גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ואיפה הנשים? מסתבר שעדיין במטבח

לטובת עתיד ילדינו, אסור לנו לעבור בשלוות נפש על הנתונים שנחשפו בדוח שיאני השכר ● מדובר בכשל שוק משמעותי ומבני, וזו האחריות של כולנו, גברים כנשים, לדאוג לצמצום פערים השכר בצורה משמעותית

נשים במשרד / צילום: Shutterstock
נשים במשרד / צילום: Shutterstock

בשנת 2018 ביקרה כאן בישראל קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, וצולמה בתערוכת החדשנות, כשהיא מוקפת ב-25 אנשי עסקים וראשי תעשיית הטכנולוגיה בישראל, כולם גברים. עד אחרון המצולמים. "אם בפעם הבאה תהיה פה גם אישה, זה יהיה נחמד", כך היא ציינה. התמונה עוררה סערה של ממש בקרב תעשיית ההייטק ועוררה הדים ותגובות רבות. ניתן היה לחשוב שבמצב בו המודעות כל-כך גבוהה והמצב כה צורם, 3 שנים מיום צילום התמונה, ראוי שנהיה במקום אחר. ואנחנו אכן במקום אחר, רק בכיוון הלא נכון, כי הפערים הולכים ומעמיקים.

שתיים מתוך מאה שיאני השכר לשנת 2020 הן נשים - האחת היא בת אצולה והשנייה היא אמריקאית שעובדת בחברה ישראלית. לא, לצערנו זו לא תחילתה של בדיחה, אלא המציאות שאמורה לגרום לכולנו לזוז באי נוחות בכיסא.

דוח שיאני השכר הוא תעודת עניות לחברה הישראלית, ולא רק בגלל הפערים הנפערים וגדלים בין העשירים לחלשים, אלא בעיקר לאור לפערים הצורמים והבלתי מוצדקים בין נשים וגברים. הדוח משקף בצורה גלויה ומבישה את החברה הישראלית, ואת חוסר השוויון המגדרי השורר בה בהיבט התעסוקתי.

גם בישראל של 2021 נשים עדיין נשאלות בראיונות עבודה האם הן מתכננות עוד ילדים, האם יש להן "סידור" ועוד אי אילו שאלות שכל קשר ביניהן ובין יכולת לבצע את התפקיד המוצע - אינו קיים. ובעולם שבו כל ההגדרות מנציחות את עצמן, איך נוכל לנפץ את תקרת הזכוכית שכבר מזמן גרמה לנו לסדקים וחתכים עמוקים בחברה הישראלית?

בואו נתבונן רגע על העובדות היבשות: נשים מהוות 51% מהאוכלוסייה, מה שאומר שבחברה מתוקנת נצפה לראות ברשימת שיאני השכר נוכחות נשים של לפחות מחצית מהרשימה, אך המצב רחוק מלהיות כך. הדוח מהווה שיקוף לחברה שלנו, והוא אף מהווה תימוכין למציאות בה אנו חיים ולפערים ההולכים וגדלים.

משבר הקורונה טלטל את כולנו, נשים כגברים, ועדיין הנתונים מראים כי נשים היוו רוב מכריע מכמות המובטלים, וגם האלימות כלפי נשים גאתה. נראה כי הנשים משלמות את המחיר בפן המשפחתי, האישי והתעסוקתי. אי שוויון מגדרי עובר כחוט השני בכל תחומי החיים: מאלימות במשפחה, עוני והשכלה ועד אי שוויון בשכר במקומות העבודה, כל אלו מובילים בצורה ישירה לאי שוויון בכלכלה ובפוליטיקה.

אז איפה באמת נמצאות הנשים?

רובן, במקצועות נשיים "טיפוסיים", במשרות שאינן משקפות את השכלתן או כישוריהן, במשרות חלקיות או בבית. איפה הן לא נמצאות? בדירקטוריונים. פחות מרבע מחברי הדירקטוריונים בישראל הינן נשים, מחקרים של בנקי השקעות גולדמן זאקס, קרדיט סוויס, מקנזי ואוניברסיטאות מובילות, מראים כי ייצוג נשי בדירקטוריון, ובמיוחד שלוש נשים ומעלה, קשור לעלייה של 300% במחיר לאחר הנפקה, עלייה של 400% יותר ברווחים, עלייה של 45% במחיר המנייה על פני 5 שנים ועלייה ביעילות הדירקטוריון. אז למה רק 1 מתוך 5 דירקטורים בחברות הנסחרות בבורסה היא אישה? ייצוג הולם בדירקטוריונים הוא חיוני ונדרש. ההשתתפות בדירקטוריונים תסייע לנשים לשבור את תקרת הזכוכית ולתקן עוול של עשרות שנים כמו גם להתברג לתפקידי מפתח ולבנות רשת קשרים אפקטיבית.

כשעליסה מארץ הפלאות שאלה את החתול: "באיזו דרך עליי ללכת מכאן?" ענה לה החתול: "זה תלוי במידה רבה לאן את רוצה להגיע". כולנו, כל אישה ואישה במדינת ישראל צריכה לשאוף לשוויון זכויות ושוויון שכר, ובעיקר לוודא שאנו לא הראשונות להיפגע בעת משבר, והאחרונות לצאת ממנו.

לטובת עתיד ילדינו, אסור לנו לעבור בשלוות נפש על הנתונים האלו. מדובר בכשל שוק משמעותי ומבני, וזו האחריות של כולנו, גברים כנשים, לדאוג לצמצום הפערים בצורה משמעותית.

הכותבת היא מנכ"לית עמותת itworks הפועלת לגיוון סקטור ההייטק הישראלי ומקדמת

עוד כתבות

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איזו מערכת נשק במערך ההגנה האווירית של ישראל יצאה לאחרונה משימוש?

כמה יו"רים מונו במפלגת הליכוד מאז קום המדינה, כיצד נקרא כלב הציד של אל השאול האדס ואיזה סרט מבוסס על ספרו של ג'וזף קונרד "לב המאפליה"? ● הטריוויה השבועית

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירת 2.5 חדרים להשקעה בשכונת פלורנטין בתל אביב?

בשדרות וושינגטון בתל אביב נמכרה דירה בשטח של 55 מ"ר, עם מרפסת בשטח של 4 מ"ר, תמורת 2.93 מיליון שקל ● הדירה עמדה כ־4.5 חודשים על המדף והיא מושכרת תמורת 7,400 שקל לחודש ● "ניסינו להגיע למחיר שמייצג את מחיר השוק פלוס כמה אחוזים - אך לא ברמה שתיצור אנטיגוניזם" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

חיילי מילואים בצפון / צילום: דובר צה''ל

2 טילי נ"ט נורו למטולה, נזק נגרם לבתים

מחלקת המדינה של ארה"ב הגישה דוח ביקורתי לקונגרס שבו התייחסה לשימוש הישראלי בנשק אמריקני ולפיו "ייתכן שישראל השתמשה בו בניגוד לחוק הבין-לאומי" • שר החוץ של האמירויות על אפשרות של מעורבות בניהול האזרחי ברצועה: "לא ניגרר לתוכנית שתכסה על נוכחות ישראלית" • שרפות בכמה מוקדים בקריית שמונה בעקבות המטח מלבנון, צוותי כיבוי פועלים באזור • עדכונים בולטים

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"