא המשימה שצפויה לשגר את הישראלי השני לחלל. את המשימה מובילה קרן רמון עם חברת Axiom Space ובשיתוף סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה. בחודש נובמבר האחרון הודיעו בבית הנשיא כי הצוות ישוגר על גבי חללית Dragon של חברת SpaceX בתחילת 2022, והם צפויים לשהות בחלל למשך שמונה ימים. הבשורה הייתה בזמנו להיות המשימה הפרטית הראשונה שכל הצוות מורכב מאנשים פרטיים - והם לא היחידים במרוץ הזה (לדוגמה חברת SpaceX עם משימת האינספריישן 4 שלה).

היום (ד') הכריזו במשימה על 44 הניסויים שישוגרו לתחנת החלל הבינלאומית כפוף לאישור נאס"א וחברת Axiom וכפוף להשגת מימון ועמידה בלוח הזמנים של המשימה. הניסויים שנבחרו על בסיס הפוטנציאל שלהם ועל בסיס ההשפעה הכלכלית האפשרית. הניסויים בתחומים שונים וצפויים להוביל לפריצות דרך טכנולוגיות, מדעיות ורפואיות. 

לצפייה בהכרזה על הניסויים

הניסויים נבחרו על-ידי ועדה מדעית טכנולוגית בראשות ענבל קרייס, בכירה בתעשיית החלל בישראל, ומנהלת החדשנות בחטיבת מערכות טילים וחלל בתעשייה האווירית. בין החברים הנוספים בוועדה - אבי בלסברגר, מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, מזכיר הועדה ד"ר אלירן חמו, המחלקה למדע והנדסה של חומרים, הפקולטה להנדסה, אוניברסיטת תל אביב, וחברים מתחומים שונים.

אילו ניסויים נבחרו?

בסך-הכול נבחרו 44 ניסויים בתחומים שונים: אסטרופיזיקה, הנדסה, אופטיקה, רפואה ועוד. בין הניסויים ישנו ניסוי של חברת החשמל בשיתוף חברת Storedot בתחום האנרגיה. הניסוי יבחן את הביצועים של סוללת ליתיום-יון חדשנית בתנאי מיקרו כבידה. ניסוי נוסף של חברת מונפורט (Mon4t) שפיתחה EncephaLog, מוצר שמאושר כבר על-ידי ה-FDA ומאפשר בדיקות נוירולוגיות ברמה רפואית, ובאמצעות אפליקציה יבחן את תפקוד המוח של אנשי הצוות בזמן שהם שוהים בחלל. ניסוי שלישי, בתחום החקלאות, נועד לבדוק היתכנות להנבטת חומוס בתנאי מיקרו-כבידה. מטרת הניסוי היא להשתמש בביולוגיה סינתטית ואופטוגנטיקה לשליטה ישירה במסלולים התוך-תאיים של הצמח באמצעות אור.

בחודש דצמבר האחרון, קרן רמון פתחה קול קורא וביקשה ממדענים, חוקרים ויזמים להגיש הצעות לניסויים שיבוצעו בתחנת החלל. קרן רמון וסוכנות החלל עבדו בחודשים האחרונים עם חברות, מדענים וחוקרים כדי לסייע להם להגיש הצעות. סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה מתכננת להציע סיוע במימון הניסויים כפוף לאישור תקציב המדינה וקרן רמון תסייע במציאת מקורות מימון נוספים.

בחודש ינואר פרסמו בחברת Axiom את חברי הצוות של המשימה: מפקד המשימה האסטרונאוט האמריקני-ספרדי הוותיק וסגן נשיא Axiom Space מייקל לופז אלגריה, היזם האמריקאי לארי קונור, המשקיע הקנדי מארק פאתי וכמובן - גם איתן סטיבה הישראלי, טייס קרב בעברו וכיום מייסד ויו"ר קרן Vital Capital Fund. סטיבה ושאר הנוסעים יעברו סדרת אימונים מרוכזת בארה"ב, בגרמניה וברוסיה.

ענבל קרייס, יו"ר הוועדה המדעית טכנולוגית ומנהלת החדשנות בחטיבת מערכות טילים וחלל בתעשייה האווירית, מסרה: "משימת 'רקיע' מגשימה חלומות של יזמים, חוקרים ומדענים ישראלים, ומביאה לידי ביטוי שיתופי-פעולה בינלאומיים עם מוסדות האקדמיה והמחקר המובילים בעולם. אנו זוכים לראות היום את ישראל החדשנית, המתקדמת ופורצת הדרך, ומבחינתי האישית המשימה הזו מרגשת במיוחד, כי היא מסמלת את תחילתו של עידן החלל החדש. הניסויים הנבחרים שמוצגים בפניכם היום מביאים לידי ביטוי קשת רחבה של תחומי מדע וטכנולוגיה - קרינה, גנומיקה, אימונולוגיה, תפקודי מוח, תקשורת קוונטים, אסטרופיזיקה, טכנולוגיית חקלאות (אגרו-טק), תקשורת, אופטיקה, רפואת עיניים, מכשור רפואי, ומחקר מחלות".

ראש משימת רקיע ומנכ"ל קרן רמון, רן לבנה, מסר: "רק בשבוע שעבר נפגשנו עם בכירי SpaceX ונאס"א, שנדהמו מעושר הניסויים שאיתן עתיד לבצע בחלל. אנחנו מאמינים במדע ובטכנולוגיה הישראלית, ומצפים לתגליות מדעיות אשר ישפיעו על חיי האנושות בכדור הארץ ובחלל. בימים אלה אנחנו עובדים יחד עם משרד המדע כדי לסייע לניסויים הנבחרים בהשגת מימון לשם הכנתם, בדיקתם, אריזתם ושליחתם לחלל". 

 "המשימה מסמלת את עידן החלל החדש" 

ענבל קרייס, יו"ר הוועדה המדעית-טכנולוגית שבחרה את הניסויים שייצאו לחלל, אמרה בתדרוך: "לאורך שנותיי בתעשיית החלל הישראלית, הובלתי משימות רבות ומורכבות בחלל. משימת 'רקיע' עבורי היא מרגשת במיוחד ומסמלת את עידן החלל החדש. מדע החלל מייצג מאז ומתמיד את הסקרנות האנושית ואת השאיפה התמידית לחקור ולפרוץ גבולות מעבר לאופק אל האינסוף ומעבר לו".

קרייס הוסיפה: "ביצוע הניסויים בחזית המדע יתרום להבנת תהליכים על פני כדור הארץ, לשיפור איכות ובריאות חיינו, לקידום הבנה של תהליכים פיזיולוגיים מצילי חיים, להארכת תוחלת החיים ולשיפור איכות הסביבה. יחד נפעל במשימת 'רקיע' לחיזוק מעמדה של ישראל כשחקנית בזירה העולמית בפעילות רצופה ולאורך זמן בחלל".

לשאלת גלובס, קרייס פירטה על תהליך הבחירה של הניסויים. "הכנו קול קורא להגשות והצעות לניסויים. בקול הקורא פורסמו הקריטריונים לבחירה. בראש ובראשונה קריטריוני סף היו ניסויים שניתן לבצע אותם בתחנת החלל הבינלאומי, שיש שם ציוד ניסויים ניסיוני ומעבדתי שמאפשר לבצע אותם. דבר שני כמובן שניתן לבצע אותם בלוח הזמנים המאוד אתגרי של המשימה. קריטריונים נוספים היו מידת החדשנות של כל ניסוי בכל תחום. קבוצת החוקרים והמדענים היו צריכים להביא את הרפרנסים של ניסויים קודמים שנעשו בתחום הזה ועד כמה הניסוי הזה הוא חדשני, פורץ דרך, שכל המטרה באמת הייתה להביא פריצות דרך ומחקרים שעדיין לא נעשו".

רן לבנה, מנכ"ל קרן רמון, אמר בתדריך כי "44 קבוצות קיבלו את אישור הועדה המדעית טכנולוגית, ומתחילות היום את הליך האישורים מול נאס"א. חלקן כבר התחילו, כמו Axiom ושותפים נוספים. הניסויים מגיעים מעולמות שונים, מהמרכז והפריפריה, ניסויים על טהרת 'כחול-לבן' ושיתופי-פעולה בינלאומיים".

איתן סטיבה, מי שיהיה הישראלי השני בחלל, אמר: "כל מה שקורה כאן היום התחיל משיחת טלפון עם חבר אסטרונאוט לפני כ-10 חודשים. 'איתן, אתה יודע שאפשר לטוס לחלל?', שאל אותי גארט רייזמן, חבר קרוב של משפחת רמון ושלנו. 'אתה בא?'. אמרתי לו כן. לא חשבתי פעמיים. אבל אז הלב התחיל לפעום, התשובה שקעה והפכה לממשית".

עוד הוסיף סטיבה: "'רָקִיעַ' היא השכבה המפרידה בין האדמה לשמיים, אטמוספירה כל-כך דקה ששומרת עלינו מפרידה בין הנודע לבלתי נודע; בין מציאות לחלום; בין הבטוח לבין המפחיד. הפחד הוא אומנם מהמורה, אך הדמיון והסקרנות גוברים עליו. והרי כל המחקר בחלל מונע מתקווה לפרוץ את גבולות הידע האנושי, ניסיון לפתור את הבלתי פתור, לפענח את הנסתר".

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: גוגל קופצת ביות מ-9%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● עליות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון