גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיטה, תירס ונפט: מחירי הסחורות מזנקים וגל עליות מחירים בדרך

העולם מתחיל לשוב לשגרה והביקוש לסחורות לא מפסיק לעלות ואיתו המחיר ● השאלה היא מתי הצרכנים יתחילו להרגיש את זה בכיס ● גם הביקוש לנפט מזנק, כשרבים בעולם חוזרים להתנייד ומספרם צפוי לעלות עוד, ככל שמספר המחוסנים יגדל 

חיטה. מוצר משלים לתירס / צילום: Shutterstock
חיטה. מוצר משלים לתירס / צילום: Shutterstock

מחירי הסחורות מזנקים בצורה חדה בחודשים האחרונים והם עשויים להתגלגל ביתר שאת לכיסי הצרכנים. מדובר בהתייקרות חדה במיוחד מאז ימי השפל של תחילת מגפת הקורונה. ישנם גורמים שונים שמתדלקים את העליות, בין אם מקומיים כמו מזג אוויר, בין אם ביחסי גומלין בין סחורות ובין אם מדובר בשינויים בצריכה העולמית של המוצרים. 

בין היתר מדובר על מוצרים חקלאיים שמחיריהם זינקו בשנה האחרונה: חיטה, תירס וסויה שעלו בכ-90% כל אחד, סוכר שעלה בכ-70%, אבל גם במתכות שמשמשות בייצור אלקטרוניקה, כמו נחושת או פלדיום שזינקו ב-92% וב-53% בהתאמה בשנה האחרונה. גם מחירי האנרגיה ובעיקר הנפט עושים קאמבק אחרי שנה קשה - מחיר חבית מסוג ברנט עומד היום על כ-70 דולר, עלייה של 130% בשנה האחרונה. העלייה של מחירי האנרגיה כמובן מתגלגלת חזרה למחירי הסחורות, שתלויות בנפט וגז טבעי לייצור או לשינוע.

סויה. הצריכה העולמית גדלה / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התייקרות הסחורות ההולכת ומחריפה עשויה להיות מתורגמת בסופו של דבר לעליית מחירים בישראל. עם זאת, מידת העוצמה תלויה במשתנים רבים, כמו שער השקל, הכוח של היבואן מול היצרן, מצב הצרכן הישראלי ועוד. עד כה היו עליות מחירים מינוריות בישראל: האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 0.2% בלבד. עם זאת, כדאי לציין ששרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן הזהירה כי הריבית בארה"ב עלולה לעלות לנוכח "ההתחממות" של הכלכלה האמריקאית ולאחר שמדד המחירים לצרכן עלה שם בחודש מרץ ב־2.6%.

 

המקרה המוזר של התירס והחיטה 

התירס, למשל, התייקר בשנה האחרונה בכ-90% וכבר מתקרב לשיאים של 2008, 2011 ו-2012. גם הסויה מתקרבת לשיאים של 2008 ו-2012. כדאי לזכור שהשיאים של 2008 התגלגלו בסופו של דבר גם לעלייה במחירים של מוצרי בסיס וגם למהומות במדינות עניות בעולם. למשל, במצרים.

מחירי החיטה התחזקו בין השאר כתוצאה מהעלייה במחירי התירס (הם מהווים מוצרים משלימים מבחינת מזון והזנת בעלי חיים), שהגיעו לשיא בגלל ביקוש גבוה, במקביל להתאוששות הכלכלית באזורים מרכזיים בעולם וחשש לפגיעה בהיצע אחרי סופות החורף. נראה כי סין היא גורם מרכזי של העליות, כאשר הביקוש הגדול לחיטה במדינה נמשך בעוד שהיא אוגרת חיטה בכמויות. חוזים עתידיים של תירס הגיעו ביום ד' השבוע בשיקגו למחיר שקרוב לשיא של שמונה שנים, כאשר ברקע חששות לגבי האספקה בעולם.

תירס. הזינוק בביקוש מלווה בהקטנת ההיצע בגלל מזג אוויר / צילום: Shutterstock

בגלל ביקוש גבוה בעולם לתירס, כל שינוי בביקוש או בהיצע עשוי לגרום לתנודות מחיר גדולות. העלייה הממושכת במחירי התירס בחודשים האחרונים הייתה הגורם המרכזי שהעלה את מחירי החיטה, בזמן שהשוק מנסה לשמור על יחס המחירים הרגיל בין חיטה לתירס.

"אותו סיפור של מלאי מצומצם מניע את השוק", אמר טובין גורי, מנהל אסטרטגיה חקלאית בבנק המרכזי של אוסטרליה ל"רויטרס". "התחזיות של אנליסטים רבים כבר מדברות על קיצוצים גדולים בהערכות שלהם לגבי הייצור של ברזיל". על פי דיווחים שונים, הדיבור בשוק רומז לכך שסין הזמינה עד 3 מיליון טון של חיטה ותירס חדשים בשבועות האחרונים. בעוד שלא ניתן לאשר זאת, השיחות היו גורם מרכזי בהנעת עליית המחירים האחרונה, כך אמרו מקורות בשוק ל־S&P Global.

ביום שלישי השבוע, חוזים עתידיים על חיטה, תירס וסויה סיימו את יום המסחר בעליות דו־ספרתיות. בנקודה מסוימת ביולי חוזים עתידיים על תירס הגיעו ל־7 דולר כשפולי סויה היו קרובים ל־15.40 דולר. ביום רביעי עליות המחירים נמשכו, אם כי בשיעורים קלים.

לצד הביקוש לתירס מיובא על מנת לפצות על החוסר המקומי, יש בסין גם ביקוש רב לחיטה מיובאת. רוכשי חיטה סיניים המשתמשים בה להאכיל חזירים מכניסים יותר חיטה לתערובת ההאכלה לעומת תירס בגלל מחיר התירס הגבוה, והמלצות מהממשלה להקטין את התלות בתירס וסויה על ידי האכלת הבקר והחזירים במקורות מזון נוספים.

השפעות מזג האוויר ושפעת החזירים 

תחזיות מזג האוויר בינתיים צופות גשם מועט באזורי גידול התירס בדרום ברזיל, ולכן ההתמקדות של סוחרים במחסור העולמי נמשכת. בנוסף, מזג אוויר יבש וקר בארה"ב עיכב מאמצים לנטיעת תירס, דבר שישפיע בתורו על הקטנת ההיצע.

הביקושים הגבוהים לחיטה יוצרים תופעות מוזרות בשווקים. למשל, בין 25 בפברואר ל־8 באפריל הערכות המחיר לחיטה עם 12.5% חלבון וחיטה אוסטרלית לבנה ירדו ב־48.75 דולר לטון מעוקב ו־33 דולר לטון מעוקב בהתאמה. זה התאים לנורמה העונתית, שמצפה לקציר החדש באזור הים השחור, שצפוי להיות מוכן למשלוחים ביולי. עם זאת, התיקון העונתי היה קצר־טווח, ושני מדדי המחירים זינקו בעוצמה מאז 8 באפריל והוסיפו 60% ו־100% בהתאמה למה שאיבדו מאז ה־25 בפברואר.

לא רק סין העלתה את רמת הצריכה ממזרח הרחוק. גם דרום קוריאה החליפה חלק מהביקוש שלה בתירס לביקוש לחיטה ורכשה 825 אלף טון מעוקב של חיטה ב־2021, יותר מפי שניים מכמות החיטה שרכשה בתקופה המקבילה בשנה שעברה, אז קנתה פחות מ־400 אלף טון מעוקב. באינדונזיה, שבה האוכלוסייה מתמודדת עם עלייה במחירי התירס בגלל קציר עונתי גרוע, עלה הביקוש לחיטה, גם כחלק מהיותו מרכיב משמעותי בתערובת להאכלת בקר.

אולם, לא ניתן להתעלם גם מהסיכונים הגלומים בהתפרצות של שפעת החזירים שהחלה מתפשטת באפריקה בשבועות האחרונים וגלשה מאז למדינות אחרות כולל לסין. ההערכות הן שסין לא מדווחת לעולם על כל המקרים בשטחה, כך שלא ניתן לקבל תמונת מצב ריאלית. מבחינת התירס והחיטה, התפרצות של המחלה הזו אצל החיות עשויה להביא את הבהלה לרכישת סחורות לתערובת מזון לחיות, לעצירה פתאומית ובעקבותיה גם לירידת מחירים חדה למדי.

חזרתו של הנפט למרכז הבמה

במקביל לעליות במחירי הסחורות החקלאיות, גם מחירי הנפט מטפסים בשנה האחרונה. מחיר חוזה על נפט מסוג ברנט קפץ מכ-30 דולר לחבית לפני שנה, לכ-70 דולר לחבית כיום, עלייה של כ-130%. עלייה במחיר הנפט מתדלקת במקביל עליית מחיר מסויימת כמעט בכל סחורה או מוצר שנזקקים לשינוע, בעיקר כאלה שמיובאים או מיוצאים על ידי מדינות.

נפט. ההיצע צפוי לגדול בקרוב / צילום: Associated Press, Hasan Jamali

בשבועות האחרונים הביקושים לנפט בארה"ב וסין ממשיכים להתאושש בקצב מהיר, בין השאר על רקע ירידת התחלואה בארה"ב שהביאה להקלה במגבלות והתחלואה הנמוכה מאוד בסין. לצד זאת, הביקושים של הודו, יבואנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, נחלשים על רקע עליית התחלואה הקשה.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מעריך כי "עליית המחיר נובעת בעיקר ממחסור בהיצע בשוק, זאת לצד הציפיות לעלייה בביקוש העתידי. כפי הנראה, למחסור בהיצע הנפט בתקופה זו יש השפעה גדולה יחסית על עליית המחיר והדבר בא לידי ביטוי ביחס שבין הפרמיה על מחיר משלוחי הנפט המידיים (Spot) לפרמיה של החוזים העתידיים, שהגיעה לרמה הגבוהה ביותר ב-15 השנים האחרונות ומצביעה על מחסור בנפט בשוק הספוט".

קבוצת OPEC+ (ארגון המדינות המייצאות נפט הכולל 13 מדינות, ועוד 10 יצואניות נפט פחות גדולות) החליטה לאחרונה על הקלה במכסות הייצור, כך שבשלושת החודשים, יחד עם הפסקת הקיצוץ מרצון של ערב הסעודית, נראה את הגדלת היצע הנפט בכ-2 מיליון חביות ביום. זאת, על רקע סימנים מעודדים המצביעים על צמיחת הביקושים הגלובליים.

נחושת. תעשיית האלקטרוניקה פורחת / צילום: Shutterstock

לפי בפמן, "ארה"ב ואיראן עשויות להגיע להסכם שיכלול הפחתת הסנקציות שהוטלו על סקטור האנרגיה. "מצב כזה יוכל להוביל לעלייה של ההיצע בשוק בטווח הבינוני, מאחר שאיראן צפויה להעלות את יצור הנפט החוקי שלה במצב כזה בכ-2 מיליון חביות ביום".

בפמן צופה, כי "אם הביקושים במדינות שהידקו לאחרונה את המגבלות יעלו בשלב מאוחר יותר של 2021 ובמהלך 2022, אזי יתכן שהשוק יצליח לספוג את עליית ההיצע הצפויה בחודשים הקרובים, בפרט על רקע האפשרות של האצה בתהליך של חיסון האוכלוסייה העולמית במהלך המחצית השנייה של השנה".

"נראה שרמת המחירים הנוכחית כוללת צפי לעליית הביקושים בשלב מאוחר יותר של השנה, באופן שיספוג את עליית ההיצע של יצרני OPEC+ ואחרים. ההתקדמות בשיווק גלובלי מגוון של חיסונים, שניתן לשנע בקלות, ולהביא למדינות העולם המתפתח במחיר נמוך, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך, מה שנראה כגלום כבר כיום במחירי הנפט. עלייה עתידית בייצור הנפט בעולם עלולה להכביד על מחיר הנפט ובהתאם לכך, החוזים העתידיים צופים שמירה על סביבת המחירים הנוכחיים בטווח הקצר וירידה מסוימת בטווח הבינוני והארוך", הוא מסכם.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה