גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי עומד מאחורי הקרן שמתסכלת את תעשיית ההון סיכון

הקרן הניו יורקית טייגר גלובל הובילה בחודשים האחרונים השקעות ענק ברדיס לאבס, יוטפו, VAST Data וסניק הישראליות • מיהי הקרן עמוסת המזומנים שמבצעת השקעה חדשה כל יומיים ומשאירה את תעשיית ההון סיכון המסורתית מתוסכלת?

צ'ייס קולמן, מייסד טייגר גלובל. הקרן התעצמה בקורונה / איור: גיל ג'יבלי
צ'ייס קולמן, מייסד טייגר גלובל. הקרן התעצמה בקורונה / איור: גיל ג'יבלי

שני גופי השקעה התמודדו ראש בראש על הובלת סבב הגיוס האחרון של הסטארט-אפ הישראלי לבסיסי נתונים רדיס לאבס. בצד אחד ניצבה קרן ההשקעות המפורסמת של סופטבנק היפנית ובצד השני חברת ההשקעות הניו יורקית טייגר גלובל. "קיבלנו הצעות משתיהן וניהלנו מו"מ במקביל כדי להשיג עסקה טובה יותר", מספר עופר בנגל, מנכ"ל ומייסד משותף של רדיס.

בסופו של דבר טייגר גלובל זכתה בהובלה וסופטבנק הצטרפה אליה לסבב גיוס בהיקף של 310 מיליון דולר. מרכיב אחד ששיחק לטובת טייגר גלובל, כמו תמיד, היה המהירות. "התהליך מול טייגר גלובל קרה מהר מאוד ותוך שבועיים מרגע שהודענו שאנחנו יוצאים לסיבוב גיוס, כבר קיבלנו מהם ‘טרם-שיט’ (מזכר הבנות). בדרך כלל תהליך כזה יכול להימשך שבועות ארוכים ואפילו חודשים", אומר בנגל.

עופר בנגל, מנכ"ל רדיס. תהליך מהיר / צילום: רדיס לאבס

רדיס לאבס הוא רק אחד משורת סטארט-אפים חדי-קרן ישראליים בהם השקיעה טייגר גלובל. רק השבוע הובילה טייגר את סבב הגיוס של VAST Data והשתתפה בזה של האניבוק. בחודש מרץ הובילה טייגר גלובל, יחד עם קרן בסמר, את ההשקעה ביוטפו, המפתחת מערכות לניהול קשרי לקוחות למשווקים באתרי מסחר מקוון.

מוקדם יותר במרץ טייגר גלובל הובילה עם גם את השקעות הענק בסטארט-אפ הסייבר סניק. המאפיין המשותף לכל ההשקעות הללו של טייגר הוא זינוק בשווי של הסטארט-אפ שקיבל אותה ביחס לסבב הגיוס הקודם שלו.

רשימת חדי-הקרן הישראלים בהם השקיעה טייגר גלובל כוללת גם את חברת ניהול הפרטיות BigID, סטארט-אפ הסייבר סנטינל וואן וחברת הפינטק ראפיד. טייגר תשקיע בנוסף בהנפקה הפרטית (PIPE) הענקית של איירון סורס, במסגרתה יגויסו 1.3 מיליארד דולר כחלק מהפיכת החברה לציבורית.

טייגר גלובל, שקמה ב-2001 כקרן גידור המתמחה בטכנולוגיה, אינה שם חדש בעולם ההשקעות. אולם בתקופת הקורונה הפכה טייגר לכוח חזק במיוחד בהשקעות בסטארט-אפים, בעולם וגם בישראל.

טייגר עשתה זאת באמצעות כסף אדיר שזרם אליה ממשקיעים. החודש נודע כי טייגר גלובל גייסה 6.7 מיליארד דולר לקרן ה-13 שלה (שמסומנת בתור קרן 14 מטעמי אמונה טפלה) - הסכום השני הגבוה ביותר שגויס לקרן השקעות בסטארט-אפים בארה"ב אי פעם.

מעבר לכיסים העמוקים, טייגר מביאה גם אסטרטגיה אגרסיבית במיוחד המדגישה סגירה מואצת של עסקאות השקעה. ברבעון הראשון של 2021 סגרה טייגר מספר חסר תקדים של 60 עסקאות - ממוצע של ארבעה בשבוע. ההשקעות שביצעה מרחוק בימי הקורונה הניבו לקרן המעסיקה כ-100 עובדים, חשבון של 18 אלף דולר באפליקציית זום אשתקד, לפי דיווח של אתר הטכנולוגיה The Information.

לפעמים פגישה אחת מספיקה

טייגר גלובל נוסדה על ידי צ’ייס קולמן כשהיה בן 25 בלבד. קולמן עבד מספר שנים כאנליסט בקרן הגידור טייגר מנג’מנט של המשקיע האגדי "הקוסם מוול סטריט" ג’וליאן רוברטסון. לאחר שרוברטסון סגר את הקרן, הוא העניק 25 מיליון דולר לקולמן כדי להקים קרן גידור טכנולוגית משלו.

טייגר גלובל התמחתה בתחילה בהשקעה במניות חברות ציבוריות, תחום מרכזי בפעילותה עד היום, כשקולמן יישם את השיעור הבסיסי שלמד מהמנטור רוברטסון: "להשקיע בחברות הטובות ביותר ולעשות שורט על הגרועות". ב-2004 השיקה טייגר גלובל את הקרן הראשונה שלה להשקעה בסטארט-אפים פרטיים בתחומים צרכניים, תוכנות ארגוניות וטכנולוגיה פיננסית.

טייגר ידועה כמי שפונה בהצעות נדיבות לסטארט-אפים רלוונטיים עוד בטרם אלו מתכננים יציאה לגיוס כסף. טייגר תבצע את תהליכי בדיקת הנאותות (דיו דיליג’נס) של החברות בזריזות מפתיעה ובמקרים מסוימים אפילו פגישה אחת תספיק לסגור עסקה. בסטארט-אפ הבריאות Innovaccer מעמק הסיליקון התהליך כולו, מהשיחה הראשונה ועד לקבלת הטרם-שיט, נמשך שלושה ימים בלבד.

"גיוס כסף הוא הסחת דעת עבור החברה וקיצור שלו זה דבר חיובי", אומר סמנכ"ל הכספים של יוטפו אופיר רשף, שעבד מולה בגיוס האחרון. "יש מי שיסתכלו על המהירות של טייגר גלובל ויחשבו שזה מוביל לקבלת החלטות פחות טובה, אבל זה לא המצב לדעתי. לטייגר יש הבנת מקרו של טרנדים ואסטרטגיה ברורה. הם זיהו מראש שהטרנדים החמים בקורונה הם מסחר מקוון וחברות תוכנה כשירות (Saas) וחיפשו איפה לשים כסף בתחום. לכן ההחלטה להשקיע ביוטפו הייתה להם די ברורה".

מעבר למהירות, יתרון נוסף של טייגר גלובל הוא חוסר ההתערבות שלה בענייני הסטארט-אפים. בניגוד לקרנות הון סיכון מסורתיות, שמדגישות את הערך המוסף שהן נותנות לחברות הפורטפוליו שלהן מבחינת ייעוץ ותמיכה, בטייגר נוקטים בגישה הפוכה ואפילו לא מבקשים מקום בדירקטוריון של הסטארט-אפים הנרכשים. "כשהיזמים לא מנוסים והחברה נמצאת בשלבים מוקדמים, קרנות יכולות לתת ליזמים ניסיון והסתכלות רחבה יותר, אבל במקרה של חברה בשלב מאוחר כמו שלנו התרומה של קרנות תהיה שולית ולפעמים מפריעה", אומר בנגל.

אם חברות הפורטפוליו שלה בכל זאת זקוקות לסיוע עסקי, טייגר מעניקה להם גישה לצוות של חברת הייעוץ ביין. בראיון שנתן מנכ"ל סניק, פיטר מקיי, הוא ציין חמישה פרויקטים בהם ניצל את שירותי חברת הייעוץ ואמר כי "השתמשתי בזה כמה שהם נתנו לי".

לעובדה שטייגר גלובל משקיעה גם בסטארט-אפים פרטיים וגם בחברות טכנולוגיה ציבוריות יש עוד יתרון עבור רדיס לאבס ויוטפו, שמתכוננות בעצמן להנפקה. "לקרנות הון סיכון יש אופק השקעה של מספר שנים ואחרי שאתה הופך לציבורי הן רוצות למכור החזקות, מה שמוביל לעודף היצע וירידה במניה. לעומת זאת קרנות כמו טייגר ממשיכות להחזיק במניות לאורך זמן", אומר בנגל.

"משקיעים רבים נותרים מתוסכלים"

תעשיית ההון סיכון רגילה לתמוך בחברות שמשבשות את השווקים המסורתיים, אך כעת טייגר גלובל מאתגרת בעצמה את התעשייה הזאת עם גישתה הייחודית. "משקיעים רבים נותרים מתוסכלים כשהם רואים את טייגר מסיימת עסקה תוך שבוע, בזמן שהם לא מספיקים בכלל להתחיל את בדיקת הנאותות שלהם.

טייגר עושה את זה תוך שהיא מסתמכת על בדיקת הנאותות שעשו קרנות אחרות לפניה", אומר טל בן משה, מנהל קשרי משקיעים ויצירת ערך בקרן גרוב ונצ’רס הישראלית. "מי שבעיקר נפגע מהאסטרטגיה של טייגר הן קרנות צמיחה שאינן ממותגות כטובות ביותר בתחומן. הקרנות האלו יצטרכו לבחור האם ללכת על גישה מהירה כמו טייגר או ליצור איזשהו יתרון תחרותי יוצא דופן דרך התמקדות בתחום או גיאוגרפיה מסוימת".

טל בן משה, גרוב ונצ'רס. לחפש יתרון / צילום: דיוויד גראב

טייגר גלובל הפגינה עד היום ביצועים חזקים בתחום, אך לצד הצלחות גדולות כמו השקעה מוקדמת בענקית המסחר המקוון הסינית JD.com, שהניבה החזר של 5 מיליארד דולר על השקעה של 200 מיליון דולר, הקרן גם רשמה כישלונות כמו השקעה בחברת הסיגריות האלקטרונית ג’ול, בגינו הפסידה יותר מ-600 מיליון דולר. מבקרי הקרן טוענים כי הפעלתנות של טייגר גלובל מזכירה את ההשקעות הסדרתיות של הקרן הסעודית ויז’ן של סופטבנק מלפני מספר שנים. הקרן ההיא האטה את הקצב אחרי כישלונות כדוגמת Wework.

טייגר גלובל

הוקמה ב-2001 כקרן גידור המתמחה בטכנולוגיה ● המייסד הוא צ’ייס קולמן, אנליסט שעבד תחת "הקוסם מוול סטריט" ג’וליאן רוברטסון ● החל מ-2004 משקיעה גם בסטארט-אפים פרטיים ● מעסיקה כ-100 עובדים ומנהלת 65 מיליארד דולר - יותר מכל קרן הון סיכון בעמק הסיליקון

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הבשורה של צוקרברג שהזכירה למשקיעים תקופות אחרות, ולמה לגוגל נוצרה סיבה לדאגה?

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת